Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1980 : 02.02.2016, 17:07:01 »
Jatkan väärinymmärrystä, kuusamon korvessa asuva Pekka joutuu maksamaan nastaveroa asuinpaikkansa tiestön vuoksi?

Tattis ja moro... Joidenkin isojen kaupunkien alueella tuon ymmärtäisi, ei koko suomen.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1981 : 02.02.2016, 17:09:15 »
Niin kaupungissa pelkästään kokemasi pahin keli. Se ei vastaa koko suomea ja kaikkia teitä edelleenkään.

Jos Kiutakönkään jääputouksen parkkipaikalla on helvetin paljon liukkaampaa, niin sen vuoksi Helsingissä pitää ajaa nastoilla?

Lainaus
Nyt kehoitan taas lukemaan kirjoittamani uudelleen, nimittäin viittasin 4-numeroisiin teihin, joissa on mäkiä yms. mielenkiintoisia pinnanmuotoja ja kallistuksia.
Pöndeltä tullessa hiljaa ajaminen ei auta, jos kitka ei sivusuunnassa riitä tai liian hiljaa ajamalla ei pääse mäkeä ylös.
Jos tarkoittamissani paikoissa sutaisee, niin ojan pohjalle vie tie....

Samanlaisia teitä olen ajanut ja pärjännyt. Miten voit fiksu ihminen tehdä johtopäätöksen, että jos jäällä jarrutuspito tai käsittelyradan "tulos" on vähän heikompi kuin nastoilla, niin se tarkoittaa, että ei voi ajaa?

Lainaus
Unohdat taas sen, että kitkoilla nilkuttamisesta minulla on runsaasti kokemusta, kuten nastoilla sutimisestakin.
Kuten mainittu, olen pöndella puljannut kitkoilla ja ketjuilla erittäin runsaasti märällä jäällä, siksi ajan nykyisin nastoilla, ellei kitkojen jääpidossa tapahdu jotain todella tramaattista parannusta.

Ja minulla on kokemusta nastoilla ajamisesta (tänäänkin ajoin nastarenkaisella autolla toimistolle ja takaisin), sekä kitkoilla ajamisesta. On kokemusta nelivedoista, takavedoista, etuvedoista. On kokemusta sadoista eri autoista, ml. täysperävaunuyhdistelmät, aura-autot, maastokuorma-autot, "kunnon maasturit", ambulanssit, pakettiautot, jne.


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1982 : 02.02.2016, 17:13:21 »
Jatkan väärinymmärrystä, kuusamon korvessa asuva Pekka joutuu maksamaan nastaveroa asuinpaikkansa tiestön vuoksi?

Tattis ja moro... Joidenkin isojen kaupunkien alueella tuon ymmärtäisi, ei koko suomen.

Maksetaanhan vuotuista CO2-päästöveroakin vaikka ei ajaisi metriäkään autollaan, mutta on rekisterissä ja ajossa.

Jos olisi byrokraattisesti mahdollista, paras olisi tietenkin sellainen vero, joka huomioisi missä ajaa. Niillä maakuntien pikkuteillä saisi ajaa nastoilla ihan niin paljon kuin haluaa ilman lisäveroa, mutta isommille teille tullessa ja kaupungeissa ajaessa paukkuisi lisäveroa per ajettu km, jos on nastat alla.

Yksi vaihtoehto on laittaa nastavero vaikka juuri kaupunkien sisääntuloihin ja isoille moottoriteille.

Morjesta vaan pöytään, kun helsinkiläisenä maksaa mm. maakuntien "pikkuteiden" ylläpidon ja muut palvelut. Jos nyt Pentti maksaa "turhaan" nastaveroa vaikka 10€ per rengas, niin maailmahan kaatuu siihen. On kyllä hauskaa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1983 : 02.02.2016, 17:23:54 »
Minkä vuoden testistä puhut?
Nimittäin 2016 TM testissä oli vain nordman 5:set.

Ja nekin voittivat jääpidossa R2:set jäällä kaikessa muussa kuin käsittelykokeessa, jossa eroa oli 0,5s R2:n ja nordman 5:n välillä (67s vs 66,5s). Jarrutuksessa tulokset olivat 54,3m (n5) ja 56,7m (r2). Kiihdytyksessä vastaavasti tulokset olivat 5,3s ja 6,7s (n5 vs r2).

