Ateho  Elekma

Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)

  • 51 Vastauksia
  • 23414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Laitetaans nyt tännekkin kun turbobricks.com puolelle tuli avattua jonkinlainen projektipäiväkirja. Pitkään aikaan ei ole mitään autojen kanssa tullut tehtyä ja foorumeillakin viettänyt hiljaiseloa. Viimeksi taiettiin landian puolella kirjoitella. Mutta jos nyt;

Elikkäs -97, 940 B230FT koneella ja M90 lootalla ollut tässä käytössä jo parisen vuotta. Tämä nyt on kolmas Volvo omalla kohdalla ja aiemmat kaksi eeeivät ole olleet ihan niin luotettavia kun olisi toivonut :D aiemmista väsätyt projektit eivät myöskään ole mennyt ihan niinkun ois ehkä toivonut, jälkikäteen mietittynä en kyllä tiedä mitä on päässä liikkunut kun niitä on väsätty, mutta ei siitä sen enempää! Nyt puhtaalta pöydältä ja aiemmista virheistä on toivottavasti opittu ja tietotaitoa kertynyt hieman enemmän tähän rakenteluun!

Tosiaan, nykyinen kulkine on viimeisimpiä tehtaalta rullattuja 940, käyttöönottopäivä 03.01.1997, ostohetkellä 2 vuotta sitten mittarissa oli n. 330tkm, nyt n. 360tkm ja mitään suurempia vikoja ei ole tullut vastaan. Sisustus oli säpäleinä ostettaessa, joku insinööri ollut vauhdissa mittariasennusten kanssa. Konehuoneeseen on niinikään pultattu kiinacooleri ja vaihdettu ahdin välittämättä estetiikasta tuon taivaallista, ahtoputket on suurinpiirtein viemäriputkea ja turbo on hitsattu kiinni pakosarjaan mutta hei, se toimii! ;) ja tuohon olisi tarkoitus paneutua myöhemmin enemmän.

Muutama kuva "before" lookissa, tosin oikeita ostokuvia ei enää ole tallessa joten näihinkin olin jo kerennyt noita kojelaudan paneeleja vaihdella ja laittaa autostudion 5,25" etuoviin ja Alpinen mankan paikalleen:









Sitten iski inspiraatio laajemmalta:




Lopputulokset?

Valaistus, tavoiteltiin kirkkaan valkoista väriteemaa joka kaikkien muiden kohtien osalta onnistuikin paitsi itse mittariston. Mittaristossa kun on ne siniset värikalvot mittarintaustojen takana, eikä tehnyt mieli purkaa tuota niin pitkälle että ne olisi saanut irroitettua. Olkoon vähän tuollainen sinertävä. Kytkinten ledit juottelin itse alk.per. kantoihinsa, partcosta ledejä ja vastuksia ja kolvi käteen. Mittariledit ja kattovalo tilattiinkin sitten valmiina kiinasta:








Kojelauta:




(Koko kojelautaa ei vielä ole saatu kiinni samanaikaisesti :D tässä pikkuhiljaa. Nuo kalvot on siis K-Raudasta haettua "kuvioitua kontaktimuovia" joka hiustenkuivaajaa hyödyntäen taipuu aikas hyvin muotoon kuin muotoon.)

Sähköpääkeskushärpätin sisältää siis 12V tavallisen tupakansytytinliittimen, 5V USB ulostulon esim. navia tai puhelimenlaturia varten ilman ihmeellisiä adapterimötiköitä ja viimeisimpänä Alpinen mankalle menevän USB liitännän jotta saa musat tikulta soimaan. Ja ei, se ei tuu vaihdekepin tielle kunhan ei mitään järkyttävän kokosta usbitikkua lyö kiinni :)




Mittarikotelon prototyyppi, tähän tulee piakkoin ABS muovista laserleikattu kehys tuon vanerin päälle, näyttää vähän enemmän stockkiosalta. Tyhjä paikka on tulevaisuudessa hankittavalle laajakaistalambdan taululle.



Dynamat/Silent coat:











Ja nää kun sais maalattua ::) tuo maalaus vähän sellanen homma mikä itseltä ei vaan tahdo luonnistua.. Aina tulee valumaa tai maalipinta jää heikoksi ja alkaa lohkeilemaan samantien. Odotellaan sopivaa työn tekijää ;D


35mm2 virtaa akulta konttiin, hyvin mahtuu listojen väliin!



6,5" kaiutinpaikkojen mittailua etuoviin:


Jotta saa nämä kiinni  S*


Ja pitää sitä nyt vähän takapakkiakin olla, eilen löytyi vaimennusmattoja asentaessa tuollanen ylläri jalkatilasta, eli lämppärin kenno tai sen putket vuotaa, koko lattia oli litimärkä.


