Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #300 : 05.12.2011, 19:11:01 »
Tänään tuli auton alle ekaa kertaa kitkat. Oli vanhat nastat aika riskissä kunnossa. Ei rapinaa ja näin alkutuntumalta pitää jäisellä asfaltilla paljon paremmin ku vanhat rapisijat. :hello:
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #301 : 05.12.2011, 20:12:19 »
Saman havainnon tein itsekkin kun nyt ensi kertaa toisessa autossa kitkat. Samasta asiasta keskuteltiin aiemminkin ja joku linkittikin tätä havainota tukevan artikkelin.
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas+polyttaa+nastarengasta+enemman/a36951
Oheisessa linkissä on kerrottu muutaman vuoden takaisesta tutkimuksesta, joka tukee näkemystäsi.

EDIT lisätty lainaus"Kesärengas nostattaa katupölyä muita renkaita selvästi vähemmän. Nastarengas kuluttaa tien pintaa enemmän kuin kitkarengas, mutta kitkarenkaan nostattama katupöly on nastarengasta suurempi. Kitkarenkaan nostattaman pölyn massapitoisuus (PM10) on jopa kolminkertainen ja nastarenkaan päästö kaksinkertainen verrattuna kesärenkaaseen."
http://www.metropolia.fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/teollinen-tuotanto/nuuskija/

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #302 : 05.12.2011, 22:38:15 »
Olisi kiinnostavaa tietää tästä kitkarenkaiden imukuppi ilmiöstä? Itsellä ollut muutamat kitkat enkä ole niissä huomannut mitään imukuppiin viittaavaa. Lamelit on aikalailla vastaavat kuin nastoissakin on.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #303 : 06.12.2011, 00:13:13 »
Olisi kiinnostavaa tietää tästä kitkarenkaiden imukuppi ilmiöstä? Itsellä ollut muutamat kitkat enkä ole niissä huomannut mitään imukuppiin viittaavaa. Lamelit on aikalailla vastaavat kuin nastoissakin on.
tuolta löytyy vähän tietoa aiheesta http://www.nordicenvicon.fi/data/hue446gs/4.%20Polytutkimukset.doc

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #304 : 06.12.2011, 00:15:53 »
Olisi kiinnostavaa tietää tästä kitkarenkaiden imukuppi ilmiöstä? Itsellä ollut muutamat kitkat enkä ole niissä huomannut mitään imukuppiin viittaavaa. Lamelit on aikalailla vastaavat kuin nastoissakin on.

Kyse on kitkarenkaan pintarakenteesta...

Aiheesta ja pölyämisestä löytyy dokkarista. Jossain 4x sivulla on maininta aiheesta.
http://www.nokianrenkaat.fi/files/nokiantyres/muut_pdf/Ymparistoselonteko_2006.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #305 : 06.12.2011, 19:09:31 »
Entäs kuraläppien olemassaolo/puute tässä kuran nostatuksessa? Ovat nykyautoissa melko harvinaisia.
C30 2.0D R-design

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #306 : 06.12.2011, 19:21:49 »
Entäs kuraläppien olemassaolo/puute tässä kuran nostatuksessa? Ovat nykyautoissa melko harvinaisia.
Siihen voit avata oman aiheen kuraläpille...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #307 : 07.12.2011, 12:11:06 »
Vaaditaan kuraläppätopicia!

Asiaan: eilen lentokentällä käydessä huomasin, että isot tiet oli suolattu, mutta rampit oli jäässä! Eli kun isolta tieltä poistui rampilla, tuntui kuin auto olisi heilunut tuulessa. Hidastin ja kokeilin ratilla, niin tuntui miten auto lähti hieman liukumaan. Onneksi oli nastat ;) Suolakerroksessa olevat kitkat olisivat vieneet auton tangentin suuntaan sillankaiteeseen.

Noh, kun tiesi että oli liukasta, oli loppuosa rampista kiva ajaa pienessä luistossa ja näin sai tuntumaa taas talvikeleihin riittävässä nopeudessa.

