Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884310 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8975
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2700 : 28.10.2017, 17:06:58 »
Tarkoittaako tämä kolme vuotta vanhoja paistovuodelta/viikolta (Käyttämättömiä) vai kolme kautta käytettyjä?

Ne kovettuu tiemmä varastossakin kun kumista haihtuu pehmentimet.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2701 : 28.10.2017, 17:27:56 »
Ne kovettuu tiemmä varastossakin kun kumista haihtuu pehmentimet.

Tää on jännä homma, kun toiset kirjoittaa täällä ettei kannata ostaa paistotuoreita nastoja, vaan pitäisi antaa kovettua ja kun taas kitkojen pitäisi olla paistotuoreita.

Mä olen monesti ostanut ylivuotisia kitkoja (2-3 vuotta), kun niitä saa halvalla. Hyvin ajanut asiansa välikelinrenkaina  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2702 : 28.10.2017, 17:32:35 »
Ne kovettuu tiemmä varastossakin kun kumista haihtuu pehmentimet.
Renkaissa on kuulemma, 11% kumia. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2703 : 28.10.2017, 18:16:47 »
Sewwerran väitän vastaan ja puolustan itseäni, että kokemusta löytyy 5v vanhoista kitkoista. Eipä ne olleet pidoltaan sen kummemmat, kuin nuo nyt alla olevat hkpl seiskat. Tuoreita kitkoja kyllä haluaisin kokeilla ja jopa vähän harkinnutkin jos vielä hommaisi tälle talvelle nastojen tilalle kitkat  ::)

On nimittäin hitokseen liukkaat nuo hakkapeliitat. Ovat nyt neljättä talvea käytössä ja eilisen pikkupakkasilla kokeilin semikuivalla tiellä miten sitä pitoa riittää, tehden pienen vastaheitto-ohjausliikkeen kun vauhtia oli loivassa kurvissa öbaut 45km/h (taajama). Kyllä se perä vaan sieltä alkoi keventyä ja pientä sivuheittoakin oli.

Joku nastakatokin noihin on jo iskenyt..
Lähinnä tarkoitinkin sitä suurta joukkoa nastarenkailla ajelevia, joilla ei ole mitään kokemusta kitkoista, eivätkä osaa edes harkita vaihtoehtoa nastoille, kun ei se vaan tule mieleenkään. Tai kuvitellaan, että kitkoilla ajelu on yhtä vaarallista, kuin huonoilla nastarenkailla tai jopa nypityillä nastoilla.
Joukossa on myös niitä, joilla ei ole kokemusta kitkoista, mutta silti omaavat vahvoja mielipiteitä kitkoja vastaan. Tästä joukosta voisi löytyä monta uutta kitkakuskia, kun uskaltaisivat vain kokeilla. Jos vaihtoehto on jatkaa liukkailla nastakumeilla, tai kokeilla hyviä kitkoja, nin ilman muuta rohkaisen ottamaan uudet kitkat.

Itsekin ennen vailla kokemusta olin vahvasti nastojen kannalla ja mm. täältä oikein otti päähän lukea, kuinka muka Rodion ei saa kitkojaan sutimaan yrittämälläkään ja muut taas eivät saa nastojaan pitämään sutimatta holtittomasti. :D
Täyttä hevonkukkua ja provoahan se oli selkeästi, kuten topikin henkeen kuuluu, mutta sai itsenikin pikku hiljaa epäilemään, tarvitsenko sittenkään nastoja. Ja ainakin kokeiltuani kitkoja, voisin tulla haukkumaan niitä omien kokemusten tukemana, mutta kuinkas kävikään: Nastoja ei ole ikävä ja haluan rohkaista muitakin epäröijiä kokeilemaan rohkeasti. En moralisoida ja syyllistää "vääräuskoisia", tai väittää että oma ratkaisuni sopisi kaikille.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2704 : 28.10.2017, 18:42:58 »
Renkaissa on kuulemma, 11% kumia. :-\

Tämä! Suolaaminenkin on aloitettu, kun ei muovirenkaat busseissa pidä :-[

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2705 : 28.10.2017, 18:55:08 »
Viikko sitten pyöräytin jo kolme talvea ajetut R2 kitkat. Pintaa snadi vajaa 6mm kaikissa renkaissa. Testilenkillä kostealla asfaltilla totesin renkaat paljon liukkaammaksi kuin kesärenkaat. Sekä veto- että jarrutuspidossa. Oli hyvä testi, kun tuli konkreettisesti ilmi talvirenkaan heikompi pito paljaalla sulalla asfaltilla.

