Autodiagnoosi  Carcom Oy

Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?

  • 61 Vastauksia
  • 20709 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« : 05.12.2013, 14:32:24 »
Käytin lohkon äsken koneistamolla mittauksessa, ja mittari sanoi, että kymppi välystä jokaisessa sylinterissä  :-\ Koneistaja suositteli porausta, hoonaus ja uudet männänrenkaat menisivät kuulemma ensiapuna mutta poraus kuitenkin suositeltavaa.

Jotta mistäkäs noita ylikoon mäntiä sitten kannattaisi etsiskellä, ja minkälaisia? Muistan jostain täältä kyllä lukeneeni aiheesta, mutta haku ei tuottanut tulosta.

Perhana kun en älynnyt mitata puristuksia ennen purkamista, niin olisi paremmin hahmottanut tuon poraamisen kiireellisyyden. Kone ei kuitenkaan savuttanut yhtään, öljyä vei mutta kyllä se suht paljon vuotikin öljypohjan tiivisteen välistä, että en tiedä vaikuttiko tuo välys miten paljon öljykatoon. Sylinterit näyttää muuten ehjiltä, ei naarmuja tai muita jälkiä. Tosin hoonausjäljistä ei ole kyllä tietoakaan...

Lohko on B20, mallia miljoona. Kampura on 6-pulttinen.

Miltä kuulostaa muiden korvaan, riittäskö hoonaus ja renkaat, vai porautanko suosiolla? Meikäläinen vielä vähän kokematon näissä moottoripuolen hommissa...

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #1 : 05.12.2013, 14:46:42 »
Mä olen itse kaikki kolme B20 porauttanu, hoonaukset on persaukisille ;)

KG-trimning, Skandix.. saa osia. 6-pulttiseen pitäis vielä löytäkin osia. 8-pulttiseen oli muistaakseen vaikeempi löytää mäntiä!
940 classic

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #2 : 05.12.2013, 16:15:48 »
Mä olen itse kaikki kolme B20 porauttanu, hoonaukset on persaukisille ;)

KG-trimning, Skandix.. saa osia. 6-pulttiseen pitäis vielä löytäkin osia. 8-pulttiseen oli muistaakseen vaikeempi löytää mäntiä!

Noniin, katselin hintoja, semmosen satkun kappale  :o no, sen kai ne sitten yleensäkin uudet männät maksaa.

Tosin olisi minulla nurkissa vielä tuo Amazonin entinen kone, aman alkuperäinen eli siinä ei varmaan ole muuta miljoonaa kuin kilometrit  :D  Sitä on tosin remppailtu huoltokirjan mukaan suht kattavasti: männät 0,5mm ylikoko + tietysti poraus, kampiakselin laakerit 0,25 ylikoko + kampiakselin koneistus. Nämä toimenpiteet tehty 20v sitten, mutta minulla on sellainen kutina että kilometrejä ei ole mahdottomasti rempan jälkeen kertynyt. En ole siis tätä myllyä avannut, niin en osaa tarkemmin sanoa sen kunnosta.

Jos tuo orkkis-lohko on mäntineen hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko ennemmin ottaa se käyttöön, vaikka ei olekaan miljoonalohko? Tai sitten porauttasin tuon miljoonalohkon noille 0,5mm ylikokomännille sopivaksi, jotka ottaisin tuosta aman orkkis-tekniikasta?


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #3 : 05.12.2013, 17:11:21 »
Jos kukaan ei pahastu ??? niin lainaan vähän aihetta kun itsellä sama tilanne. Muuten sama tilanne mutta ihmeellisiä osia on koneessa, ei tarkkaa tietoa mistään niistä. M-kanget taitavat olla kuitenkin ja jotkut tasalakiset männät .030" ylikoko. Onko noita m-kankia monellakin männäntappi koolla ? Suunnitelmassa olisi vaihtaa 2.1 litrasen männät. Tämä siksi siis että koneesta yksi muki on täysin pilalla, ja vaatii porauksen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #4 : 05.12.2013, 20:06:17 »
Noniin, katselin hintoja, semmosen satkun kappale  :o no, sen kai ne sitten yleensäkin uudet männät maksaa.

Tosin olisi minulla nurkissa vielä tuo Amazonin entinen kone, aman alkuperäinen eli siinä ei varmaan ole muuta miljoonaa kuin kilometrit  :D  Sitä on tosin remppailtu huoltokirjan mukaan suht kattavasti: männät 0,5mm ylikoko + tietysti poraus, kampiakselin laakerit 0,25 ylikoko + kampiakselin koneistus. Nämä toimenpiteet tehty 20v sitten, mutta minulla on sellainen kutina että kilometrejä ei ole mahdottomasti rempan jälkeen kertynyt. En ole siis tätä myllyä avannut, niin en osaa tarkemmin sanoa sen kunnosta.

Jos tuo orkkis-lohko on mäntineen hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko ennemmin ottaa se käyttöön, vaikka ei olekaan miljoonalohko? Tai sitten porauttasin tuon miljoonalohkon noille 0,5mm ylikokomännille sopivaksi, jotka ottaisin tuosta aman orkkis-tekniikasta?