Ei kai tässä. Kohta ois tarkotus mennä jatkamaan hommia, kyllä tästä vielä jotain saadaan aikaan. Toivottavasti jotain parempaa kun viimeprojektien kohdalla. Vähän jotain TO-DO listaa;

Audiojohdotukset loppuun
Vahvistinteline konttiin
Uuet vahvarit kiinni
Nuo kaiutinpaikat etuoviin
AFR lisämittaripaneeliin
Äänieristys loppuun, tätä tuskin viedään ihan extreme tasolle eli kojelautaa ei olisi tarkoitus irrottaa, mutta kahtoo nyt kun tuo lämppärikin vuotaa..
Keskikonsolin lokeroon ois tarkotus saada 960 mallista mukinpidikkeellinen kansi
Akku vaihtoon, Varta tekee kuolemaa
Konehuonetta siistimmäksi, tehdään kunhan sisustus on redi
Ulkopuolelle ties mitä kirkkaista vilkuista lampunpesureihin kun nuo moottorit vaan törröttää tällähetkellä ja näyttää vähän keljulta. Snowcap ois tarkotus saada ennen talvea, 960 kahvat kiinni, orig. sähköantenni pitäs fiksata (masto jumissa), orig. takaspoilerin jos jostain löytäis S* jaaa.. mitä nyt pientä tulee vastaan. Tätäkin suunnitellaan tarkemmin kunhan tuo sisustus nyt ois valmis ensin :D

Tosiaan pellin alla tällähetkellä:
TD04-15g from 850R, paineet 1.0bar
Custom chip (Tonilta)
Kiina IC
3" downpipe, tarkoitus ois jatkaa 3" loppuun asti.

Pitäähän sitä harrastuksia olla? :idiot2:

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #1 : 15.05.2013, 14:56:42 »
Nii ja uudeksi audiosysteemiksi kaavailtu siis seuraavaa;


Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #2 : 15.05.2013, 15:41:22 »
Hienoa työtä  O0
Asennukset tehty hillitysti, eikä ole sinne päin..

Tuleeko taakse mitään kajareita?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #3 : 15.05.2013, 16:05:00 »
Hienoa työtä  O0
Asennukset tehty hillitysti, eikä ole sinne päin..

Tuleeko taakse mitään kajareita?

Taakse ei olisi tarkoitus laittaa mitteen. Mulla oli vanhassa setupissa edessä 5,25" erkkasarjat ja takana 6,5" 2-tie mutta säädöt oli hankala tehdä ja kuulosti aina vähän oudolta omaan korvaan, siitä viisastuneena pysytellään noissa focaleissa vaan nyt :)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #4 : 15.05.2013, 16:10:19 »
Kokemuksesta voin sanoa että jos tuo sarja on vaimennetuissa etuovissa niin ei paljon takahimmeleitä kaipaa.

Tuo ledilevy on hyvä tuolla kattovalossa. Näkee emäntä nyppiä vaikka kulmakarvojaan.. :2funny:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #5 : 15.05.2013, 22:26:25 »
Tänään oli pesupäivä. Aika pitkälti koko sisusta puhdistettu;



Pesun jälkeen siirryttiin sovittelemaan jakosuotimia paikoilleen. Paikaksi oli jo aiemmin alustavasti valikoitunut hanskalokeron takaseinä, tuonne kun ne saa sopivasti piiloon ja nätisti kuitenkin sormien ulottuville säätöjä varten. Ensin mittaus teipillä kiinnitettynä, hyvin mahtuu! Teipit veks ja ruuveilla hanskalokeron takaseinään kiinni ja avot!



Jakosuotimien kiinnityksen jälkeen vedettiin vielä piuhat oviin valmiiksi odottamaan elementtejä ja siirryttiin alustavasti sovittelemaan diskantteja paikoilleen. Diskantit tulee siis dashin päälle vakiopaikoilleen ja lopullinen suuntaus tehdään kunhan noista saadaan jotain ääntä uloskin.



Posti toi vielä tälläsenkin tänään, kahtotaan millon saadaan paikoilleen. :)


Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #6 : 16.05.2013, 23:53:03 »
Tänään ihmeteltiin Volvon alkuperäisen sähköantennin sielunelämää. Tuo kapistus kun on ollut jumissa ostosta asti, joskus tuli lyötyä se vasaralla alas kun piti saada auton pesuun ja noh.. eihän se koskaan sieltä enää ylös noussut. :D Moottori pyöri mutta piiska oli niin ruosteessa ettei suostunut tulemaan enää ylös joten:



Parin tunnin ja puolikkaan rasvanpoisto/ihmepuhdistusainepullon jälkeen:



Jaaa yhdessä palassa jälleen:



Ei kerennyt vielä lyömään autoon kiinni, mutta toimi ainakin rattaistoa käsin pyörittämällä eikä tuntunut hirttävän mistään kiinni. Nähtäväksi jää toimiiko siis myös sähköjen kanssa.

Tuon lisäksi tänään tuli lyötyä suurinosa sisustuksesta takaisin nippuun, takapenkit, kynnyslistat tai mitkä ne johtosuojat nyt onkaan, hattuhylly, keskikonsoli, aikalailla kaikki etupenkeistä taaksepäin :) Oli kuitenki vielä niin täynnä työkaluja ja etupuolelta puuttuu vielä senverran osia ettei ollut kuvaamisen arvoista lopputulosta :D Huomenna sitten..

Ja vielä tuon sisustan kasaamisen jälkeen kun aikaa ja jaksamista riitti:



6,5" kaiutinadapterit 13mm MDF levystä. Näihin ois tarkotus saada vielä ohutta harmaata keinonahkaa päälle jotta matchais ovipahvien vinyylinahkoihin.

Siinä vissii kaikki tältäpäivältä. Huomenna ois tarkotus saada loput sisustuksesta takasin ja ehkä alkaa vasaroimaan vahvistintelinettä ja yleisesti kontin uusia pohjalevyjä jne kasaan. (ei, ei valkoisia tälläkertaa. ;D mutta toi orggis harmaa karvapäällyste ei oo oikein se puhdistusystävällisin verhoilumateriaali kontin puolella)

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #7 : 18.05.2013, 09:05:08 »
Komeata jälkeä  O0
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #8 : 18.05.2013, 16:44:56 »
Eilinen olikin sitten vähän hektinen päivä.. Tarkoitus oli lähteä kesämökille viikonloppua viettämään ja auto oli edelleen vähän noh.. projektivaiheessa :D kontista puuttui kaikki verhoilupaneelit, etupäästä niinikään melkein koko keskikonsoli, hanskalokero, ovipahvit, sekalaisia nappeja ja johdot roikku vähän missä sattuu joten jäljelle jäi aikalailla kaksi vaihtoehtoa; joko pistetään kaikki verhoilupaneelit väliaikaisesti takasin paikoilleen jotta tavarat jne. saadaan mukaan ja otetaan ne sitten irti uudestaan kaupunkiin palaamisen jälkeen.. turhaa työtä jota kukaan ei halua tehdä aye? toinen vaihtoehto olikin sitten noh.. laittaa kaikki kondikseen yhden päivän aikana.. Joten;

Vahvareiden mittailua ja paikan suunnittelua:



Vahvaritelineen leikkausta MDF levystä:



Oww yeah, sehän sopii:



Kaikki paikallaan, johdot pitää vielä kiinnittää nätisti mutta se on helppo tehdä myöhemminkin:



Tekonahkaa kaiutinadaptereille:



Lisätään liima ja myöhemmin vähän niittejä pitämään verhoilu paikoillaan:



Voilà



Keskikonsoli resonoi aivan *keleesti joten vähän lisää painoa ohueen muoviin:



Viimesilauksia, valkoinen ledi penkinlämmittimien napille :) toi on muuten yllättävän ahdas tila lisäillä mitään omia juttuja, siksi ledi jouduttiin poraamaan tuon pleksiputkihäsmäkän sivuun eikä normaalille paikalleen, noin hohkaa myös valokeilansa suoraan noita putkia pitkin oikeeseen paikkaan.



Siinähän tuo. Audiojärjestelmästä puuttuu enää ovikaiuttimet ja pääsulake, muuten pitäisi olla toimiva. Kahtotaan jaksaako tuon tehdä täälä mökillä niin saataisiin huomisen paluumatkalle musiikkiakin. Verhoilut meni paikoilleen tarpeeksi hyvin jotta tavarat ja 5 ihmistä mahtuivat hyvin kyytiin, matkalla tosin huomattiin odottamattomia ongelmia lastin ollessa huomattavasti tavallista painavampi, elikkäs takajouset on ilmeisesti tiensä päässä ja renkaat, vaikkeivat mitkään liikaleveät olekkaan (195/65/R15 :o ) nappasivat aina töyssyissä lokareiden reunoihin snadisti kiinni.. Kuormajouset siis seuraavana ostoslistalla että saadaan vähän rengasystävällisempää kyytiä tulevaisuudessa.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #9 : 18.05.2013, 22:08:40 »
Hieno projekti sulla, ja hyvältä näyttää Volvo muutenkin S*
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Alhaisteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #10 : 19.05.2013, 21:54:55 »
aika hyvän näköstä tollanen "kuvioitu kontaktimuovi"
mistä hommasit tota vaimennus mattoa(vai mitä se nyt oli)? :)