No viikollahan oli mustaa jäätä ja tätä lunta ja loskapintaa. Renkaat on kyllä selkeästi nyt viimeistä talvea alla. Voi olla että menee kesken talven vielä vaihtoon. Aika liukkaaksi on muuttuneet. Uutena nuo oli todella pitävät ja selkeästi kyykyttivät edellisiä neljä talvea ajettuja nastarenkaita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2706 : 28.10.2017, 19:31:30 »
Itsekin ennen vailla kokemusta olin vahvasti nastojen kannalla ja mm. täältä oikein otti päähän lukea, kuinka muka Rodion ei saa kitkojaan sutimaan yrittämälläkään ja muut taas eivät saa nastojaan pitämään sutimatta holtittomasti. :D

Rodionilla se sutimattomuus on puhtaasti sen sotanorsun voiman puutetta! D2 koneella kun ei kumia poltella!  ;D

Minulla sutii niin suvi-gummi, kitkat kuin nastatkin, kun sitä oikeanpuoleista pedaalia runtataan syyläriin.  :3/4 jättää sen:

Täyttä hevonkukkua ja provoahan se oli selkeästi, kuten topikin henkeen kuuluu, mutta sai itsenikin pikku hiljaa epäilemään, tarvitsenko sittenkään nastoja. Ja ainakin kokeiltuani kitkoja, voisin tulla haukkumaan niitä omien kokemusten tukemana, mutta kuinkas kävikään: Nastoja ei ole ikävä ja haluan rohkaista muitakin epäröijiä kokeilemaan rohkeasti. En moralisoida ja syyllistää "vääräuskoisia", tai väittää että oma ratkaisuni sopisi kaikille.

Minulla nastat ovat olosuhde asia, sillä liikun kovin usein märällä jäällä talviaikaan. Vaikka kilometreistä suurin osa tulee kuitenkin asfaltilla, joka on joko kuiva tai märkä.
Toisaalta, kun minun pitää mennä sinne minne olen menossa, minulla ei ole vaihtoehtoa olla menemättä.
Valitettavasti tuolloin kitkat eivät ole se vaihtoehto, koska en jaksa jumpata yhtään ylimääräistä lumiketjujen kanssa. Lisäksi ketjut rajoittavat nopeuden siihen 20km/h lukemaan.

Kyllä! Se, että käytän lumiketjuja, kertonee siitä, että joudun menemään ajoittain vähän hankalampiin paikkoihin pidon puolesta, eikä neliveto kitkoilla ole yhtään enenemiskykyisempi, jossa on sama kuljetuskapasiteetti kuin nykyisessä kulkineessani.

Kitkoilla on oma paikkansa, kuten natsoillakin. Mutta yhteinen nimittäjä noille on se, että testeissä huonoiten menestyneet ovat surkeita kumeja talviolosuhteisiin. Niille pärjää vähän vanhemman mallin paistotuoreilla gummeilla kevyesti!
Olennaisin asia tässä on nimenomaisesti se renkaan ikä!

Minulla gummit viihtyvät alla korkeintaan kaksi talvea tai kesää ja sitten ne menevät vaihtoon, oli niissä pintaa tai ei. Useimmiten niissä ei ole enää pintaa, kuten tiistaina suvi-gummit pois vaihtaessani saattoi huomata. Etusissa pintaa +3mm ja takasissa sakkorajoilla.
Tosin wammainen vaihdelaatikko on säästänyt taka-gummeja aika kivasti, kun sitä oikean puolista ei ole voinut runtata pohjaan 70-120km/h välisella nopeusalueella.

Nyt alle laitetuista talvirenkaista tosin näkee, ettei laatikko ollut wammainen vielä viime talvena. Tosin nastoja ei gummeista puutu kuin yhteensä seisemän kappaletta (koko sarjasta).

Jos joku pitää nastoja äänekkäinä, niin se on täysin kiinni autosta, missä ne ovat. Omassani nastojen rapinan kuulee ainoastaan ikkuna auki ajettaessa, joskus tunnelissa ajettaessa sen voi kuulla heikosti jopa ikkunat kiinni.

