Proturbo  Autodiagnoosi

Customen styling 360

  • 426 Vastauksia
  • 143028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #75 : 21.02.2012, 22:33:25 »
Eka kerros eniten merkkaa..eli jos sinne on jääny ilmaa ni geeli murtuu niistä kohti ja joutuu geelillä paikkaamaan muottia ja sen hiominen ei oo ainakaan miusta yhtään mieluisaa hommaa. Kyllä mie uskon että nuo kerrokset alkas riittämään kerta tukiakin laittelet..ei luulis pääsevän ratkeemaan tai vääntyilemään...ja jos nyt jostain kumman syystä sattuu muotti jäämään "lerpuks" (jota en kyllä usko), ni voihan siihen aina lisätä tukia/mattoa jälkeenkinpäin. Ite oisin viel pari kerrosta laittanu mattoa varmuuden vuoksi mutta oon huomannu että välillä tulee tehtyä liiankin jytäköitä muottia kappaleen kokoon nähden  :D
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #76 : 25.02.2012, 22:20:14 »
Nyt on vietetty rentoa viikonloppua pitkästä aikaa. Hommat on koostunut perjantaina muotin katkasulla ja metallikohistimien
paikalleen liimaamisella. Tänään kuidutin kohistimien päälle. Nyt illalla kärsi jo kokeilla irrottellua ja kyllähän se irtoaan lähti
hyvin tuosta katkasukohdasta. Muutkin suoremmat pinnat tuntu irtoavan, mutta isommat kurvit istuu tietty tiukemmassa,
huomenna jatketaan irrottamista. Mitä tuosta katkasukohasta pääsi alle kurkkaan, niin ihan kiiltävä tasainen 1K-lakkapinta
sieltä alta paisto ja hyvin tuntu geeli olevan kiinni kuidussa ja hartsissa. Geelin kurttuun vetämisiä ei tästä päässy vielä näkemään,
toivottavasti niitä ei olekkaan. Kyl huomenna on riemu katossa jos ei kusemisia ilmene :pomo:

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Nyt alettiin päästä asiaan]
« Vastaus #77 : 26.02.2012, 19:15:37 »
 *taavih-> *taavih-> :nälkä: :pupu: :hg: :sundaydriver: *taavih-> *taavih->




Puolikas muotti irrotettu. Onnistumisrosentti tässä puoliskossa 98%. Yksi kohta on julkipuolella mihin oli jäänyt pieni
ilmatasku geelin ja hartsin väliin. Toinen puolisko on vielä autossa kiinni. Siinä hieman arveluttaa yksi pienehkö alue
missä geeli sulas hartsiin, mahtaako olla ryppyä tullu? Kuitenkin se 2 kerrostahan tuota geeliä on. No huomenna
näkee.

Ihan ei menny niinkö elokuvissa irrotus, sen verta heikosti lesti silti autossa kiinni että lähti koko lesti mukaan ja
100 tunnin työ tuhoutu siinä samalla. Onneksi muotti osottautu onnistuneeksi ja 100 tunnin työ on tallessa. Huh
siunakkoon.

No eniveis mitäpä tuumaatta? Ikinä en siis ole kuiduttamiseen perehtyny ennen tätä.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
 O0 Pätevältä vaikuttaa!  O0
Toista puoliskoa odotellessa..jos noin hyvin on sekin onnistunu ni kohta pääset ite kappaleen tekoon  :nälkä:
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
No niin nyt on sitten käsillä maailman ainut muotti kolmisatkun takalevikkeen tekoon. Kaikenlisäksi homma näky menevän
ihan niinkö ajatuksissakin :o Oikeapuolisko onnistui 98%:sti, ainoa virhe oli siinäkin n. 5mm kokonen ilmakupla hartsin ja
geelin välissä. Rautakohistimet pelaa täysin ja on jämerä ja kohdistuu täysin oikeen.






Vielä pitää muotin reunat siistiä käsittelyn helpottamiseksi ja pestä irrotusaineet pois niin voi alkaa valmisteleen itse osan
tekoa. Muita lähilähitulevaisuuden hommia on pistää taakse komiat ruosteiset peltivanteet nastoilla jotta pääsee kääntään
auton ja alotteleen etulevikkeen lestiä.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #80 : 04.03.2012, 10:15:45 »
Väliraportti.

Auto käytetty pihalla ja käännetty. Talli siivottu ja muotit vahattu 9 kertaa, tänään vielä viimenen vaha ja irrotusaineet sais
alkaa laitteleen. Keulaan tursotettu uretaania lisää. Saa alkaa keulaakin veisteleen, tehhään nyt uretaaniosio mitan kanssa
viimosenpäälle niin säästetään se 20-30 työtuntia. Niin ja muottien reunat tuli siistittyä rälläkällä.

