Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Eikös joku foorumilainen jo semmoiset kytkeny...
Heps  :hello: ja en sitten ottanutkaan sitä pois.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Eikös joku foorumilainen jo semmoiset kytkeny...
Heps  :hello: ja en sitten ottanutkaan sitä pois.
Ei taida kuitenkaan olla samanlaisella logiikalla kuin ne uusissa toimii? Eli kun ABS:t ottaa vastaan niin alkaisi strobonlailla vilkkua?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
No eipä ole niin hienoa tekniikkaa näin vanhassa. Eli vilkuttaa sen muutaman sekunnin aina kun painaa jarrua.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ja parivuotta sitten luin tutkimuksen, jonka mukaan vilkkuva jarruvalo (hätäjarrutus) on tehokkain havainnonnin kannalta.
Mikan, milloin nähdään vilkkuvat merikontin jarruvalot.

Jep, villkuva valo on havaittavin.

Nyt ei heti pysty, sillä merikonttini on minusta satojen kilometrien päässä, jonne pysäköin eilen iltapäiväsellä nätin valkoisen merikontin lähettyville (siinä luki takaluukussa "polar" tms.

Mutta jos sunnuntai iltasella viitsisi hitusen askarrella, niin se syntyy hyvin nopsasti, jos kytkennän saa tehdä vero-levylle (johtohässäkkä). Jos pitää ehta tuotantotason levy väsäillä, niin joudut odottelemaan hitusen pidempään.

Vilkkumistaajuus?   ::)





Takavaloista on mm. se hyöty, että tunnistaa kohteen nopeammin, hahmottaa auton etäisyyden jne. sillä takavalojen etäisyys toisistaan on autoissa aikas vakio.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ja parivuotta sitten luin tutkimuksen, jonka mukaan vilkkuva jarruvalo (hätäjarrutus) on tehokkain havainnonnin kannalta.
Noinhan tuo hyvässä säässä pimeäperäinen tekee jo vakiona.

Ei taida kuitenkaan olla samanlaisella logiikalla kuin ne uusissa toimii? Eli kun ABS:t ottaa vastaan niin alkaisi strobonlailla vilkkua?
Onko ABS:n paineenrajoitus joissain merkeissä jarruvalovilkun laukaisijana?

Käsittääkseni omassani Suojelusenkeli alkaa valmistella hätäjarrutusta jo äkkinäisellä kaasun nostolla, jonka havaittuaan se vetää palat lähelle levyä jo valmiiksi. Jos hätäistä kaasun nostoa seuraa hätäinen jarrun painallus, polkee Suojelusenkeli avuksi jarruassistenttina ja vaihtaa samalla jarruvalot vilkulle. Samalla vedetään turvavöistä löysät pois ja kelataan ikkunat ja kattoluukku kiinni ja napsautetaan ovien lukitus auki mahdollisti tarvittavaa raivausmiehistöä varten.

Jos hätäjarrutusta kevennetään ennen pysähdystä, arvioi Suojelusenkeli vaaran olevan ohi, ja palauttaa jarruvalot normaalitoimintaan. Jos taas vedetään maantienopeuksista (yli 70 km/h) pysähdyksiin saakka täydellä jarrupaineella eikä lopussa kolahda, sytyttää Suojelusenkeli nelivilkut pysähtymisen merkiksi.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2015, 20:39:24 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Noinhan tuo hyvässä säässä pimeäperäinen tekee jo vakiona.
ei tee

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vilkkumistaajuus?   ::)
Tarkkaa taajuutta en tiedä, mutta tehtaan jäljiltä se on selvästi suuntavilkkua "hätäisempi", arvioisin pari hertsiä?

Aioitko vain vilkuttaa jarruvaloa aina jarruvalon palaessa, vai myös jotenkin tunnistaa kovan jarrutuksen?

