Huoltovapaa tarkoitaa, ei huollettavissa, kertakäyttöinen, nestettä ei voi lisätä. Mikäli kyseessä on nesteakku, on se vainaa, kun sieltä on huohotusputken kautta haihtunut riittävästi nestettä. Mikäli akussa olisi perinteiset korkit, siihen olisi voinut lisätä akkuvettä ja jatkaa käyttöaikaa.
Huohotusputki yhdistää kennojen kaasutilat toisiinsa ('korkista korkkiin') ja akun päässä olevasta nipasta kaasut voidaan johtaa lekulla tilasta ulos. Sinällään tuosta letkusta ei mielestäni oli merkittävää etua, mikäli akkutila ei ole päältä täysin ilmatiivis, tulevat kaasut ovat myrkyttömiä vetyä ja happea. Vety kevyenä poistuu nopsaan, joten syttymisvaara on lähinnä teoreettinen.
Suurin osa noista "huoltovapaista" akuista voidaan huolta. Esimerkiksi tuo levinnyt snjander, joka oli muuten elämäni ensimmäinen takuu-aikana kuollut akku.
Yleensä noista akuista löytyy sieltä normaalilta paikalta sen tarran alta peitelevy, jonka pois nostamalla pääsee näkemään ihan normaalit korkit ja nestetilan. :hello:
Nykyisin on vain näköjään tapana jemmata ne korkit. Liekö sitten ihmiset laitelleet akku "vedeksi" vesijohtovettä tms. ja valitelleet akkujen laatua. Tosin akku ei kadota vettään mitenkään muutoin kuin ylilataamalla (liian suuri latausjännite tai virta).
Mitä tuohon levinneeseen snjanderiin tulee, niin se ei koskaa käynyt edes alle 50% varauksessa menneiden 2 vuoden aikana. Mutta se vain hyytyi eräänä aamuna (yöllä -27C).
Olen pitänyt tapanani laittaa autoon kaiken varalta niin suurikapasiteettisen akun kuin mahdollista, koska pakkasessa siitä saa eniten irti kapasiteettia. Jos vaikka joutuisi sahaamaan hitusen tms. häiriö-tilanne.
Haitaksi en sitä ole huomannut, varsinkaan dieseleissä. Eipä sen puoleen sähkökään ole koskaan loppunut kuin vikatilanteessa (joku sähkölaite on kuluttanut virtaa ja akku tyhjä). Tämän tyhjentymisen jälkeen akku on yleensä vaihtunut pikimmiten.
Tietty rullakenno-akku (kuten optima) on käynyt monasti mielessä, mutta lienen henkistä köyhyyttä, ettei ole tullut hankittua, kun se on tuntunut aina "niin" kalliille vs. tavallinen. Toki purkuvirtaa rullakennosta saa reilusti, koska sen ominaisuus on äärimmäisen pieni sisäinen resistanssi. Mutta kapasiteettia sitten taas on vain 55Ah sellaisessa akussa, joka volleen sopii... Joten olen pysytellyt noissa perinteisissä.
Pisinpään kestänyt akku oli aikoinaan Suomi-salama, joka oli dieselissä reilun yhdeksän vuotta, kunnes eräänä syksyisenä aamuna se ei jaksanut pyörittää starttia, jolloin se meni vaihtoon.
Vaihdan akun yleensä heti kun se oireilee jollakin tavalla. Normaalisti olen vaihtanut akun melko pian kun olen auton ostanut käyttynä ja seuraavaa akun vaihtoa ne eivät yleensä ole allani kokeneet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Fiudessa orkkis akku kesti kolme vuotta. Sinne sen jälkeen sorvattu banneri on pyörittänyt starttia sen toiset kolme vuotta ilman oireita.
Akun kestoikänä allekirjoittaneella voi sanota, että 5-9 vuotta.