Unohdin laittaa että 2015 vuoden testissä. Tai mikä se 2014 syksyllä tuleva on.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1984 : 02.02.2016, 17:26:46 »
Morjesta vaan pöytään, kun helsinkiläisenä maksaa mm. maakuntien "pikkuteiden" ylläpidon ja muut palvelut.
No ilmankos monet sivutiet ovatkin niin huonossa kunnossa ja palvelut heikko tasoisia Täytyisi vissiin verotuksen alarajoja laskea selvästi että pääsisit mukaan talkoisiin. :D

Itse aiheeseen niin veikkaan että pidon suhteen kitkoissa on isompi hajonta kuin nastoilla kun verrataan renkaita toisiinsa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1985 : 02.02.2016, 18:24:42 »
Itse aiheeseen niin veikkaan että pidon suhteen kitkoissa on isompi hajonta kuin nastoilla kun verrataan renkaita toisiinsa.
Näin kuvittelisin kuvitteellisessa minäminä-maassa omassa päässänikin asian olevan. Samaten, kun pidon raja on ylitetty, kuvittelisin kitkan tarjoavan 0,xx% enemmän pitoa kuin nastan (siis kun pidon raja on täysin ylitetty, toki nasta raapii joten kiikunkaakun).

Summasummarum. Kaikki on perseestä ja jokainen tekee väärin. Vedetään edelleen suomessa sekä autoharrastajien, että -käyttäjien kesken jokainen sitä omaa, eri köyttä mitä toinen, niin kaikilla on yhtä kurja olla.

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1986 : 02.02.2016, 21:03:54 »
Vaikka itsellä olisikin rautainen kokemus kaikista maailman ajoneuvoista etuperin,  takaperin ja sivuttain, kaikilla renkailla, ja ilman renkaita. Koettu kaikki olosuhteet, eikä missään vaikeuksia millään yhdistelmällä. Vaikka olet maailman, tai ainakin suomen paras kuski parhaalla autolla ja ehdottomasti parhailla kumeilla. Me muut voimme olla huonoja, tai parhaimmillaan keskitason kuljettajia. Voi olla että tarvitsemme kaiken renkaista saatavan hyödyn että selviämme. Eikä meillä ole välttämättä sitä varmaa tietoa parhaasta renkaasta, voi olla että ollaan tulkittu testitulos eri tavalla. Tai jopa tehty se virhe että ollaan itse päätellen päädytty itselle parhaaseen rengassatsiin, ja hölmönä luultu että valinta on ollut hyvä.
Keskustelua kyllä saa aikaiseksi kun heittää provoa että on vain yksi totuus, ja se on minun totuus. Väliin nakkaa tutkimustulosta pönkittämään väitettä, joka aiheeseen löytyy sopiva tutkimustulos, puolesta ja vastaan. Isompiinkin asioihin kuin renkaiden paremmuus. Maailma ei ole pelkkää mustaa ja valkoista tyyliin: kaikki jotka toimii eri tavoin kuin minä, pitäisi laittaa maksamaan virheestään kunnes toimii kuin minä.
Hyviä renkaita on onneksi monella valmistajalla lähes joka makuun, niistä me saamme edelleen valita omaan tarpeeseen parhaat. Uudet tai käytetyt, oman tarpeen ja ajotyylin mukaan. Tämä on hienoa että on eri asioissa vaihtoehtoja ja vapaus valita, nautitaan siitä.  :)
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1987 : 03.02.2016, 00:16:21 »
Yllä olevassa on totuuden häivä. Oon ajanu kitkoilla ja nastoilla. En ikinä nelivedolla.
Ojassa on käyty kerran vuonna -81. Sekin vastaantulijan syystä. On ajettu tosi paskoilla renkillakin.
Turha se on pönkittää omaa mielipidettä sillä että jokin on parempi kuin toinen. Tilanteen mukaan mikä on itelle paras valinta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1988 : 03.02.2016, 03:47:23 »
Jos Kiutakönkään jääputouksen parkkipaikalla on helvetin paljon liukkaampaa, niin sen vuoksi Helsingissä pitää ajaa nastoilla?

Kuka näin väitti? Miksi Tzadissa pitäisi ajaa nastoilla, jos ei halua? Tai ylipäätään missään?
Minähän en ole halunnut ohjata kenenkään valintoja millään verolla/pakolla mihinkään suuntaan, vaan todennut, että jokainen valitsee testien/omien/muiden kokemusten mukaan omiin tarpeisiinsa parhaiten toimivat renkaat.

