Race.fi  Puotilan autokorjaamo

-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä

  • 92 Vastauksia
  • 36319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #15 : 29.05.2012, 13:30:55 »
Solenoidin pääkärkien kosketuspinnat palaneet-> ei kontaktia.
Olettaen, että akussa oikeasti on tuo 11V, eikä se putoa startin hetkellä merkittävästi.
Lueskelin tuossa vähän eri merkkifoorumien juttuja näistä samanlaisista ongelmista ja siellä oli muutamilla ollut vika startissa..
Voisikohan startti jäädä välillä purkamaan ja välillä ei, kun mittarilla mitatessa tosiaan ei mitään suurensuuria vuotovirtoja ole löytynyt.
Ja se ajoittainen huono starttaus hyvälläkin akun varauksella voisi viitata jonkinlaiseen starttivikaan.
Hämää vaan se, että toi startti on jo kertaalleen vaihdettu...
Oiskohan seuraava toimenpide sitte vaan kaivaa se startti käteen...?

Alkaa ihan oikeasti ottamaan aivoon jo pikkuhiljaa... prkl... :(

E: Pitää varmaan myös tutkia tuota Axun ehdottamaa virtalukkoa, kaippa ainakin teoriassa huono virtalukon pohja voisi purkaa akkua.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2012, 13:33:37 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #16 : 29.05.2012, 13:50:04 »
Lueskelin tuossa vähän eri merkkifoorumien juttuja näistä samanlaisista ongelmista ja siellä oli muutamilla ollut vika startissa..
Voisikohan startti jäädä välillä purkamaan ja välillä ei, kun mittarilla mitatessa tosiaan ei mitään suurensuuria vuotovirtoja ole löytynyt.
Ja se ajoittainen huono starttaus hyvälläkin akun varauksella voisi viitata jonkinlaiseen starttivikaan.
Hämää vaan se, että toi startti on jo kertaalleen vaihdettu...
Oiskohan seuraava toimenpide sitte vaan kaivaa se startti käteen...?

Alkaa ihan oikeasti ottamaan aivoon jo pikkuhiljaa... prkl... :(

E: Pitää varmaan myös tutkia tuota Axun ehdottamaa virtalukkoa, kaippa ainakin teoriassa huono virtalukon pohja voisi purkaa akkua.

Viittais solenoidivikaan, jos se kerran naksuu, mutta ei pyöritä.
Välillä jos pyörittää, niin solenoidin navat yhdistää paremmin.
Oli joskus massey retkusonissa samaa vikaa. Tosin se ei aukkua purkanut. Siitä oli solkun kärjet palaneet ihan poroiks.

Sökö virtalukko vois aiheuttaa sen, että solenoidi ei saa riittävä suurta jännitettä-> ei vedä-> mut ei myöskään sit paljon naksukaan.
Virtalukko vois siinä mielessä purkaa, jos se jättää jonkin kärjen kiinni, vaikka avain onkin pois.

Mut silti vaan roplaisin ensin sen solenoidin sieltä pois.
Sen pystynee purkamaankin, jos on kunnon tehokas kolvi.

Tosi reeraajan testi olis,  jos kerran ei auto lähde käymään, niin yhdistetään jakarilla solkun päänavat suoraan-> starttaa, jos akussa on virtaa. Näin tietäis onko solkku sökö vai ei.
HUOM! En suosittele, jos ei tiedä mitä tekee ja paikka on vielä sen verta ahdas, että polttaa helposti kätensä ja koko auton kaupanpäällisiksi!!!

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #17 : 29.05.2012, 16:37:29 »
Satuimpa ajamaan erään purkamon ohi, josta mukaan hain "uuden" startin.
Päällepäin siisti peli 160tkm ajetusta autosta...

Tuli juttua noista motonetin uusiostarteista ja purkamon kaveri sanoi, ettei niillä tee mitään, eivät kuulemma edes myy niitä jos sellaisen huomaavat.
Kuulemma ne korjataan puolassa niin halvalla kuin mahdollista. Pahin virhe on sen ankkurin hiilipinnan oikaisu, ne kuulemma sorvataan kylmästi suoraksi vaikka siinä ei muutenkaan ole kulutusvaraa. Sanoohan sen tietysti järkikin, 79e hintaan ei voi saada paljoa...

