Autoracing  KL-varaosat

Customen styling 360

  • 426 Vastauksia
  • 143036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Noo kyllähän tuon alkaa näkemään sotkiiko, nyt kun osista tulee niin puhtosia ja siistejä että katsuriakin ihmetyttää. Viime katsastuksen moitteet oli
että kahtele ens vuojeksi vetonivel kuntoon ja vänkärin alapallonivelen pieni välys ::)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Perä/laatikkopaketti ois nyt maalattu ja kasattu. Tämmönen tuli:




Tämän jälkeen tuli varaosavetari purettua osiin. Niille pesu seuraavaksi, sen jälkeen hiekkapuhallusta, maalia ja kasaus. Sen jälkeen ei oikeen enään paljoa olekkaan,
kardaani pitäs ottaa vielä suojaputkesta pois ja laitella uudet laakerit.

Sen jälkeen voisi siirtyä taas auton pariin ja irrottaa taka-akseli. Pyöränlaakerit ja jarruletkut tilaukseen.

Poissa Motronic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • NordicR #359
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #242 : 09.12.2012, 14:22:05 »
Ohoh! Todella vaikuttavaa jälkeä. O0 Eihän tuota viitsi auton alle laittaa. :2funny:
855 T-5R '95 | V70 D3 '12 | 744 D24T' 89

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #243 : 09.12.2012, 14:25:40 »
O0 Eihän tuota viitsi auton alle laittaa. :2funny:
Sitä minäki tos ihmettelin kun kasasin :D Pakko nyt sitten pistää taka-akselikin viimesenpäälle.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #244 : 09.12.2012, 14:47:44 »
Ohoh! Todella vaikuttavaa jälkeä. O0 Eihän tuota viitsi auton alle laittaa. :2funny:

Samaa mieltä!  O0 Heti ku tehtaalta ois tullu.. :o
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #245 : 15.12.2012, 22:33:24 »
Tossapa ois nyt sitten kunnostettuja osakokonaisuuksia:


Tänään kasasin toisen varaosa vetarin. Ei ollu ihan niin priima kuin auton oma ehjänä säilynyt. Mutta hyvä kuitenkin. Pikkasen oli boorit liestyny jonka johdosta
hiuksen hieno klappi oli vetoakselin ja nivelen "sisäkoolin" välillä. Laitoin liimalla kiinni ja lopuksi taoin vetoakselin päät niin että lukitesokan ura pieneni sen verran
että sokka ei liikuskele -> joten ei myöskään nivelen "sisäkooli" pääse hiisaan booreilla edestakasin. Vielä rasvat pitäs muistaa ennen niputusta. Rasvaksi ostin ihan
CRC vetonivelrasvaa.

Kytkinkoppa tuli kasattua. Uusi kytkin tuli ollilta, ja ehjä kytkimen käyttövivun läpivientikumi Aukilta, kiitokset heille :hello:

Pätkäsin sitten vielä kardaaniputkesta kardaanin laakereineen pihalle. Turha hommahan se lopen oli, vaikuttas ihan hyviltä laakereilta, ei takertele eikä tunnu kuiviakaan
olevan. Hyvin hieno ääni kuuluu pyöräyttäessä mutta en sitten osaa päättää kannattaako nuita uusia. Ja sjs pystyykö näiden laakeriosiota uusimaan/mahtaako
tommosia edes löytyä:

Pitäskö tuo keskireijän kumi/muovi lähtä irti? Aika samaa puuta tuntu olevan.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #246 : 16.12.2012, 23:58:07 »
Juu, noi voi palotella, ne reijät mitkä niissä peltiosissa on, on niittaukset, poraat millin isommat reijät ku nyt on, ja vedät sit vaik m6 tai m8 pulteilla tai popniiteillä kii takas. Se kumiosa lähtee kans keskeltä veke jos tarttee, taitaa olla liimattu vaan laakeriin.

Kokonaisina noita tuskin saa mistään, ja varmista vaik eka että saa tollasia laakereita laakerikaupasta, ennenku purat, niissä laakereis pitäis olla numerointi tyyliin RS#### eli RS ja sit neljä numeroa ja ehkä viiva ja 2-3 numeroa ja kirjainta jos on jotain erikoiskamaa.

Omastani taisin vaan ottaa suojapellit laakereista pois hakaneulan avustuksella ja rasvata laakerirasvalla.