Samanlaisia teitä olen ajanut ja pärjännyt. Miten voit fiksu ihminen tehdä johtopäätöksen, että jos jäällä jarrutuspito tai käsittelyradan "tulos" on vähän heikompi kuin nastoilla, niin se tarkoittaa, että ei voi ajaa?

No, minun tapauksessani se tarkoittaa sitä, että maailman parhailla kitkoilla on vaikeuksia siinä paikassa, missä keskiverto nastat pärjäävät vielä siedettävästi.

Jarrutus/kiihdytys-pito jäällä vaikuttavat erittäin paljon valintoihini, sillä ne ovat kaksi ominaisuutta, joiden kanssa olen eniten äärirajoilla talvirenkailla ylipäätään.

Kolmas seikka on ominaisuuksien tasaisuus (yllätyksettömyys) ja se miten pito menetetään ja mitä sen jälkeen tapahtuu.

Maksetaanhan vuotuista CO2-päästöveroakin vaikka ei ajaisi metriäkään autollaan, mutta on rekisterissä ja ajossa.

Ei makseta, jos ei halua! :pomo:

Tosin tämä edellyttää omaa aktiivisuutta.

Jos olisi byrokraattisesti mahdollista, paras olisi tietenkin sellainen vero, joka huomioisi missä ajaa. Niillä maakuntien pikkuteillä saisi ajaa nastoilla ihan niin paljon kuin haluaa ilman lisäveroa, mutta isommille teille tullessa ja kaupungeissa ajaessa paukkuisi lisäveroa per ajettu km, jos on nastat alla.

Kuulostaa J Ollilan jättimäisen aivoflatuksen ihailemiselta!  :facepalm:

"Pieniä" ongelmia ideassasi ovat:

- Tekniikka ja sen hinta
- Tarvittava infra ja sen hinta
- Tietoturva
- Järjestelmän toimitatarkkuus ja sen virhe-marginaalit
- Verotuksen tarkastusoikeuden järjestäminen
Ja niin edelleen...

Aivokuolleena syntynyt idea, ellemme ota käyttöön DDR:n lainsäädäntöä ja sen menetelmiä.
Tai sitten kumoa koko perustuslakiamme, jossa yksilön oikeudet ovat merkittäviä oikeusvaltion tapaan.

Galileo-järjestelmä voisi toimia paremmin monelta osin, mutta sekään ei poista kaikkia ongelmia.

Tämäkin "pikku" ongelma tarkoittaa 4110m virhettä paikannustiedoissa, joten mietippä sitä tarvittavaa työmäärää tuollaisen verovirheen korjaamiseksi...
https://blogs.aalto.fi/metsahovi/gps-kellonajan-outo-hyppays-huomattiin-metsahovissa/

Yksi vaihtoehto on laittaa nastavero vaikka juuri kaupunkien sisääntuloihin ja isoille moottoriteille.

Edellisten lisäksi infra ja sen kustannukset vs. kerätty vero.

Onko mitään järkeä tehdä 100 miljoonan järjestelmää, jolla saa kerättyä 50 miljoonaa veroa....  :facepalm:

Tai se, että kaupunkien hiekoituskustannukset (myös siivous) nousevat +50 kertaisiksi ilman nastojen pintoja karhentavaa vaikutusta, ilman laadun tippuessa pahimmillaan Pekingin/Shanhain tasolle?
Liikenneturvallisuuden suorastaan romahtaessa!
 
 :uglystupid2:

Morjesta vaan pöytään, kun helsinkiläisenä maksaa mm. maakuntien "pikkuteiden" ylläpidon ja muut palvelut. Jos nyt Pentti maksaa "turhaan" nastaveroa vaikka 10€ per rengas, niin maailmahan kaatuu siihen. On kyllä hauskaa.

Viimeisellä neljänneksellä 2015 helsingissä oli väestöä 630 225 henkeä. Työllisiä siellä oli 1/2015 vuosineljänneksellä 317 800 henkeä, vaikka työpaikkoja siellä oli samaan aikaan 408 900. Joten empä juhlisi tuolla tilastotiedolla.
Työllisiä oli tuolloin Tzadilaisista 50,4%

Tilanne tuskin on parantunut noista...

