Futurez  Kulkukoira

850 T5 + muiden tinakoneiden kiertokankien vaihto H-profiileiksi

  • 4 Vastauksia
  • 4615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Yksityisviestejä selatessani löysin Kalamieheltä saamani hyvät ohjeet ja varaosalistan teefemman kiertokankien vaihtoon. Ohjeissa hyödynnetty myös Siipiveikon tekemistä. Kaikki EIVÄT ole joutuneet sylintereihin lovea viistämään, eli kokeilkaa ensin uusilla veiveillä, että mahtuuko pyörimään. Minä ja Kalamies jouduttiin tuo perkeleen höylääminen tekemään  :buck2:

Kanget tilasin itse Race addictsilta ja kk-laakerit tulivat Ruotsin maalta. Molemmille löytyy runsaasti toimittajia ja valikoimaa. Kaikki tiivisteet otin itse Volvolta, en muista enää kannentiivarin ja imusarjan tiivisteen numeroita, muut lainattu Kalamieheltä.

Tarvittavat tiivisteet:

Volvo 850 Bilia

-Tulppien 0-renkaat (1397525?) 31401351               
-pakotiivisteet (öljynpaluu?) 31251456, 31251439, 271802 (Pako)     
-öljytikun tiiviste 30637865                 
-Kemiallinen tiiviste 1161059                 
-Öljyjäähdyttimen lähtöjen laipan tiiviste (8699467?)  1366791       
-Öljypohjan tiivisterenkaat 8642560, 8642559           
-Vesiputken tiiviste kanteen 1236119     
-Kannentiiviste
-Imusarjan tiiviste

Ohjeet:

Varaosanumerot ja räjäytyskuvat saa näppärästi täältä: http://www.volvopartswarehouse.com/Volvo_1995_85023l-5-cylinder-Fuel-Injected-Turbo4DRS-SR/Engine.html. Osat tilailin Bilian verkkokaupasta, kun paikallinen sininen on sijainniltaan vähän huonossa paikassa.

Kasiviiskympin kone oli mulle ihan uusi tuttavuus, niin purkaessa katselin ohjeita täältä: http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p10.html. Ihan suoraan en noilla työjärjestyksillä mennyt, mutta apua sai kuitenkin. Kyllähän tuon purkaa ihan maalaisjärjelläkin, mutta ei mokomat ohjeet koskaan haitaksi ole. Kannen joutuu tosiaan purkamaan, koska tuo mäntä/veivi paketti tulee pois vain yläkautta. Pöydällä sitten purkaa ja kasailee. Männänrengaspuristin mulla oli mallia Biltema ja pelitti hiton hyvin. Jos meinaat rengastaa konetta, niin Siipiveikon projektikirjasta löyrtyy Audin männänrenkaitten osanumero joilla voit esim. eBaysta moiset ostaa.

Öljypohja mahtuu tulemaan pois kun vaan irroittaa ohjaustehostimen putkien kannakkeet. Sitten putket mahtuvat sivuun ja pohjan saa ujutettua välistä. Jos haluat helpottaa hommaa, niin taita se turha lipare apurungosta sivuun ja kääntele lopuksi vaikka takaisin suoraksi. Mulla oli auton keula juuri sen verran yläähäällä että itse mahduin alle ja se tuntui riittävän hienosti. Vittumaisin hommahan on juuri se lovien vingutus. Kiva maata auton alla taskulamppu pään päällä ja katsella kun kaikki metallipuru vielä tippuu suoraan päälle.  :D

Onneksi niistä lovista ei tarvitse tehdä hirveän syviä saati leveitä. Oikeastaan pyörimisen kannalta ei tarvis kun millin pari, mutta itse nappasin sen verta reilusti, että kanki mahtuu pyörimään vaikka laakerit menisivät jostain syystä päällekkäin. Siipiveikon projektikirjassa on tästä hyviä kuvia. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=50568.0 "3-4mm syvät ja hieman kankea leveämmät, niin tulee hiton hyvä!"

Mitään erikoistyökaluja tohon hommaan ei muistaakseeni tarvinnut ainakaan. Vakiokanget aukeaa 12-kulmaisella 10mm hylsyllä ja uudet menevät kiinni vastaavalla 11mm hylsyllä. Itsellä oli vain kuuskulmaisia, niin näiden kanssa sai alkuun vähän arpoa. Samoin öljyjäähyn ryöstölaippaan tarvitsi suhteellisen ison torxin. Samalla kun öljypohja on irti, niin imusihti kannattaa putsata. Itsellä se näytti ihan hyvälle, mutta kun hetken liotti sitä ja sitten koputteli pöytään niin sieltä sisältä vaan lenteli saatanallisen isoja öljykorppuja veke.

Mulla oli käytössä pitkävartinen vinku tuossa hommassa. Suosittelen lämpimästi. Dremelin kanssa ongelmaksi muodostuu ohut terävarsi joka vääntyy helposti kun pituutta alkaa tulla lisää. En löytänyt oikein mitään hyvää kuvaa, mutta jos katsot tarkasti, niin se on tossa Samsungin vasemmalla puolella:

Lyhyelläkin vingulla homma onnistuu varmasti. Pitkävartisia teriä saa ainakin Metronicilta: http://www.metronic.fi/hinnattomat_tuotesivut/3_1_Hinnasto_1-5_kovametalliviilat.pdf.

Tähän hätään ei tule muuta mieleen. Jos jää/herää kysyttävää, niin rohkeasti vaan! Kai näillä eväillä alkuun pääsee.  :)

-J
« Viimeksi muokattu: 13.04.2016, 10:21:30 kirjoittanut NordicR »
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Niitä H-profiileja on kahta mallia myynnissä; vanhaa mallia joka on leveämpi alapäästä = joutuu snurraamaan lohkoa ja uudempaa mallia jonka alapää on vähän soukempi ja mahtuu pyörimään.

Kannattaa ostaa nuo uudemman malliset, niin välttyy tuolta vinguttamiselta.


Ja uudet kansipultit kannattaa hakea motonetista, siellä koko sarja on muistaakseni reilu 20e, volvolla yksi pultti taisi olla 8e.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Niitä H-profiileja on kahta mallia myynnissä; vanhaa mallia joka on leveämpi alapäästä = joutuu snurraamaan lohkoa ja uudempaa mallia jonka alapää on vähän soukempi ja mahtuu pyörimään.
Onkos näistä mittatietoa?

Hankin kanget jo 3v. sitten ja olisi tarkoitus viimein vaihtaa tämän kevään aikana. Jos joutuu lovia tekemään, niin melkeimpä purettava kokonaan, että saa lohkon pesuun ja lastut pois. Lisäisi vain kummasti motivaatiota aloittaa kyseinen homma.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Onkos näistä mittatietoa?

Hankin kanget jo 3v. sitten ja olisi tarkoitus viimein vaihtaa tämän kevään aikana. Jos joutuu lovia tekemään, niin melkeimpä purettava kokonaan, että saa lohkon pesuun ja lastut pois. Lisäisi vain kummasti motivaatiota aloittaa kyseinen homma.
Ainakin LG Speedin kanget mahtuvat ilman snurrausta.

Tuolla asia ihan mainitaankin: http://www.vivaperformance.com/lg-speed-139-5mm-forged-connecting-rods-850-s70-v70-c70/

Muistaakseni kangesta näkee onko se vanhaa vai uutta mallia, jos varsi on aivan suora silmukoiden välillä, se ei mahdu, jos alapäässä on pieni kavennus alasilmukan yläpuolella, on se tuota mallia joka mahtuu.


E: Myös SPM:n uudemmat kanget mahtuvat pyörimään.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2016, 14:07:37 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

KL-varaosat  Race.fi