Kulkukoira  Proturbo

200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani

  • 14 Vastauksia
  • 8772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Olen aina kuvitellut että 200-sarjan ns. vaimennetut kardaanit ovat samanmittaisia kuin amazonin kardaani. Siis se malli jossa on iso ristinivel takana, mutta pieni keskellä. Vertasin kardaanin takapätkiä vierekkäin ja niissä olikin pieni mittaero, ehkä 1-1,5cm. Onko joku soveltanut 200-kardaania Amazonissa ja onko tuo mittaero kriittinen? Keskellähän on liitoskohta jossa on pakosti hieman liikkumavaraa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #1 : 08.07.2015, 00:44:56 »
Nosto.

Itsellä on amukkaan menossa juuri 2-satkun kardaani, joka on tuo koko matkalta paksumpi malli. Loota tulee m46. Etupätkä istuu kohdalleen, mutta takapätkää en kyllä mitannut, mutta se puolenvälin liitoskohta, jossa se pituusjousto, painuu kyllä pelottavan syvälle pohjaan :buck2:

Onko tuossa riskiä että se pohjaa, ja työntää koneen irti kiinnityksistään :o Jonkun ehkä sentin verran jäi liikevaraa sisäänpäin, auto nostettuna, mutta peräpää on  jousillaan ajokorkeudessa, jolloin tuo jäävä jousto katsottu.

Kukaan tehnyt vastaavaa pakettia ? Kokemuksia ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #2 : 08.07.2015, 07:57:44 »
Kokeilee taka-akselin liikerataa auto pukeilla ja tunkilla nostaa perää. Ottaa vain jouset pois. Takalaipassa pidemmät pultit ohjureina. Jos liukuspoori pohjaa siitä voi pätkäista sentin puolitoista pois. Yhdessä PV:ssä oli samanlaista projektia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #3 : 08.07.2015, 10:06:11 »
Tämäkö se kuuluisa "venäläinen pystykierre" nyt on :D

Mutta joo, teemme näin :hello: En arvannut ihan mutulla lähteä pätkimään kardaania :o
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #4 : 08.07.2015, 13:19:19 »
Mun amazoniin ei aikanaan mahtunut paikoilleen 164:n '70-> paksu takapätkä. Mun mielestä noissa on saman mittainen takapätkä kuin 240:ssä. Mulla oli 240:n perä ja M40, lootassa&perässä volvon iso laippa. Piti laittaa '69 mallin 164:n takapätkä, mikä on pari senttiä lyhyempi.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #5 : 08.07.2015, 16:25:20 »
Kardaani itselläni on siis paikallaan, pirun ahdasta oli siinä tukikumin jälkeisellä ristikolla ja kyllä se liukuspoori menee kutakuinkin pohjaan, mutta mahtui kuitenkin.

Pitää ottaa nuo jouset pois ja tunkilla liikutella akselia, tarkalle kyllä menee. Onneksi takanakin on uretaanipuslat niin nekin rajoittaa tuota akselin auton suuntaista liikettä huomattavasti.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #6 : 09.07.2015, 10:19:26 »
Kuinka 200-sarjan etupätkän saa menemään Amazoniin? Mulla ei mahtunut sieltä "tunnelista" läpi tuo kardaani.. en muista ottiko ristikko vai kardaanin tukikumi vastaan.. vai ootteko purkanut ja kasannut vasta paikallaan ollessa?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #7 : 09.07.2015, 11:18:33 »
Ysin kardaanin etupätkä menee etukautta, kun tukikumin laittaa vasta kardaanin pujottamisen jälkeen paikalleen. Hankalaahan tuo periaatteessa, mutta eipä noita tuolta urheilla kovin tiuhaan pois.

Vielä kun tukikumi jumiutuu niin kivasti laakerin päälle, että laakeri paukahti prässissä irti kardaanista, mutta kumi ei lähtenyt laakerista :idiot2: Ihmeellisiä asioita :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #8 : 09.07.2015, 15:37:55 »
Omaan sain laitettua 240:n kardaanin (en tiedä tarkemmin, että mitä mallia on, paksumpaa vaiko ohkasempaa yms.) kahdessa osassa. Ensin laatikon takakannake irti, moottorin tukikumit löysälle ja moottoria kallistaen niin paljon taaksepäin kuin pystyi. Sitten etupätkä laatikon päälle, jolloin sai sujautettua etupätkän tunneliin perä edellä. Yhtään ylimääräistä tilaa ei ollut. Sitten moottorin tukikumit ja laatikon kannake kiinni, kardaanin tukikumi paikalleen ja lopuksi sitten kardaanin takapätkä. Kaiken kaikkiaan melko ahdistava homma tunkkikorkeudella  :buck2:

