Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Muistaakseni kun tuon nykyisen volvon hain kouvolasta, niin jossain ennen joutsaa/vähän jälkeen tuli pimeällä tommonen traktori peräkärryn kanssa hieman yllätyksenä.

Näytti ihan kuin takavalopimeä mopo olisi ajanut tien reunassa (ajovalot valaisi tietä), mutta vastaantulleen auton valot paljastivat hieman isomman hahmon.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Edelleenkään en ole löytänyt näyttöä siitä, olisiko
a) takavalojen hyvä palaa päivävalojen kanssa,
b) hyvä olla pimeänä päivävalojen kanssa, vai
c) turvallisuuden kannalta yksi lysti, mutta olishan se siistimpää kuin Mersussa, jos ne saisi palamaan

Antakaa nyt jo perusteltu vastaus tähän, ettei tarvi enää monta yötä valvoa  :P

Eipä tuohon ole mitään yksiselitteistä ratkaisua, mutta A vaihtoehto on pääsääntöisesti turvallisin.

B tilanne on paras aurinkoisella kelillä, koska kyllähän sen jarruvalon paremmin näkee kun se täysin pimeään perään syttyy.

Ongelmahan tuosta pimeästä perästä tulee kun sinne ei syty valot kelin sitä vaatiessa, oli syynä sitten kuljettajan epähuomio, tai automatiikan väärä säätö.

Mun mielestä paras ratkaisu olisi pakottaa takavalot päälle jos automatiikkaa ei ole, jolloin se epähuomioinen kinnerillä liikkuvakin olisi valaistu.

Automatiikka saisi puolestaan olla kaksivaiheinen, eli takavalot syttyisivät hyvin herkästi jos pienestä hämärtymisestä, mutta ajovalot syttyisivät vasta kun alkaa pimetä. Ilmeisesti EU-direktiivi ei salli tällaista ratkaisua, joten tuota tuskin kovin herkästi kehitetään vain paria pohjoismaata varten, joissa se olisi sallittu. Ajovalojen syttyminen vasta pimeällä siksi koska keskellä päivää huomiovaloisen auton havaittavuus on parempi kuin moderneilla lähivaloilla. Bonuksena se myös säästää niitä ajovaloja, joiden elinikää tuo automatiikka itseasiassa lyhentää jatkuva edestakaisin räpsyttelyn takia.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Automatiikka saisi puolestaan olla kaksivaiheinen, eli takavalot syttyisivät hyvin herkästi jos pienestä hämärtymisestä, mutta ajovalot syttyisivät vasta kun alkaa pimetä. Ilmeisesti EU-direktiivi ei salli tällaista ratkaisua, joten tuota tuskin kovin herkästi kehitetään vain paria pohjoismaata varten, joissa se olisi sallittu. Ajovalojen syttyminen vasta pimeällä siksi koska keskellä päivää huomiovaloisen auton havaittavuus on parempi kuin moderneilla lähivaloilla. Bonuksena se myös säästää niitä ajovaloja, joiden elinikää tuo automatiikka itseasiassa lyhentää jatkuva edestakaisin räpsyttelyn takia.

Direktiivi ei kiellä takavaloja syttymästä päiväajovalojen kanssa, itseasiassa se ota mitään kantaa asiaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Direktiivi ei kiellä takavaloja syttymästä päiväajovalojen kanssa, itseasiassa se ota mitään kantaa asiaan.

Jaa.. no tekniikan maailmassa oli joskus asiasta juttua ja mulle jäi sellainen käsitys että euroopassa tuo huomiovalot+parkit olisi kielletty, mutta kai mä sitten ymmärsin sen väärin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jaa.. no tekniikan maailmassa oli joskus asiasta juttua ja mulle jäi sellainen käsitys että euroopassa tuo huomiovalot+parkit olisi kielletty, mutta kai mä sitten ymmärsin sen väärin.

Jäi ihan sama käsitys. Eli ei olisi hirveä homma määrätä nuo molemmat pakolliseksi Suomessa eikä olisi laiton yhdistelmä maailmallakaan (Euroopassa).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Jäi ihan sama käsitys. Eli ei olisi hirveä homma määrätä nuo molemmat pakolliseksi Suomessa eikä olisi laiton yhdistelmä maailmallakaan (Euroopassa).
Juuri näitä "ei hirveä homma säätää Suomeen muita parempi laki" juttuja lähdin alun perinkin vastustamaan.

Lakitekstin kirjoittamiseen ei paljon vaivaa kulu, mutta sen jälkeen alkaa Suomessa kulua rahaa, koska yhdessäkään maassa Suomen ulkopuolella ei ole mahdollista lisätä auton hintaan pientä preemiota, että saadaan takavalot palamaan Suomessa. Me sen maksamme.

Altendorfilta saa melko monenlaista CANM8 kontrolleria, joten ei tuon tekeminen jälkiasennuksenakaan olisi temppu eikä mikään. Mutta jos sen tekee kaupallinen yritys, sekin maksaa silti jotain.

Ja sitten vielä ennen kuin määrätään se pakko, niin olisi hyvä tietää pelastaako se vai tappaako se ihmisiä vai onko kyse vain auton tuunaamisesta.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ongelmahan tuosta pimeästä perästä tulee kun sinne ei syty valot kelin sitä vaatiessa, oli syynä sitten kuljettajan epähuomio, tai automatiikan väärä säätö.

Automatiikka saisi puolestaan olla kaksivaiheinen, eli takavalot syttyisivät hyvin herkästi jos pienestä hämärtymisestä, mutta ajovalot syttyisivät vasta kun alkaa pimetä
...
Bonuksena se myös säästää niitä ajovaloja, joiden elinikää tuo automatiikka itseasiassa lyhentää jatkuva edestakaisin räpsyttelyn takia.
Ennen tätä keskustelua olin ihan tosissani varautunut ensimmäisen kerran autoni Starin letkuun tökättessä selaamaan valomenut läpi tarkistaakseni saako mielestäni paranoidin herkästi täydet valot sytyttävää hämäräkytkintä säädettyä sietämään hieman enemmä hämäryyttä. Tämän keskustelun perusteella tuo modaus jää nyt tekemättä, ettei vain mene liian pimeäksi.

Xenonpolttimoita se kärventää, mutta D1S:n hinnat alkavat olla jo sen verran siedettäviä, että vaihdan uudet kun alkavat harmaantua. Menee se monta kymmentä tuhatta km kerrallaan silti.

MUTTA: sinulla on ihan hyvä pointti tuossa, nimittäin en ole ainoa, joka on ollut huomaavinaan, etteivät päivävalot todellisuudessa pidennä xenonpolttimoiden tehollista  käyttöikää kovinkaan paljon.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Hmm, minä katsos ymmärsin asian niin, että "tuo pimeäperäinen" (=auto, joka on pimeäperäinen), en muistanutkaan edes mikä auto sinulla on ennenkuin tarkistin. :2funny:

Mutta sinä(kin) lienet samaa mieltä siitä kanssani, että jos ne päivävalot ovat jossakin autossa sellaiset etteivät automaattisesti kytkeydy kelin huonontuessa (esim. kirkas lumipölly/pilvinen sää) tai päivän hämärtyessä, olisi parempi ettei niitä ko. autossa olisi ollenkaan?

Ymmärrän kyllä näkökantasi, että vastuu on autonsa kuskilla, mutta valitettavasti vain tuntuu nykyihminen olevan niin prkl aasi välillä, ettei mitään ymmärretä tehdä itse.
...
Miten muuten menee nykyautoissa, palaako mittaristossa päiväajovaloilla valot? Jos mittaristo on pimeänä, niin se saattaisi "vihjaista" pimeällä jotain... Tosin sekin on nähty, että tuotu auto merkkiliikkeeseen takuuhuoltoon, koska ei mittaristo näytä mitään (=pimeä, ei ollut kytkenyt ajovaloja ollenkaan päälle ikinä).
Peace, Brother  :hello:

Hämäräkytkimiä on eri tasoisia, kuten tuolla ulkona näkee. Omaani olen tosiaan pitänyt niin hätäisenä, että olen suunnitellut muutavani sen LEDien käyttöä lisäävään suuntaan, mutta tämän keskustelun vuoksi jätän tuon tekemättä. Kirkkaan päivän lumipölly on vielä kokeilematta, kun suurimman osan talvesta on joka tapauksessa ollut isojen lisävalojen vuoksi pakkovalot päällä.

Automatiikoiden käytöstä ollaan samaa mieltä. Niillä voi valintansa mukaan lisätä omaa mukavuuttaan, mutta vastuuta ei voi ratin takaa delegoida minnekään. Vaikka kuljettaja jättääkin jotain asioita automatiikan hoidettavaksi, olisi erilaisten avustimien toimintaperiaate syytä tuntea, ettei vaadi niiltä mahdottomia.

