Palatakseni tähän sylinterilukuun vielä millään tavalla provoilematta ,jos olisin ostamassa kallliihkoa autoa niin odottaisin myös pellin alla olevan jotain vähän monimutkaisempaa kuin naapurin toyotassa mielellään enemmän sylintereitä ym. Kuutoskone 120 asteen kampiakselijaolla on jo luonnostaan tasaisesti käyvä moottori kun taas rivinelosessa on niitä sytytyksiä niin harvakseltaan ja muutenkin massavoimat miten sattuu niin eihän se hyvin voi käydä. Oikea laatu lähtee pellin alta, mutta eikös se uudessa S-mesessäkin nakuta sama perusnelonen kuin taksitolpalla olevissa E-sarjalaisissa tosin saahan S-sarjaan vaikka mitä sinne pellin alle jos raha piisaa.Ei voi muuta todeta kun että huono on kehityksen suunta.
Minä taas näen asian niin, että on hyvä tarjota laaja skaala eri tarkoitukseen sopivia moottoreita jokaiseen malliin.
On huono tehdä "kansanautoa yhdellä moottorilla", koska jokaisella on erilaiset tarpeet, halut ja kiinnostuksen kohteet. Yksi haluaa pikkunäppärän pienen auton kaupunkiruuhkiin, mutta haluaa että se kulkee kuin lentokone ja kulutuksella ei ole väliä. Toinen haluaa perheauton, jossa on taloudellinen moottori, "auto on vain kulu". Kolmas haluaa mukavampaa hieman massasta poikkeavaa "luksusta", mutta haluaa silti pieniä käyttökuluja. Neljäs ajattelee ympäristöä ja ajaa mahdollisimman pienellä autolla ja mahdollisimman pienellä kulutuksella. Viiden ostaa ison auton ja ei välitä kulutuksesta ja haluaa että auto kulkee, jne.
Toki myös ulkoiset poliittiset päätökset (päästörajat valmistajille ja päästöön perustuvat verot) ohjaa automalleihin jo lähtökohtaisesti pieniä moottoreita pienellä päästöllä, oli auto miten suuri tahansa.
Mitä sen on väliä S-sarjan V12-ostajalle, jos mallia saa myös 2-litraisena dieselinä?