Eli JOS laatikko/kone on vielä asentamatta paikalleen, kannattaa kardaani laittaa ekana.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #9 : 14.07.2015, 00:41:18 »
Omituista, tänään vaihdoin ristikkoa tuohon 2-satkun paksumpaan kardaaniin, ja ostin biltemasta uuden (63-110), jonka piti olla tuolle ko. paksulle kardaanille, niin onkin liian pieni :idiot2: Kuinka monta noita kokoja oikein on 2-satkussa :o

Irti purettu ristikko leveys: ~82mm (motonet 18-4022) (biltema ??-????)
Ostettu ristikko leveys: ~75mm (motonet 18-4023) (biltema 63-110)

Joka myös piti olla tuo iso.
Pikkuristikon leveys sitten tuo ~61,3mm (motonet 18-4020)

Kenellä suoraa tietoa asiasta.. Itse olen taas kerran ihan kujalla näistä :idiot2: Onneksi sentään motonetistä saa tuon 82mm ristikon, niin pääsen jatkamaan töitä.

Mutta vielä enemmin ihmetyttää, että takapätkän murikan laipan ristikko on vieläkin isompi :o
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #10 : 14.07.2015, 07:33:52 »
Omituista, tänään vaihdoin ristikkoa tuohon 2-satkun paksumpaan kardaaniin, ja ostin biltemasta uuden (63-110), jonka piti olla tuolle ko. paksulle kardaanille, niin onkin liian pieni :idiot2: Kuinka monta noita kokoja oikein on 2-satkussa :o

Irti purettu ristikko leveys: ~82mm (motonet 18-4022) (biltema ??-????)
Ostettu ristikko leveys: ~75mm (motonet 18-4023) (biltema 63-110)

Joka myös piti olla tuo iso.
Pikkuristikon leveys sitten tuo ~61,3mm (motonet 18-4020)

Kenellä suoraa tietoa asiasta.. Itse olen taas kerran ihan kujalla näistä :idiot2: Onneksi sentään motonetistä saa tuon 82mm ristikon, niin pääsen jatkamaan töitä.

Mutta vielä enemmin ihmetyttää, että takapätkän murikan laipan ristikko on vieläkin isompi :o

Niitä on juurikin noita kolmea kokoa. Tuo keskikokoinen on kaikkein uusin versio. Malli taisi vaihtua jossain -80-luvun alussa ja samalla kertaa kardaanin kiinnityspultit muuttuivat millisiksi, kun vanhemmissa oli tuumakierteet ja pultin reikäkin hitusen vajaa 10mm.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #11 : 14.07.2015, 08:12:21 »
Sitten kannattaa pysyä erossa ainakin joistain kardaaninivelistä. Osta kerralla GMB ristikot.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #12 : 22.08.2015, 16:24:22 »
Kardaani asentui paikalleen, muutanan mutkan kautta, mutta nyt ongelmaksi muodostui tosiaan armoton tärinä, joka alkaa ~70kmh vauhdissa. Eikä se oikein voi olla muu kuin kardaani.. Onko kellä hyviä ideoita asiasta, kun luin että nuo tukikumit (900-sarja), jollaisen laitoin, on aiheuttaneet monella suuria ongelmia.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #13 : 02.09.2015, 16:04:00 »
Lyhennytin kardaania sen pienen pätkän ja ainakin hitaassa nopeudessa pelasi oikein hyvin.

Poissa JohnnyR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-sarjan varhaiset kardaanit vs. amazonin kardaani
« Vastaus #14 : 20.10.2015, 20:20:04 »
Moro.

Uuutena foorumilla ja vähän volvoja harrastaneena kysyisin kuka osaa vastata meneekö tuommosen 70 luvun 244 voken automaattiloota amazonin tunneliin vai joutuuko näyttää rälläkkää? Itsellä pamahti Aman kone ja -75 B20 tikkukone+ tomaatti ois tarjolla, kannattaako ruveta tekee. Pieni vivustojen muokkaus ei ole ongelma mutta sopiiko se loota sinne, millanen lie kokoero verrattuna m40 laatikkoon?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy