Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Customen styling 360

  • 426 Vastauksia
  • 143044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 29.1.2012
« Vastaus #60 : 31.01.2012, 21:14:41 »
Eihän tuota ihan äkkiä tee seuraavaa testivedosta. Eilen illalla vahasin tuon jotain 6 kertaa ja laitoin
irrotusaineen/"folion". Tänään kun töistä pääsin niin pistin heti ekan geelikerroksen, nyt laitoin enempi
mitä viimeksi sillä viimeksi osa kuulsi hiukan läpi. Ekan geelikerroksen pistin siinä 16.30. Nyt 19.15 pistin
toisen. Nyt olis tarkotus käydä 22.30 tienoilla laittaan kuitua, näkee sitten huomenna mimmonen kakku
tuli. Pistinkin kovetetta enemmän geeliin nyt. Viimeksi koitin aikalailla sen 2%.

Osa oli ekalla testikierroksella n. 14C asteen lämmössä ja kovetetta oli "ohjeen mukasesti".
Nyt tänään toisen geelauksen jälkeen nostin osan n. 18C lämpöön ja kovetetta on enemmän.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 21:17:28 kirjoittanut Customer »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 29.1.2012
« Vastaus #61 : 01.02.2012, 21:29:21 »
Eipä tuota pääsyt eilen illalla kuiduttaan kun toinen geelikerros oli liian märkä. Jotenka siirsin homman
täksipäiväksi. Eipä se ollu vieläkään kunnolla kuiva, eli joku meni sitten perseelleen toisen kerroksen
kohalla ??? Vaikka olin aika varma että kovetinta meni kyllä riittävästi. No eniveis vedin kuidut. Nyt
illalla sain yhtä kulmaa ravotettua aika laajasti ja ainakaan siinä ei ryppyjä näkynyt. Oikeen ei tohtinut
vielä repiä kokonaan irti kun vähän oli joustava vielä. Huomenna irti ja katotaan mitä tuli vai tuliko mitään
Varsinaista muottia ei tosiaan lähetä repiin heti kohta irti vaan senhän on hyvä asettua ja kuivua päivä
tai kaksi.

Jokatapauksessa lauantaina pitäisi sitten alotella tositoimia, viimesellä vahauksella, irrotusaineiden laitolla
ja geelin laitolla. Nyt en sitten vaan tiiä että mitenkä teen geelin kanssa. Pistänkö vaan yhen reilun kerroksen
ja kuitua päälle kun geeli tuntuu vähän tahmaselta muttei tartu sormiin? Puusuikkuja hommailin muotin
tukirangoiksi.

Tänään teippasin lestin piiloon jäävät alaosat tuolla 3M:n maalarinteipillä. Ja päätin että olkoon tuo perus-
lakka lestissä koko homman ajan. Kun se on nyt 1 viikon kuivunut ja ekassa koevedoksessa ei sulanu
hartsiin. Huomenna pitäisi vielä suojata auton kylkien maalipinnan ja lestin raja-alueet folio-3M teippi
yhdistelmällä ja alkaa vahaan lippaa.

Kyllähän tuo taas tuntuu että mitä tästä tulee kun alottelee varsinaisen muotin tekoa, mutta niihän tuo tuntu
toissa talvenakin kun auton maalasin ite vaikken ikinä ole ruiskulla maalannu kuin kanoottitelineen koulussa :buck2:
Pinnasta tuli kuitenkin riittosan hyvä itelle, jospa tämäkin sitten onnistuisi..

Tässä ajassa olis tuon pevunki jo hitsaroinu ainakin lähes kokonaan kun se on ihan selvää hommaa :buck2:
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 21:32:14 kirjoittanut Customer »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 29.1.2012
« Vastaus #62 : 02.02.2012, 16:23:43 »
Hyvät rojektia seuraavat, koekappale nro 2 onnistui täysin *taavih->


Toinen geelikerroskin oli nyt kuiva, mikä lie ilmiö tuossa tapahtu :idiot2: Hyvää tavaraa tuo irrotusaine, muodostaa
kunnon kalvon pintaan mikä estää hartsia pääsemästä maaliin. Vahakin pelaa hyvästi, irtos taas ihan "näpäsyllä".

