Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1590 : 24.10.2015, 15:23:04 »
Saiko oikeasti halvalla? Itse olen nyt nähnyt tarjouksia, joissa HKPL 7:t olleet selkeästi 8:ia halvempia.
Viime syksynä Vianorin kauppias ihmetteli päätöstäni ostaa HKPL7:t 8:ien sijaan. Kun hintaeroa ei kuitenkaan ollut kuin 50€/srj. seiskojen hyväksi.
Tuo -karppa-:nkin mainitsema nastojen pysyvyys puheiden perusteella oli yksi syy. Tietysti, jäipä 50€ johonkin muuhun joutavaan sitten...

Onkos kellään kokemusta noista Hankookin uudemmista iPike-renkaista? Kun ovat testeissä pärjänneet hyvin.

Mulla oli C-Mersussa sellaset vanhemmat mallit alla. Piti kyllä kohtuu hyvin, mutta nastoja irtoili tämän tästä. Myöskään kulutuspinta ei juurikaan kulunut mihinkään kahdessa talvessa...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1591 : 24.10.2015, 15:24:40 »
Onkos kellään kokemusta noista Hankookin uudemmista iPike-renkaista? Kun ovat testeissä pärjänneet hyvin.

Kannattaa olla tarkkana, että ostaa nuo RS+ mallit eikä RS malleja. Pienellä oli tekniikan maailmassa korjaus noiden mallien erosta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1592 : 24.10.2015, 15:28:26 »
Olipa taas lysti lukia tämä topicci  :2funny: Hauska tyyli muuan kaverilla kertoa että se mitä hän itse tekee on oikein,  vain se. Muunlaisista ratkaisuista olisi jopa suuria (suhteellista tieten tämäkin) sakkoja jakelemassa  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: Eipä tuo mitään mielipiteitä saa olla, pitääkin olla ettei mene elämä ja foorumi tylsäksi.

Itsekkin ajan nastoilla talvet vaikka inhoan niitä. Pitävät vain paremmin, eikä viitsi niin kovasti " keliin ajonopeutta sovittaen" ajella pitkiä matkoja. Minusta on hassua perustella köröttelyä huonompipitoisilla renkailla jos pitävämpiä kumeja on tarjolla. Tietenkin jos ajelisin pääosin eteläsuomen suolattuja tai muuten sulia pääväyliä niin valinta olisi toinen.

Kuten joskus aiemminkin olen täällä maininnut: onneksi saamme valita omaan käyttötarkoitukseen sopivat renkaat, vielä.  :hello:
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1593 : 24.10.2015, 17:09:09 »
Pieni ylläpidollinen huomautus tähän väliin. Keskustellaan jatkossa asiasta, eikä arvuutella toisten keskustelijoiden tarkoitusperiä tai käydä keskustelua keskustelijoista.

Kiitos. Ja nyt ikuisuusvääntö jatkukoon. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1594 : 24.10.2015, 19:18:01 »
kyllä ne nastat voittaa puhtaalla jäällä :)
kuvan linkki jos osasin?
 "kuva lainattu nettivaraosasta"



« Viimeksi muokattu: 25.10.2015, 13:14:36 kirjoittanut simojet »
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1595 : 24.10.2015, 21:12:08 »
Perusteleppa tätä hitusen tarkemmin? Sillä harvassa maassa saa 60 000 euron ylinopeussakkoja.
Rikesakko on sakko rikkeestä (lievin muoto lain rikkomisesta).
Päiväsakko on ankarampi rangaistus ja tulee tulojen mukaan, pyrkien tukistamaan kaikkia tasa-arvoisesti.
Niin, käsittelykokeessa se sivuttaispito yms. ovat se testattava asia, eikä veto/jarrutuspito, joka mitataan erikseen. Niissä arvoissa kun alkoikin olla 43% eroja, mikä on erittäin merkittävä ero nastan ja kitkan välillä.

Kuten sanottu, tarjoan sinulle entercote paistia ja saunankin ehdin lämmittää jääkelissä tänne pöndelle ajettaessa.

No, sinä kitka/neliveto uskovainen et siis vain sisäistä sitä, ettei se nelikko pysähdy yhtään nopeammin kuin kaksivetoinen. Jos vaatimaton 400Nm vääntöni ilmaisee kiihdytettäessä pidon olevan vähissä, niin tiedän sen olevan vähissä myös jarrutuksessa. Nelikolla tilannetta ei välttämättä huomaa ja silloin käy se vahinko, joskus se voi olla viimeinen kerta.

Neliveto on oikein mainio asia maastossa möyrittäessä, muualla sille on hyvin harvoin tarvetta. Jos en pääse etenemään lumiketjuilla, niin eipä se nelikkokaan enää auta, muuta kuin huollon tarpeen, kulutuksen ja vikapaikkojen lisäämisessä.

No, minä en valitse tilannetta, jossa traktoritkin työntävät minulle vauhtia.  :buck2:

Vastasin asiaan jo yllä, eli vrt. veto/jarrutuspito.
Eli jos ajettavuus on vain 10% heikompi ja jarrutus/vetopito vain ~35% heikompi, niin kyllä se kitkoilla ajaja tulee nastagummikuskin perässä ja pitkällä.

Vähän sama kuin me lähtisimme autobahnille rinnakkain ja me lyömme sukan syyläriin seuraavat 200km, niin seuraavan kerran tapaisimme määränpäässä siten, että olisin tilannut meille kummallekkin päivällisen, että se olisi pöydässä jäähtyneenä odottamassa sinua ja olisin itse päättänyt aterian.

H8:t hävisivät lähinnä melussa R2:lle. Märkä/kuiva asfaltti menvät aika 1:1.
Ajan kaksi talvea nastoilla, jonka jälkeen ne menevät kierrätykseen. Kesägummeilla sama juttu.

Ja yleensä takaset määrittelevät sen, milloin gummit ovat lopussa.

Ja kuten sanoin, aikaisemmin. Puun polttaminen heikentää Tzadissa ilmanlaatua merkittävästi enemmän kuin katupöly. Ja kaikkea autoliikennettä enemmän pienhiukkasia Tzadissa tekee helen. Salmisaari ja hanasaari ovat ihan tzadin keskustan tuntumassa ja sieltä sitä pienhiukkasta vasta tuleekin vaikka sitä kuinka filtteröidään, niin se ei kaikkea poista.

Sinua lähin iso voimala (vuosaari) polttaa suhteellisen puhdasta maakaasua.

Suomessa kokonaisuutena ei pienhiukkasten takia kuole sitä sataa ihmistä edes kaikkineen.
Euroopan tasolla pienhiukkasten arvioidaan tappavan miljoona ihmistä vuosittain (pääosin hiilen poltosta johtuvia juttuja).

No, tuskinpa. Puhutaan ehkä kymmenistä.

Jos tie pitää kerta vuoteen paikata, niin jotain on ryssitty raskaasti pinnan tekemisessä tai sitten liikennetiheys on jotain aivan muuta kuin suomessa.

Nykyisin tuntuu sille, että esim. VT6:lla päällystämistä ei ajoita urat, vaan asfaltin verkkohalkeamat yms. pinnan rikkoutuminen.

Ja eipä tuota VT6:sta ole mahdottomasti paikkailtu sen tekemisen jälkeen (2000-luvun alussa). Tai viime kesänä on paikattu kohtia jotka olivat todella pahasti hajalla. Urainen em. tie ei ole ollut sen jälkeen kun siitä tuli leveäkaistatie.
Olisikohan VT7:lla vedetty pinta 2000-vuoden jälkeen kerran tai kaksi (oikea kaista).

Tänne pöndelle jotava asfalttipätkä on vetäisty 1989 ja on ollut siinä siitä asti. Eikä se sentään ihan hiljainen kylätie ole ja suurin osa liikkuu nimenomaisesti nastoilla (jostain kumman syystä).
Muutama paikka on sentään laitettu.

On kyllä mahdoton vastailla järkevästi näihin kilsapostauksiin näillä täppäreillä...

Kirjoitin sakoista, että ne ovat järjestäen pieniä poislukien päiväsakot paljon ansaitsevilta. Perustelut on, että niin ajattelen. Saat olla eri mieltä.

Mitä teet tällä ruhtinaallisella ajalla, kun jääkelissä voit ajaa nastarenkailla hivenen kovempaa? Väittelet nettofoorumilla. Ei juma, time well spent, ei voi ku hattuu nostaa.

Itse ajelen rauhallisesti, koska on siihen varaa. Sekuntikellon kanssa liikenteessä kulkeville toivon pitkää ikää ja että eivät sivullisia veisi mukanaan.

Entrecote on helpoin valmistettava, joten mikäs ihme siinä on että sellaisen ehtii valmistaa. Kokeilepa vaikka paahtopaistia, palapaistia tai rosvopaistia :)

Ja otetaan Autobahnalla 2000 km:n kisa, kumpi on nopeampi? Itse tankkaan pari kertaa ja auto kestää, vaikka olisi kuumakin. Pääsetkö muuten edes 200 km kaasu pohjassa yhdellä tankillisella?

Ja on ihan totta, että neliveto ei vaikuta jarrutusmatkaan, mutta vetopitoon kyllä. Kun sitä vetopitoa ja kiihdytystä jäällä tuot esiin, minä tuon esiin, että nelivedolla olisit jo kotona kun takavedolla vielä suttaat liikennevaloissa.

Kuten on jo mainittu, jopa muualla kuin pk-seudulla menee vuodessa asvaltin päällipinnasta urat läpi, kiitos nastarenkaiden. Sellaisissa vilkasliikenteisiaaä kohdissa, jossa jonossa ajetaan samaa uraa aina. Samalla tiellä on kuitenkin kohtia, jossa urautuminen on pienempää, koska niissä kohdissa ei mennä jonossa samaa uraa, vaan leveyssuunnassa autot menevät eri jälkiä.

Ennenaikaisia kuolemia pienhiukkasista johtuen on kuitenkin todella paljon, enemmän kuin tieliikenneonnettomuuksien uhreja. Ja kokonaan on vielä käsittelemättä kasvanut liikennemelu nastoilla, mikä aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja kohonneiden stressitasojen vuoksi.

Itse pyrin tuomaan asioita esille, että nasta ei ole ainoa vaihtoehto läheskään kaikille suomalaisille autoilijoille. Moni vaan pinttyneistä tavoista ja uskomuksista johtuen nastoilla ajaa. Joku 50:50 -suhde nasta- ja kitkarenkaiden suhteen olisi realistinen tavoite. Ehkä jopa 30:70 kitkojen hyväksi, kunhan suurten kaupunkien keskustoissa ja sisääntuloväylillä nastat kiellettäisiin.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1596 : 25.10.2015, 15:25:10 »
On kyllä mahdoton vastailla järkevästi näihin kilsapostauksiin näillä täppäreillä...

Kirjoitin sakoista, että ne ovat järjestäen pieniä poislukien päiväsakot paljon ansaitsevilta. Perustelut on, että niin ajattelen. Saat olla eri mieltä.
Kirjoita oikealla näppäimistöllä, niin elämä on helpompaa!  ;) :D
En minäkään kirjoita artikkeleitani kosketusnäytöllä, sillä sormethan siinä tulevat kipeiksi.

Rikesakot ovat linjassa muun maailman kanssa oikein hyvin, joten en näe niiden olevan epäoikeudenmukaisia, paitsi nyt syksyisten tuplausten myötä. Päiväsakot ovat sitten tulojen mukaan rangaistus isommasta rikkeestä.

Se, että olet jotakin mieltä jostakin asiasta, ei tee asiasta mitenkään faktista. Tai edes perusteltua väittämää.

Mitä teet tällä ruhtinaallisella ajalla, kun jääkelissä voit ajaa nastarenkailla hivenen kovempaa? Väittelet nettofoorumilla. Ei juma, time well spent, ei voi ku hattuu nostaa.
Luen, opiskelen, harrastan, vietän aikaani perheeni kanssa, käyn kalassa, metsällä ja teen ihan mitä itseäni huvittaa tai olen tekemättä.
Jokainen ylimääräinen minuutti autossa on minulta pois kaikesta muusta.  :pomo:

Itse ajelen rauhallisesti, koska on siihen varaa. Sekuntikellon kanssa liikenteessä kulkeville toivon pitkää ikää ja että eivät sivullisia veisi mukanaan.

No, minulle "rauhallisesti" ajaminen siksi, etten ole ottanut renkaisiini parempaa pitoa ei ole edes vaihtoehto, sillä minusta ei ole perusteltua vaarantaa muita tai itseään sillä, että ns. "maailma pelastuu" kun ajelen kitkoilla talvisissa olosuhteissa sellaisella nopeudella, että katutraktoritkin työntävät vauhtia!  :-\

Minulla ei myöskään ole koskaa kiire odottamaan!   :pomo:

Jos tekisin asiat sinun tyylilläsi, niin ensi tiistaina lähtisin ajamaan klo 04, jotta olisin perillä 08. Minä teen niin, että menen maanantaina hotelliin ja herään pirteänä klo 06 ja menen kokoukseen klo 08 ilman hikeä ja ajamisen stressiä.

Entrecote on helpoin valmistettava, joten mikäs ihme siinä on että sellaisen ehtii valmistaa. Kokeilepa vaikka paahtopaistia, palapaistia tai rosvopaistia :)

No, tykkään naudan entrcote:sta!  :pomo:
Kaikkia muitakin paistilihoja ostan vuoden mittaan +40kg.

Ja otetaan Autobahnalla 2000 km:n kisa, kumpi on nopeampi? Itse tankkaan pari kertaa ja auto kestää, vaikka olisi kuumakin. Pääsetkö muuten edes 200 km kaasu pohjassa yhdellä tankillisella?

200km matkalla minä en välitankkaa kertaakaan käyttäessäni nopeutta, joka on selvästi enemmän kuin autosi kulkee.  ;)
Kaasupohjassa ajaminen ei lopultakaan hyödytä paljoakaan, vaan voin laskea kaasun 3/4 ja ajaa stoikassa vesihöyrypilven näyttäessä kulkureittiäni.  ::)

Ja jos vertaillaan sitä, milloin saavutan todellisen 200km/h nopeuden, niin menen edelläsi jo kilometreissä mitattavan matkan. Jos tämä video on edes lähellä todellista suorituskykyä. https://www.youtube.com/watch?v=gFuye2A37QM
Tuossakaan ei saavuteta todellista 200km/h nopeutta, mutta lähelle kyllä, joten se ilmoitettu 210km/h huippunopeus on kyllä ison työn takana.

En kyllä kehtaisi mitata turbokiisselin päästöjä/kulutusta tuossa nopeudessa!   :2funny:

Ja on ihan totta, että neliveto ei vaikuta jarrutusmatkaan, mutta vetopitoon kyllä. Kun sitä vetopitoa ja kiihdytystä jäällä tuot esiin, minä tuon esiin, että nelivedolla olisit jo kotona kun takavedolla vielä suttaat liikennevaloissa.

No, hyvimpä olet todellisuuden unohtanut!  :-[
Nelivedolla en ole kotona, koska se korjaamolla kun piti jarruttaa kauriin vuoksi ja väistö muuttui osumaksi!  :D

Kuten on jo mainittu, jopa muualla kuin pk-seudulla menee vuodessa asvaltin päällipinnasta urat läpi, kiitos nastarenkaiden. Sellaisissa vilkasliikenteisiaaä kohdissa, jossa jonossa ajetaan samaa uraa aina. Samalla tiellä on kuitenkin kohtia, jossa urautuminen on pienempää, koska niissä kohdissa ei mennä jonossa samaa uraa, vaan leveyssuunnassa autot menevät eri jälkiä.

Asfaltti on pieni hinta siitä, että kaikki pääsevät ehjinä kotiin.
Ja vuosittaista asfaltin paikkausta en ihan niele, sillä se vaatii sellaista liikennetiheyttä, ettei sitä suomessa oikein voi saavuttaa.

Kivaa kitkoilla: https://www.youtube.com/watch?v=orFpsK3l_Ug

Ennenaikaisia kuolemia pienhiukkasista johtuen on kuitenkin todella paljon, enemmän kuin tieliikenneonnettomuuksien uhreja. Ja kokonaan on vielä käsittelemättä kasvanut liikennemelu nastoilla, mikä aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja kohonneiden stressitasojen vuoksi.

Lähdeviite?
Pienhiukkaset kyllä ovat vaarallisia, mutta liikenteestä niitä ei vaarallisissa kokoluokissa synny renkaista, vaan mootoreiden hiukkaspäästöistä.
http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=0
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ilman+pienhiukkaset+tappavat+suomessa+satoja/a305386?service=mobile&page=3

Jälkimmäisessä lähteessä arvioidaan, että puunpienpoltto ja liikenteen pienhiukkaset tappavat 140 henkilöä ennenaikaisesti.

Lainaus
Suurin ongelma on niin sanotut primääriset pienhiukkaset, johon kuuluu esimerkiksi noki. Suomessa tällaisten pienhiukkasten merkittävimmät lähteet ovat liikenne ja pienpoltto. Näiden kahden päästölähteen pienhiukkaspäästöjen arvioidaan aiheuttavan vuosittain noin 140 ennenaikaista kuolemantapausta Suomessa.

Muiden suomalaisten päästölähteiden pienhiukkasten arvioidaan aiheuttavan Suomessa vuosittain noin 60 ennenaikaista kuolemantapausta. Liikenteen ja pienpolton suuri osuus johtuu sekä pienhiukkaspäästöjen määrästä että päästölähteiden sijainnista väestön läheisyydessä. Erityisesti kaupunkialueen päästöt ovat merkittäviä terveysvaikutusten kannalta.

Vuonna 2000 arvioitiin, että muista Euroopan maista kaukokulkeutuneiden primääristen pienhiukkaset aiheuttivat noin 300 ennenaikaista kuolemantapausta Suomessa. Pienhiukkasia kaukokulkeutui Suomeen erityisesti Venäjältä, Ruotsista, Ukrainasta ja Virosta. Hiukkaset voivat kulkeutua ilmavirtojen mukana satoja tai tuhansia kilometrejä päästölähteestä.

Mutta nastarenkaiden tien kulutus on myös vähentynyt nastarajoitusten myötä, joten tältäkin argumentilta alkaa pohja putoamaan.

Rengasmelu on vain yksi melun lähde, sille on asetettu rajoituksia aika paljonkin.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/255405-laki-vahentaa-nastojen-maaraa-talvirenkaissa-%E2%80%93-karsiiko-turvallisuus
Lainaus
Moni autoilija tuntuu ajattelevan, että kaupunkiolosuhteissa ei ole niin merkitystä, ovatko alla nastat vai kitkat. Usein kuitenkin unohdetaan, että renkaiden turvallisuuteen vaikuttaa niin kuljettajan kokemus kuin kelin vaihtelevuuskin.

– Harva ajaa vain sulilla teillä. Liukkaalla jäällä 50 kilometrin tuntivauhdilla nastallisen ja nastattoman renkaan jarrutusmatkan väli on noin 15 metriä. Se on aika huima ero, toteaa Nokian Renkaiden Morri.

Morri ihmettelee viime keväänä käytyä keskustelua nastarenkaiden rajoittamisesta talviliikenteessä.

– Kaikilla tulisi olla vapaus valita juuri itselleen sopiva rengastyyppi. Suomen oloissa nastarengas on turvallisin vaihtoehto myös kaupunkiajossa, missä talvikeli monesti sahaa nollan tuntumassa. Nastarengas parantaa myös kitkarenkaan pitävyyttä tiellä, kun nastat karhentavat tienpintaa.

http://www.hs.fi/autot/a1381481824199

Ja lopuksi lakia.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030408

Itse pyrin tuomaan asioita esille, että nasta ei ole ainoa vaihtoehto läheskään kaikille suomalaisille autoilijoille. Moni vaan pinttyneistä tavoista ja uskomuksista johtuen nastoilla ajaa. Joku 50:50 -suhde nasta- ja kitkarenkaiden suhteen olisi realistinen tavoite. Ehkä jopa 30:70 kitkojen hyväksi, kunhan suurten kaupunkien keskustoissa ja sisääntuloväylillä nastat kiellettäisiin.

Ei, et tuo asioita esille, vaan saarnaat totuuttasi, jonka faktisuus voidaan kyseenalaistaa ihan mitatuilla tuloksilla.

Pinttyneet tavat eivät selitä nastarenkaiden mittaustuloksia, eikä sitä, että ihmiset haluavat ajaa turvallisesti mahdolisuuksiensa mukaan.

Unohdat tässä myös sen tosiseikan, että nastat ovat hyvä valinta myös silloin, kun ei ole taloudellista mahdollisuutta ostaa niitä nokian R2:a. Sillä jo hakkapeliitta 5:lla saa saman suorituskyvyn kuin R2:lla mutta hintaeroa onkin reilun satasen. Tuo satanen voi olla jollekkin hyvinkin merkittävä raha ja minustakin yli 20% hintaero on iso.

Kaupungeilla ei ole mahdollisuutta kieltää oman harkintansa mukaan jotakin rengas-tyyppiä, mikä on hyvä asia, etteivät itu-hipit pääse tekemään tyhmyyksiä!

Minusta ne jotka ajavat kitkoilla, niin ajokoot, minä en aio ajaa, enkä salli kenenkään pakottavan minua tekemään niin!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1597 : 25.10.2015, 16:19:32 »
Kirjoita oikealla näppäimistöllä, niin elämä on helpompaa!  ;) :D
En minäkään kirjoita artikkeleitani kosketusnäytöllä, sillä sormethan siinä tulevat kipeiksi.
Ei sitä kotona jaksa useimmiten tietokonetta edes avata. Telkkarin katselun ohessa sekunnissa aukeava äänetöän täppäri on hyvä formaatti seurata nettiasioita :)

Lainaus
Luen, opiskelen, harrastan, vietän aikaani perheeni kanssa, käyn kalassa, metsällä ja teen ihan mitä itseäni huvittaa tai olen tekemättä.
Jokainen ylimääräinen minuutti autossa on minulta pois kaikesta muusta.  :pomo:

Siihen nähden aika paljon kuitenkin "säätökaasuttelet" autollasi ja ajat työn vuoksi. Moni voisi tuolla vakavuusasteella jo vaihtaa työtä, lopettaa työn kokonaan ja ainakin harrastusmielessä lopettaa ajamisen kokonaan. (toki arvostan säätötyötä jota olet tehnyt, sanottakoon, tai siis säätämisen lopputulosta)

Lainaus
No, minulle "rauhallisesti" ajaminen siksi, etten ole ottanut renkaisiini parempaa pitoa ei ole edes vaihtoehto, sillä minusta ei ole perusteltua vaarantaa muita tai itseään sillä, että ns. "maailma pelastuu" kun ajelen kitkoilla talvisissa olosuhteissa sellaisella nopeudella, että katutraktoritkin työntävät vauhtia!  :-\

No, tässä on näkökulmaero. Itse pidän tärkeämpänä sitä, että teen kollektiivisesti isompaa hyvää kuin että maksimoin oman elossasäilymisen, tiettyjen ehtojen puitteissa toki. En esimerkiksi kanna asetta koskaan mukanani.


Lainaus
Jos tekisin asiat sinun tyylilläsi, niin ensi tiistaina lähtisin ajamaan klo 04, jotta olisin perillä 08. Minä teen niin, että menen maanantaina hotelliin ja herään pirteänä klo 06 ja menen kokoukseen klo 08 ilman hikeä ja ajamisen stressiä.

Mistähän tämä nyt tuli? Teen työmatkani yleensä lentäen ja laivoilla, neljän tunnin matka kotimaassa menee junalla. Ja onpa ankeaa, kun joku on laittanut kokouksen alkamaan klo 8, osanottoni. Jos joutuisin ajelemaan jatkuvasti tunteja paikkoihin, joihin ei mene mainittuja kollektiivikuljetusmuotoja, vaihtaisin työpaikkaa.


Lainaus
No, tykkään naudan entrcote:sta!  :pomo:
Kaikkia muitakin paistilihoja ostan vuoden mittaan +40kg.

Tykkään minäkin, tarkoitin vain että se on nopea ja helppo valmistaa. Kuten mainittu, täällä saa usein paahtopaistia alle kympillä kilo, kotimaista, joten usein sitä löytyy meidänkin uunista.