Jos kardaania pyörittää putkessa, ja kuuluu ääntä, tarttee ne ainakin rasvauksen. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #247 : 18.12.2012, 22:22:13 »
Nyt kun laakereita vielä tarkemmin pyöritti niin yksi on uutta vastaava, seuraava kohisee pikkasen ja kolmas vähän enemmän. Täytyy kuitenkin aukoa
pidikkeet ja rasvata uudelleen, jos ei auta kaikkiin niin koittaa kahtella uusi.

Käykö kasaus niin että teen jonku työkalun joka vastaa pidikkeeseen hyvästi ja jolla voi naputella lakerit paikalleen? Sitte lopuksi kardaani paikalleen. Sillä
eihän tuota muuten voi tehdä?

Vaihteensiirtoa tihitelty, tein erikoisrikat jotka tulee haarukan ja kepin väliin. Pikkusta välystä on vielä kepin saranatapin puslissa, joten hifistellään nekin
uusiksi tarkotuksen ihan napakka keppi. Sen jälkeen pitäs vielä modailla teline sopivan jämäkästi kardaaniputkeen.

Joulun pyhinä jos ei joulu liikaa laiskota niin vois alkaa irrotteleen taka-akselistoa jarruineen kaikkineen. Saa sitten uudet pyöränlaakerit ja jarruletkut tilaukseen
ja akselin, jarruosat ja kardaaniputki vietyä hiekkapuhallukseen.

Tammikuun loppu puolella alkas sitten olla jo korkia aika olla alusta nipussa jotta päästään sisustan ja hifien kimppuun, sehän on maalis-helmikuu kohta!
« Viimeksi muokattu: 18.12.2012, 22:25:04 kirjoittanut Customer »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #248 : 19.12.2012, 00:12:19 »
Ylivaihteettomat M4X sarjan laatikot muuten tykkää hyvin myös täyssynteettisestä manuaaliaskiöljystä. ATF oli aikoinaan suositus kaikkiin, kun manuaaliaskiöljyistä ei oikein talvisiin olosuhteisiin toimivia tuolloisilla öljyluokituksilla löytynyt. Mulla on ollut Castrolin täyssynteettiset sisällä, en muista onko 75W-85 vai 75W-90, mutta sitä tavaraa mitä Bilian hanasta saa. ;)

Toimii hemmetin hyvin myös pakkasella. Kerran kokeilin mineraalipohjaista ja ei tullut talvella mitään.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #249 : 23.12.2012, 21:50:20 »
Jännä homma että toimii nuinkin möröillä öljyillä. ATF:hän on silti melkosen litrua, erikoista että myös nuinkin jäykillä pelaa talvella. Tällä nyt tuskin talvella
tullaan enään juurikaan ajelemaan, ja tuo laatikko kyllä on pelannu hyvin ATF:llä. Sitä tässä miettiny että jatkaako ATF:llä vai olisko joku parempi vaihtoehto,
kun sellanen pikku oire laatikossa on että olikohan 2 ja 3 pikkusen ulisee, siis semmonen pikkunen heikko ulina kuten vanhemmissa autoissa tapaa. En viihtiny tässä
vaiheessa sen takia alkaa lootaa purkkaan kun pelaakin hyvin. Että oisko tuonne ATF parhain kun on niin juoksevaa vai sitten tommonen paksumpi? Paksumpi saattas
kuitenkin voidella vähän paremmin?





Tässä on nyt tullu korin peräosa riisuttua kokonaan osista. Taka-akseli lähti irti sekä jouset ynnä muuta oheishilpettä kuten jarruputkien pidikkeitä ja tankin lämpöpelti.
Akseli lähtikin ihan helposti, kiitos madalluksen aikana uusittujen pulttien. Motonetin 2 vuotta vanha iskari oli alkanu jo hikoileen :buck2: Onneksi tuli kerran hommattua
volvon orginellit pahan päivän varalle.

Aika kätsy:


Lehtijousetkin lähti melko helposti vaikka ovatkin olleet tehtaalta asti kiinni, näin näissä paremmissa vehkeissä :hello:
Jarruputkien mutteritkin aukes, tosin kaksi niistä meni pilalle mutta lähtipä kuitenkin auki. Näköjään ennen vanhaan on jarruputketkin maalattu, eivät ole juurikaan
ottaneet ruostetta.

Harmi vaan että koppa on kuitenkin jonkin verran. Nyt kun kaikki alustan osat on nurkassa niin pääsi rapsutteleen kuprulla olevia alueita, kylläpä sitä onkin, melkeen
alko jo huippaan. Mutta joka paikka on kuitenkin kova. No yhden 5mm x 5mm reijän löysin kuskinpuolen lehtijousen takakorvakon juurelta runkopalkista, mutta on niin
pieni ja hankalassa paikassa, että tälle ei tällä istumalla kannata tehdä kuin hidastava suojaus. Pitää alkaa ennen alustan kasausta tervaamaan nuo pintaruosteet + massa.

Tässäpä vielä kuvaa vaihteensiirron rempasta:


Uudet nylon-puslat pyöräytin sorvilla. Tämä on se pahin paikka mikä näissä menee väljäksi. Vakiopuslat on niin onnettomat että keppi liikku parisen senttiä ennenkuin ihte
siirtotanko lähti kääntymään mukana.


Keppiteline oli ihan päreinä. Sen pystyy paikallaankin hitsaan sisäkautta. Mutta vain 2x2cm alueelta. Teline oli halki hitsatuilta alueilta, lisäksi vähän vahvistusta kuten näkyy.
Vahvikehitsiä on myös alapuolella.

Taka-akseli jousineen ja jarruosineen lähtee tosiaan hiekkapuhallukseen.

« Viimeksi muokattu: 24.12.2012, 00:58:55 kirjoittanut Customer »

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #250 : 23.12.2012, 22:33:12 »

Uudet nylon-puslat pyöräytin sorvilla. Tämä on se pahin paikka mikä näissä menee väljäksi. Vakiopuslat on niin onnettomat että keppi liikku parisen senttiä ennenkuin ihte
siirtotanko lähti kääntymään mukana.

mitä suosittelisit tekemään kun itellä liikku tuo vaihekeppi sivuttais suunnassa ~3cm vaihde päällä ja vapaalla ja on erittäin inhottava vaihtaa vaihdetta joten tuo ongelma olis hyvä saada pois päiväjärjestyksestä joten jos on vinkkiä niin vippaas vähän :)
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #251 : 24.12.2012, 00:32:11 »
Liikkuuko vaihdetta vaihtaessa aivan järjetöntä liikerataa? Esim; kolmonen on lähes koelaudassa ja nelonen jyrkässä kulmassa taaksepäin? Sillon ainakin on
keppiteline hajalla ja keppi on vain vivuston varassa, eli toi kepin pallonivel ei ole periaatteessa missään kiinni. Tämän pystyt korjaan nopeasti niin että purat
sisältä paneelit kepin ympäriltä. Sitten lampun avulla katsot liikkuuko osa keppitelineestä kepin mukana. Jos liikkuu ja halkeama on sattunut hyvään kohtaan
pääset hitsillä sen kiinnittämään sisäkautta. Tosin tässä pitää olla ohutpäinen miggi, muuten ei mahu, ja kunnolla sitä ei pääse sisäkautta hitsaan. Mutta tämä
auttaa jo paljon. Raaputa jollain ensin keppitelineestä ruosteet pois että hitsi tarttuu vissiin. Pistä virtaa sen verta että palaa kiinni, ei mitään pellinhitsausräpsy-
virtoja.

Voi olla että keppitelineen kumipuslat joilla kiinnittyy kardaaniputkeen, on repeytyneet kokonaan jolloin keppiteline ei taaskaan ole kiinni missään. Ehkä näppärä
sorminen saattas nämä pystyä vaihtaan purkamatta kardaaniputkea pois edestä. Mutta en siis tarkota että ne pystyis, en ole varma.

Samaten tuon vaihteensiirto tangon saattas(!) saaja irti ilman että purkaa kardaaniputkea pois. Vaihdekeppi lähtee ylöspäin kun otat sisäkautta rengas-sokan pois
keppitelineestä ja nostat keppiä niin paljon ylös kun se tulee. Sitten auton alle ruuvaan vaihdekepin päästä lukkokussiokolo pois (jos mahtuu) tämä vapauttaa
akselin jolla keppi on saranoitu vaihteen siirtotankoon. Akseli pitäs lähtä ihan nätisti pois. Jos näin onnistuu tekemään niin ollaan voitonpuolella. Enään siirtotanko
laatikonpuolipäästä irti niin siirtotanko ois käsillä. Sit vaan suunnitteleen uusia puslia. Varmaan se keppitelinekkin mahtuu ehkä jossain asennossa tulemaan jos
tuon siirtotangon vaan saa irti.

Varmin tapa:
Vetarit irti. Laatikko/peräpaketti irti. Kardaaniputki kytkinkopasta irti. Tunkkaa kopan peräpää niin ylös että renkaat ottaa justiin maahan. Vedä nyt koko hoito taka-
akselin päälle niin että kardaaniputkepää tulee alas. Nyt ainakin pääset pistään sen vivuston kuntoon. Eikä tämä ole paha rasti jos on ruuvvaillut ennenkin ja ottaa
vaikka päivämiehen.

Nimimerkki sjs:ää kannattaa myös kuunnella näiden pikkuvolvojen kohalla.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #252 : 25.12.2012, 22:21:08 »
Eilen ja tänään purkasin taka-akselia. Eilen tuli purettua jarrut pois, ja aukastua pultit jotka piti pyöränlaakeripesää akselissa kiinni. Tänään ulosvetäjän ja lekan
avulla sain kiskottua vetarinlaipat irti keskiöstä mihin ihte vanne pultataan. Oli muuten lujassa. Sitten tipahtikin loputkin osat akselista; jarrujen taustakilpi, ja
pyöränlaakerit pesineen.

Kävin sitten vielä työpaikalla prässään laakerit pois pesistään ja nehän lähti ihan nättiin toisinkuin uusissa vehkeissä. Toisen laakeripesän kävin jo hiekkapuhaltaankin
siinä samaan reissuun. Sit kotia kattoon entisöintipajaa ja saunaan. :pomo:

Kerkesin jo kokoonpanoakin miettiin, ja tuon vanteenlaipan (miksi sitä nyt virallisesti voi sanoa?) ja vetarinlaipan joutuu tieten jollain puristimella laittaan taas yhteen
ettei sitten uudet pyöränlaakerit kärsi.

Oli muuten tuosta vänkärinpuolen laakerista, mikä äänsi, lähtenyt toinen ulkokooleista irti. Kuulat oli kuitenkin vielä paikallaan.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #253 : 26.12.2012, 14:40:18 »
Kivan näköstä jälkeä! saa aina omankin motivaation nousemaa!  :pomo:
volvoja - onhan noita.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Customen styling 360 [Voimansiirtopuolen remppaa]
« Vastaus #254 : 29.12.2012, 19:30:53 »
Kivan näköstä jälkeä! saa aina omankin motivaation nousemaa!  :pomo:
Mukava kuulla :) Minkälaista prokkista sulla on?

Kävin tiedustelemassa miten hiekkapuhallus onnistuisi, niin tuntuhan se onnistuvan. Keskiviikkona veis rojut puhallettavaksi.

Sitten oliskin seuraavaksi aika rueta rapsutteleen peräpään pintaruostekohista irtonainen tavara ja tervaus ja seuraavan päivänä massaus.
Samalla käsitellä peräpään palkit kotelosuojalla.

Tässä takajarru sylinterit purkasin. Hyväthän nuo on kun on aina pelannu täysin. Tosin tiivistesarja pitäs alkaa saada jostain uusi koska pölysuoja-
kumeissa oli alkavia halkeamia ja painetiivisteiden kyljissä näky jo pieniä hiusmurtumia. Ruostetta ei ole sylintereissä eikä männissä. Jotain epä-
määrästä kökköä tuolla sylinterissä oli, mistä lie sinne menny. Ja pinttymiä sylinterien seinissä, että eiköhän nuo pikku hoonin pyöräytyksellä selviä.

Kattella nyt sitten että saako mistään edes tiivistesarjaa että pitääkö hommata koko sylinterit vai saako niitäkään mistään.
E:http://www.fixusnet.fi/~fhdTx0000001/?Y999=PIF&Y104=70418&Y216=43353&Y219=4473&Y223=
Eihän nuo koko sylkyt näköjään mitään maksas, eriasia sitten että mitä se laatu sitten onkaan..

Jos joku tietää niin mahtaako missään muissa merkeissä olla samanlaisia sylintereitä, niin tietäs vähä miltä merkeiltä vois tiivisteitä kysellä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2012, 19:38:12 kirjoittanut Customer »

 

Ateho  Elekma