Jos on vanha kone kunnossa niin kiinni ja kovaa ajoa. Ilman viritysttelyitä pärjäät sillä hienosti. Miljoonalohko jne M-kanget on sitten tarpeellisia kun aletaan ottaa 200hp vaparikoneesta.
940 classic

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #5 : 05.12.2013, 20:51:26 »
Eikös b21 koneen männät mee tohon b20 koneeseen?

Jostain vähän väljä b21 purkuun varaosalohkoksi?

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #6 : 05.12.2013, 21:16:52 »
Jos on vanha kone kunnossa niin kiinni ja kovaa ajoa. Ilman viritysttelyitä pärjäät sillä hienosti. Miljoonalohko jne M-kanget on sitten tarpeellisia kun aletaan ottaa 200hp vaparikoneesta.

Joo kevyet virit on, D nokka, höylätty isoventtiilikansi, Weber 32/36 ja peltisatsi. Pikkuhiljaa kallistumassa tähän halvimpaan ratkaisuun, eli tuo ei-miljoonalohko (jos vaan on kunnossa) paikalleen. Se ei ainakaan savuttanut, eikä kuluttanut juuri yhtään öljyä, kun yhden kesän sillä ajelin. Tuosta miljoonalohkosta otan vielä kampuran "stefakopat" tuohon ei-miljoonalohkoon, siinä lienee alkuperäiset koiranpaskaversiot paikallaan.

Ja tästä säästyneet eurot käytän sitten vaikka kärjettömään sytytykseen ja teräsjakopäähän  :P

Eikös b21 koneen männät mee tohon b20 koneeseen?

Jostain vähän väljä b21 purkuun varaosalohkoksi?

Pistetäänpä tämäkin korvan taakse!
« Viimeksi muokattu: 05.12.2013, 21:19:52 kirjoittanut Amanssi »

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #7 : 05.12.2013, 21:32:03 »
Miksi ei kuplan männät kelpaa
740 M50B25

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #8 : 05.12.2013, 22:45:39 »
Onko kuplan männissä sama lakikorkeus ? Niistä yleisesti olen lukenut vaihtelevia ajatuksia täällä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #9 : 08.12.2013, 22:50:30 »
Tänään pistin sen ei-miljoonalohkon osiksi, se näyttääkin jo ihan kohtalaiselta. Selvinnee hoonautuksella ja uusilla männänrenkailla. Männille on tosin tapahtunut jotain  :idiot2: kun ostin Amazonin, niin tämä kone oli paikallaan, ja ei ollut käynnistelty muutamaan vuoteen. Itse kun ensimmäisen kerran käynnistelin tuota konetta, laitoin ennen käynnistystä kaksitahtiöljyä tulpanrei'istä sylintereihin, että ei turhia narahtelisi. No jostain on tämmöset jäljet kuitenkin tullut:


Jokaisessa männässä siis tuollaiset naarmut, tuo ensimmäinen vasemmalta pahin.


Tuossa lähempää kuvaa pahimmasta. Oiskohan tuo jotenkin elvytettävissä, vai tarviiko tehdä mitään? Nuo jäljet tuntuu selkeästi sormella, sylinterissäkin vähän jälkeä tuolta kohdalta, mutta ei juuri tunnu sormella.

Sylinterit näyttävät pääosin suht hyviltä meikäläisen silmään, erottaa vielä vähän hoonausjälkiäkin. Yhteen sylinteriin tosin päässyt vähän vettä, joka aiheuttanut sitten "ruosterenkulan."

Alakerran laakerit on hyvässä kunnossa, tuommosta normaalin kulumisen jälkeä. Ei syviä uria. Toki laitan kuitenkin kasatessa uudet paikalleen.


Noissa männissä oli merkinnät 5/90, 89,38 Sp 0,03. Kaksi jälkimmäistä kertonee koon, mutta mikäs tuo 5/90, valmistusaika?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #10 : 10.12.2013, 17:16:42 »
Pistonslappi tuollaisia jälkia kai yleensä tekee.. Tosin yllättävän ylös menee noi naarmut tossa männässä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #11 : 10.12.2013, 17:30:08 »
Olikos nuo jäljet öljyfiltterin puolella ? Ainoastaan ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #12 : 10.12.2013, 18:32:20 »
Molemmin puolin mäntiä oli tuollaiset jäljet, mutta toisella puolella oli pahemmat, en vaan muista että oliko pumpun puolella  :-[ Että pumppuko olisi sökö, vai?

Tuon pahimman männän voisi ehkä vaihtaa, jos joltakin löytyy ehjä käytetty. Käytän tuonkin lohkon ja männät vielä koneistamolla tarkistettavana loppuviikosta, jos kerkiän.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #13 : 10.12.2013, 20:05:05 »
Normaalin näköisiä naarmuja enemmän ajetussa koneessa. Kaikissa BXX vinokoneen männissä on ollut tuollaisia jälkiä purettaessa. Vielä jos on ollut sattumia öljyn seassa niin jäljet korostuvat.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2013, 20:06:42 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #14 : 10.12.2013, 23:59:32 »
Meinasin vaan että olisiko kone päässyt käymään vähän liian kuumana jossain elämänvaiheessansa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autoracing  KL-varaosat