Koko Suomessa työllisyysprosentti on 43,4%, (2 387 000/5 491 522), joten en hirvittävästi väittäsi Tzadilaisten maksavan maakuntien kuluja, sillä valtionveroprossa on tiettävästi sama maakunnasta riippumatta.

Lainaus
Kovapalkkaisin 11 prosenttia maksoi 45 prosenttia veroista – pienituloisin 44 prosenttia alle 8 prosenttia
http://yle.fi/uutiset/kovapalkkaisin_11prosenttia_maksoi_45prosenttia_veroista__pienituloisin_44prosenttia_alle_8prosenttia/8136397

Joten tuskin ne 11% palkollisista asuvat Tzadissa.....  :pomo:

http://www.sitra.fi/blogi/ketka-maksavat-suomessa-veroja
Lainaus
Suurituloisin 11 prosenttia tulonsaajista maksoi toissa vuonna 45 prosenttia Suomen suorista veroista. Tuohon ryhmään ylsi 50 000 euron vuotuisilla bruttotuloilla. Kyseiset tulot ja niistä maksetut verot perustuvat ennen kaikkea osaamiseen. Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa menettää korkean lisäarvon töitä, eikä niiden tekijöitä.

Jotenkin epäilen erittäin woimakkaasti, etteivät nuo yli 50t€ vuodessa tienaavat ole keskittyneet Tzadiin mitenkään 99,9999 prosenttisesti!  ::)

Minä maksan mielelläni sen €500,-/vuosi nastaveron Tzadiin ajaessani, sillä perin sen vähintään kymmenkertaisena takaisin perustellusti!  :D

Mutta mietitäämpäs tätä kaikkineen, niin huomaamme, ettei Tzadi ole maailman napa ja kaiken kustantaja Suomessa!
Tzadi on omavarainen luutnantti J Sassin sanoja mukaillen ainoastaan paskan tuottamisessa!   :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa naapuri_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1989 : 03.02.2016, 07:55:04 »
Morjesta vaan pöytään, kun helsinkiläisenä maksaa mm. maakuntien "pikkuteiden" ylläpidon ja muut palvelut. Jos nyt Pentti maksaa "turhaan" nastaveroa vaikka 10€ per rengas, niin maailmahan kaatuu siihen. On kyllä hauskaa.

Google käteen ja kaupoille. Eiköhän se edelleenkin mene niin kuten on mennyt aikaisempina vuosina, että suurin osa valtion (eli minun) rahoista teiden kunnossapitoon kohdistuu mm. pääkaupunkiseudulle ja sinne hienoihin erimonitasotunneliliittymiin.

Esimerkkinä erään maakunnan kehätien rakentamisen kokonaiskustannus oli n. 40 miljoonaa euroa.
Kun taas käynnissä oleva kehä III parantamishanke maksaa pelkästään valtiolle eli 110 miljoonaa euroa.
Eli tämäkin "pentti" maksaa nyt turhaan siitä, että kaltaisesi helsinkiläinen pääsee liikkumaan autolla, joten eipä huudella vieraisiin pöytiin.
tarvike on aina parempi kuin alkuperäinen

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1990 : 03.02.2016, 11:17:20 »

Onko mitään järkeä tehdä 100 miljoonan järjestelmää, jolla saa kerättyä 50 miljoonaa veroa....  :facepalm:

Tai se, että kaupunkien hiekoituskustannukset (myös siivous) nousevat +50 kertaisiksi ilman nastojen pintoja karhentavaa vaikutusta, ilman laadun tippuessa pahimmillaan Pekingin/Shanhain tasolle?
Liikenneturvallisuuden suorastaan romahtaessa!

Juurihan tuo tutkimus totesi, että 50% kitkarengaskäyttö liikennevirrassa ei vielä "kiillota" tienpintaa siten, että siitä olisi vaaraa. Niinpä hiekoitusta ei tarvita lisää eikä liikenneturvallisuus romahda, vaikka päästäisiin tuohon 50%:n tiheyteen.

Realistisempi voisi olla vaikka 30...40% ja silloin vielä vähemmän vaikutusta.

Turhaa siis keksit näitä juttujasi, muistan pidemmälle kuin kaksi sekuntia taakse päin.

