Autodiagnoosi  Carcom Oy

Takaisinkutsu

  • 498 Vastauksia
  • 114715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #225 : 22.02.2020, 12:10:23 »
Joo, olis ihan kiva saada aivan faktaa tuosta, että Suomen teillä liikkuu satamäärin "räjähdysalttiita" VEA-laitteita monenkaan ohjastajan tietämättä asiasta mitään ?
Luulisi nyt ainakin näiden paljonajavien (esim. taxit yms.) hylkäävän moiset rakkineet hetikin...
Jonkin postauksen mukaan myös nämä D2- ja D3-versiotkin kuuluisivat näiden takaisinkutsujen piiriin, onko kyse samasta vai eri asiasta ?
Mielellään kyllä kuultaisiin näistä ongelmista näiltä oikeesti asioista tietäviltä, miten nämä oikein menee, mielestäni aivan liian paljon mutua & tulkintoja liikkeellä aiheesta.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2020, 12:24:20 kirjoittanut 311 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #226 : 22.02.2020, 12:19:02 »
Ei minun mielestä ole kylläkään myynyt palveluaan viesteissä, korkeintaan ehdottanut sitä yhtenä vaihtoehtona. Mutta se että auton myynnin yhteydessä myyjä jättänyt ilmoittamatta muutoksista avaa asiakkaalle vaihtoehdon purkaa kaupan tai vaatia myyjäliikettä korvaamaan tarvittavat muutokset auton alkuperäis kuntoon saamiseksi. Se että asiakas voi erillisesti valita että auto on hyvä nykysellään ja volvon suorittaessa muutokset ei vaadi toimivaa egr niin voi asiakas vaatia myyjältä että he softauttaa auton uudestaan takaisinkutsu huollon jälkeen.

Autoliike tuskin lähtee softauttamaan autoa sellaiseksi että sen päästöarvot huononevat..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #227 : 22.02.2020, 15:50:12 »
Autoliike tuskin lähtee softauttamaan autoa sellaiseksi että sen päästöarvot huononevat..

Voi kun tietäisit...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #228 : 22.02.2020, 15:52:39 »
Autoliike tuskin lähtee softauttamaan autoa sellaiseksi että sen päästöarvot huononevat..

Eipä ole päästöistä kyse, vaan siitä, että tällä hetkellä on auto tieliikenteeseen kelpaamaton, joten liikkeen on pakko se softauttaa vakioksi ja ottaa egr käyttöön
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #229 : 22.02.2020, 16:02:34 »
Joo, olis ihan kiva saada aivan faktaa tuosta, että Suomen teillä liikkuu satamäärin "räjähdysalttiita" VEA-laitteita monenkaan ohjastajan tietämättä asiasta mitään ?
Luulisi nyt ainakin näiden paljonajavien (esim. taxit yms.) hylkäävän moiset rakkineet hetikin...
Jonkin postauksen mukaan myös nämä D2- ja D3-versiotkin kuuluisivat näiden takaisinkutsujen piiriin, onko kyse samasta vai eri asiasta ?
Mielellään kyllä kuultaisiin näistä ongelmista näiltä oikeesti asioista tietäviltä, miten nämä oikein menee, mielestäni aivan liian paljon mutua & tulkintoja liikkeellä aiheesta.

Ei kaikki VEA moottorit huonoja ole. EGR vaihtui toisenlaiseen näiden S/V90 aikoihin ja ne nyt on pääsääntöisesti toiminut ja niitä nuo kutsut ei edes koske. Kutsut koskee kaikkia VEAn alkupään moottoreita, myös D2 ja D3. Päättyy jotain 2017...

Taksarithan hylkäsivätkin paljon näitä ensimmäisen sukupolven VEA:laisia kun ne ei kestänyt hädin tuskin 100tkm.

Ketä nämä oikeasti tietävät kaverit nyt sitten oikein on mielestäsi? Minulla on parisenkymmentä jälleenmyyjää ympäri Suomea niin aika kattava otos tulee joka viikko näistä. Tietyt ongelmat toistuu aina merkkien sekä mallien välillä niin ei tämä VEA ole kovinkaan vieras tapaus vaan harvinaisen tuttu. Teen yhteistyötä pelkästään Tampereen alueella kahden Volvokorjaamon kanssa niin ei nämä tapaukset ole sielläkään vieraita, käytännössä aina 2kpl VEA moottoreita hyllyssä odottamassa.

Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #230 : 22.02.2020, 17:36:31 »
Nämä oikeasti tietävät ovat yleensä niitä, jotka näiden kapineiden kanssa joutuvat työkseen operoimaan ja/tai niitä, jotka näiden kapineiden ongelmia joutuvat ratkomaan.
Osa tai loput ovatkin sitten enemmän tai vähemmän niitä/meitä ent. Esso-baarin, nyk. ABC:n tietäjiä ja näkemykset sitten sen mukaisia...

Tarkoittaako siis, että nuo ekat 2014-2016 versiot ovat näitä hajoamisherkkiä ja sitten siitä eteenpäin ovat ok ?
Mikä on se ydinsyy, mikä siihen tuhoutumiseen johtaa ja mikä sieltä sitten loppupeleissä kahjahtaa ?
Onko tietoa, mahtaako näihin em. ekoihin tehty muutos olla sellainen, että se vastaa näitä uudempia vai onko jokin sovellus siitä kenties ?

Sattumoisin olen viimeisen - lähes kohta vuoden aikana - kulkenut merkittävän paljon ammattikuljettajien kyydeissä ja niistä varmaan 3/4 ovat olleet autonsa "isäntiä".
Osa on tyyrännyt liikenteessä myös henkilökuljetuksia jo tuolta 70-luvun tietämiltä, joten kokemus & näkemysajoneuvorepertuaaristakin sen mukainen.
Matkaa kun on sitten tässä taiteltu sen n. 2x150km, on siinä ehtinyt keskustella tovin jos toisenkin ja kun tien päällä ollaan sekä dieselillä mennään, ovat aiheet väistämättä menneet aina myös näihin kulkuneuvoihin, kun itsekin nykyään tuolla D4:llä ajelen.

Siksipä hiukan ihmettelenkin, miksi nuo alkupään D4:t ovatkin nyt niin huonoja, kun kyseisellä moottorityypillä ovat useat suharit sahanneet jo järkyttäviä kilometrimääriä itse sekä renkien toimesta ilman mitään sen ihmeempiä ongelmia muihin alalla käytettäviin merkkeihin peilaten.
Joillakin on ties jo kuinka mones Volvo menossa kuten joillain Volkkari, Mersu tai joku muu merkki.
Joillakin on mennyt se ja tuo osa ja joillain taas jotain muuta vaivaa, mutta esiin ei kyllä ole noussut selkeästi tuollaista ongelmaa, mistä nyt puhutaan.

Jossain esitetty, että tällainen lyhyt nypytysajo on se ongelma, ei nuo pitkät siivut, jota harvemmin työkseen ajavat.
Useimmiten ovatkin kertoilleet, että niin ihan itsensä kuin autonsakin takia ovat nämä harvat pitemmät retket haluttuja, kun pääsääntöisesti ajavat 2-15km nurkka-ajoa, jossa ei taida mikään masiina toimia edukseen, arvelen.
Useimmat ovat maininneet, että lyhyttä liikennettä saattaa kertyä - riippuen tietysti monista seikoista - jopa 80-90% ajomäärästä.
No, nyt siis varmaan nämä oman alansa ammattilaiset sitten kehuvat vain omiaan ja haukkuvat kollegojensa työjuhtia ?
Voihan asia tietysti olla niinkin, mutta useilla kuuluu olevan kokemusta hyvinkin useasta merkistä ja mallista eri aikakausilta ja kykenevät kyllä varsin laajasti analysoimaan kokemuksiensa perusteella, miksi juuri ovat tykästyneet mihinkin kapineeseen - ei pelkästään teknisten ominaisuuksien perusteella, vaan myös esim. huollon, ajomukavuuden yms. takia.

Siksipä varmaan moni lukija haluaisi tästäkin asiasta sitä faktaa tiskiin, jotta nämä asiat aukeaisivat paremmin kaikille, eikö ?

