Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla

  • 217 Vastauksia
  • 65854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #210 : 09.02.2014, 22:08:36 »
Niinpä, onhan se todellakin järkevää rakentaa kerralla kestävä jne. Tää on kuitenkin vaan ja ainoastaa talviauto josta en ole alunperinkään mitään tehoa hakenut ::) Tarkoitushan oli alunperin ajaa vaparikaasarina mut sai osat halvalla. Ja aika monessa vanhemmassa turboautossa ei ole cooleria vakiona, toki vähemmän puristuksia jne mut kuitenkaan ei ole välttämätön. Jos tää jäis pidemmäks aikaa niin toki hommaisin coolerin ja vaihtaisin mahdollisesti koneenkin, joka ei tosin tältä foorumilta plussaa sais. Vihellys, suhina, pörinä ja räminä pelkästään kelpaa vallan mainiosti.

Jos vaikka loppus tää ylimääräinen jauhaminen.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 22:11:09 kirjoittanut Pöndeix »
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #211 : 09.02.2014, 23:39:01 »
Mie en nyt vaihteeks ymmärrä tota nillitystä. Jos tehään jäteosilla (vai tahtooko joku oikeasti B200K:n mualle kun romuralliautoon?) hauskanpitolaite, joka mielestäni käyttö ja osat huomioonottaen kestää hämmentävän hienosti ja pahvi petti vasta kun laite ekan kerran ylikuumeni, ei lie mitään järkeä lyödä sinne 600e peruskone (öljysumunen ft/fk) ja siihen sitten m90 sre:llä kylkeen (tonni sileenä plus pikkuhilppeet päälle).

Pioneerihenkeä kyllä ajella ahdetulla B200K, pitäsköhän iteki huvikseen kokeilla ton B200E ahtaminen avaamatta ihan vaan koska voi. Sais ainaki ultimaattisen hienon rypistyksen aikaseks, viä jos sen tekis modatulla k-jetillä ::). Sevverta voisin kyl huudella, että vakiocooleri olis hyvä investointi, maksaa putkineen alta satkun ja melko helposti voisi säästää pahvijumpalta kelien lämmettyä. Maalauksestakin voi olla montaa mieltä, mutta kai se laululinttaa korostava sävy on laululinttaan ihan jees?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #212 : 10.02.2014, 00:25:15 »
Hattua pitää nostaa Pöndeix:llä. Tämä kaveri saattaa maksaa joku päivä jollekin palstalaiselle sen kk-palkan (siis työllistää). 100 kaveria puhuu turbotuksesta jne... Mutta kuitenkin vain 20% autoilijoista saa vaihdettua kesä/talvirenkaat alle itse. Omalla rahalla, omalla ajalla, tänne kirjoittaen... on jo hatun noston ansainnut -H- Paljon paistaa tekstistä perehtynyisyyttä asiaa. Omista kokemuksista ja mahdollisista virheistä, anna jatkossakin neuvoja palstalaisille.  -H-

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #213 : 10.02.2014, 01:05:19 »
Kyl mä sen välijäähyn varmaan ostankin siis jos auto ei kaupaks mene ja jää pidemmäks aikaa :) Olis tuossa ylimääräsenä datsunista 600x300x120 jäähy mutta tekee vähän tiukkaa sovitella volvon keulille..
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #214 : 10.02.2014, 17:33:44 »
Aletaas vääntää rautalangasta.

Ei nakuttanut bensalla, tämän jälkeen muutin käymään e85. Ahtoja vaan pudotin hieman samalla. Miksi alkaisi nakuttamaan? Ja ilman lastuahan saa koko karttaan:

Pinni 18 maihin = 3 astetta myöhäistystä
Pinni 19 maihin = 6 astetta myöhäistystä
Pinnit 18 & 19 maihin = 3 astetta ennakkoa

Ei ole vieläkään cooleria, mutta ilma ollut ajellessa -15-20 celsiusta kun bensalla käydessä tuli ajeltua kuitenkin vielä plussan puolella.

Vakio suuttimet? Niin? Bensanpaine nostettu 5,5bar ja laajakaista ahkerassa käytössä. Ja kyllä kansipahvi oli pettänyt 4. sylinterin kohdalta, ei nakutusjälkiä. Kansi plaanattu , Victor Reinzin tiiviste+kannenpultit ja taas rokkaa.

