Autoracing  KL-varaosat

Keskustelua sytytys osista. (puolat, puolan-ja tulpanjohdot ja sytytystulpat)

  • 214 Vastauksia
  • 125299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: puolat.
« Vastaus #180 : 17.08.2016, 21:04:13 »
3-3.4ms on toiminut hyvin. Yli 3ms ei lie tarvetta nostaa kuten boost tuossa ylempänä on maininnut. 960 puolat tarvitsevat erillisen sytkäpäätteen eli ovat erilaiset.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2016, 21:06:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Millaiset tulpat hyvät +550hv vinokoneeseen? Nykyisiä Bosch  WR5DC+ 15 tulppia mennyt kaks settiä tälle kesälle. Kestää aina parisataa km, jonka jälkeen alkaa rötäämään isolla paineella. Viimekesänä sama homma ngk vakio tulpalla ja jakajasytkällä +400 hv teholla. (Nyt bosch hukkakipinä)

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
En ymmärrä vinokoneista yhtään mitään, mutta niin ei ymmärrä tulpatkaan. Joten ensin millä polttoaineella? Onko tuo 5 lämpöarvo tuossa käyttämässäsi tulpassa?
raw d

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
E85. Lämpöarvo 5, mutta menee kuulemma toisinpäin kuin ngk:ssa. Kärkiväli 0.6mm.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2016, 20:04:52 kirjoittanut pete881 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Käykö sopitus koskaan siellä alle 0,7 lambdan?

Ainakaan minulla NGK:t eivät kestäneet paksua sopitusta paineilla, vaikkei minulla tuollaisia tehoja olekkaan. Boschit eivät kestäneet sitäkään vähää minulla kun muinoin niitä testailin.

Nimittäin oikein paksu sopitus ainakin minulla mursi tulppien eristeitä siten, että ne näkee mikroskoopilla mutta silmä ei kertonut mitään.

Tuossa on kokemukseni mukaan selkeä ero bensiinin ja wiinan välillä. Bensalla tulpat vain nokeentuvat mutta wiinalla ne halkeilevat.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
11.2 afr 2.5bar ahtopaineella.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
NGK tuplat on todettu paskoiksi tehokkaissa paksulla käyvissä koneissa nyt jo sen verran monta kertaa, että yhteenkään niitä ei enää tule. Itse kun aloin 500hp vinomosaa säätää, en viitsinyt luonnollisestikkaan aloittaa laihalta rikkaalle säätämistä, vaan toininpäin. Noh lopputulos että 150e tuhlanneena NGK tulppiin vaihdoin Densoihin ja ei ole mennyt kertaakaan mykäksi, taitaa olla samat tulpat olla peräti jo kahdessa koneessa ollut kiinni... Kokeileppas esim Denso W22EPR-U

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
NGK tuplat on todettu paskoiksi tehokkaissa paksulla käyvissä koneissa nyt jo sen verran monta kertaa, että yhteenkään niitä ei enää tule. Itse kun aloin 500hp vinomosaa säätää, en viitsinyt luonnollisestikkaan aloittaa laihalta rikkaalle säätämistä, vaan toininpäin. Noh lopputulos että 150e tuhlanneena NGK tulppiin vaihdoin Densoihin ja ei ole mennyt kertaakaan mykäksi, taitaa olla samat tulpat olla peräti jo kahdessa koneessa ollut kiinni... Kokeileppas esim Denso W22EPR-U
Mikä on paksulla käyvä? Tinakutosessa 700-800hv ja 800-900Nm teholuokassa perus NGK:n yksikärkinen toimii ongelmitta oli seos sitten säätövaiheessa täyskaasulla vaikka 10.5 AFR ja säädettynä 11.5. Kylmäkäynnistyksessäkin voi käydä alle 11 seoksella, eikä mene pimeäksi. Alkuunsa käytin BCPR7ES:ää pitkään. Esim. ensimmäisessä 700-800hv versiossa samoilla tulpilla tuli ajettua noin 16tkm ja vaihdettua koneen avauksen yhteydessä. Nyt on ollut kiinni BCR8ES. En tietysti sano, että voisi olla paremminkin kestäviä, mutta yhtään en ole saanut omassa käytössä rikki seoksen takia.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2016, 13:43:12 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Minä rikoin kymmeniä sarjoja tulppia nakurikastuksella tai muutoin liian paksulla sopituksella haparoidessani LH:n säätöjä.
Nyttemmin tulpat kestävät hienosti +10tkm (ainoastaan normaalia kulumista).

Väittäisin ilmiön johtuvan vinokoneen polttoaineen ruiskutuksen ja kannen yhteisvaikutuksesta, eli tulpan ympärille muodostuu tietyissä tilanteissa erittäin rikas seos, joka rikkoo tulpan jäähdyttämällä pirun kuumana käyvää tulppaa. Eli wiina höyrystyessään säröttää sen alumiinioksidi eristeen koska höyrystymiseen tarvittava energia on suurempi kuin bensiinillä, eli tolkuttoman nopea jäähtyminen rikkoo tulpan.

Ja kun siihen tulee pienikin halkeama, niin kipinä löytää itselleen uuden reitin ja se on sitten siinä.

Wiinalla kun tulppaan ei tule edes sitä ongelmista kielivää nokirantua, kuten bensalla.

Kun sittemmin pienensin hitusen sitä alkuperäisenä tolkutonta nakurikastusta, niin tulpat alkoivat kestämään.

Sopitusta tulppien takia ei kannata wiinalla paljoa 0,85 rikkaammalle säädellä (optimi seos maksimi teholle), jolloin sytkäkin pitää olla sen mukaisissa säädöissä.
Minulla tulppien rikkoutumisen raja pyöri siellä 0,7 nurkissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Käykö sopitus koskaan siellä alle 0,7 lambdan?

Ainakaan minulla NGK:t eivät kestäneet paksua sopitusta paineilla, vaikkei minulla tuollaisia tehoja olekkaan. Boschit eivät kestäneet sitäkään vähää minulla kun muinoin niitä testailin.

Nimittäin oikein paksu sopitus ainakin minulla mursi tulppien eristeitä siten, että ne näkee mikroskoopilla mutta silmä ei kertonut mitään.

Tuossa on kokemukseni mukaan selkeä ero bensiinin ja wiinan välillä. Bensalla tulpat vain nokeentuvat mutta wiinalla ne halkeilevat.

Saisitko jotain kuvia näistä murtuneista tänne tai johonkin?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Saisitko jotain kuvia näistä murtuneista tänne tai johonkin?

Minulla ei ole mahdollisuutta ottaa kuvia mikroskoopin lävitse (oikea mikroskooppi) joten joudut tulemaan katsomaan niitä kouvostoliittoon ihan omilla silmilläsi tai tyydy kyyläämään arkistoidun projekti-topiccini kuvatuksia....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Mikä lie kevyen nakutuksen vaikutus tulppien kestoon?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos sopitus on kunnossa, niin vinokoneessa on menty nyt samoilla tulpilla reilun 30tkm verran....
Joillekkin moottoreille ns. light knocking on normaali toimintamoodi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Jos viittii vähän rahallisesti enemmän panostaa, niin nuo denson iridiumit tuntuvat olleet hemmetin pitkäikäsiä tulppia verrattuna muihin perustulppiin.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Itse olen myös tykännyt Denson Iridiumeista :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Elekma  Autoracing