Eilen tuli ensimmäistä kertaa ajatus: "tulis jo nyt se bemari jo niin voisi ajaa kunnolla" :D

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #308 : 07.12.2011, 19:25:18 »
"Lumialustalla suoritetuissa testeissä ei suuria eroja synny renkaiden välillä, eikä testien
perusteella voida sanoa kummankaan tyyppisen renkaan olevan parempi lumella
kuin toinen. Ainoastaan keskieurooppalaiset kitkarenkaat pärjäävät selvästi heikoiten
lumitesteissä. Kestopäällysteellä suoritetuissa testeissä nastarenkaat menestyvät hieman
paremmin kuin pohjoismaiset kitkarenkaat, mutta erot ovat varsin pieniä. Sen
sijaan TV:n testaamat keskieurooppalaiset kitkarenkaat pärjäävät kestopäällysteellä
erinomaisesti, sekä vesi- ja loskaliirtotestissä ne ovat selvästi parhaimmat.

Sisämelun mittauksissa kitkarenkaat ovat odotetusti selvästi hiljaisempia kuin nastarenkaat.
Tuulilasin melumittauksessa ero renkaiden välillä on n. 6 dB vauhdin ollessa
50 km/h ja n. 3 – 4 dB 120 km/h vauhdilla.

 TM ja TV testasivat myös renkaiden vierintävastuksia. TM ilmoittaa vierintävastuksen polttoaineen kulutuslisäyksen kautta.  Testin mukaan paras nastarengas kuluttaa keskimäärin n. 2 % enemmän bensaa
kuin paras kitkarengas.

Teiden kulumisen kannalta nastarenkaat ovat kiistatta suurin ongelman aiheuttaja.

Katupölyn muodostumisessa nastarenkaat ovat todettu kitkarenkaita pahemmaksi pölynaiheuttajaksi.

Erittäin likaisilla tienpinnoilla kitkarengas tosin nostattaa enemmän pölyä ilmaan ”imukuppiefektinsä” ansiosta.

Onnettomuustilastoiden mukaan riski joutua onnettomuuteen kitkarenkailla on samaa
tasoa kuin nastarenkailla. Tarkempi tutkimus kuitenkin paljastaa, että erot nasta- ja
kitkarenkaiden välillä tulevat näkyviin rengasriskien esiintymisessä talvikelionnettomuuksissa,
jolloin kitkarenkaiden osuus nousee lähes 30 prosenttiin. Tämän tutkimuksen
avulla voidaan päätellä, että kaikkein liukkaimpien kelien aikana riski joutua onnettomuuteen
kitkarenkailla on 2,7-kertainen nastarenkaihin verrattuna"

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/30880/Henri%20Sairanen.pdf?sequence=1



ja Ruåtsissa http://autot.oikotie.fi/uutinen/nastat-pois%2C-toivoo-ruotsin-tielaitos/18067?ref=HS

"Tukholma. Ruotsin tielaitos suosittelee, että autoilijat siirtyisivät käyttämään nastattomia talvirenkaita eli niin sanottuja kitkarenkaita.

Viraston mukaan syy on terveydellinen: nastat irrottavat asfaltista hengitysilmaan pienhiukkasia, jotka aiheuttavat sydän- ja verisuonisairauksia. Tutkimusten mukaan hiukkaset tappavat vuosittain jopa 1 800 ruotsalaista - noin neljä kertaa enemmän kuin liikenneonnettomuudet."
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011, 19:27:35 kirjoittanut v6omega »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #309 : 07.12.2011, 20:09:40 »

Katupölyn muodostumisessa nastarenkaat ovat todettu kitkarenkaita pahemmaksi pölynaiheuttajaksi.

Erittäin likaisilla tienpinnoilla kitkarengas tosin nostattaa enemmän pölyä ilmaan ”imukuppiefektinsä” ansiosta.