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Koevedos onnistui]
« Vastaus #63 : 02.02.2012, 16:42:07 »
JEE! Eli eikun tekemään oikeesta lestistä muottia :P
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Korisarja 300:seen [Koevedos onnistui]
« Vastaus #64 : 02.02.2012, 16:56:58 »
Noista maalien reagoimishommista, käytännössä voi sanoa että lähestulkoon kaikki 1K maalit pehmenee 2k-tavaroiden alla, esim. 2k pakkelin jos levittää 1K spraypohjamaalin päälle, rapisee varmasti jossain vaiheessa pois kun 2k -tavara pehmentää sen liuottimia yms.. kestämättömän 1k maalin.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012, 17:04:30 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Koevedos onnistui]
« Vastaus #65 : 02.02.2012, 17:06:54 »
Niin se tuntus että reagoi. Mutta sitä tässä ihmettelen että kun koevedoksessa ei reagoinu, koevedoksessa oli
1K-perusmaalia ja lakkaa ja myös toisessa päässä 2K lakkaa perusspryapohjamaalin päällä. Nämä oli vielä niin
tuoreita että gelcoat ja kuitu tuli päälle seuraavana päivänä. Reagointia ei tapahtunut muutakuin kohdassa johon
jäi pieni läikkä ilman irrotusainetta/folioa :idiot2: Kakkosvedoksessa ei ragoinut senkään edestä kun pistin foliota
paksusti ja tasaisesti joka paikkaan.

Selittäkää syy jos kokemusta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Koevedos onnistui]
« Vastaus #66 : 12.02.2012, 18:22:31 »
Varsinainen homma lähti nyt sitten 2,2 kuukautta kestäneiden valmistelujen jälkeen käyntiin. Saapi nähdä mitä sieltä
tulee. Lesti vahattu 10 kertaa, irrotusainettakin on 2-3 kerrosta kun ei tahtonu ekalla pysyä pystypinnassa. Gelcoattia
laitoin tänään toisen kerroksen. Leikkelin kuitujakin valmiiksi kun huomenna alan niitä liimaileen geelin päälle.
Viikko oli hommista pois kun mahtiflunssa kaato lopulta.

Sitte muutama kuvatus missä mennään.




Subjumputtinkotelon pohjia valmisteltu aina sivussa:

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #67 : 13.02.2012, 22:42:51 »
Kolmen tunnin puuhastelun jälkeen näyttää tältä. Eka kerros laminoitu ja koitettu saaja joka nurkka tiiviisti. Erittäin
kivaa hommaa varsinkin kun nenä on puskenu tavaraa pihalle kovaa kyytiä koko päivän, äkkiä siinä hengitys-suojain
täyttyy, johan on käyty kaikki maholliset pikkuoireet läpi tämän flunssan aikana että riittääpi jo :nohnoh  :peetu: :knuppel2:

Asiaan niitä kuvia:



Monikin asia mietityttää; tuleeko siitä tasainen? Kopioituuko nurkat hyvin? Lähteekö se edes irti? Joutuuko päädyt leikkaan
irti pyöränkaaren kohdalta jotta muotti lähtee irti?

Tuo on Bilteman 300 mattoa joka tuntu vielä taittuvan justiin ja justiin kulmiin. Kysymys kuuluukin kuinka monta kerrosta
pistän vielä? Ajattelin käyttää vahvikerimoja jotka laitan varmaan toisen kerroksen kuivattua.

Aikataulukin on jo pakko muuttaa kun kesä on justiin. Elikkä eipä tätä kusiluitusavottaa hullukaan saa valmiiksi ennen
kesäkuutta. Kattellaan sitte sen jälkeen mekaaniset parantelut, lisävarusteet ja hifipuoli.