Syyllinen tais tosiaan olla tuo letkun murtuminen ja hetken nesteittä käyminen. Ei se nyt ihan itekseen tosiaankaan hajonnut.

Olen hyvinkin tietoinen EZK:n pinnikikkailuista.

Mutta, kokeileppa mitata kuinka kuumaa ilma on kun se puristetaan turbolla kasaan, se -20 ulkolämpötila ei oikeastaan siinä enää kauheita vaikuta.

Myös 5,5bar bensanpaine aiheuttaa suuttimissa varmana jo mielenkiintosia efektejä (varsinkin jos kyseinen lukema on peruspaine). Eli tulee pisaroitumista yms, sekä sylinterikohtaset ruiskutusmäärät voi olla ihan mitäsattuun.

Lainaus
Hattua pitää nostaa Pöndeix:llä. Tämä kaveri saattaa maksaa joku päivä jollekin palstalaiselle sen kk-palkan (siis työllistää). 100 kaveria puhuu turbotuksesta jne... Mutta kuitenkin vain 20% autoilijoista saa vaihdettua kesä/talvirenkaat alle itse. Omalla rahalla, omalla ajalla, tänne kirjoittaen... on jo hatun noston ansainnut -H- Paljon paistaa tekstistä perehtynyisyyttä asiaa. Omista kokemuksista ja mahdollisista virheistä, anna jatkossakin neuvoja palstalaisille.  -H-

Aloin juuri miettimään että missä se perehtyminen näkyy?

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #215 : 10.02.2014, 17:52:43 »
Ei näy missään, en ole perehtynyt enkä tule koskaan perehtymäänkään.

Tiedossa on joo, että varmasti on ilma kuumaa turbolta lähtiessä. Mut pienilläkin asioilla on väliä, vaikka muuta väität. Ensinnäkin pelkästään e85 pudottaa lämpötiloja suht reilusti. Ihan näin esimerkkinä, datsunissa pitkässä vedossa egt n. 850/900 °C  bensalla kun taas e85 käytössä putoaa alle 700 °C. Ja voitko tosissas väittää ettei nakuherkässä koneessa vaikuta vaikka tuo 6 astetta myöhäsemmälle, varsinkin kun e85 kestää reilusti enemmän ennakkoa?

Ja paineennostosta..Onks tää taas tätä ettei volvojen suuttimet toimi isommilla paineilla? Ainakin turbobricksillä on käytetty onnistuneesti vakiosuuttimia e85 käytössä samanlailla ku minä käytän. Ja mm. siemensin deka 630cc ei tuu mielenkiintoisia efektejä. Ja kyllä on virtauspenkissä todettu. En jaksa uskoa myöskään pisaroitumista saati isoja eroja ruiskutusmäärissä.

Vedetään nyt vielä tälläne provo, pitkien vetojen jälkeen kaikki tulpat näyttäny samalta. Pitäis kai hommata laajakaista ja pakolämpömittari jokaiselle sylinterille.

Sovitaan että olet oikeassa kaikessa niin loppuis tää virtuaali* kasvatus :)
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 18:10:37 kirjoittanut Pöndeix »
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #216 : 11.02.2014, 13:34:52 »
Vakio suuttimet? Niin? Bensanpaine nostettu 5,5bar ja laajakaista ahkerassa käytössä. Ja kyllä kansipahvi oli pettänyt 4. sylinterin kohdalta, ei nakutusjälkiä. Kansi plaanattu , Victor Reinzin tiiviste+kannenpultit ja taas rokkaa.

Millä pirun pumpulla saat tuo 5,5baarin peruspainee ja riittääkö paineenalainen tuotto vielä sillä 6,5 baarin paineella, jos sinulla on 1 baari ahtoja?

saati isoja eroja ruiskutusmäärissä.
Noissa suuttimissa voi vakiona olla reilusti yli 10% heittoja samassa satsissa.  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #217 : 11.02.2014, 15:22:55 »
Allekirjoituksen datsunin vakiopumpulla ja riittää, ahtojahan on 0,8bar ollut. Mut joo, autolle on senverran monta ostajaehdokasta enkä tule autolle enää mitään tekemään niin eiköhän tänkin vois jo lukotella. Kiitos ja anteeksi.

Ps, hyvät on sitten vakiosuuttimet.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2014, 15:57:46 kirjoittanut Pöndeix »
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

 

Proturbo  Autodiagnoosi