Koskien maksumiestä: budjetit on julkista tietoa ja hyvin harvan maakunnan autoilla maksetaan ko. maakunnan tienpitoa. Uudelleenmuotoilen lauseen: Uudenmaan kerätyillä veroilla maksetaan muiden maakuntien tienpitoa, samoin Uudenmaan kuntien tasausjärjestelmässä maksamat sadat miljoonat eurot ovat suoraan kuntaveroista pois maakuntien kunnille.

Ja esimerkiksi iso osa Helsingin teistä on Helsingin kunnossapitovastuulla ei valtion budjetin vastuilla.

Tein myös pienen laskelman:

- uusia autoja myydään 100 000 kpl vuodessa, oletus, että kaikkiin menee myös nastarenkaat.
- kahden miljoonan henkilöauton talvirenkaat vaihdetaan kerran viidessä vuodessa, eli 400 000 autoa vuodessa, tästä 90% on 360 000 autoa, eli noin 1,2 miljoonaa nastarengasta

kokonaisuudessaan myydään noin 1,6 miljoonaa nastarengasta vuodessa.

Heitetään ihan hatusta, että nastarengasvero maksetaan ostohetkellä ja sen arvo olisi keskimäärin 25 euroa per rengas.

Tästä tulisi verokertymää noin 40 miljoonaa euroa. Vastaavia hankintahintaan upotettuja veroja ja maksuja on vaikka millä mitalla, joten infrakulu veron keräämisessä olisi olematon.

40 miljoonaa euroa olisi valtion uudelleenpäällystämisbudjettiin 10%:n lisäys vuosittain.

Tämän vuoden budjetti:

Ylläpitoon käytetään 381 milj. euroa. Ylläpidolla korjataan liikenneverkon ja sen erityisrakenteiden kulumisesta ja ikääntymisestä aiheutuvia vaurioita ja uusitaan toimivuudeltaan heikkeneviä rakenteita. Liikenneverkon korjausvelka on pääosin aiheutunut ylläpidon toimenpiteiden riittämättömyydestä perusväylänpidon rahoitustason laskettua ja ostovoiman heiketessä. Suurin osa ylläpidon rahoituksesta käytetään elinkaaren hallintaan eli 307 milj. euroa. Toimet ovat laajalti väyläverkon osien tai suuren yksittäisen kohteen suunnitelmallista korjausta ja uusimista, ml. hankeohjelma pääratojen routa- ja pehmeikkökorjauksille. Näillä toimilla estetään kunnon heikkenemisen haittavaikutuksia liikenteelle ja parannetaan liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä.

Kirjoitin kyllä, että jos olisi byrokraattisesti mahdollista, niin xxx, mutta ilmeisesti et jaksanut sitä ymmärtää ja avauduit täysin suotta tuosta km-verosta. Hyvin vedetty :)

Poistin lainauksestani myös ne osat kirjoituksestasi , jotka ymmärrän ja joista olen samaa mieltä.




Ja mitä tulee tiehankkeisiin, niin aika mielenkiintoiselta näyttää tämä Helsinki-keskeisyys tiehankkeissa :D

Tiehankkeet   
Vt 6 Lappeenranta—Imatra   177 000 000
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti   80 000 000
Vt 5 Päiväranta—Vuorela   90 000 000
Vt 6 Joensuun kohta   47 100 000
E18 Haminan ohikulkutie   180 000 000
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie   57 500 000
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie   75 500 000
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke   37 000 000
Vt 8 Turku—Pori   92 500 000
Länsimetron liityntäyhteydet   19 900 000
Vt 4 Rovaniemen kohta   25 000 000
Vt 5 Mikkelin kohta   27 000 000
Mt 101 Kehä I parantaminen   32 000 000
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta   76 000 000
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla   13 000 000
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä   6 000 000
Kt 77 Viitasaari—Keitele   13 000 000
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe   27 000 000
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius   15 000 000
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit   22 500 000


Mainittu Kehä1 kulkee isoksi osaksi myös muualla kuin Helsingissä, joten ei se ole yksin Helsingin hanke. Semminkin, kun Kehää ajavat isoksi osaksi työmatkapendelöijät eivätkä kaupunkilaiset.

