KL-varaosat  Race.fi

Äänestys

Millä näistä autoista on eniten potenttiaalia seuraavaksi klassikoksi?

300- sarja
6 (12.8%)
700- sarja
26 (55.3%)
900- sarja/V90 ja S90
12 (25.5%)
850
3 (6.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 47

Tulevat klassikot 200/700

  • 88 Vastauksia
  • 27745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #60 : 18.01.2011, 19:31:45 »
Hah, tänään paikallisen huoltoaseman pihalla tuli eräs tuttu juttelemaan ja kysyi että mihin hävitin sen 740:sen volvoni ja kun kerroin myyneeni sen niin kysy että miksi ostin tilalle huomattavasti vanhemman auton(240) :o
Oli huuli pyöreenä ku sanoin että samanikäsiä ovat molemmat :facepalm:

Heh, ja meillä kun kakkosnelonen on uudempi kuin yksikään seitenkanteista  :o

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #61 : 18.01.2011, 20:07:43 »
Heh, ja meillä kun kakkosnelonen on uudempi kuin yksikään seitenkanteista  :o
Niimpä :D
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #62 : 18.01.2011, 21:22:44 »
Sama täällä, oma 240 on '92 ja kaverin suunnittelultaan reilusti tuoreemman näköinen 740 vieläpä facelift-keulalla on '90. Ei uskoisi että on mahdollista omistaa jopa vanhempi 850 kuin 240 mutta on se ja pelivaraakin jää vielä pari vuotta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #63 : 19.01.2011, 21:27:03 »
Ei uskoisi että on mahdollista omistaa jopa vanhempi 850 kuin 240 mutta on se ja pelivaraakin jää vielä pari vuotta.
Tuli ajatuskatkos ja piti tuo tarkastaa, ja tuottahan tuo oli. 200- sarjan elinaikana Volvolla on ollut 7 muuta autoa tuotannossa, ei nyt samaan aikaan mutta: 66, 164, 300-sarja, 400-sarja,700-s, 850 ja 900-sarja.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Liina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #64 : 23.01.2011, 16:52:10 »
Kommentoidaan nyt sitten omatkin määritelmät klassikolle. Minun mielestäni klassikoksi pääsemiseen ei tarvita, että kaikki kohdat toteutuvat, mutta ainakin osa niistä.

Klassikon piirteiksi laskisin sen, että autoa on valmistettu riittävän paljon, että niitä on näkynyt omana aikanaan riittävästi katukuvassa, jotta ihmisen muistavat sen. Hyvänä esimerkkinä vaikka Kupla-Volkkari... Ja onhan 200-sarjalaistakin kohtalaisen hyvin myyty, vaikkei ylläkkään Kuplan lukemiin.

Klassikkoa on valmistettu pitkään säilyttäen kutakuinkin oman tyypillisen ulkonäkönsä, jolloin useampi sukupolvi muistaa sen. Esimerkkeinä kelvannee nuo samat Kupla ja 240-Volvo ja listataan nyt vielä Porsche 911.

Klassikkoa on myyty riittävän laajalla markkina-alueella, jotta myös muutkin kuin pari Pohjolan pellavapäätä sen muistaa. Nyt ei sitten kyseisten merkkien harrastajien tarvitse vetää hernettä nenään, mutta omasta mielestäni jotkut 70-80 lukujen perus autoluokassa olevat Brittimerkit (tietysti Mini vahvistaa poikkeusta) eivät oikein tahdo jäädä mieleen.

Klassikot ovat ansainneet tietyn maineen tai niissä on jotain poikkeavaa kuin valtavirran autoissa. Se tietynlainen maine löytyy esim. vanhoista Ladoista, Trabanteista, Ferrareista jne.

Klassikko on jo vähän vanhempi auto, joita tulee vastaan aina silloin tällöin, mutta takuuvarmasti kääntää päät. Se, miten vanha auton täytyy olla, ollakseen klassikko, onkin sitten makuasia, johon en ota kantaa.


Näillä perusteluilla sanoisin, että 240 on "aloitteleva" klassikko, 700-sarja on minun silmissä vähän kysymysmerkki. Tulevaisuus näyttää.

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #65 : 29.01.2011, 15:46:28 »
Uskon vakaasti , että 700 sarjasta tulee klassikko joskus vuosien päästä , omat perustelut on , että auton korin muodot ja tyyli on senverran erilaisia kun mitä aikakauden muissa autoissa oli , plus sitten se että se oli parhaiten rakennettu/valmistettu  volvo kautta-aikain .

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #66 : 29.01.2011, 22:36:10 »
Uskaltaisin väittää että 200-sarjan volvo on paremmin rakennettu/valmistettu volvo kuin 700-sarja, pelkästään jo senkin vuoksi että 200-sarjassa ei ole vastaavanlaisia sähkövikoja ja sisustan muoviosien hajoamista kuin 700-sarjassa.
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #67 : 30.01.2011, 00:25:46 »
200-sarjassa ei ole vastaavanlaisia sähkövikoja ja sisustan muoviosien hajoamista kuin 700-sarjassa.

