En viitsi alkaa uutta topiccia tekemään tälle aiheelle, mutta kaveri osti tuossa viime kesänä veneen, jossa on joku Volvon Penta-moottori. En muista terkempaa merkintää, mutta kone on muistaakseni B23-pohjainen, 8-venttiilisellä kannella ja tuplakaasareilla varustettu.
Talven vene seisoi ulkona ja koneesta valutettiin vedet pois ja lisättiin kuulemma jonkin verran glykolia tilalle, ettei ruostuisi tai jäätyisi.
Nyt vene oli lyöty "tulille" ja oli ensin käynyt ihan hyvin, mutta sitten oli kuulemma tippunut pyttyjä pois ja käynyt ikäänkuin kahdella sylinterillä. Pojat olivat kurkanneet venakoppaan ja siellä oli vaahtoa ja puuroa eli taisi mennä ns. puurit ja vellit sekaisin (vedet ja öljyt).
Onkohan koneesta nyt mennyt lohko halki vai voisiko vika olla kannentiivisteessä? Viime kesänä kone ajettiin useasti kuumaksi hieman heikon ja reistailevan jäähdytyksen takia.
Kaikki vinkit miten tutkia tai analysoida olisi tarpeen. Itse pahvin vaihto ei ole mikään erikoinen juttu, mutta jos lohko onkin halki, niin ei se tuolla oikein korjaudu.
Jos oletetaan että lohko olisi mennyt halki, niin mikä olisi potentiaalinen vika-paikka tälläiselle?