« Viimeksi muokattu: 22.02.2020, 21:19:01 kirjoittanut 311 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #231 : 23.02.2020, 00:46:39 »
Tuttavani osti tuollaisen vea Volvon käytettynä ja moottori meni vuoden päästä vaihtoon. Sen jälkeen en ole epäillyt näitä juttuja lainkaan. Aiemminkaan en kyllä kovin paljoa epäillyt vaan pidin paremminkin väistämättömänä, että kun pieni valmistaja kyhää monimutkaisen modernin dieselin niin tarinalla ei tule olemaan onnellinen loppu

Edit: Piti vielä sanomani että jos on palvelualan ammattilainen ratin takana niin hän ei ala järmäämään asiakkaan kanssa. Jos asiakas on Volvomiäs niin on pelattava mukana.. Jos Kianainen niin sitten sen mukaan ;) Pääasia että asiasta ei ota pattiin kun matka päättyy.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2020, 00:53:04 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #232 : 23.02.2020, 11:43:46 »
No joo, onhan se varmaan joissain tapauksissa noinkin, kuten "mulugren" editissään toteaa, mutta kun en tunnustaudu sen enempää Volvo-miäheksi kuin minkään muunkaan merkin miäheksi totean, että tässä kyllä ollaan jo sen verran isoja miähiä, etteivät nuo erilaiset näkemykset yksistään ajatuksia ohjaa, vaan näistä monista tiedon jyväsistä esiin seuloutunut fakta se on, minkä perusteella mennään. Siksipä näitä kysymyksiä täältä tietävämmille esitetäänkin, josko sieltä sitä faktaakin seasta löytyisi.. ;)
Se on kyllä totta, että noiden rattimiästenkin keskuudesta löytyy kaikensortin stand up-miästä, mutta on siellä sitä pitkänlinjan puurtajaakin, joilla ei ole enää sitä tarvetta spedeillä olemattomilla tiedoillaan ja taidoillaan, vaan on munaa tuoda esiin niitä omiakin tötöilyjä sekä huonoja/vääriä ratkaisuja, joita kaikki elämässään joskus väistämättä tekevät. Yleisestihän kaikki hiukan varttuneemmat tietävät, että ne jotka eivät mitään tee ei niille myöskään mitään ikinä satukaan ja siksi pitääkin sitten lainata ne tarinat jostain muualta, vaikkapa juuri sieltä ABC:n nurkkapöydästä  :)

Tuokin on varmaan osaltaan totta tuon uuden moottori-tuotteen suhteen, mutta eikös saman peruskonseptin mukaan mennä näissä uusissakin versioissa ?
Luulisi Volvon insinöörimiästen lempanneen masiinan lepikkoon, jos on osoittautunut niin kovin huonoksi ja istuttaneet tilalle vaikka sen pösön/sitikan voimalähteen, jolla ABC-juttujen mukaan ajelee silläkin vain sen about 200tkm, ei sen enempää.
Eipä ole siis tuolla D4-tuotteella pitkää tulevaisuutta, jos on todella niin huono, kuin tietäjämiähet kertovat.

Tästäpä takaisin aiheeseen eli olisiko sinulla "mulugren" tuon tuttavasi tapauksesta tarkempaa tietoa jotta aukeaisi, mitä on oikeesti tapahtunut ja miksi, mikä on kulkupelin historia ja kenties aiemmat tapahtumat jos sellaisia on olemassa eli onko esim. "lastuteltu" tms., ollut kenties liisattu kiertopalkinto, saanut muuten vaan osakseen ruoskaa tms. Asiasta kiinnostuneina mielellään kuultaisiin, miten tapahtumat ovat edenneet, kuka sitten joutui raottamaan lompsaa ja mikä sitten se lopputulos kaiken kaikkiaan ?

Poissa jamppa79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #233 : 23.02.2020, 12:41:03 »
Ite ostin tälläsen v70 D3 16vm vanha taxi johon oli juuri vaihdettu tehdasuusi moottori 250tkm kohalla... oli viennyt liikaa öljyä! Egr vaihdettu uuteen 150tkm kohalla....

