Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884390 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3360 : 04.01.2019, 13:25:03 »
Löysin eilen niitä tutkimuksiakin https://www.vti.se/en/news/major-test-a-lot-to-think-about-when-choosing-winter-tyres/
Oli tultu tulokseen, että talvihoito pystytään vielä kohtuudella toteuttamaan, kun nastallisten osuus on
- suomalaisen tutkimuksen mukaan 25-50 %
- norjalaisen tutkimuksen mukaan >50 %
Norjalaisilla on asiasta kokemustakin, suomalainen tutkimus taitaa olla tältä osin spekulatiivinen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3361 : 04.01.2019, 19:53:56 »
Mitäs sen on väliä kun lähtee se polanne?  :P
Lähtee ehkä, mutta kuluu terät aika äkkiä siinä myös. Ei se alustateräkään ihmeisiin pysty vaikka olisi hammasterä. Terätkin ovat aika kalliita.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3362 : 04.01.2019, 19:58:16 »
Lähtee ehkä, mutta kuluu terät aika äkkiä siinä myös. Ei se alustateräkään ihmeisiin pysty vaikka olisi hammasterä. Terätkin ovat aika kalliita.
En viittaa sinuun, mutta mielekuva:
- Istutaan kaupunginvaltuustossa
- Kuunnellaan aamuisin, kun naapurin Sepi 58v huutaa sulle pää punaisena, kun katu on auraamatta
- Mieti tapausta, kerro muille
- Kuuntele, kun Ilmari 46v ikivihreä vieressäsi huutaa, kuinka fossiili on murha
- Saa päänsärky
- Päätä, että kaupunki hankkii tiekarhun
- Kehu paikallislehdessä
- Kiellä karhun käyttö, koska terät kalliita
- Herää maanantai-aamuun kuuntelemaan Sepiä

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3363 : 06.01.2019, 19:21:11 »
Kitkat on varmaan vähänniinkuin anaaliseksi. Aluksi sitä vierastaa, mutta kai siitäkin ajan myötä oppii tykkäämään.

Tai sitten ei ole tietoa paremmasta  :D

Hmm, varmastikin kirjoittajalla on sitten kokemusta molemmista, en taida edes välittää tietää tuosta anaaliseksistä onko antavana vai saavana osapuolena.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3364 : 06.01.2019, 20:05:51 »
Kitkat on varmaan vähänniinkuin anaaliseksi. Aluksi sitä vierastaa, mutta kai siitäkin ajan myötä oppii tykkäämään.

Tai sitten ei ole tietoa paremmasta  :D


Kokemusperäistä tietoa on aina kiva lukea. S*

 ;D
Jos tuollaista tykkää harrastaa tai edes tulee mieleen, niin veikkaan että nastakummilla noi kakkosleikit voi hieman kirpaista. Varsinkin jos tuon päälle suolataan....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3365 : 06.01.2019, 20:16:35 »

 ;D
Jos tuollaista tykkää harrastaa tai edes tulee mieleen, niin veikkaan että nastakummilla noi kakkosleikit voi hieman kirpaista. Varsinkin jos tuon päälle suolataan....
Ai samperi!  :2funny: :2funny:

Ei saa, sattuu nauraminen iliman nastojakkii! :2funny:


Ajoin tänään liikenteessä, 22-vuotiasta etuvetoista autoa, jossa ei ole ajonvakautusta, ei sutimisen estoa ja renkaina nastattomat nastarenkaat. Auto pysyi penkkojen välissä, pysähtyi alamäkeen ja lähti ylämäkeen liikkeelle!
Onko fysiikka rikki...? ???

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3366 : 06.01.2019, 21:18:56 »
vaihdoin joulunviettoon lähtessäni R2 kitkat Goodyearin kitkoihin. On tietysti epäreilua verrata kuluneita renkaita uusiin, oli ne sitten kesä-, kitka- tai nastakummit, mutta eron ajo-ominaisuuksissa kyllä huomaa. R2 rullaa kyllä kevyemmin, mutta urissa vetely katosi oikeastaan kokonaan GY:llä. GY:ssä on pyöreämpi olka, johtuisiko sitten siitä.
Liikennevaloissa tuntuu monet niin kitka kuin nastakuskitkin (vajakit) jäävän jalkoihin, tosin enhän mä tiedä kuinka tosissaan ne lähdön ottaa (en minä ainakaa ota). Lisäksi monella tuntuu olevan taktiikkana antaa reilusti tennaria ja antaa luistoneston hoitaa loput jolloin auto jää sutimaan paikalleen hetkeksi. Volvon automaattiaski tekee lähdöt kyllä helpoksi, vaikka minusta luistattaa kyllä liikaa. Volvon luistonesto toimii minusta paremmin kuin esim VW:n.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3367 : 07.01.2019, 01:56:15 »
Se että tiekarhut on kadonneet ei merkittävästi kyllä vaikuta talvikunnossapitoon, talvikunnossapidossa kuorma-auton alaterä ajaa saman asian kuin tiekarhukin. Kesällä tiekarhu osaa muutaman ylimääräisen jipon.. joista mä tosin en ole täysin tietoinen. :)


Mitähän tapahtus kitkarenkaalla, joka on täynä nastoja?