Omassani täydet valot syttyvät niin kirkkaissa olosuhteissa, etten edes tiedä ovatko mittarivalot päällä LEDien kanssa vai ei? Huomaan valojen syttymisen ainoastaan vihreästä ajovalojen merkkivalosta, koska valojen syttyessä päivänvalo pärjää vielä reilusti mittarivaloille, if any, eikä tielle leviävä xenonvalojen keila erotu ratin taakse lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2015, 18:19:29 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Viitaten Slerba:n tekstiin, niin meillä mitä parasta huvia iltaisin on pojan kanssa Suomen surkeimman kuskin katsominen. Siellä avautuu hyvin minkälaisia lottovoittajia ovat kansallisvelvollisuutena ajokortin saaneet. Ei pelkästään pyyhkijät ole hukassa  ;).

Jos 740 GLE:llä on ylimääräistä takataskussa, niin eiköhän VTT tee korvausta vastaan hänelle tutkimuksen noista takavalojen hyödyistä ja haitoista. Tai ehdotuksen voi laittaa vaikka liikennevirastolle.

BTW: Skeidassa olen muistavina, että tuo päivävalot näkyy vain valokytkimessä ja oliko ettei mittarivalot syty. Itse taas kytken AINA ajovalot päälle enkä pelleile päivävaloilla vaikka ne olisi, niin coolin näköiset.
SSK:sta tulee välillä mieleen, onko tosi-TV:nä meille tarjottu sarja sittenkin käsikirjoitettu? Ei kai noin käsiä voi olla? Vai voiko? Nuorempi kaveri käy välillä ihan kuumana, kun hänen autoonsa sopivia nättejä W124 8-reikäaluvanteita räimitään kanttareihin ihan surutta  :'(

Mietin jo todennäköisyyksien laskentaa, mutta luotettavan tiedon saaminen ei ole aivan triviaalia. Periaatteessa riittää, kun vertaa takavalojen parantaman havaittavuuden ja takavalojen heikentämän nopeuden muutoksen havaittavuuden tasapainoa. Mutta materiaalin seulonta ei tosiaan ole yhtä yksinkertaista kuin ajovalojen käytön seurausten tutkinta. Tässä saattaa olla syy siihenkin, miksi myös ammattilaiset ovat antaneet aiheen olla toistaiseksi?

Yksittäisten peräänajojen kampaaminen vuosien ajalta ei välttämättä riitä, ellei tilastojen pohjana oleva materiaali sisällä riittävästi tietoa muiden tekijöiden eliminoimiseksi? Muiden tekijöiden lisäksi pitää verrata kunkin automallin havaittua onnettomuustiheyttä takavaloin ja ilman. Eri autojen todennäköisyys aiheuttaa kolari ja joutua muiden aiheuttamaan kolariin poikkeaa toisistaan selvästi. Kisassa kolaripaikalle ehtimisestä Audi todennäköisesti voittaisi Avensiksen vaikkei Toyotassa olisi valoja lainkaan :2funny:

Omassani en tosiaan tiedä, onko mittarivalot päällä LEDien kanssa vai ei, koska ei niitä mittarivaloja erotu silloin kun automatiikka kytkee jo täydet valot? Minä erotan valojen syttymisen lähivalon merkkivalosta, joka tulee selvästi esiin kaikissa tilanteissa. Eli saattaa olla hyvinkin vastaava kojetaulumaisema kuin Skodassakin?
« Viimeksi muokattu: 27.02.2015, 18:37:45 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija


Kevennys keski-suomalaisesta   ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Juuri näitä "ei hirveä homma säätää Suomeen muita parempi laki" juttuja lähdin alun perinkin vastustamaan.
Lakitekstin kirjoittamiseen ei paljon vaivaa kulu, mutta sen jälkeen alkaa Suomessa kulua rahaa, koska yhdessäkään maassa Suomen ulkopuolella ei ole mahdollista lisätä auton hintaan pientä preemiota, että saadaan takavalot palamaan Suomessa. Me sen maksamme.

No, tuo ominaisuus on pelkkää bittiä, eli täppä ohjelmakoodissa, joten se ei paljoa maksa lopultakaan.

Altendorfilta saa melko monenlaista CANM8 kontrolleria, joten ei tuon tekeminen jälkiasennuksenakaan olisi temppu eikä mikään. Mutta jos sen tekee kaupallinen yritys, sekin maksaa silti jotain.
Ja sitten vielä ennen kuin määrätään se pakko, niin olisi hyvä tietää pelastaako se vai tappaako se ihmisiä vai onko kyse vain auton tuunaamisesta.