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #234 : 23.02.2020, 14:09:54 »
Se on kyllä totta, että noiden rattimiästenkin keskuudesta löytyy kaikensortin stand up-miästä, mutta on siellä sitä pitkänlinjan puurtajaakin, joilla ei ole enää sitä tarvetta spedeillä olemattomilla tiedoillaan ja taidoillaan, vaan on munaa tuoda esiin niitä omiakin tötöilyjä sekä huonoja/vääriä ratkaisuja, joita kaikki elämässään joskus väistämättä tekevät. Yleisestihän kaikki hiukan varttuneemmat tietävät, että ne jotka eivät mitään tee ei niille myöskään mitään ikinä satukaan ja siksi pitääkin sitten lainata ne tarinat jostain muualta, vaikkapa juuri sieltä ABC:n nurkkapöydästä  :)

Tuokin on varmaan osaltaan totta tuon uuden moottori-tuotteen suhteen, mutta eikös saman peruskonseptin mukaan mennä näissä uusissakin versioissa ?
Luulisi Volvon insinöörimiästen lempanneen masiinan lepikkoon, jos on osoittautunut niin kovin huonoksi ja istuttaneet tilalle vaikka sen pösön/sitikan voimalähteen, jolla ABC-juttujen mukaan ajelee silläkin vain sen about 200tkm, ei sen enempää.
Eipä ole siis tuolla D4-tuotteella pitkää tulevaisuutta, jos on todella niin huono, kuin tietäjämiähet kertovat.

Juuri tuollaiset kuvatunlaiset pitkänlinjan puurtajat, jotka uskaltavat sanoa suoraan, tulis mielestäni korvata palvelualan ammattilaisilla.

Moottorin kehitys on vuosikausien operaatio ja maksaa maltaita. Seuraava generaatio tulee vasta vuosien päästä ja Volvon tapauksessa sitä ei kaiketi tule koskaan, koska ovat jo ilmoittaneet siirtyvänsä sähköön. Jos Volvo olisi ryhtynyt pakittelemaan VEA kanssa niin firma olisi joutunut ennenäkemättömään kurjuuden kierteeseen ja pörssikurssi olisi syöksynyt. On siis keploteltava päivitysten ja muiden vastaavien keinojen kanssa ja toivoa että kuluttajien luottamus brandiin ei romahda.

Tuttavani tapauksessa 2015 mallinen vea diesel sanoi 4v iässä poks. Moottori vaihtoon ja artisti maksoi käsittääkseni lopulta 4500Eur. Asia on riitautettu eikä niin kauhean mieluisa puheenaihe a.o. henkilölle. Hänelle kun auto on vain kulkuväline. Harmittaa kun en saanut konsultoida auton ostovaiheessa. Olisin kyllä suositellut jotain muuta

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #235 : 23.02.2020, 22:55:33 »
Juuri tuollaiset kuvatunlaiset pitkänlinjan puurtajat, jotka uskaltavat sanoa suoraan, tulis mielestäni korvata palvelualan ammattilaisilla.

Moottorin kehitys on vuosikausien operaatio ja maksaa maltaita. Seuraava generaatio tulee vasta vuosien päästä ja Volvon tapauksessa sitä ei kaiketi tule koskaan, koska ovat jo ilmoittaneet siirtyvänsä sähköön. Jos Volvo olisi ryhtynyt pakittelemaan VEA kanssa niin firma olisi joutunut ennenäkemättömään kurjuuden kierteeseen ja pörssikurssi olisi syöksynyt. On siis keploteltava päivitysten ja muiden vastaavien keinojen kanssa ja toivoa että kuluttajien luottamus brandiin ei romahda.

Tuttavani tapauksessa 2015 mallinen vea diesel sanoi 4v iässä poks. Moottori vaihtoon ja artisti maksoi käsittääkseni lopulta 4500Eur. Asia on riitautettu eikä niin kauhean mieluisa puheenaihe a.o. henkilölle. Hänelle kun auto on vain kulkuväline. Harmittaa kun en saanut konsultoida auton ostovaiheessa. Olisin kyllä suositellut jotain muuta

"Tuttavani osti tuollaisen vea Volvon käytettynä ja moottori meni vuoden päästä vaihtoon. Sen jälkeen en ole epäillyt näitä juttuja lainkaan."