Lisäksi Helsingin yleiskaavaehdotuksessa strateginen painopiste on autoilun vähentäminen, mm. tietullein ja muine autoilua rajoittavine keinoine. Joten tämä on autoiluvihamielinen paikka asua, mutta silti meidän rahat kelpaa muiden teiden rakentamiseen ja ylläpitoon. Oikein lose-lose -tilanne :(
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 11:26:52 kirjoittanut Rodion »

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1991 : 03.02.2016, 11:39:53 »
Juurihan tuo tutkimus totesi, että 50% kitkarengaskäyttö liikennevirrassa ei vielä "kiillota" tienpintaa siten, että siitä olisi vaaraa. Niinpä hiekoitusta ei tarvita lisää eikä liikenneturvallisuus romahda, vaikka päästäisiin tuohon 50%:n tiheyteen.

Realistisempi voisi olla vaikka 30...40% ja silloin vielä vähemmän vaikutusta.

Turhaa siis keksit näitä juttujasi, muistan pidemmälle kuin kaksi sekuntia taakse päin.

Koskien maksumiestä: budjetit on julkista tietoa ja hyvin harvan maakunnan autoilla maksetaan ko. maakunnan tienpitoa. Uudelleenmuotoilen lauseen: Uudenmaan kerätyillä veroilla maksetaan muiden maakuntien tienpitoa, samoin Uudenmaan kuntien tasausjärjestelmässä maksamat sadat miljoonat eurot ovat suoraan kuntaveroista pois maakuntien kunnille.

Ja esimerkiksi iso osa Helsingin teistä on Helsingin kunnossapitovastuulla ei valtion budjetin vastuilla.

Tein myös pienen laskelman:

- uusia autoja myydään 100 000 kpl vuodessa, oletus, että kaikkiin menee myös nastarenkaat.
- kahden miljoonan henkilöauton talvirenkaat vaihdetaan kerran viidessä vuodessa, eli 400 000 autoa vuodessa, tästä 90% on 360 000 autoa, eli noin 1,2 miljoonaa nastarengasta

kokonaisuudessaan myydään noin 1,6 miljoonaa nastarengasta vuodessa.

Heitetään ihan hatusta, että nastarengasvero maksetaan ostohetkellä ja sen arvo olisi keskimäärin 25 euroa per rengas.

Tästä tulisi verokertymää noin 40 miljoonaa euroa. Vastaavia hankintahintaan upotettuja veroja ja maksuja on vaikka millä mitalla, joten infrakulu veron keräämisessä olisi olematon.

40 miljoonaa euroa olisi valtion uudelleenpäällystämisbudjettiin 10%:n lisäys vuosittain.

Tämän vuoden budjetti:

Ylläpitoon käytetään 381 milj. euroa. Ylläpidolla korjataan liikenneverkon ja sen erityisrakenteiden kulumisesta ja ikääntymisestä aiheutuvia vaurioita ja uusitaan toimivuudeltaan heikkeneviä rakenteita. Liikenneverkon korjausvelka on pääosin aiheutunut ylläpidon toimenpiteiden riittämättömyydestä perusväylänpidon rahoitustason laskettua ja ostovoiman heiketessä. Suurin osa ylläpidon rahoituksesta käytetään elinkaaren hallintaan eli 307 milj. euroa. Toimet ovat laajalti väyläverkon osien tai suuren yksittäisen kohteen suunnitelmallista korjausta ja uusimista, ml. hankeohjelma pääratojen routa- ja pehmeikkökorjauksille. Näillä toimilla estetään kunnon heikkenemisen haittavaikutuksia liikenteelle ja parannetaan liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä.

Kirjoitin kyllä, että jos olisi byrokraattisesti mahdollista, niin xxx, mutta ilmeisesti et jaksanut sitä ymmärtää ja avauduit täysin suotta tuosta km-verosta. Hyvin vedetty :)

Poistin lainauksestani myös ne osat kirjoituksestasi , jotka ymmärrän ja joista olen samaa mieltä.




Ja mitä tulee tiehankkeisiin, niin aika mielenkiintoiselta näyttää tämä Helsinki-keskeisyys tiehankkeissa :D

Tiehankkeet   
Vt 6 Lappeenranta—Imatra   177 000 000
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti   80 000 000
Vt 5 Päiväranta—Vuorela   90 000 000
Vt 6 Joensuun kohta   47 100 000
E18 Haminan ohikulkutie   180 000 000
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie   57 500 000
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie   75 500 000
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke   37 000 000
Vt 8 Turku—Pori   92 500 000
Länsimetron liityntäyhteydet   19 900 000
Vt 4 Rovaniemen kohta   25 000 000
Vt 5 Mikkelin kohta   27 000 000
Mt 101 Kehä I parantaminen   32 000 000
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta   76 000 000
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla   13 000 000
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä   6 000 000
Kt 77 Viitasaari—Keitele   13 000 000
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe   27 000 000
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius   15 000 000
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit   22 500 000


Mainittu Kehä1 kulkee isoksi osaksi myös muualla kuin Helsingissä, joten ei se ole yksin Helsingin hanke. Semminkin, kun Kehää ajavat isoksi osaksi työmatkapendelöijät eivätkä kaupunkilaiset.

Lisäksi Helsingin yleiskaavaehdotuksessa strateginen painopiste on autoilun vähentäminen, mm. tietullein ja muine autoilua rajoittavine keinoine. Joten tämä on autoiluvihamielinen paikka asua, mutta silti meidän rahat kelpaa muiden teiden rakentamiseen ja ylläpitoon. Oikein lose-lose -tilanne :(
Sinun on varmaan syytä mennä eduskuntaan ajamaan noita sinun nastavero asioitasi!  EI NE TÄÄLLÄ LÄPI MENE!!! :2funny:
940 -97 B230fk+M90

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1992 : 03.02.2016, 11:47:53 »
Kitkat vs. nastat
Alkaa taas aihe karkaamaan OT:n ja politiikan puolelle. Seuraavaks tässä varmaan keskustellaan siitä kuka maksaa kenenkin toimeentulon...

Ihan aiheeseen liittyen, nyt on muutamaan otteeseen ollu niin liukasta että vaikka alla on ollu uudenkarheat R2:t niin ei mitään jakoa liikkumiseen tai pysähtymiseen muutamilla paikoilla.
Ja ei, nelivetojeesus ei pelasta tätä tilannetta. Koska yhtä liukasta oli toisella autolla, joka on neliveto. Toki erimerkkiset kitkat siinä, mutta kitkat kumminkin.
En viittiny edes lähteä mökille kokeilemaan niillä keleillä, mutta veikkaan että haaveeks olis jääny, kun kaupungissa liikkuminenkin oli paikotellen melko haasteellista.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1993 : 03.02.2016, 13:13:25 »
Sinun on varmaan syytä mennä eduskuntaan ajamaan noita sinun nastavero asioitasi!  EI NE TÄÄLLÄ LÄPI MENE!!! :2funny:

Miten niin mennä.

Päästöpohjaisessa verotuksessakin olin alkuunsaattavia voimia aikoinaan (90-luvulla, kyllä, ja kyllä, olin silloin nuori).

Ja ihan anekdoottina mainittakoon, että Norjassa nastoilla ajamisesta Oslossa on verotettu jo vuosia:

Norjassa nastarenkailla ajamista on verotettu jo kymmenkunta vuotta. Nastaverokausi alkaa Oslossa aina marraskuussa ja kestää huhtikuun loppuun saakka. Vero koskee kaikkia henkilöautoja sekä raskasta kalustoa.

Näin paljon nastoilla ajaminen Oslossa maksaa (summat muunnettu euroiksi):

Päivähinta 3,73 e
Kuukausihinta 49,71 e
Koko kausi 149,13 e

Jos ajoneuvo painaa yli 3,5 tonnia, hinta on tupla. Nastaveron maksaminen osoitetaan tarralla, joita saa ostaa muun muassa huoltoasemilta.

Sakko ilman tarraa nastarenkailla ajamisesta on 93,21 euroa.

Norjan nastaveron syynä ovat nastojen aiheuttamat terveyshaitat, joista suurin on katupöly.


Tässä myös vuosia sitten esillä olleita ajatuksia:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/04/16/tutkijat-haluavat-allesi-kitkarenkaat-seka-porkkanaa-etta-raippaa/20135521/304

Suomen "eduista ei tingitä" -asenteen vuoksi nämä ovat toki osa arkea noin parin vuosikymmenen aikajänteellä, mutta älkää nyt herran tähden olko niin pöyristyneitä asioista :)
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 13:20:19 kirjoittanut Rodion »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1994 : 03.02.2016, 13:28:28 »
Tuo samanlainen systeemi kuin Norjassa olisi ainakin teknisesti järkevän kuuloinen ratkaisu. Hinnoista voi sitten miettiä, että olisiko ne tuon suuruiset vai jotain muuta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Carcom Oy  Ateho