Väitän sen pelastavan.
Etelä-euroopassa tai ylipäätään tanskaa etelämmässä ei oikein tajuta tätä suomen hämärän aikaa, joka on oikeasti pitkä.





Taas eilen iltasella Hki-vantaan kentältä kotiin ajellessa ihmettelin noita "valo-päitä", jotka eivät osaa vaihtaa lyhyille vaikka vastaan tuleva auto vaihtaa selvästi lyhyille. Tosin noiden "valo-päiden" pitkät valot olivat säälittävän ja naurettavan rajamailla.

Motarilla (valaistu) huomasin yhden perse pimeänä ajajan, joka sitten ohitukseni jälkeen tajusi asian, kun sammutin omat valoni kymmenisen kertaa hänen edellään.  ???

On muuten pirskatin vaikeata huomata harmaata autoa ilman takavaloja.  >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Väittäähän voi monia asioita. Mutta onko muuta näyttöä kuin MuTua? Jos havaittavuuden parantaminen riittää turvallisuuden parantamisen perusteeksi, eikö myös jarruvalojen ja sumuvalon kannattaisi palaa jatkuvasti?

Tradeoff ajoneuvon havaittavuuden parantamisen ja ajoneuvon nopeuden muutoksen havaittavuuden parantamisen välillä ei ole aivan triviaali.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2015, 17:20:32 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
No, tuo ominaisuus on pelkkää bittiä, eli täppä ohjelmakoodissa, joten se ei paljoa maksa lopultakaan.
Ei tässä tosiaan ole kyse kuin kahdesta CAN-väylän Message ID:sta. Mutta useimmissa autoissa noita takavalot DRL:n kanssa sytyttäviä väyläkomentoja ei tänä päivänä ole toteutettu ON/OFF konfiguroitavaksi, koska sitä takavalot sytyttävää koodia ei useimpiin autoihin ole vielä kirjoitettu lainkaan.

Jos se koodi jossain vaiheessa kirjoitetaan, se tulee olemaan sangen yksinkertainen ja sen voi copy-pastata ajovalojen sytyttämisestä, joten suurin vaiva on eri konfiguraatioiden testaamisessa.

Jos niin tehdään, voitko luvata tuontiauton ostaja saa huoltotesteriä vaativan muutostyön merkkiliikkeessä joko ilmaiseksi tai sinun laskuusi? Ja ettei milloinkaan tulla havaitsemaan kyseisen muutoksen missän tilanteessa heikentävän kenenkään turvallisuutta?
« Viimeksi muokattu: 01.03.2015, 17:18:48 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ja ettei milloinkaan tulla havaitsemaan kyseisen muutoksen missän tilanteessa heikentävän kenenkään turvallisuutta?

Tietenkään ei voi sanoa että missään tilanteessa se ei heikentäisi turvallisuutta.

Eihän turvavyökään ole laite joka ei missään tilanteessa heikentäisi turvallisuutta, mutta kyllä sekin pakollinen on koska sen hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ei tässä tosiaan ole kyse kuin kahdesta CAN-väylän Message ID:sta. Mutta useimmissa autoissa noita takavalot DRL:n kanssa sytyttäviä väyläkomentoja ei tänä päivänä ole toteutettu ON/OFF konfiguroitavaksi, koska sitä takavalot sytyttävää koodia ei useimpiin autoihin ole vielä kirjoitettu lainkaan.

Jos se koodi jossain vaiheessa kirjoitetaan, se tulee olemaan sangen yksinkertainen ja sen voi copy-pastata ajovalojen sytyttämisestä, joten suurin vaiva on eri konfiguraatioiden testaamisessa.

Jos niin tehdään, voitko luvata tuontiauton ostaja saa huoltotesteriä vaativan muutostyön merkkiliikkeessä joko ilmaiseksi tai sinun laskuusi? Ja ettei milloinkaan tulla havaitsemaan kyseisen muutoksen missän tilanteessa heikentävän kenenkään turvallisuutta?
Jos uuden auton ostajan päänsärky on maksaa ehkä 500e lisää hintaa siitä että auto on turvallinen tai mahdollisen lain mukainen, ei kannata tilata koko pälvivaloja kollenkaan. Ajaa kuten ihmiset, valot päällä.

Tai jos uutta autoa hankkiessa päänsärkynä on rahanmeno, kannattaa ostaa käytetty tai muuttaa muualle. Suåmi on pirun kallis maa ostaa uutta autoa.

 

Futurez  Kulkukoira