Kerrotko jos sen tiedät kuinka paljon oli ajettu kun oli se moottorin "poksahdus" oleellista on tietenkin jos se oli 10 000km ajettu tai sitten jos olikin jo 400 000km ajettu? Kilometrit esiin ei sillä ole mitään merkitystä kun kerrot että oli 4v: iässä.

Itsellä on tuollainen V70 VEA D4 2016 millä on ajettu n. 40 000km
« Viimeksi muokattu: 23.02.2020, 22:57:38 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #236 : 24.02.2020, 00:08:21 »
Onko poksahduksen syy selvillä?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #237 : 24.02.2020, 07:55:32 »
" EGR vaihtui toisenlaiseen näiden S/V90 aikoihin ja ne nyt on pääsääntöisesti toiminut ja niitä nuo kutsut ei edes koske."

MY -17 S/V90 D-autot ainakin suurelta osin kuuluvat takaisinkutsun piiriin, MY18 ei enää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #238 : 24.02.2020, 09:10:26 »
Onko poksahduksen syy selvillä?

Sylinteri #3 oli ollut täysin kaput. Jotenkin syöpynyt. Liittyykö edes EGR:ään? Huolto oli ollut mieltä että tällaista tapausta ei ole ennen nähty.

Kilometrejä en tiedä. En aio kysyäkään. Volvoista ei parane hänen kuullen enää puhua.. :-[
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #239 : 27.02.2020, 12:27:07 »
Mennyt tämä ketju kokonaan ohi niin piti lukaista läpi ennen kommentointia.

Volvo kävi eilen korjaus toimenpiteessä.
"V70 D4 vm:15 382tkm  mittarissa."
Ja ei mennyt maali.Asentaja oli saanut piuhat kiini ja moottorin suojakopan pois niin Vida huutaa,että EGRllään ei yhteyttä.Piuha liittimen vieressä.Lisäksi joku virisofta koneessa sisällä.Tässä kohtaa asentaja soitti mulle ongelmista ja minä vakuutin käsi VRCF:nän jäsenkirjalla,että mulla ei ole niistä mitään tietoa.Huoltokirjasta ei löydy mitään mainintaa EGR viasta eikä kuitteja ohjelmoinnista.Volvo sai selvitettyä,että auto on käynyt joskus 2018 korjaamolla EGR vian takia,mutta vikaa ei ole korjattu.Itse ostin auton liikkeestä 25.1.2019.Eikä mitään mainintaa virityksistä tai EGR viasta.Volvo tahtoisi kovasti vaihtaa EGRllän.Kuulemma 1000€ leikkiä se.Auto on normaalisti katsastettu syksyllä.Omasta mielestäni regenerointi tapahtuu normaalisti ajon aikana.Muutamia kertoja on jäänyt kesken.Työmatkaa Pirkkalaan on se 48km per siivu niin siinä ehtii käydä kone lämpöseksi.Nyt jännitellään autoliikkeen vastausta hommaan

Välikuulumiset.Autoliike lupasi tulla heti 50% mukaan tuohon korjauskuluihin.Ehdotin,että miten olis 70%? Koska itselle on koitunut ja koituu vielä ylimääräisiä kuluja.Myyjä totesi,että kyllä tuokin kelpaa vielä.Pyysi,että omamekaanikko lähettää kustannus arvion,että saa tehtyä laskutus luvan.Mekaanikon kustannus arvio.1000€->1600€.Kummallakin huuli vähän pyöreänä hinnan nousun takia. :o
Selitys oli koska EGR on ollut pitkään käyttämättä myös sen jäähdytin on ollut.Eivät takaa pelkällä putsauksella laiteeston toimintaa.Vika tilanteissa ei Volvon takuuta ole.Eli pakko vaihtaa EGR ja jäähdytin jotta saa Volvon takuun ongelma tilanteissa.Myyjä ei onneksi perääntynyt vaan pysy sovitussa 70% korvauksesta.Enskuun lopuksi sovitu korjausaika.
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

 

Futurez  Kulkukoira