Noh, lyön uuden startin pykälään kunhan ehdin, katsotaan tuleeko muutosta...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #18 : 29.05.2012, 20:28:48 »
Jokin siellä jumittaa miten sattuu joten vika voi piillä missä vain.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #19 : 29.05.2012, 21:24:25 »
Satuimpa ajamaan erään purkamon ohi, josta mukaan hain "uuden" startin.
Päällepäin siisti peli 160tkm ajetusta autosta...

Tuli juttua noista motonetin uusiostarteista ja purkamon kaveri sanoi, ettei niillä tee mitään, eivät kuulemma edes myy niitä jos sellaisen huomaavat.
Kuulemma ne korjataan puolassa niin halvalla kuin mahdollista. Pahin virhe on sen ankkurin hiilipinnan oikaisu, ne kuulemma sorvataan kylmästi suoraksi vaikka siinä ei muutenkaan ole kulutusvaraa. Sanoohan sen tietysti järkikin, 79e hintaan ei voi saada paljoa...

Noh, lyön uuden startin pykälään kunhan ehdin, katsotaan tuleeko muutosta...
Tulee muutosta varmaan  ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #20 : 29.05.2012, 22:09:49 »
Tulee muutosta varmaan  ;)
I'll sure hope so... ;)

Jos se vika olisi kokoajan ollut tossa startissa, niin kehystän sen ja laitan seinälle.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #21 : 29.05.2012, 22:15:48 »
I'll sure hope so... ;)

Jos se vika olisi kokoajan ollut tossa startissa, niin kehystän sen ja laitan seinälle.

No voihan sen palauttaa motonettiin ikkunan kautta?  :D
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #22 : 01.06.2012, 18:11:09 »
Vika senkun pahenee...
Auto oli keskiviikkona tuulilasin vaihdossa ja akku oli koko ke-to yön latauksessa, torstai illalla lähti hyvin käymään kun auton hain jonka jälkeen ajoa tuli noin 40km saman illan aikana, kotona katoksessa reilun tunnin seistyään ei enää lähtenyt käymään. Startti piti vaan tosi rumaa ääntä.
Yön kun latasi, niin tänään aamulla taas tulille kuin palmun alta.

Noh, tänään vaihdan tuon startin, katsotaan...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #23 : 01.06.2012, 19:52:41 »
Auto oli keskiviikkona tuulilasin vaihdossa

Sori OT:
Missä vaihdatit ja mitä maksoi?
Itselläni vaihtokunnossa, mutta ei etenevää iskeymää vaan pelkkää kivi-/hiekkahiontaa. Vakuutuksen kautta maksaisi sen 70€, mutta vaatii iskun. En välttämättä viittis itse iskeä...  ::)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #24 : 02.06.2012, 11:33:47 »
Sori OT:
Missä vaihdatit ja mitä maksoi?
Itselläni vaihtokunnossa, mutta ei etenevää iskeymää vaan pelkkää kivi-/hiekkahiontaa. Vakuutuksen kautta maksaisi sen 70€, mutta vaatii iskun. En välttämättä viittis itse iskeä...  ::)
kaveri vaihtoi ja oli halpa :P
Monet on kehunu, että esim. Lasijussi ois edullinen paikka...


Nyt on startti vaihdettu ja pyörittää todella hienosti käymään.
Purin sen vanhan startin mutta ei siitä silmään ainakaan mitään vikaa näkynyt, irrallaan kun kokeilin molempia, niin tuo uusi kuulosti paljon paremmalta. Tuo vanha startti piti sellaista rohinaa pyöriessään kun taas tuo uusi pyöri niinkuin pitääkin. Solenoidia en alkanut avaamaan sen enempää...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #25 : 03.06.2012, 14:28:35 »
Tuossa eilen kun räplättiin kaverin kanssa autoja, niin mittailin piruuttani kaverin (Nate) autosta (850 T-5R) latausjännitteen ja oli tyhjäkäynnilläkin 14,4v ja pysyi samana kierroksista riippumatta.

Itellähän jännite on käynnistyksen jälkeen noin 14v ja laskee aavistuksen kun on ajellut hetken. Auton sisällä oleva mittari näyttää aluksi 13,7-13,8v ja hetken ajon jälkeen tippuu välillä jopa 13,2v tienoolle. Tuo mittari näyttää noin 0,4v liian vähän, eli jännite on siis kai jotain 13,6-13,8v luokkaa ajoaikana.
Molemmissa autoissa kuitenkin pitäisi olla sama 100A laturi ja luultavasti myös sama latausjännite.