Takavaloista on mm. se hyöty, että tunnistaa kohteen nopeammin, hahmottaa auton etäisyyden jne. sillä takavalojen etäisyys toisistaan on autoissa aikas vakio.
Kiitos varoituksesta. Moottoripyöräni tuplavalot edessä ja takana ovat "jonkin verran" lähempänä toisiaan kuin autoni valot. Pitääpä muistaa varoa tämän vaikutusta autoilijoiden arvioihin etäisyyksistä ::)

Takavalon eduksi kertomasi ilmiö voi olla tottakin, ja saman ilmiön toinen puoli lienee syynä myös moottoripyörän (tehokkaiden) kaukovalojen käytön haitallisuuteen? Yksi valopiste on muutenkin hankalampi arvioitava, ja vaikka havaittavuus pyörän tehokkailla kaukovaloilla paranee, valon häiritsevä kirkkaus heikentään arvioita etäisyydestä tai liikenopeudesta vielä lisää?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
ei tee
Täällä ei näköjään mene läpi mikään, jos merkki on väärä  :(

Eikö tässä ollut kyse tästä teknisestä ominaisuudesta:
http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/van/home/new_vans/models/sprinter_906/chassis_/advantages/safety.0006.html

Ja sitten vakiovarustelista hinnaston ohessa:
http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/_w212/advice_sales/pricelist.html

Sivu 3, E-Sarjan sedanin vakiovarusteet, osio "Näkyvyys ja näkeminen", rivi 4, varustekoodi K11.

Sama ominaisuus on ollut vakiovarusteena jo vuosikaudet, tosin vanhoissa esitteissä suomeksi kirjoitettuna "mukautuvat jarruvalot". Miksi tämä ei kelpaa?
« Viimeksi muokattu: 26.02.2015, 21:12:56 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ettei jäisi epäilyksiä sisältääkö mainittu omakin autoni josta puhuin myös saman ominaisuuden, niin tässä vielä senkin varustelistan kolmas sivu:


Niin että tekeekö vai eikö tee?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Ilmaisit itseäsi epäselvästi! :nuhtelu

Puhuit "pimeäperäisen auton ominaisuudesta hyvässä säässä vakiona", et maininnut mersuasi (Paitsi sanalla "tuo", joka voi täs keskustelussa viitata vaikkapa yleisesti siihen pimeäperään). En ole ajatusten lukija, joten tottakai käsitin että puhut yleisesti perä pimeänä hyvässä säässä liikkuvista autoista.

Nyt prkl tarkkuutta siihen kirjoittamiseen! :nohnoh


Näin tänään tilanteen, kuinka päiväajovalot toimivat mallikkaasti. Edellä ajoi joku toyota, josta oli perä pimeänä. Vastaan ajoi yhdistelmä (taajamanopeus) ja toyotassa syttyi takavalot noin nupin kohdalla ja sammuivat vähänaikaa perävaunun jälkeen.
Kun kääntyi pois ja pääsin ohi, näin että keulassa oli valot. Ei tuo minua haitannut.

Silti olen edelleen sitämieltä, ettei ole keneltäkään pois jos ne takavalot palaisivat kokoajan.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ilmaisit itseäsi epäselvästi! :nuhtelu

Puhuit "pimeäperäisen auton ominaisuudesta hyvässä säässä vakiona", et maininnut mersuasi (Paitsi sanalla "tuo", joka voi täs keskustelussa viitata vaikkapa yleisesti siihen pimeäperään). En ole ajatusten lukija, joten tottakai käsitin että puhut yleisesti perä pimeänä hyvässä säässä liikkuvista autoista.

Nyt prkl tarkkuutta siihen kirjoittamiseen! :nohnoh
AUTS! Mistä hyvästä tuo korvapuusti nyt tuli? Sinä varmaan ymmärsit keskustelun minkä tahansa pimeäperäisen auton kannalta, mutta minä puhuin eri asiasta. Siteeraan tähän vielä oman tekstini, jonka jostain syystä muutit:
Noinhan tuo hyvässä säässä pimeäperäinen tekee jo vakiona.

Jos "tuo" (=yksi ainoa) mielestäsi viittaa yleisesti kaikkiin pimeisiin autoihin, ei vika ole kirjoittamisen tarkkuudessa, vaan vastaanottopuolella. Täältä katsottuna näyttää, että sinä lähdit inttämään edes lukematta mihin vastaat ja asiasta huomautettuani alat mäiskiä minulle korvatillikoita oman lukihäiriösi vuoksi.

Omaa autoani en maininnut, mutta oletin "tuon" riittävän, kun vastaväitteiden vyöryn vuoksi olin syytetyn penkille jo joutunut. Minulle sanottiin (sienien ja kiroilun lisäksi) "Olen huomaavinani että kirjoitat tekstisi mersulasit silmillä". Myönsin näin tapahtuvan, ja epäilin muiden myös kirjoittavan omasta näkökulmastaan.