« Viimeksi muokattu: 13.02.2012, 22:57:30 kirjoittanut Customer »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #68 : 13.02.2012, 23:04:22 »
Joutuuko päädyt leikkaan
irti pyöränkaaren kohdalta jotta muotti lähtee irti?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kun muotti irroitusvalmis niin katkaise keskeltä, saat siitä sivuille päin vedettyä pois muotin ehjänä, ja muotin saumasta mahdollisesti jäävä jälki lopputuotteessa on helpoin hävittää tossa keskellä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #69 : 13.02.2012, 23:07:34 »
Nose! Sittenhän varsinainen osa olisi myös helposti irrotettavissa.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #70 : 14.02.2012, 08:28:11 »
AtAi:n kommentti ihan asiaa. Itekkin tein oman takapuskurin muotin kahesta osasta että sai kunnolla irti, ku sivut oli niin saamarin pitkät että ois varmasti jostain kanittanu. Nyt kun siulla on se eka kerros siinä mattoa ni laitteleppa seuraavalla laminointikerralla vaikka noin kolme kerrosta. Sitten jämähdyksen jälkeen sen verran ku tuntuu hyvältä...vaikka neljä ja jäykisterimat kerrosten jälkeen märkään jotka laminoit samalla kiinni. Jos ei onnistu rimojan laminointi samalla ni anna niiden jämähtää kuituun ja laminoit sitten vasta rimojen yli mattoa.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #71 : 14.02.2012, 16:23:28 »
Joo kaatelinkin Suolen kuvat uudelleen läpi tuosta rosessista. Mietiskelin myös että mitenkä saan muotin kasaan ja
kohilleen. Ajattelin että kuiduttaisi sellaisen kohdistuspalan tuosta muotin keskiosasta, jotain 40cm pitkä pätkä jolla
saisi sitten muotinpuolikkaat yhteen. Sitten tuli mieleen että se olisi varmaan hidas ja työläs lukita kun joutuisi
varmaan liimaan sen niiden puolikkaiden välille

Varmaan toimivin olisi kun tekisi kuten Suoli että rautaputkilla lukitus ja kohdistus. Kuiduttaa ne putket muottiin
ennen katkasua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #72 : 21.02.2012, 21:12:16 »
Väliraportti.

Muotti on nyt n. 80% valmiudessa. Tuon ensimmäisen 300 mattokerroksen jälkeen on toiseen kertaan käsitelty
reuna-alueet 300 matolla ja suorempia pintoja 500 matolla. Näiden jälkeen on vielä laitettu 2x500 joka paikkaan.
näiden jälkeen lisäsin puurimoja lisävahvikkeeksi. Tänään aloin laminoimaan puurimojen päälle 300 mattoa. Hartsi
loppui sen jälkeen taasen. Hartsia on menny nyt n. 2500g. Eli läträtty on. Huomenna hakemaan taas lisää hartsia,
pitänee taas ottaa isompi satsi. Sitten olen meinannut vielä laminoida yhden 500 kerroksen joka saapi tieten olla
viimenen. Sen jälkeen vielä pitää värkätä metallikohistimet ja laminoida ne paikolleen jonka jälkeen aattelin alotella
irrottamista. Jospa sunnuntaina pääsisi irrotteleen?

Jotain on opittukkin. Hartsia vaan kunnolla jotta kaikki kulmat vissiin liimavuu. Laminoida kannattaa mielummin isoja
kuin pieniä viipaleita peräjälkeen. Kulma-alueet ja muut mutka-alueet kannattaa silottaa ennen seuraavaa kerrosta.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #73 : 21.02.2012, 21:32:41 »
Hyvin tuntuu sujuvan, jatka samaan malliin..toivotaan onnistumista  :P
Pieni pensseli on hyvä apu kanssa niiden ilmojen poistossa..varsinkin kulmissa ja kohoumissa. Kastaa vähän hartsissa ja töpöttelee ilmat pois.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #74 : 21.02.2012, 21:45:41 »
En ole telaa tässä käyttänytkään kun sen verta pieni osa kuitenkin vaikka isotöinen onkin. Eli turha ostos oli tela
pärjää pensselilläkin. Kyllähän tuonne pieniä kuplia (1-3mm) tahtoo jäädä nurkkiin vaikka kuin täpöttää ja koittaa
lisätä hartsia, mutta se ei varmaan ole kerrosten välillä niin vakava juttu kunhan se eka kerros on joka paikasta
mahdollisen hyvin?

Mitä meinaat riittääkö nykyset kerrosmäärät kun siihen vielä se yksi 500 kerros tulee. Hartsia tuohon tulee kuitenkin
valmiina n. 3,5kg edestä että massaa on jo hartsin osaltakin.

 

Futurez  Kulkukoira