Jokainen, joka on sylinterikansia käpistellyt työkseen tietää, että EGR on pidemmällä juoksulla moottorin itsemurha.
Bensavehkeissä ei niin nopeasti, kuin dieseleissä. Osin epäsuoran sumutuksen, osin noen erilaisuuden vuoksi.
"Ympäristö sitä ja ympäristö tätä". Nuo kaikki turhakkeet yms. paskakikkareet pitäisi riisua helevettihin ja koettaa saada se auto pitkäikäiseksi ja kokonaiskuvaltaan ympäristöystävälliseksi. Tämähän ei käy autovalmistajille, automyyjille, trendivaihtajille ja geelitukille. Kauppa ei käy jos auton suunniteltu käyttöikä on vaikka 20 vuotta/700tkm, mutta ympäristö kiittäisi.
EU:n mallistokohtainen päästöraja on siitä fiksu, että jättää näille trendivaihtajille sen option 200-300hp diesel/bensakikottimeen, vaikkei sellaiselle todellista tarvetta olisi. Vastapainoksi valmistaja voi sitten tehdä sen sähköhimmelin taajamaliikenteeseen ja pudottaa päästöjä.
Ite olen karttanut dieseltekniikkaa niissä olevien kalliiden murheiden takia. Kuolettakoon kulut kuinka nopeasti haluaa, mutta minua yksinkertaisesti vituttaa ajatella, että auto seisoo pajalla jonkin perkeleen 300 euron anturin tai 1500 euron pumpun takia. Tai että moottorinohjaus on sekaisin kuin seinäkello, koska ravistus on löysännyt jonkun liittimen ja vika on piilevä. Bensavehkeissä vastaavat murheet ovat todella paljon harvinaisempia.
Eihän uusissa autoissa tietenkään ole vikoja, kun ei ole kilometrjä/käyttötuntejakaan. Iän myötä viat kasaantuu. "Kuka muka haluaa ajaa vanhalla paskalla!?", niinpäniin.... Ehkä se ympäristöstä huolestunut aktiivi, varoiltaan köyhä tai turhakkeita välttävä.
Autoissa, kuten kaikessa muussakin käyttö/kulutustavarassa on ihan sama ilmiö. Pöytälaatikossa on Nokia 5110, Nokia 3310 ja pöydällä Nokia 3510i. Kaikki edelleen käyttökuntoisia, akun kapasiteetti laskenut vuosien aikana. 3510i on ns. "kotipuhelimena", koska akku kestää levossa viikkoja ja puhelin ei kadota puhelua vaikka kenttä olisikin hiukan huonompi.
Löysin seitsämän vuotta sitten roskiksesta 70-luvun ompelukoneen. Valurautarunkoinen, painoi kuin perkele. Alkuperäinen virtajohto oli murtunut, sen uusimalla käytössä oli kone, jonka ominaisuuksista saa tänäpäivänä maksaa satasia. Kaikki osat kohtuuttoman järeästi tehty, muttei minkäännäköistä kulumaa tai heikkoutta tehdä kaikkia valittavissa olleita tikkauksia.
Todennäköisesti edm. kikkareet toimivat vielä silloinkin, kun tämän päivän vastineensa on "ympäristöystävällisesti" kierrätetty jo pariin otteeseen, koska suunniteltu ikä ja tätäkautta laitteen käytettävyys on saavutettu loppuun.
Kertakäyttökulttuuri. Puristetaan uutta ja hianoa paskaa markkinoille mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Jätetään testaus asiakkaalle, mutta jos tuote vaikkapa auton tapauksessa kestää sen 100tkm, on käyttöikä saavutettu ja aika valmistaa uusi ekotuote.
En sano, että ennen oli asiat paremmin. Nykyaikaisilla materiaaleilla ja suunnittelutekniikalla voisimme saada tuotteita, jotka ovat pitkäikäisiä ja varmoja. Se ei vain ole osakkeen omistajille ynnämuille perkeleen geelitukille kannattavaa, joten tuotetaan paskaa. Mielellään eri väreissä ja eri hajuilla, niin saa jokainen hipsteri valita omansa ja päivittää someseinälleen oman sukupuolisen suuntautumisensa.
muoviämpäri maailma on sekaisin, tai sitten minä olen katkera ja sekaisin.
EDIT. kirotusvihreitä korjattu