RallyBaron  Samppasport

V70 D3 akun vaihto

  • 24 Vastauksia
  • 16733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkonu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
V70 D3 akun vaihto
« : 10.04.2017, 11:28:45 »
Taas on akku mennyt ilmeisimmin sököksi, ilmoittelee satunnaisesti myös pidemmän ajon jälkeen alhaisesta jännitetilasta. Akku on n. 20kk vanha ja 2 talvea ollut käytössä. Sain ristiriitaista tietoa kun kyselin uuden akun hintaa: nyt kerrottiin, että autossa on akkuvahti, joka pitää nollata eli käytännössä ei voi itse vaihtaa akkua. Tuon edellisen kuitenkin laitoin sinne itse, kun silloin merkkiliikkeestä kerrottiin ettei tarvitse tehdä mitään. Tuon vajaa 2 vuotta tuo kyllä toimi ilman mitään ihmeellistä, nyt vasta kevättalvella alkoi ilmoittelemaan itsestään.

Kuinka nyt oikeasti on, tarvitseeko jotain nollata vai ei? Auto siis V70 D3 vm-12, ei start&stop systeemiä.
======================================
C70 -08 T5, V70 -12 D3, XC60 -16 D4 AWD

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #1 : 10.04.2017, 11:39:42 »
Ei tarvitse nollata mitään.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #2 : 10.04.2017, 15:05:44 »
Taas on akku mennyt ilmeisimmin sököksi, ilmoittelee satunnaisesti myös pidemmän ajon jälkeen alhaisesta jännitetilasta. Akku on n. 20kk vanha ja 2 talvea ollut käytössä. Sain ristiriitaista tietoa kun kyselin uuden akun hintaa: nyt kerrottiin, että autossa on akkuvahti, joka pitää nollata eli käytännössä ei voi itse vaihtaa akkua. Tuon edellisen kuitenkin laitoin sinne itse, kun silloin merkkiliikkeestä kerrottiin ettei tarvitse tehdä mitään. Tuon vajaa 2 vuotta tuo kyllä toimi ilman mitään ihmeellistä, nyt vasta kevättalvella alkoi ilmoittelemaan itsestään.

Kuinka nyt oikeasti on, tarvitseeko jotain nollata vai ei? Auto siis V70 D3 vm-12, ei start&stop systeemiä.
Onkohan autossa jotain muuta vaivaa, vai tuleeko paljon lyhyttä ajoa webasto päällä?

Meillä on vielä alkuperäinen akku, webasto päällä lähes joka pakkasaamu + ajoa 30 min.

Tammikuussa -31C (kahden päivän seisomisen jälkeen) tosin sammutti webaston muutaman minuutin jälkeen ja siirtyi virransäästöön. Moottori lähti käyntiin, todella pitkän sahaamisen jälkeen, eikä akusta tuntunut puhti loppuvan.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #3 : 10.04.2017, 15:49:47 »
Akkuvahti on - eihän se muuten huonosta akusta osaisi ilmoittaa. Nollata sitä ei välttämättä tarvitse akun vaihdon yhteydessä. Laittaisin nyt vain aluksi laturiin, jotta akku tulee varmasti täyteen.

Millainen akku siihen on vaihdettu. Jos ei AGM, niin voihan tuo "uusi" akku olla jo tulossa vanhaksi. Jos nyt vaihdat akun ilman akkuvahdin nollausta, niin auto ilmoittelee muutaman tunnin vielä alhaisesta varauksesta, mutta oppii kyllä aikanaan uuden akun latauskäyrän.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mikkonu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #4 : 10.04.2017, 16:16:35 »
Ihan perus akku käsittääkseni, ei AGM. 90Ah, 800A, Volvolta haettu. Olen useammankin kuullut kyllä sanovan että 2v on ahkeralla webaston käytöllä jo ihan hyvä ikä akulle. Talvella se voi käydä 4-6 kertaakin päivässä, useampi pitkä reissu viikossa (100km+ per lähtö), mutta kyllä sitten tulee nurkissakin 20min/10km tyyppistä lähtöä. Eipä kai siinä muuta kuin uutta tilalle. Onko suosituksia akusta? Volvon leimalla maksaa 159eur, näyttäisi että Motonetin yms. akut ovat enemmän 85Ah, 800 akkuja. Lieneekö merkitystä 5Ah puutteella?
======================================
C70 -08 T5, V70 -12 D3, XC60 -16 D4 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #5 : 10.04.2017, 17:48:26 »
Yhtään akkua eivät ole Volvolla valmistaneet, joten siinä mielessä ei liene väliä mistä akkunsa hankkii. Alkuperäinen on 70Ah /760A, mutta aina parempi mitä enemmän kapasiteettia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #6 : 10.04.2017, 18:26:51 »
Yhtään akkua eivät ole Volvolla valmistaneet, joten siinä mielessä ei liene väliä mistä akkunsa hankkii. Alkuperäinen on 70Ah /760A, mutta aina parempi mitä enemmän kapasiteettia.
Mutta monta on Varta Volvolle valmistanut. Tiedä sitten onko Volvolle jotenkin muokattuja ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #7 : 10.04.2017, 18:34:57 »
Ei tarvitse nollata mitään.

Kyllähän auto toimii ilman nollaustakin mutta juuri näiden herjojen takia olisi syytä kertoa uudesta akusta. Ja jos ei ole ohjelmistopäivityksiä ihan äsken tehty niin suosittelen total can päivitystä....

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 632
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #8 : 10.04.2017, 18:55:56 »
Tässäpä on "volvo" ilman sitä kuuluisaa leimaa  ;)

https://suomenakut.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_1_10185&products_id=807026728&zenid=u83je8a8f6bbd0539nhdl15s56

Moni valmistaja tosiaan tarjoaa näihin 85ah.

Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #9 : 10.04.2017, 20:53:43 »
Tässäpä on "volvo" ilman sitä kuuluisaa leimaa  ;)

https://suomenakut.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_1_10185&products_id=807026728&zenid=u83je8a8f6bbd0539nhdl15s56

Moni valmistaja tosiaan tarjoaa näihin 85ah.

Joutuu jättämään akkukotelon kannen ja etuseinän pois, jos noin pitkän akun aikoo saada sopimaan. P313xL175xK175 menee vielä koteloon sisälle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #10 : 11.04.2017, 08:21:55 »
Volvon oma akku on tosiaan vähän eri muotoinen kuin tarvikeakut, mutta kyllä tarvikeakkukin sinne koteloon juuri ja juuri menee.

Taksissa AGM-akku kuolee vuodessa, jos käytetään paljon lisälämppäriä.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 632
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #11 : 11.04.2017, 12:20:00 »
Yleensä näissä on 353 pitkä, mutta jos 315 (tai 313) niin sillon se tuo 100ah ei tietenkään mene.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa kassu4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #12 : 12.04.2017, 12:53:03 »
Minulla samanlainen Volvo herjaa vähän väliä heikosta akusta. Laturi on vaihdettu sekä uusi akku. Viime huollossa todettiin, että anturi joka haistelee akun lataustasoa ilmoittelee mitä sattuu. Vaikka akku oli täysi, niin anturin ilmoittama virtamäärä oli välissä alle 30% ja välillä 100%.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #13 : 15.12.2023, 09:51:40 »
Morjesta - vanhan, mutta edelleen ajankohtaisen, aiheen nosto!

Mulla Volvo D3 V70 Mk3, ja auto on ruvennut hälyttelemään matalasta varaustasosta.
Mikäs siinä, perustilanne kaupungissa asuvalle, kun ajot lyhyitä ja pakkaset tuli tänne eteläänkin.

Ajattelin käydä testaamassa akun + latauksen motonetissa (ilmaiseksi, vielä joulukuun ajan), ja sitten akku vaihtoon tarvittaessa.

Kysynkin nyt, teiltä kokeneemmilta: Vanhempiin autoihin, veneeseen, prätkiin, olen vaihtanut akut aina itse.
Akku turvallisesti irti/ lataukseen, ja sama toisin päin takaisin laitettaessa.

Nyt auto (vm2013) on uusin koskaan omistamani, ja tekniikassa on nyt start-stopit ja muut hienoudet.

Eli: jos vaihdan akun tähän itse, onko oikeasti riski, että jotain menee sekaisin, start-stop esimerkiksi?
Vai onko tämä vain akkuliikkeiden höpötyksiä?

Jos asuisin omakotitalossa, antaisin akun olla kiinni ja laturilla täyteen. Mutta kadunvarsiparkkeerauksessa tämä haastavampaa.

Kiitos näkemyksistä jo etukäteen!
V70 D3 Momentum -13

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2274
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3 akun vaihto
« Vastaus #14 : 15.12.2023, 11:43:09 »
Ennen akun irroitusta annat auton seistä vaikka sen 20 minuuttia ilman että on avaimia paikoillaan ja irroitat sitten vasta sen maakaapelin niin säästyt todennäköisesti kummemmilta murheilta.

 

Elekma  Autoracing