Lainaus
200km matkalla minä en välitankkaa kertaakaan käyttäessäni nopeutta, joka on selvästi enemmän kuin autosi kulkee.  ;)
Kaasupohjassa ajaminen ei lopultakaan hyödytä paljoakaan, vaan voin laskea kaasun 3/4 ja ajaa stoikassa vesihöyrypilven näyttäessä kulkureittiäni.  ::)

Ja jos vertaillaan sitä, milloin saavutan todellisen 200km/h nopeuden, niin menen edelläsi jo kilometreissä mitattavan matkan. Jos tämä video on edes lähellä todellista suorituskykyä. https://www.youtube.com/watch?v=gFuye2A37QM
Tuossakaan ei saavuteta todellista 200km/h nopeutta, mutta lähelle kyllä, joten se ilmoitettu 210km/h huippunopeus on kyllä ison työn takana.

En kyllä kehtaisi mitata turbokiisselin päästöjä/kulutusta tuossa nopeudessa!   :2funny:

En nyt tiedä mistä tämä tuli taas, että pitää viritetyn auton kanssa jeesustella, että kulkee kovempaa... Mutta sanottakoon, että olisi mielenkiintoista nähdä 0-200 video sinulta, sillä omat kokemukset B230FT  + automaatti oli sellainen, että 200 ei päästy kutittelemaan ja siinäkin vaiheessa bensaa meni niin että pyörre kävi tankissa.

Omalla kohdalla voin sanoa, että tankillisen keskikulutus oli 7,4 litraa / 100km, kun ajoimme noin 100 km talla pohjassa ja loput sellaista 135 km/h mittarinopeutta.

Lainaus
No, hyvimpä olet todellisuuden unohtanut!  :-[
Nelivedolla en ole kotona, koska se korjaamolla kun piti jarruttaa kauriin vuoksi ja väistö muuttui osumaksi!  :D

Miksi et osaisi nelivedolla väistää kaurista? Renkaistahan en maininnut mitään, vaan sitä, että jos sekunnit ovat tärkeitä kiihdytyksessä, miksi annat kaulaa käyttämällä vain noin 50% mahdollisesta vetopidosta kiihdytyksessä?

Lainaus
Asfaltti on pieni hinta siitä, että kaikki pääsevät ehjinä kotiin.
Ja vuosittaista asfaltin paikkausta en ihan niele, sillä se vaatii sellaista liikennetiheyttä, ettei sitä suomessa oikein voi saavuttaa.

No älä niele, mutta täällä sellaisia kohtia on. Ja kuten mainittua, jos KAIKKI käyttäisivät kitkoja, death toll kasvaisi vain 9 vuodessa.

Lainaus
Lähdeviite?
Pienhiukkaset kyllä ovat vaarallisia, mutta liikenteestä niitä ei vaarallisissa kokoluokissa synny renkaista, vaan mootoreiden hiukkaspäästöistä.
http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=0
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ilman+pienhiukkaset+tappavat+suomessa+satoja/a305386?service=mobile&page=3

Jälkimmäisessä lähteessä arvioidaan, että puunpienpoltto ja liikenteen pienhiukkaset tappavat 140 henkilöä ennenaikaisesti.


Pienhiukkasilla on kyky tunkeutua syvälle ihmisen hengitysteihin. Suomessa hiukkasten on arvioitu aiheuttavan vuosittain 1 300 ennenaikaista kuolemaa ja yli 600 uutta pysyvää keuhkoputkentulehdusta.

Hiukkasten terveysvaikutukset on tunnettu jo pitkään. Hyvänä esimerkkinä on kuitumaisten, alle mikrometrin paksuisten asbestikuitujen aiheuttama keuhkosairaus, asbestoosi.


http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/arvio-pienhiukkaset-aiheuttavat-vuosittain-1300-ennenaikaista-kuolemaa-suomessa/2120472



Alhaisissakin resuspensio-olosuhteissa resuspensiopäästö
selitti uusilla renkailla edelleen noin 50-60 prosenttia
nastarenkaan kokonaispäästötasosta. Loput 40 - 50
prosenttia kokonaispäästöstä johtui nastojen aiheuttaman
päällysteen suorasta kulumasta. Nastojen lukumäärän
vähentäminen laski päällysteen kulumasta aiheutuvan
PM10-päästön muodostumista. Vuoden 2013 heinäkuussa
voimaan tulevien vaatimusten mukainen nastarengas ai-
heutti alhaisella resuspensiotasolla noin 10-28 prosenttia
alhaisemmat pitoisuudet aikaisempien vaatimusten mukaiseen
nastarenkaaseen verrattuna. Alhaisissa resuspensio-
olosuhteissa saadut päästömittaukset osaltaan
demonstroivat nastarenkaiden lisäävän pölyn muodostumista
verrattuna nastattomiin renkaisiin.


Alhaisissa resuspensio-olosuhteissa saadut päästömittaukset
osaltaan demonstroivat nastarenkaiden lisäävän
pölyn muodostumista verrattuna nastattomiin renkaisiin.
Päällysteeseen kohdistuvien nastaiskujen tai nastaiskukohtaisen
kuluman vähentäminen alentaisi PM10-pölyn
muodostumismäärää katuympäristössä, mikä osaltaan
vähentäisi katuympäristöön talven aikana kertyvän pölyn
kokonaismäärää, edelleen keväällä ilmaan resuspension
kautta pääsevän pölyn päästötasoa ja näin ollen edesauttaisi
ilmanlaadun parantumista. Resuspensiopäästötasoon
voi vaikuttaa myös esimerkiksi pölynsidonnalla ja
katujen puhdistuksella (Kupiainen ym. 2009).


http://www.nasta.fi/files/nastatutkimus.kotisivukone.com/tiedostot/tutkimusraportit/3_2013_talvirenkaiden_polypaastot_netti.hsy.pdf

Lainaus
Ei, et tuo asioita esille, vaan saarnaat totuuttasi, jonka faktisuus voidaan kyseenalaistaa ihan mitatuilla tuloksilla.

Pinttyneet tavat eivät selitä nastarenkaiden mittaustuloksia, eikä sitä, että ihmiset haluavat ajaa turvallisesti mahdolisuuksiensa mukaan.

Saarnaan sitä, että kitkarenkaillakin pärjää eikä kitkarenkailla ajaminen tarkoita sitä, että ei voisi ajaa talvikelissä lainkaan. En ole kieltämässä nastarenkaita kokonaan, esimerkiksi hälytysajoneuvoissa on syytä olla aina parhaimmat renkaat (mikä tosin aina ei toteudu, ikävä kyllä).

Kaikki eivät ajattele vain omaa kokonaisturvallisuuttaan, vaan muitakin asioita. Kaikki eivät aja vain uusilla XC90 Volvoilla ja uusilla HKPL 8 renkailla.

Lainaus
Unohdat tässä myös sen tosiseikan, että nastat ovat hyvä valinta myös silloin, kun ei ole taloudellista mahdollisuutta ostaa niitä nokian R2:a. Sillä jo hakkapeliitta 5:lla saa saman suorituskyvyn kuin R2:lla mutta hintaeroa onkin reilun satasen. Tuo satanen voi olla jollekkin hyvinkin merkittävä raha ja minustakin yli 20% hintaero on iso.

Saa saman suorituskyvyn jäällä. Monet meistä ei aja sekuntiakaan jäällä koko talvena.



Lainaus
Kaupungeilla ei ole mahdollisuutta kieltää oman harkintansa mukaan jotakin rengas-tyyppiä, mikä on hyvä asia, etteivät itu-hipit pääse tekemään tyhmyyksiä!

Minusta ne jotka ajavat kitkoilla, niin ajokoot, minä en aio ajaa, enkä salli kenenkään pakottavan minua tekemään niin!  :pomo:

Kaupungeilla ei ole tuota mahdollisuutta - vielä.

Sinä varmaan olisitkin se viimeinen mohikaani, joka ajelee vaikka rallipiikeillä vaikka nastat olisi kielletty jo aikoja sitten :) Monelle muulle kitkarengas silti voisi olla ihan pätevä vaihtoehto, vaikka jääpidossa jotain menettääkin.

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5918
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1598 : 25.10.2015, 16:47:16 »



Ja jos vertaillaan sitä, milloin saavutan todellisen 200km/h nopeuden, niin menen edelläsi jo kilometreissä mitattavan matkan. Jos tämä video on edes lähellä todellista suorituskykyä. https://www.youtube.com/watch?v=gFuye2A37QM
Tuossakaan ei saavuteta todellista 200km/h nopeutta, mutta lähelle kyllä, joten se ilmoitettu 210km/h huippunopeus on kyllä ison työn takana.



Mitäs luokkaa viinalla kulkeva merikontti kiihtyy 0/100 km/h ja 0/200km/h?
Edes suurin piirtein.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1599 : 25.10.2015, 17:02:06 »
Ja ennen kaikkea kuinka pitkän matkan hurautta tuolla 3/4 vakiokaasun asennolla ja poljin kiilattuna pohjaan?

Asiasta kukkaruukkuun. Tänään vaihtui alle viime syksynä hankitut Nokian kitkat. Mittasin että etusen oli kuleet liki 2mm vähäisillä viime talven ajoilla. Voi olla että kolmatta pinta riittää vielä kolmannellekin talvelle, mutta se tarjoittaisi että edellisiin nastoihin nähden kuluminen kilometreissä olisi noin kaksinkertaista...

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1600 : 25.10.2015, 20:24:55 »
No, sinä kitka/neliveto uskovainen et siis vain sisäistä sitä, ettei se nelikko pysähdy yhtään nopeammin kuin kaksivetoinen. Jos vaatimaton 400Nm vääntöni ilmaisee kiihdytettäessä pidon olevan vähissä, niin tiedän sen olevan vähissä myös jarrutuksessa. Nelikolla tilannetta ei välttämättä huomaa ja silloin käy se vahinko, joskus se voi olla viimeinen kerta.

Neliveto on oikein mainio asia maastossa möyrittäessä, muualla sille on hyvin harvoin tarvetta.
En itsekään ole vielä löytänyt harvoin tarvitsemastani vetovoimasta perustetta nelivedon lisäkustannukselle. Silti en myöskään osta teoriaa hyvien nelivetojen turvallisuusriskistä.

Ellei xDrive, quattro tai 4Matic pysy tiellä, en osaa kuvitella, mitä vielä helpompaa osaisin suositella tilalle? Pikemminkin suosittelisin auton vaihdon sijasta kuskin vaihtoa, elleivät edes helpoimmat talviajettavat pysy lapasissa.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1601 : 25.10.2015, 20:42:58 »
En nyt tiedä mistä tämä tuli taas, että pitää viritetyn auton kanssa jeesustella, että kulkee kovempaa...

Omalla kohdalla voin sanoa, että tankillisen keskikulutus oli 7,4 litraa / 100km, kun ajoimme noin 100 km talla pohjassa ja loput sellaista 135 km/h mittarinopeutta.
Tästä on oikeastaan turha edes väitellä, koska pitkän matkan kisan voittaa diesel kun kaikilla on samankokoinen tankki. Juuri siksi maailman ainoa FIAn sertifioiman absoluuttisen nopeusennätyksen haltija vakioauto on ihan tavallinen neliovinen taksidiesel:

http://www.fia.com/sites/default/files/basicpage/file/World%20Records.pdf

Aika kaukaa haemme vauhtia rengasvalintoihin. Itse ajaisin mieluimmin kesäisin sileällä tiellä, mutta koska oma valintani ei vaikuta tien kulumiseen tasan yhtään, ostan renkaat joilla on helpointa ajaa siellä missä minä ajan.

Kitkarenkaisiin liittyy niin paljon uskontoa ja laskentoa, että minua kiinnostaisi muutaman vuoden koejaksolla kokeilla mitä tapahtuu kaikkien ajaessa kitkoilla? Jäävätkö kello 8 palaverit pitämättä? Lakkaavatko tiet kulumasta? Kuoleeko pohjoismainen rotu sukupuuttoon?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1602 : 25.10.2015, 21:34:34 »
Mitäs luokkaa viinalla kulkeva merikontti kiihtyy 0/100 km/h ja 0/200km/h?
Edes suurin piirtein.
Ripein noista tekeleitäni menee sataseen ~6 sekunnissa.

Nykysäädöillä omani 7,5s sataseen ja kahteen satasee en ole mitannut, mutta 185km/h syntyy hitusen yli 28 sekunnin ajassa ja 1000m matkalla.
Ja noissa ajoissa ei ole mitään jarruavasten ahtamista tms. parannusyritystä, vaan rehellinen jalan nosto jarrulta (jolloin ajanotto käynnistyy) ja sitten kaasu lattiaan. Jos mittarin mukaan katsotaan (olettaen, että penarin mittari näyttää tarkasti absoluuttista nopeutta, mitä se ei tee) niin siinä kohden missä penari on kulkenut 1400m olen jo reilusti edellä, sillä saavutin suuremman nopeuden 400m lyhyemmällä matkalla.

Tuossa tyylinäyte edellisellä säätösetillä omastani josta on vielä parannettu hitusen.
http://aijaa.com/0FTdhg

Penari ottaa pataan kiihdytyksessä, koska 29%% enemmän papua vääntöäkin on 20Nm enemmän ja selvästi vähemmän painoa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1603 : 25.10.2015, 21:56:56 »
Mukavampi siellä metsässä on ajaa ajoneuvolla, jossa vetäviä renkaita on 8 tai 6, kulkee hyvin kivikoissakin ja suolla talvella. Neliveto toimii hyvin tuossa traktorissa, autossa se ei niin välttämätön ole ( vaikka olen varmaan 5:ttä erilaista neliveto autoa ajanut).

Nastarenkaat olen todennut ihan toimiviksi, yhdessä L200 mitsussa oli muistaakseni kitkarenkaat alla ja kyllähän sekin tiellä kesti..
« Viimeksi muokattu: 25.10.2015, 22:30:51 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1604 : 25.10.2015, 22:14:06 »
Hyvää väittelyä täällä...

Tuohon että kitkat lisäisi VAIN 9 kuolemaa vuodessa on kyllä paska puhetta.

Se kuka ajaa PK-Seudulla tietää, että täällä olisi 92% kitkoista pulassa jos ei nastat raapisi pintaa auki.

Saman ilmiön huomaa jääradoilla missä piikkirenkaat avaa pinnan jäältä, jolloin normi kumit pitävät puolisen tuntia.
Sen jälkeen vaatii piikit ajamaan hetkeksi että saa ajettua normi renkailla vähänkään nopeampaa kun papat.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Futurez  Kulkukoira