Eikös ainakin Nokian nastarenkaat ole sellaisia sekarenkaita joissa on yhdistetty kitkarenkaiden lamellit ja nastat.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3368 : 07.01.2019, 08:56:12 »
Se että tiekarhut on kadonneet ei merkittävästi kyllä vaikuta talvikunnossapitoon, talvikunnossapidossa kuorma-auton alaterä ajaa saman asian kuin tiekarhukin. Kesällä tiekarhu osaa muutaman ylimääräisen jipon.. joista mä tosin en ole täysin tietoinen. :)

Kun ei aja samaa asiaa käytännössä...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3369 : 07.01.2019, 09:43:03 »
Kun ei aja samaa asiaa käytännössä...
Kuorma-auton alaterä ja tiekarhu eivät ole lähellekään sama asia. Tehoero on suunnilleen sama kuin ilmakiväärillä ja hirvikiväärillä. Ensimmäisellä voi vähän kiusata ja toisella saa jotain myös aikaan...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3370 : 07.01.2019, 13:16:25 »
Kyllä sillä auton alusterälläkin saa irti jos tarvii mutta silloin on lava täynnä tavaraa ja vauhtia 30-40km/h 80km/h sijasta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8977
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3371 : 07.01.2019, 14:08:07 »
Siis tiekarhuahan tarvitaan talvikunnossapitoon silloin jos auraus on alunperin laiminlyöty ja lumi polkeentunut tienpintaan.

Aurais heti kun sataa niin karhut sais keskittyä tienrakennuksen soranlevitykseen.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3372 : 07.01.2019, 14:39:13 »
Siis tiekarhuahan tarvitaan talvikunnossapitoon silloin jos auraus on alunperin laiminlyöty ja lumi polkeentunut tienpintaan.

Aurais heti kun sataa niin karhut sais keskittyä tienrakennuksen soranlevitykseen.
+1 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3373 : 07.01.2019, 15:10:52 »
Kyllä sillä auton alusterälläkin saa irti jos tarvii mutta silloin on lava täynnä tavaraa ja vauhtia 30-40km/h 80km/h sijasta.
Tässä kotikadullani auraus on aikataulutettu siten, että keskiviikkoisin 8-11 välillä aurataan.
Viikon tamppautuneita lumia kun yrittävät alusterällä poistella, niin aika surkea tulos siitä tulee.
Edes kaupunkitraktori perälevyllä ei poista sitä 20cm lumijäätä.
Tiekarhulla se lähtee kerta vedolla.

Ja kyllä, niitä löytyy vielä kaupungilta ja niitä jopa joskus käytetäänkin, kun vähempi ei riitä.
Hienosti se osaava kuski saa sen moskan pois tiestä siten, että jäännös on alle 1cm paksuinen vahingoittamatta asfalttia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3374 : 07.01.2019, 18:50:52 »
Siis tiekarhuahan tarvitaan talvikunnossapitoon silloin jos auraus on alunperin laiminlyöty ja lumi polkeentunut tienpintaan.
Tästä olen aivan samaa mieltä, mutta mutta...

Aurais heti kun sataa niin karhut sais keskittyä tienrakennuksen soranlevitykseen.
Ei ihan helppo toteuttaa, kun yhdellä alateräautolla pitäisi ajaa n. 100-200 km lenkki kahteen kertaan ja kahteen suuntaan ennen kuin yksikään muu auto ehti tampata lunta polanteeksi...

Ja kyllä, niitä löytyy vielä kaupungilta ja niitä jopa joskus käytetäänkin, kun vähempi ei riitä.
Joiltakin kaupungeilta vielä löytyy tiekarhuja ja syy on edellä mainittu. Hidas reagointi lumeen => polanne => alaterä ei pure => tarvitaan tiekarhua

Hienosti se osaava kuski saa sen moskan pois tiestä siten, että jäännös on alle 1cm paksuinen vahingoittamatta asfalttia.
Tiekarhulla onnistuu, kun kuski näkee terän ja säätömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Kuorma-auton alaterällä ajetaan enempi korvakuulolla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

KL-varaosat  Race.fi