Viraston mukaan syy on terveydellinen: nastat irrottavat asfaltista hengitysilmaan pienhiukkasia, jotka aiheuttavat sydän- ja verisuonisairauksia. Tutkimusten mukaan hiukkaset tappavat vuosittain jopa 1 800 ruotsalaista - noin neljä kertaa enemmän kuin liikenneonnettomuudet."
Nastarengas irrottaa asfaltista pienhiukkasia jotka kitka rengas nostaa ilmaan?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #310 : 07.12.2011, 20:16:17 »
Joo, kovaa tekstiä.

Suomessakin Helsinki & co on kauhea paikka. Pienhiukkasia on ilmassa renkaista, pakokaasuista jne. Eikä siltikään tilastoissa näy piikkiä, Miksi?

Paljonko kuolee dieselbussien ja raskaanliikenteen pienhiukkasiin? ei 1800 vuodessa riitä..

Paljonko liikenteessä kuolleisuus nousisi, jos nastoista luovuttaisiin?


EDIT:tie on suolattu märäksi, pienhiukkaset pysyy tiessä/autojen kyljissä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #311 : 07.12.2011, 21:06:50 »
Joo, kovaa tekstiä.
Paljonko kuolee dieselbussien ja raskaanliikenteen pienhiukkasiin? ei 1800 vuodessa riitä..
Paljonko liikenteessä kuolleisuus nousisi, jos nastoista luovuttaisiin?

Diesel saa pienhiukkasissa synninpäästön. Bensavehkeet tuottava pienempiä partikkeleita esittäin runsaasti, jotka menevät keuhkojen pohjille asti. Diesel-noki jää matkalle. Aiheesta oli joskus TM:n artikkeli.  Tuossa parisen viikkoa sitten otaniemessä sisätiloissa oli 3000 alle 10µm partikkelia millilitrassa.

Mutta autojen pienhiukkaspäästöt kalpenevat minkä tahansa kivihiili/turve-voimalan päästöille.  Saa nimittäin autoja laittaa jonoksi likemmäs ouluun asti, että keskisuuren kivihiilipolttimen pienhiukkaspäästöt ylittyvät.
Puun pienpoltosta puhumattakaan...

Mutta jos pienhiukkasia pitäisi jollakin tehokkaasti vähentää, niin turve/kivihiili välittömästi polttokieltoon!   :tickedoff:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #312 : 08.12.2011, 11:37:09 »
Joo, kovaa tekstiä.

Suomessakin Helsinki & co on kauhea paikka. Pienhiukkasia on ilmassa renkaista, pakokaasuista jne. Eikä siltikään tilastoissa näy piikkiä, Miksi?

Paljonko kuolee dieselbussien ja raskaanliikenteen pienhiukkasiin? ei 1800 vuodessa riitä..

http://www.hel2.fi/tietokeskus/julkaisut/pdf/07_12_17_tutk_10_Valkonen.pdf

Siitä voi tutkia miten elinajanodote on kehittynyt Helsingissä. Onko esimerkiksi korkea elinajanodote Kulosaaressa metron vai tulojen ansiota? ;)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #313 : 08.12.2011, 12:45:48 »
En lukenut, mutta ei ainakaan metron ansiota. Sen verran on pienhiukkasia ilmassa, itäväylän liikenteestä.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #314 : 08.12.2011, 13:14:26 »
En lukenut, mutta ei ainakaan metron ansiota. Sen verran on pienhiukkasia ilmassa, itäväylän liikenteestä.

Ja vuosia sitten linja-autolakon tehtii tutkimus ja todettiin että Helsingin ilmanlaatu oli lakon aikana huomattavasti parempi kuin normaalisti, eikä ruuhkia ollut nimeksikään.. ja kuten jo aiemmin on kirjoitettu niin linja-autot, bussit, kuorma-autot jne ovat varustettu nastattomilla (M+S) renkailla....

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy