Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tarvike puhallinmoottorista... ja muutakin puhaltimeen liittyen.

  • 28 Vastauksia
  • 6899 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vaihdoin tuommosen Startaxin "Bosch"-kopion ja koitin tietysti ennenku kasasin kojelaudan takas.

Meteli on järkyttävä!  :idiot2:

Hirvee bassokumina varsinki ykkösellä ja pyörimisnopeuskin tuntuu liian kovalta, lisäks kakkosen ja kolmosen välillä ei tunnu olevan mitään eroa. Korvasin ne moottorin kolme kumikiinnikettä pulteilla, koska vanha puhallin osu koteloon pienimmässäkin montussa. Mut eikai se lisää meteliä noin dramaattisesti, onko muilla havaintoja tuosta puhaltimesta?

Veikkaan että kojelaudan paikalleenlaittaminen ei tuota meteliä kyllä kauheesti vaimenna.  :-\

Koitan täs kehitellä jotain portaatonta systeemiä tai sitte muuttaa noita nopeuksia vastusten avulla...
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 14:48:10 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #1 : 13.07.2011, 16:37:48 »
Vaihdoin just omani (kaksiakselinen, ilmastointi) Motonetin varaosaan. Korvasin kumityynyt pulteilla. Soundit on hyvät, ei kuminoita tai muutakaan huutoo...

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #2 : 13.07.2011, 16:38:11 »
Niin joo ja kesti 15h vaihtaa, ehkä oon muita hitaampi mut ihan sairaan kova duuni.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1280
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #3 : 13.07.2011, 16:44:12 »
Vaihdettu toissa talvena kahteen Motonetin yksi akselinen moottori. Ei mitään moitittavaa. Piti käydä äsken ulkona kokeilemassa. Ei ylimäräisiä ääniä (kumityynyillä kiinitys) ja tehokas. Motonetissä tuo vajaa 60e. Sinisellä muistaakseni 298e. Taitaa nopeimmat vaihtaa 2-3 tuntiin.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #4 : 13.07.2011, 16:50:48 »
Täytyy kasata tuo kojelauta vaan takas, jospa se ääni siitä sitten vaimenee. Jos ei niin kehittelen jonku lisävastuksen jolla saa laskettua sitä pyörimisnopeutta.
Aikamoisen matala ääni, mut ei hinkkaa mihinkään ja puhaltaa kyllä niin hemmetisti.  :)

Eikös tuo Motonetin myymä ollu kans tää Startax-merkkinen?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011, 16:55:53 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1280
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #5 : 13.07.2011, 16:55:07 »
Täytyy varmaan kasata tuo kojelauta takas, jospa se ääni siitä sitten vaimenee.
Aikamoisen matala ääni, mut ei hinkkaa mihinkään ja puhaltaa kyllä niin hemmetisti.  :)

Eikös tuo Motonetin myymä ollu kans tää Startax-merkkinen?

Kyllä vaan.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #6 : 13.07.2011, 17:14:50 »
Jotain häikkää mulla kyllä on tuos puhaltimessa kun tosiaan kakkos-ja kolmos nopeudella ei oo eroa. Mittailin johdoista vastukset, niin sininen ja punanen johto antaa molemmat 1.1 ohmia vastukseks.

Ne piuhathan on puhaltimessa kans ihan liittimillä, todennäkösesti se sininen piuha on nyt jotenki väärin...

edit: No olihan se väärin, nyt on sinisessä johdossa vastus 1.7 ohmia. Oli aika kiva sitä ropata paikoilleen sieltä raitisilmaröörin kautta.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011, 17:58:21 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #7 : 19.07.2011, 11:14:19 »
Nyt on hetki ajeltu uuden moottorin kans ja eipä oo kokemukset parantunu, ääni on edelleen häiritsevän kova ja eniten närästää että varsinki ykkösvaihteella koko kojelauta ja jopa penkki tärisee. En tiiä oliko tuo pulttikiinnitys nyt sit syynä, mut jotenki tuo tärinä johtuu nyt koko koriin. Puhallusteho on nyt letkut/putket paikallaan sama tai huonompi kuin vanhalla Electroluxilla.

Tuo tärinä tuntuu kaikilla nopeuksilla, ykkösellä pahiten. Eli vastusten lisääminen ja nopeuden muuttaminen sitä kautta ei tuo apuja.

Näyttää siltä että joutuu repiin koko paskan auki uudestaan.  :-\

http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhallinruuveilla.jpg
Kiinnitys tuli tosiaan noin pulteilla ja väliin laitoin 10mm paksut muoviholkit että etäisyys säilyy samana kuin kumituteilla. Kehikkoon laitoin uudet kakspuoliteipit niinku oli alkuperäsessäkin.

http://i575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/240GL/puhallinpaikallaan.jpg
« Viimeksi muokattu: 19.07.2011, 11:18:22 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #8 : 19.07.2011, 12:35:12 »
Okei toi on ihan erilainen systeemi kuin ilmastoidussa (kaksiakselinen).

Veikkaan, et tärinä johtuu siitä ettei kakspuoliteipit pidä. Sähkömoottori ponnistaa pyöriessään niitä vasten, ne liikahtaa vähäsen ja siitä tulee tärähdys. Mun veikkaus, tai "just my two cents" niinku jenkkifoorumeilla sanotaan.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #9 : 19.07.2011, 13:16:44 »
Niin, en tiiä onko muilla ollu kans tuolleen kakspuoliteipillä tuo "hämähäkki" kiinni kotelossa. Kyllä se aika tukevasti siellä istuu ja veikkaan että just tuota tärinänvaimennusta sillä on haettukin.

Ymmäräis paremmin jos tärähtäis päälle laittaessa tai nopeutta muutettaessa, mut kun tärisee koko ajan. Ja tosiaan oikeen koko kojelaudassa, penkeissä ja rakenteissa tuntuu. Onkohan tuo propelli vähä out of balance.  ;D
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #10 : 19.07.2011, 14:16:34 »
Kun ensimmäisen kerran ton vaihdoin, niin heitin 2-puoliteipit pois ja unohdin laittaa uudet tilalle. Johtuiko siitä vai mistä, mutta pienessäkin töyssyssä ja jarrutuksessa propelli otti kiinni seinään. Sitten paketti taas auki ja teipit paikoilleen. Samalla kumitötsät pois ja ruuvit tilalle. Nyt ei ota enää kiinni, mutta pientä tärinä-ääntä kuulu 1- ja 2- nopeuksilla. 3 toimii moitteetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #11 : 19.07.2011, 18:13:32 »
Kun ensimmäisen kerran ton vaihdoin, niin heitin 2-puoliteipit pois ja unohdin laittaa uudet tilalle. Johtuiko siitä vai mistä, mutta pienessäkin töyssyssä ja jarrutuksessa propelli otti kiinni seinään. Sitten paketti taas auki ja teipit paikoilleen. Samalla kumitötsät pois ja ruuvit tilalle. Nyt ei ota enää kiinni, mutta pientä tärinä-ääntä kuulu 1- ja 2- nopeuksilla. 3 toimii moitteetta.
Kyllähän se varmasti pääsi liikkuun aika kivasti jos ne teipit oli pois.  :)
Omassa oli vanhassa moottorissa ne kumitutit, mukavasti sirklas koteloon heti ku oli vähäkin epätasasta tai jos kurvas/jarrutti/kiihytti kovempaa.

Ehkä jos kasais sen ruuveilla ja laittas jotku kumirenkulat väliin. Sit kumit haurastuis ajan myötä pois niin moottori heiluis taas.  ;D
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #12 : 19.07.2011, 18:33:11 »
Ehkä jos kasais sen ruuveilla ja laittas jotku kumirenkulat väliin. Sit kumit haurastuis ajan myötä pois niin moottori heiluis taas.  ;D

Tuo kävi mielessä, mutta en sitten jaksanut lähteä etsimään. Eiköhän ne olis kestänyt ainakin sen aikaa, mitä korikin ;)

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #13 : 19.07.2011, 22:30:45 »
Tuo kävi mielessä, mutta en sitten jaksanut lähteä etsimään. Eiköhän ne olis kestänyt ainakin sen aikaa, mitä korikin ;)
Mä voin testata, kerron sit auttoiko.   :buck2:
Jotku sopivat o-renkaat sinne vaan väliin.

Vieläku löytäs sopivan säätövastuksen niin että sais tuon nopeuden portaattomaks... vois samantien askarrella paskarrella se sit.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Tarvike puhallinmoottorista
« Vastaus #14 : 04.08.2011, 09:24:23 »
Taitaa tosiaan mennä purkuun vielä uudestaan tuo lämppäripaketti ja ajattelin tällä kertaa vähä testailla ennen kasaamista.

Vanha Electroluxin moottori on vielä aika timmin tuntunen, ei tunnu hirveemmin välyksiä mihinkään suuntaan. Pikkusta siritystä piti ykkösvaihteella aiemmin. Ajattelin putsata ja rasvata sen ja laittaa paikoilleen samalla "kovalla" kiinnityksellä kuin tää tarvike. Testaan sitten akun ja potikan kanssa irrallaan että täristääkö.

Jos täristää niin sitten täytyy laitan jotku sopivat o-renkaat sinne pintojen väliin ja uus yritys.

Jos vieläki täristää niin uskon suosiolla ja vaihdan uudet Volvolta hommatut kiinnikekumit.  ;D

Kannattaako tuolle vanhalle moottorille tehä jotain muuta samalla kuin putsata ja rasvata?

Ja ei kukaan elektroniikasta tietävä osais suositella mistä saisin oikeanlaisen säätövastuksen portaatonta nopeudensäätöä varten?
« Viimeksi muokattu: 04.08.2011, 09:26:39 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Carcom Oy  Ateho