Kylläpä nuihin muotteihin oli isompiakin ilmakuplia jäänyt mistä geeli lohkeili. Muutama 1x5cm kaistale muutamassa paikassa.
Tuumailin että mitä näiden kanssa tekisi ja päätin että ei täyttele niitä millään, reippaasti vaan vahaa niihin. Varsinaiseen
osaan jäisi sitten näiden kohalle kohoumat jotka hioo vaan pois.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #81 : 04.03.2012, 20:48:21 »
Rupesin irrotusainetta laitteleen muottipintaan, mutta eipä tahdo onnistua. On tuo muottipinta niin liukas muutenkin ja
vielä kymmenen vahauskerran jälkeen ei tahdo irrotusaine pysyä vaikka pistää käsiteltävän alueen vaakasuoraan.

Suolelle siis kysymys, onkohan tuo irrotusaine ihan välttämätön tuohon vahattuun muottiin? Onko kokemusta että pistäs
geelit suoraan vahatun pinnan päälle? Hyvästi helmeilee pisaroiksi tuo aine heti levityksen jälkeen vaikka reilusti laittaakin.

Mietin nuita mahdollisuuksia miten toimia, ainoat olisi että pistäisi esim sumu-kerroksen lakkaa ja sen päälle voisi alkaa jo
irrotusaineet pysymään. Tai sitten tuo että geelit vaan suoraan vahattuun pintaan?

Itse lesti oli vielä ilmeisesti sen verta karhea että pysy, no kyllä siinäkin helmeilyä esiinty mutta kun anto kuivua ja veti toisen
ja kolmannen kerroksen niin alko oleen alue irrotusaineen peitossa kokonaan. Tuo muottipinta on kuitenki niin liukas että
menisi tuhottomasti aikaa peittää koko alue.

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #82 : 04.03.2012, 22:16:54 »
Jos oot kymmenen kertaa vahannu nuo muotit niin ei siihen enää mitään irrotuskalvoa tarvitse.
Siis mikäli muotti/irrotus vahaa oot käyttäny?!
Tuo irrotuskalvo on tarkoitettu lähinnä vahaamattomille pinnoille.
Jos ja kun kerta kunnolla muotit vahattu, ni geeli suoraan siihen päälle ja matot perään tai mitä ikinä käytätkin.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #83 : 05.03.2012, 07:15:04 »
Kylläpä nuihin muotteihin oli isompiakin ilmakuplia jäänyt mistä geeli lohkeili. Muutama 1x5cm kaistale muutamassa paikassa.
Tuumailin että mitä näiden kanssa tekisi ja päätin että ei täyttele niitä millään, reippaasti vaan vahaa niihin. Varsinaiseen
osaan jäisi sitten näiden kohalle kohoumat jotka hioo vaan pois.

Nuo ilmakohdat jos haluisit kuntoon ni jollain koputtelet heikon geelin pois, hiallat ilmakohdan karheeks ja geelillä täytät reiän. Teippailee vaan reiän ympäristön ni ei koko muottii sotke ja helpompi hioo ku ei tarvii ehjää muottipintaa varoa niin paljoa. Ei kuitenkaan mitään maailman mukavinta hommaa joten jos saat vahalla täytettyä ni hyvä niin  ;)


Siihen geelipintaan on varmasti jääny irrotusainetta siitä lestistä ja jos ei kerta irrotusainekkaan kestä siinä pinnalla nyt ku lisäilet, ni turha sitä on sinne tunkea...uskon kyllä että sie sen kappaleen irti siitä saat jos pinta on noin liukas mitä kuvailit. Eli eikun geelin vetoon vaan!
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #84 : 05.03.2012, 17:39:28 »
Pesin tuon muotin ennen vahausta. Että saa irrotusainekalvot pois. Sitten vahasin sen 10 kertaa. Oikeaa muottivahaa
en ole käyttänyt mutta kiinteää autovahaa, kun tuo naapurikylän veneveistäjä sano että hyvä kiinteä autovaha toimii.
Ja kyllä se on pelannutkin tähän mennessä.

Kävin justiinsa vetämässä pienen koealueen geeliä muottiin, lähinnä siksi että kokeilen kestääkö vahakalvo suoraan
geelin alla. Mutta uskoisin että ongelmaa ei ole. Iltasella rapsutella testialuetta että irtoaako hyvästi.

Joo kyllä koputtelinkin pois kaikki geelit mitkä ilmakuplan viereltä lähti. Sitten vaan pistin reippaasti vahaa nuihin alueisiin.
ekoilla kerroilla kiillotusliina takerteli nuihin reunoihin mutta vahaa kerty sen verta että ei enään muutaman kerran jälkeen
takerrellut.

Takamuotin tositoimiin valmistelun yhteydessä olen keulaakin alkanut muovaamaan. Tämä kuva ei vielä juuri mitään sano,
mutta tästä lähdetään:

Nyt mennään tämmösellä reseptillä; uretaaniosio muovataan viimesenpäälle muotoon mitan, silmän ja muoiden apuvälineiden
kanssa että saadaan siitä symmetrinen ennen pakkelia. Jospa siinä sääsyisi se 20-30 työtuntia. Perustana käytetään tehdas-
levikkeen kuvia, mutta kuten muukin korisarja hiukan rajumpana. Keulapään pääkaari on helppo leikata etupuskurin alareunan
mukaan.

Näyttää nyt siltä kun itse takalevike on valmis pohjatöitä vaille, niin menee joksikin aikaa rojekti tauolle kun 740 täytyy laitella
madallusvieterit ennen katsastusta ja kesäkuplaan pitää sytkäpuoli ja sisusta laitella vapuksi.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2012, 17:44:49 kirjoittanut Customer »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #85 : 09.03.2012, 00:35:33 »
Kävin justiinsa vetämässä pienen koealueen geeliä muottiin, lähinnä siksi että kokeilen kestääkö vahakalvo suoraan
geelin alla. Mutta uskoisin että ongelmaa ei ole. Iltasella rapsutella testialuetta että irtoaako hyvästi.

Irtosko? Meinailitko jo kappaleen vetästä muotista ennen etupään muotin tekoa? Alkaa jo kohta tulla kiirus saada kaikki valmiiks tulevan kesän ajoille  :P ...mutta ei kannata kiirehtiä, ettei tule ihan sutta tehtyyn.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #86 : 09.03.2012, 16:17:44 »
Irtos sellasena kalvona pois kun sai eka kynsittyä nurkan alkuun. Joo ja ite kappale on jo melkeen valmis. Laminoin nuo
puolikkaat irtonaisina ja liitoskohtaan jätin semmosen porrastuksen nuilla kuitukerroksilla. Nyt pitäs käydä lätkäseen
puolikkaat yhteen ja kuiduttaa liitoskohta. Huomena pääsee sitten irrottaan. Täytyy nyt kuitenkin tutkata että piisaisko
tuo 3 kerrosta kuitua. Se on nyt 1300mm2 paksusta tuo osa, paikoin 1700mm2. Kerroksia on siis 1x300 ja 2x500mm2.
+geelit ja hartsiakin meni kiitettävästi. Hartsi on kyllä taas lopuillaan, että ei kyllä neljänteen kerrokseen riitä.

Joo ei näitten vehkeitten kanssa kannata kiirustaa. Kovempaaki kovempi sana olis jos tämä ehtis juhannukseksi ajoon.
Mutta alan jo epäillä kun korisarjan lisäksi muutakin tekemistä on.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #87 : 09.03.2012, 16:22:31 »
Käyhän se laminointi tietty noinkin..omassa tein silleen et laitoin muotin puolikkaat yhteen ja siihen laminoin. Sit vaan muotin puolikkaat irti ja sai yhtenäisen kappaleen kerralla...varmaan ois siullakin onnistunu noin?! Ois säästyny työvaiheita.
Tuo paksuus riittää kyllä varmasti tuohon kappaleeseen.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #88 : 09.03.2012, 16:29:47 »
Emmää usko että tässä työvaiheita tulee ylimääräsiä. Siis en ole irrotellut vielä mitään. Kuidutukset on vielä muoteissa. Semmonen jippo
siis että eka kuitukerros päättyy 5mm ennen muotin liitoskohtaa. Toinen kuitukerros on n. 5-7cm päässä edellisen kerroksen reunasta
ja kolmas kerros on myös sen 5-7cm päässä toisen kerroksen reunasta. Nyt on siis ns porrastus muotinpuolikkaiden liitoskohdissa.
Nyt sitten muotti yhdistetään ja kuidutetaan "käännetyllä porrastuksella" puolikkaat yhteen.

Vaikea selittää mutta vois ottaa fotoja kun tallille menen ;D Oishan se onnistunu yhtenäisenä mutta aattelin että helpompi ja ennenkaikkea
parempi kuiduttaa kaikki pinnat kun muotit on erillään. Katkastuna levikkeen kyljet ja takaosan pysty kuiduttaan vaakatasossa. Yhtenäisenä
kyljet olis joutunu kuiduttaan pystyasennossa ja kanttaus kaareen ylösalaisin
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012, 16:34:03 kirjoittanut Customer »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen [Takamuotti valmistui onnistuneesti]
« Vastaus #89 : 09.03.2012, 16:33:44 »
Niin joo sää silleen juu..kyllä taisin ymmärtää, ehkä  :)) Mutta jos nyt ymmärsin oikein, ni ei tosiaankaan tule sen enempää vaiheita.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

 

Autoracing  KL-varaosat