Tämä vikahan on aina kesällä pahimmillaan, talvella ei ole niinkään ollut ongelmia.
Tuossa laturissa on käsittääkseni sellainen lämpötilakompensoitu säädin, eli kylmällä lataa suuremmalla jännitteellä. Eli voisiko tuo laturi kuitenkin olla kaiken pahan alku ja juuri...?
Tuo startti oli selvästi huono ja sen vaihto ei turhaa ollut, mutta mahtoiko se sitä akkua purkaa, tai purkaako sitä mikään... Jos latausjännite vaan ei ole riittävä...? Eikös tällainen AGM akku kuitenkin tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä?
C-tekissäkin on tuo oma ohjelma geeli- ja AGM-akuille, jossa se lataa 14,7v.


E: Ja tähän voisi kai vielä lisätä tällaisen vinkin: älkää sekaantuko niihin motonetin uusiostartteihin.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 14:31:17 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

hevonen

  • Vieras
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #26 : 03.06.2012, 14:54:20 »
E: Ja tähän voisi kai vielä lisätä tällaisen vinkin: älkää sekaantuko niihin motonetin uusiostartteihin.
Tähän vois samaan hengenvetoon lisätä että ei kannata sekaantua pilipaliteemankaan "startteihin". *tumppuun->
Estää en toki ketään voi mutta kokemukset(kun luulin että halvalla saa hyvän) on surkeat x 3.
Kun ikää tulee niin tajuaa tekemänsä munaukset. :-[

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #27 : 03.06.2012, 22:58:52 »
Tähän vois samaan hengenvetoon lisätä että ei kannata sekaantua pilipaliteemankaan "startteihin". *tumppuun->
Estää en toki ketään voi mutta kokemukset(kun luulin että halvalla saa hyvän) on surkeat x 3.
Kun ikää tulee niin tajuaa tekemänsä munaukset. :-[
Totta...
Tuossa oli ilmeisemmin ko. firman startti silloin kun auton ostin ja alkoi heti temppuilla.
Mutta näkihän sen jo sisuskalujen "laadusta" ettei sitä oltu edes yritetty tehdä kestämään...


Kävin äsken kokeilemassa, että miten lähtee käymään kun on taas seissyt pari päivää.
Lähti suhteellisen hyvin tulille, hieman huomasi ettei akku ihan parhaassa latingissa ole, mutta tuo voi johtua ihan siitä, ettei sitä ole ladattu kunnolla täyteen viimeisen tyhjenemisen jälkeen...

Samalla kokeilin, että mitäs latausjännite sanoo kun laitetaan kunnolla kuormaa.
Vedin takalasinlämppärin, penkinlämppärit, kaikki mahdolliset valot ja puhaltimen täysille ja kappas, sisällä oleva jännitemittari näytti enää 12,9v eli oikea jännite oli kai jotain luokkaa 13,3v (edelleenkään en ole muistanut ottaa mukaan yleismittaria). Jännite ei noussut vaikka laittoi 2000rpm koneeseen jenkaa.
Eli voisko tuon nyt alkaa tulkita niin, että laturissa se vika piilee...?
Voisi kokeilla vaihtaa tuohon laturiin pelkän säätimen, jos siinä olisi jotain hämminkiä.

Alkaa sitä tässä pikkuhiljaa oppimaan, ettei saisi olettaa mitään. Vaikka jokin osa olisi vaihdettu lähiaikoina, niin voi siinä silti olla vikaa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #28 : 04.06.2012, 01:20:15 »
Nouseeko se jännite välttämättä sinne 14,4 volttiin jos kaikki sähkölaitteet päällä ja akku ei täynnä?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #29 : 04.06.2012, 01:33:45 »
.... Eikös tällainen AGM akku kuitenkin tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä?
C-tekissäkin on tuo oma ohjelma geeli- ja AGM-akuille, jossa se lataa 14,7v.
Täältä foorumiltakohan luin juttua agm-akuista, jossa mainittiin, että agm-akku ei nimenomaan tykkää korkeasta latausjännitteestä jatkuvasti.
Sen sijaan autoissa, joissa niitä käytetään, on yleensä laturi vapaakytkimellä ja suurimman osan ajasta laturi ei edes lataa, vaan esim startin jälkeen latausjännite on hetken aikaa korkeampi, kunnes akku on täynnä.
Eli jos agm-akun vanhempaan autoon laittaa, pitäisi latausjännitekin pudottaa lähelle 12 volttia.

Mutta muokkaa vaikka otsikkoa niin, että asiasta oikeastikin tietävät löytävät aiheen.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Carcom Oy  Elekma