Minun puolestani käyttäkööt jokainen sellaista rengasta minkä hyväksi kokee, mutta kenellekkään en halua pakottaa mitän ehdotonta vaihtoehtoa.    :sundaydriver:

Kuten fatzerin mainos sanoo, makeinta on vapaus....   8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2707 : 28.10.2017, 19:43:49 »
Mä olen vissiin ollut tietämättäni potentiaalinen joukkosurmaaja kun mulla on tällä hetkellä talvikäytössä '06 kitkat ja '07 nastat. Ja vielä jumalauta vajaavetoinen auto jota pitää itte ajaa ilman sähköisiä helppokäyttöavustimia.

Tilastojen ja virtuaalitiedon mukaan mun ei pitäisi päästä mihinkään ja jos sattusin liikkeelle ja vauhtiin pääsemäänkin niin pysähtymisen oiskin pitänyt olla tavarajunan tasoa.

Perkule kun onkin epätietoisuuttaan tullut ajeltua ihan perstuntumalta ja ajatuksen kanssa, tän talviautoilunhan ois pitänyt olla hitokseen vaikeampaa ja turvattomanpaa. ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8975
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2708 : 28.10.2017, 19:50:44 »
Mä olen vissiin ollut tietämättäni potentiaalinen joukkosurmaaja kun mulla on tällä hetkellä talvikäytössä '06 kitkat ja '07 nastat. Ja vielä jumalauta vajaavetoinen auto jota pitää itte ajaa ilman sähköisiä helppokäyttöavustimia.

Tilastojen ja virtuaalitiedon mukaan mun ei pitäisi päästä mihinkään ja jos sattusin liikkeelle ja vauhtiin pääsemäänkin niin pysähtymisen oiskin pitänyt olla tavarajunan tasoa.

Perkule kun onkin epätietoisuuttaan tullut ajeltua ihan perstuntumalta ja ajatuksen kanssa, tän talviautoilunhan ois pitänyt olla hitokseen vaikeampaa ja turvattomanpaa. ???

Tuurilla isotkin laivat seilaa. Älä joudu tiukkaan tilanteeseen 10 v. vanhoilla kitkoilla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2709 : 28.10.2017, 20:36:06 »
... Tai kuvitellaan, että kitkoilla ajelu on yhtä vaarallista, kuin huonoilla nastarenkailla tai jopa nypityillä nastoilla.
Joukossa on myös niitä, joilla ei ole kokemusta kitkoista, mutta silti omaavat vahvoja mielipiteitä kitkoja vastaan. Tästä joukosta voisi löytyä monta uutta kitkakuskia, kun uskaltaisivat vain kokeilla....

Tuo on huvittava tosiasia. Minullekkin on tultu pätemään kuinka kitkarengas on kesärengas. Kun olen kysynyt onko henkilö ajanut kitkoilla, on vastaus ollut luokkaa "no en ole, mutta eihän se voi pitää..." :D

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2710 : 28.10.2017, 20:52:33 »
Minä tuon laskin kerran, tienasin 0,6€ vähemmän tunnille, kitkoilla. Tosin mitään proffan hattuja noiden laskelmien suhteen ei kannata päähän sovitella :D

The moose

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2711 : 28.10.2017, 20:55:21 »
Hyvin päässyt tän tampereelle sataneen lumen seassa.. tänään piti testiä kun mökiltä lähdin ja peruutin parkista alamäkeen ja kääntö lähtiessä eteenpäin ja ylämäkeen. Lunta joku 20cm. Sit kaupunkis taas saman verran loskamoskaa auraamattomalla tiellä ja jyrkkä mäki. Luulin että tähän jäätiin mut tais perän lukko pelastaa? Annoin loskassa viä kaasua mut ylös mentiin. Loskan alla oli jää.

Viimeks ollut kleberin nastat.. master ässä nastat.. michelin nastat.. nokian nastat.. nokian kitkat.. nokian nastat.. ja kaikilla on päästy perille.

The moose

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2712 : 28.10.2017, 20:59:49 »
Tää on jännä homma, kun toiset kirjoittaa täällä ettei kannata ostaa paistotuoreita nastoja, vaan pitäisi antaa kovettua ja kun taas kitkojen pitäisi olla paistotuoreita.

Mä olen monesti ostanut ylivuotisia kitkoja (2-3 vuotta), kun niitä saa halvalla. Hyvin ajanut asiansa välikelinrenkaina  ;).