Siinä on myös ylipäätään vähemmän sähkö- ja muoviosia kuin 700-sarjassa  ;)

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #68 : 30.01.2011, 12:24:15 »
Itselläni on ollut kaikki volvot amazonista lähtien , nykyinen v70 2,5T -05 , ja oma kokemukseni on juurikin päinvastainen , eli tornivolvossa (240) sarjassa kojelaudan musta muovi halkesi siitä mittaripaakun kulmasta tuulilasiinpäin ,sähköisiä hienouksia ei juuri ollut mutta esim. ruosteherkempiä olivat selvästi . 700 sarja oli edustuksellisempi ja viimeistelyynkin oli selvästi panostettu enemmän , omalla 740 gl 2,3L -88 tuli ajetuksi 400 000  ennenkuin siihen  tuli ensimmäisiä pikku ongelmia . :)

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #69 : 31.01.2011, 11:40:14 »
Siinä on myös ylipäätään vähemmän sähkö- ja muoviosia kuin 700-sarjassa  ;)
Ja siinä varmaan suurin syy miksi se myös toimii eikä nitise ja natise talvipakkasillakaan ;D
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #70 : 31.01.2011, 11:43:40 »
Itselläni on ollut kaikki volvot amazonista lähtien , nykyinen v70 2,5T -05 , ja oma kokemukseni on juurikin päinvastainen , eli tornivolvossa (240) sarjassa kojelaudan musta muovi halkesi siitä mittaripaakun kulmasta tuulilasiinpäin ,sähköisiä hienouksia ei juuri ollut mutta esim. ruosteherkempiä olivat selvästi . 700 sarja oli edustuksellisempi ja viimeistelyynkin oli selvästi panostettu enemmän , omalla 740 gl 2,3L -88 tuli ajetuksi 400 000  ennenkuin siihen  tuli ensimmäisiä pikku ongelmia . :)
Kyllä ne kojetaulut 700-sarjassaki halkeilee ja tuo nykyinen 240 on ajettu 330000 eikä ole kojetaulu halki mistään..
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #71 : 31.01.2011, 12:32:28 »
Uudemmassa lankuissa se kojalautakin pysyy kasassa. Lienevät jotenkin muuttaneet sitä muovia.

Niin ja itseasiassa niissä vanhemmissa missä on vain mittariston kohdalla kyömy, mä en ole yhtäpaljon bongannut haljenneita kojalautoja.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #72 : 31.01.2011, 22:28:05 »
Ja siinä varmaan suurin syy miksi se myös toimii eikä nitise ja natise talvipakkasillakaan ;D

Tuupa sanomaan tuo meidän 245:lle kun se ei meitä usko  :D

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #73 : 31.01.2011, 22:32:12 »
@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?

Oma kokemus kahden 240:n, yhden 740:n, yhden 940:n ja yhden S80:n pohjalta on, että koko ajan on laatu parantunut (mutta me olemmekin jättäneet ostamatta ne susina tunnetuiksi tulleet vuosikerrat, pl. S60 / 2001). Jos yksi pitää nimetä, niin 940 sitten, koska S80 on vasta nuorukainen, joten näytöt puuttuvat.

Montako kakkosnelosta on muuten ajettu 400.000 km / 20 vuotta vaihtamatta yhtään ainoaa puslaa taka-akselistoon joka ei edelleenkään kolise? Useimmissa Kakkosnelosissa taitaa kolista noilla kilometreillä jo toinen sarja sohlona ja kaasun polkaisun tai noston joutuu kompensoimaan ohjauksella taka-akselin kääntyessä.

Ja sitten se huoltoystävällisyys ja oikein vasitenkin sähköosien suhteen. 240 sähköoppi on haulikolla ammuttuna ympäri autoa ja Seiskassa yksi järjellä ajateltu sähköpääkeskus, jonka voi tarvittaessa vetää esiin kojetaulua hajottamatta. Tai aivan liian monessa 240 yksilössä vuotavan ovipielen tai tuulilasin tiiviste, joka valaa veden sulakerasiaan, joka on ihan hoopossa paikassa ovipielessä. Lämmityslaitteen puhaltimen vaihdossa menee Kakkosnelosen kanssa noin 4 tuntia jos tietää mitä tekee ja on hyvä ja lämmin paikka tehdä. 740 puhaltimen vaihdossa menee n. 4 tuntia vähemmän. Tai siis mistä mä tiedän, koska eniten ajettu 240 mikä meillä on ollut meni vasta vähän kolmattasataatuhatta enkä ole sellaista puhallinta vaihtanut kuin kahdesti. Seiskan puhaltimen vaihtoaika on arvio, koska tiedän missä se rupeli on, mutta eihän siihen ole tarvinnut ikinä koskea kun matkaa on takana vasta parin 240 puhaltimen verran.

Kojetaulut tosiaan halkeilevat vähän vuosimallista riippuen molemmissa. On muuten aika savotta vaihtaa, ainakin Seiskaan.

Anteeksi vain, TÄYSIN varustellun Amerikkamallin 240:n jälkeen olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitten kun varustelu on vertailukelpoista, niin kyllä näistä kahdesta 740 on se ehdottomasti paremmin rakennettu. Yksilöitä on molemmissa, mutta rakenteet ovat Seiskassa pidemmälle mietittyjä ja helppohoitoisempia. 740 sähkötöissä riittää kytkentäkaavio ja mittari, 240 pitää lisäksi olla kartta että edes löytää sen kiukuttelevan russakan jostain kojetaulun syövereistä.

Se ei tosin Seiskaa pelasta, koska se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940  :D
« Viimeksi muokattu: 31.01.2011, 22:36:09 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #74 : 31.01.2011, 22:34:20 »
Tuupa sanomaan tuo meidän 245:lle kun se ei meitä usko  :D
Vai on se itepäinen :D Tuo oma katiska on pelannu ku ajatus koko ajan, viimisen kuukauden aikana tehny 5 reissua ylläkselle ilman minkäänlaista ongelmaa ja laskeskelin kulutuksenki pyörivän siinä 8,5 litran tienoilla satasella :)
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

 

Proturbo  Autodiagnoosi