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #11 : 20.05.2013, 00:06:45 »
Hieno projekti sulla, ja hyvältä näyttää Volvo muutenkin S*

Kiitosta :)

aika hyvän näköstä tollanen "kuvioitu kontaktimuovi"
mistä hommasit tota vaimennus mattoa(vai mitä se nyt oli)? :)

Juu itse tykästyin noihin aikoinaan kun saa helpolla pinnoitettua osia mieleisekseen :) autossa ja sen ulkopuolella:



Ja kaikenlisäksi halpaa kuin saippua, taitaa olla 6-8e rulla K-raudassa ;D

Vaimennusmatot on ostettu autostudiolta törkyhinnoin, halvemmalla saa kun ulkomailta tilailee muttakun toimitusajat... :D

Tuohon siis ostettu yksi paketti Dynamat Xtreme (160eur :idiot2: ) jolla päällystetty takalattiaa ja tuota kontin väliseinää ja vielä on levyjä reilusti ylimääräisenäkin. Ovissa Silent Coat nimellä kulkevaa vastinetta joka hinta-laatu-määrä suhteessa (50eur/20 levyä jolla päällysti helposti molemmat etuovet kaksinkerroin) osoittautui huomattavasti paremmaksi kuin em. Dynamat. Vertailua on tehty nyt tutun kulkineeseen joka on vuorattu lattiasta kattoon Dynamatilla ja oma korva ei ainakaan huomaa radikaalia eroa noiden kahden merkin välillä eli tulevaisuudessa pysytään pelkästään tuossa halvemmassa vastineessa.

Muita eroja mitä asennusvaiheissa noista tuli huomattua, SC on huomattavasti jäykempää ja "järeämmän" tuntuista kuin Dynamat, kuitenkin taipuu lämmittämättä lähes kaikille pinnoille. Tuo liimapinta oli sellanen ettei nappaa samantien kiinni ellei sitä kunnolla paina peltiin. Tämä oli lähinnä vaan plussaa noita ovia laittaessa kun pystyi 'liu'uttamaan' mattoa oven sisäpuolella oikeaan kohtaan peltiä pitkin ilman pelkoa siitä että saisi hampaat irvessä repiä irti. Kun matto on saatu oikeaan kohtaan painellaan se tasaisesti peltiin kiinni, poistetaan ilmakuplat ja noh.. itse vielä lämmitin vähän hiustenkuivaajalla ja painelin vielä lämmityksen jälkeen tukevasti paikalleen varmuuden vuoksi ettei varmasti irtoa. Dynamatissa liimapinta olikin sitten oikeaa liimaa eli ei parane laittaa vinoon, nappasee sekunnissa kiinni peltiin eikä lähde enää irti ehjänä.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #12 : 20.05.2013, 08:26:38 »
STP Silver on kans asiallista tavaraa, hinta pyörii 90e tuntumassa 4 neliöltä.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #13 : 20.05.2013, 09:05:01 »
Itellä 940 kaikkiin oviin käytännössä meni kanssa se 4 neliötä mattoa. Vähän jäi yli STP:n tukkupakkauksesta. Oliko edes kädet kuinka pahasti verillä tuon operaation jälkeen? :D

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 "Gold brick" (Varoitus: paljon kuvia)
« Vastaus #14 : 20.05.2013, 14:19:44 »
STP Silver on kans asiallista tavaraa, hinta pyörii 90e tuntumassa 4 neliöltä.

Itellä 940 kaikkiin oviin käytännössä meni kanssa se 4 neliötä mattoa. Vähän jäi yli STP:n tukkupakkauksesta. Oliko edes kädet kuinka pahasti verillä tuon operaation jälkeen? :D

Yush STP Silver/Gold harkitsin myös kun suunnittelin, SC on 2 neliötä tossa 50eur paketissa eli näköjään tuo STP ois ollut vielä kympin halvempaa. Sitä vaan ei Autostudiolla ollut valikoimissa.

Eeeei nyt hirveästi vahinkoa itselle tuotettu tossa :D ekan viillon jälkeen ymmärsi että se alumiinireuna on aika terävä ja hanskat käteen :) oli hanskojen kanssa muutenkin helpompaa kun sai pienemmällä kitkalla paineltua mattoa kiinni peltiin.

Takaovet ois vielä eristämättä, toi mökkireissu vähän sekotti työtahtia mutta kohta ois tarkotus mennä jatkamaan työskentelyä, josko sais nuo takapahvitkin kiinni ja kaikki muut puuttuvat pikkupalikat paikoilleen. :)

 

RallyBaron  Samppasport