Osa aiemmin mainituista renkaistani on ollut taksin koe renkaaina ja kun ei olla tykätty on tultu vaihtamaan ja ehkä on olleet renkasliikkeessä hyllyssä hetken tai olleet ihan tuoreet. Ei vaikutusta omiin kokemuksiin.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2713 : 28.10.2017, 21:25:58 »
Tuurilla isotkin laivat seilaa. Älä joudu tiukkaan tilanteeseen 10 v. vanhoilla kitkoilla.

Uusi rengas pitää luonnollisesti paremmin ja antaa enemmän pelivaraa äkkitilanteessa kuin vanhempi/kuluneempi.

Aika tärkeänä osana liikenneturvallisuutta pidän kuitenkin myös sitä miten hanakasti niihin tiukkoihin tilanteisiin hankkiutuu, joko tahtomattaan tai tieten tahtoen. Hästäk ajotapa ja ennakointi. Hästäk maalaisjärki.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2714 : 28.10.2017, 21:37:35 »
Rodionilla se sutimattomuus on puhtaasti sen sotanorsun voiman puutetta! D2 koneella kun ei kumia poltella!  ;D

Minulla sutii niin suvi-gummi, kitkat kuin nastatkin, kun sitä oikeanpuoleista pedaalia runtataan syyläriin.  :3/4 jättää sen:

Minulla nastat ovat olosuhde asia, sillä liikun kovin usein märällä jäällä talviaikaan. Vaikka kilometreistä suurin osa tulee kuitenkin asfaltilla, joka on joko kuiva tai märkä.
Toisaalta, kun minun pitää mennä sinne minne olen menossa, minulla ei ole vaihtoehtoa olla menemättä.
Valitettavasti tuolloin kitkat eivät ole se vaihtoehto, koska en jaksa jumpata yhtään ylimääräistä lumiketjujen kanssa. Lisäksi ketjut rajoittavat nopeuden siihen 20km/h lukemaan.

Kyllä! Se, että käytän lumiketjuja, kertonee siitä, että joudun menemään ajoittain vähän hankalampiin paikkoihin pidon puolesta, eikä neliveto kitkoilla ole yhtään enenemiskykyisempi, jossa on sama kuljetuskapasiteetti kuin nykyisessä kulkineessani.

Kitkoilla on oma paikkansa, kuten natsoillakin. Mutta yhteinen nimittäjä noille on se, että testeissä huonoiten menestyneet ovat surkeita kumeja talviolosuhteisiin. Niille pärjää vähän vanhemman mallin paistotuoreilla gummeilla kevyesti!
Olennaisin asia tässä on nimenomaisesti se renkaan ikä!

Minulla gummit viihtyvät alla korkeintaan kaksi talvea tai kesää ja sitten ne menevät vaihtoon, oli niissä pintaa tai ei. Useimmiten niissä ei ole enää pintaa, kuten tiistaina suvi-gummit pois vaihtaessani saattoi huomata. Etusissa pintaa +3mm ja takasissa sakkorajoilla.
Tosin wammainen vaihdelaatikko on säästänyt taka-gummeja aika kivasti, kun sitä oikean puolista ei ole voinut runtata pohjaan 70-120km/h välisella nopeusalueella.

Nyt alle laitetuista talvirenkaista tosin näkee, ettei laatikko ollut wammainen vielä viime talvena. Tosin nastoja ei gummeista puutu kuin yhteensä seisemän kappaletta (koko sarjasta).

Jos joku pitää nastoja äänekkäinä, niin se on täysin kiinni autosta, missä ne ovat. Omassani nastojen rapinan kuulee ainoastaan ikkuna auki ajettaessa, joskus tunnelissa ajettaessa sen voi kuulla heikosti jopa ikkunat kiinni.

Minun puolestani käyttäkööt jokainen sellaista rengasta minkä hyväksi kokee, mutta kenellekkään en halua pakottaa mitän ehdotonta vaihtoehtoa.    :sundaydriver:

Kuten fatzerin mainos sanoo, makeinta on vapaus....   8)
Olisiko jossain vaiheessa syytä rauhoittua tuolla liikenteessä, niin kumikin kestäisi enemmän. Tosin paljaallahan se paremmalta tuntuu ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Elekma  Autoracing