Näköjään lupaavista tutkimustuloksista huolimatta täällä saa hätäjarrutuksessa vilkkuvasta jarruvalosta osakseen paheksuntaa, jos erehtyy paljastamaan sellaisen löytyvän Mersusta. Väärin sammutettu se Mersun jarruvalo. 1-2 kertaa sekunnissa   :D
« Viimeksi muokattu: 27.02.2015, 01:34:03 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Pitäisikö jonkun informoida NHTSA:ta, koska siellä ei vielä tiedetä vaikuttaako DRL peräänajokolareihin vai ei, vaikka VRCF alan johtavana tutkimuslaitoksena on asian jo selvittänyt?

The effectiveness of DRL for passenger vehicles:
http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811029.pdf

"The exclusion of rear-end crashes from the analysis is due to the uncertainty as to whether DRLs would impact the
rear-end crashes."
« Viimeksi muokattu: 27.02.2015, 01:25:38 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Kävin nuuskimassa Liikenneturvan tilastot 2005 eteenpäin 10 vuoden ajalta. Arvelin, että jos DRL takavalottomuudella on oikeasti jotain merkitystä, sen pitäisi näkyä kolaritilastojen kohdassa "samaan suuntaan ajaneet" kategorian autojen tienkäyttäjäryhmässä sitä mukaa kun DRL autojen osuus liikennevirrassa kasvaa?

Käsittääkseni tuo kategoria sisältää peräänajojen lisäksi myös muut samaan suuntaan ajetut toheloinnit, vaikkapa ohitettavaa sivuten jomman kumman tai molemmat pöpelikköön kilkkaamisen, joten tarkkaa tietoa tästä ei pidä kuvitellakaan löytävänsä.

Pakollisuuden vuoksi laajan DRL markkinoille tulon aikoihin 2010 - 2012 näkyy lupaava pomppu tässä kolarityypissä, mutta valitettavasti 2013 ja juuri valmistunut 2014 tilasto pudottavat tämän kategorian alle lähtötason. Samaan aikaan myös muut kategoriat ovat alentuneet mukavasti. Jätän jonkun muun laskettavaksi onko eri kategorioiden alenema vastannut odotusarvoa. Pienistä luvuista ja datan sorttauksesta eri tarkoitukseen johtuen en löytänyt tästkään näyttöä mihinkään suuntaan.

Edelleenkään en ole löytänyt näyttöä siitä, olisiko
a) takavalojen hyvä palaa päivävalojen kanssa,
b) hyvä olla pimeänä päivävalojen kanssa, vai
c) turvallisuuden kannalta yksi lysti, mutta olishan se siistimpää kuin Mersussa, jos ne saisi palamaan

Antakaa nyt jo perusteltu vastaus tähän, ettei tarvi enää monta yötä valvoa  :P
« Viimeksi muokattu: 27.02.2015, 01:37:09 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Omaa autoani en maininnut, mutta oletin "tuon" riittävän, kun vastaväitteiden vyöryn vuoksi olin syytetyn penkille jo joutunut. Minulle sanottiin (sienien ja kiroilun lisäksi) "Olen huomaavinani että kirjoitat tekstisi mersulasit silmillä". Myönsin näin tapahtuvan, ja epäilin muiden myös kirjoittavan omasta näkökulmastaan.
Hmm, minä katsos ymmärsin asian niin, että "tuo pimeäperäinen" (=auto, joka on pimeäperäinen), en muistanutkaan edes mikä auto sinulla on ennenkuin tarkistin. :2funny:

Mutta sinä(kin) lienet samaa mieltä siitä kanssani, että jos ne päivävalot ovat jossakin autossa sellaiset etteivät automaattisesti kytkeydy kelin huonontuessa (esim. kirkas lumipölly/pilvinen sää) tai päivän hämärtyessä, olisi parempi ettei niitä ko. autossa olisi ollenkaan?

Ymmärrän kyllä näkökantasi, että vastuu on autonsa kuskilla, mutta valitettavasti vain tuntuu nykyihminen olevan niin prkl aasi välillä, ettei mitään ymmärretä tehdä itse. Esimerkiksi viimekesänä kuulin ja todistin kun eräs 30-vuotias mies ajoi aina pyyhkijät tihku-asennossa, koska oli edellisellä autolla tottunut automatiikkaan (sadetunnistin). Tämä herra sitten ajeli ihan kelistä ja vuorokaudenajasta riippumatta pyyhkijät tihkuasennossa, koska pyyhkijät on "liian vaikeat käyttää".  :idiot2:

Eli omasta mielestä tommonen on liian vaarallinen "sudenkuoppa" jättää nykyihmiselle päätettäväksi. Minulta loppuu ymmärrys ihan kaikkea kohtaan siinävaiheessa, jos hämärässä/huonossa kelissä jysäytän jonkun perään/väistän ojaan ja esim. vammautan lapseni, koska jollakin prkl vatipäällä ei ollut takavaloja päällä.


