"Lumialustalla suoritetuissa testeissä ei suuria eroja synny renkaiden välillä, eikä testien
perusteella voida sanoa kummankaan tyyppisen renkaan olevan parempi lumella
kuin toinen. Ainoastaan keskieurooppalaiset kitkarenkaat pärjäävät selvästi heikoiten
lumitesteissä. Kestopäällysteellä suoritetuissa testeissä nastarenkaat menestyvät hieman
paremmin kuin pohjoismaiset kitkarenkaat, mutta erot ovat varsin pieniä. Sen
sijaan TV:n testaamat keskieurooppalaiset kitkarenkaat pärjäävät kestopäällysteellä
erinomaisesti, sekä vesi- ja loskaliirtotestissä ne ovat selvästi parhaimmat.
Sisämelun mittauksissa kitkarenkaat ovat odotetusti selvästi hiljaisempia kuin nastarenkaat.
Tuulilasin melumittauksessa ero renkaiden välillä on n. 6 dB vauhdin ollessa
50 km/h ja n. 3 – 4 dB 120 km/h vauhdilla.
TM ja TV testasivat myös renkaiden vierintävastuksia. TM ilmoittaa vierintävastuksen polttoaineen kulutuslisäyksen kautta. Testin mukaan paras nastarengas kuluttaa keskimäärin n. 2 % enemmän bensaa
kuin paras kitkarengas.
Teiden kulumisen kannalta nastarenkaat ovat kiistatta suurin ongelman aiheuttaja.
Katupölyn muodostumisessa nastarenkaat ovat todettu kitkarenkaita pahemmaksi pölynaiheuttajaksi.
Erittäin likaisilla tienpinnoilla kitkarengas tosin nostattaa enemmän pölyä ilmaan ”imukuppiefektinsä” ansiosta.
Onnettomuustilastoiden mukaan riski joutua onnettomuuteen kitkarenkailla on samaa
tasoa kuin nastarenkailla. Tarkempi tutkimus kuitenkin paljastaa, että erot nasta- ja
kitkarenkaiden välillä tulevat näkyviin rengasriskien esiintymisessä talvikelionnettomuuksissa,
jolloin kitkarenkaiden osuus nousee lähes 30 prosenttiin. Tämän tutkimuksen
avulla voidaan päätellä, että kaikkein liukkaimpien kelien aikana riski joutua onnettomuuteen
kitkarenkailla on 2,7-kertainen nastarenkaihin verrattuna"
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/30880/Henri%20Sairanen.pdf?sequence=1ja Ruåtsissa
http://autot.oikotie.fi/uutinen/nastat-pois%2C-toivoo-ruotsin-tielaitos/18067?ref=HS"Tukholma. Ruotsin tielaitos suosittelee, että autoilijat siirtyisivät käyttämään nastattomia talvirenkaita eli niin sanottuja kitkarenkaita.
Viraston mukaan syy on terveydellinen: nastat irrottavat asfaltista hengitysilmaan pienhiukkasia, jotka aiheuttavat sydän- ja verisuonisairauksia. Tutkimusten mukaan hiukkaset tappavat vuosittain jopa 1 800 ruotsalaista - noin neljä kertaa enemmän kuin liikenneonnettomuudet."