Miten muuten menee nykyautoissa, palaako mittaristossa päiväajovaloilla valot? Jos mittaristo on pimeänä, niin se saattaisi "vihjaista" pimeällä jotain... Tosin sekin on nähty, että tuotu auto merkkiliikkeeseen takuuhuoltoon, koska ei mittaristo näytä mitään (=pimeä, ei ollut kytkenyt ajovaloja ollenkaan päälle ikinä).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Hmm, minä katsos ymmärsin asian niin, että "tuo pimeäperäinen" (=auto, joka on pimeäperäinen), en muistanutkaan edes mikä auto sinulla on ennenkuin tarkistin. :2funny:

Mutta sinä(kin) lienet samaa mieltä siitä kanssani, että jos ne päivävalot ovat jossakin autossa sellaiset etteivät automaattisesti kytkeydy kelin huonontuessa (esim. kirkas lumipölly/pilvinen sää) tai päivän hämärtyessä, olisi parempi ettei niitä ko. autossa olisi ollenkaan?

Ymmärrän kyllä näkökantasi, että vastuu on autonsa kuskilla, mutta valitettavasti vain tuntuu nykyihminen olevan niin prkl aasi välillä, ettei mitään ymmärretä tehdä itse. Esimerkiksi viimekesänä kuulin ja todistin kun eräs 30-vuotias mies ajoi aina pyyhkijät tihku-asennossa, koska oli edellisellä autolla tottunut automatiikkaan (sadetunnistin). Tämä herra sitten ajeli ihan kelistä ja vuorokaudenajasta riippumatta pyyhkijät tihkuasennossa, koska pyyhkijät on "liian vaikeat käyttää".  :idiot2:

Eli omasta mielestä tommonen on liian vaarallinen "sudenkuoppa" jättää nykyihmiselle päätettäväksi. Minulta loppuu ymmärrys ihan kaikkea kohtaan siinävaiheessa, jos hämärässä/huonossa kelissä jysäytän jonkun perään/väistän ojaan ja esim. vammautan lapseni, koska jollakin prkl vatipäällä ei ollut takavaloja päällä.


Miten muuten menee nykyautoissa, palaako mittaristossa päiväajovaloilla valot? Jos mittaristo on pimeänä, niin se saattaisi "vihjaista" pimeällä jotain... Tosin sekin on nähty, että tuotu auto merkkiliikkeeseen takuuhuoltoon, koska ei mittaristo näytä mitään (=pimeä, ei ollut kytkenyt ajovaloja ollenkaan päälle ikinä).

Minulla on hyvä esimerkki, joka yllättää minut melkein joka vuosi syksyllä. Traktori pimeällä ja tummalla tai märällä asvaltilla, jossa takavalot ei pala tai ne ovat kurassa tai vastaavassa. Pari kertaa myös sellainen peräkärry/kuorma mikä peittää traktorin valot ja peräkärryssä ei pala mikään valo. Nopeus välineellä 30km/h ja jos itse ajelet 100km/h, niin nopeasti tulee vastaan ja on muuten hankala arvioitava. Liittyy juuri tähän takavalottomuuteen.

Viitaten Slerba:n tekstiin, niin meillä mitä parasta huvia iltaisin on pojan kanssa Suomen surkeimman kuskin katsominen. Siellä avautuu hyvin minkälaisia lottovoittajia ovat kansallisvelvollisuutena ajokortin saaneet. Ei pelkästään pyyhkijät ole hukassa  ;).

Jos 740 GLE:llä on ylimääräistä takataskussa, niin eiköhän VTT tee korvausta vastaan hänelle tutkimuksen noista takavalojen hyödyistä ja haitoista. Tai ehdotuksen voi laittaa vaikka liikennevirastolle.

BTW: Skeidassa olen muistavina, että tuo päivävalot näkyy vain valokytkimessä ja oliko ettei mittarivalot syty. Itse taas kytken AINA ajovalot päälle enkä pelleile päivävaloilla vaikka ne olisi, niin coolin näköiset.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Ateho  Elekma