Futurez  Kulkukoira

Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa

  • 30 Vastauksia
  • 11620 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #15 : 20.07.2013, 00:27:11 »
Erittäin hyvä huomio kylläkin. Hyvä muistisääntö on se, että oikealla puolella on oikean- ja vasemmalla puolella vasemmankätiset kierteet. Sitten kun pitkästä aikaa yrittää muistaa, että olikos se nyt kierre- vai kääntämissuunta niin taas käännetään väärään suuntaan.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #16 : 20.07.2013, 00:50:51 »
Itellä tullut kohdalle lähinnä tenavien pyöriä kasatessa.
"Miksei tää ny lähe kierteelle..."

hevonen

  • Vieras
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #17 : 20.07.2013, 01:01:35 »
Ahaa. Nyt tulee vain mieleen 13mm/14mm. Missä päin olisi 14mm/15mm? Sieltä voisi käydä lainaamassa.  ;)
Monasti pakoputken kiinnitys sarjaan on 15mm muttereilla, myöskin tarvikemallin tukivarret on monasti apurunkoon 15mm muttereilla.(etuvedoissa..)
Raidepään nivelissäkin noita monasti on.

Eikös kunnollinen iso mutterisorvi olis tuossa paikallaan? Siis siirtoleuka-avain aka jakoavain. :)
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 01:05:03 kirjoittanut hevonen »

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #18 : 20.07.2013, 01:25:16 »
Eipä auta mutterinmurhaustyökalu, ei. Polkimissa on niin kapea "otepinta" että sinne ei mahdu edes pikkujakari puhumattakaan sellaisesta jolla ne saisi auki.

Tai sitten voi olla tylsä ja ostaa poljintyökalun. Pitäisiköhän tuollainen itse asiassa ottaa seuraavassa Bike-Discountin tilauksessa kun samoilla posteilla tulisi.

http://www.bike-discount.de/shop/k1254/a23985/pedal-wrench-hi-torque-btl-10l-extra-long.html

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #19 : 20.07.2013, 21:43:15 »
Mulla on kaksikin poljinavainta mutta lienevät varmaan liian halpaa tavaraa kun
eivät kestä vaan antavat periksi. Taidanpa seuraavaksi käväistä paikallisesta
vesijohtoliikkeestä hankkimassa galvanoidun vesijohtopätkän jatkovarreksi.
Sellaista kun tuntuu aina silloin tällöin tarvitsevan vähän joka paikassa ja olen
kyllästynyt irrottamaan hallitunkista nostovipua.

Keravalla on hyvä, asiakasmyönteinen Lundbergin fillarikorjaamo, jonne voisi
viedä ja avaisivat alta aikayksikön. Ovat jeesanneet monessa asiassa vuosien
mittaan. Mutta kun minulla on fiksaatio siitä, että kaikki pitää saada itse tehtyä.
     
Park Toolilla on kohtuuhintaisia  kaluja ja tämä malli varmasti kestäisi. Harmi vaan,
että jenkkilästä tänne tuotaessa hinta moninkertaistuu, ja eBaysta tilattessa ne
postimaksut nousevat turhan suuriksi, luokkaa 20-30 €.



Itse asiassa olen ollut yllättävän tyytyväinen Bilteman polkupyörätyökaluihin.
Etenkin hintaansa nähden ovat osoittautuneet ihan toimiviksi. Poljinavainkin
näyttäisi kohtuullisen asialliselta ja ovat aina vaihtaneet mukisematta, jos olen
onnistunut jonkin työkalun hajoittamaan.  :pomo:

« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 21:56:42 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #20 : 20.07.2013, 22:27:46 »
Pöh, tuonkin saa Saksasta 5,95€ postikuluilla.

http://www.bike-discount.de/shop/k1254/a60843/pw-4-professional-pedal-wrench.html

Putkenpätkässä jatkovartena on se huono puoli että sen on oltava aika helkkarin rajun kokoinen mahtuakseen isomman lenkkiavaimen päälle ja jos se siihen menee niin sitten se pelaa jo vähän heikonlaisesti pienten avainten kanssa. Sikäli tuo alussa esitelty jatkovarsi olisi mainio keksintö mutta mistäs vaan sellaisia saataisiin.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #21 : 21.07.2013, 00:51:47 »
Joo. Ja hinta vaatimattomat 37,90 €. PÖH-paljon avaimesta jota tarvitsee pari kertaa vuodessa.

Galvanoitu vesijohtoputki on kyllä paksu. Ohuempi huonekaluputki voisi olla parempi jos sen puristaa litteäksi.

Noita kiintarin (tai lenkin) jatkoja saa jenkeistä. Ei ole siellä edes kallis, 24.95USD. Laitoin tilauksen
ja odottelen tietoa postituksen hinnasta. Jos ja kun menee posteineen yli 22 Euron, menee verot ym.
Jenkeistä tuleva tavara menee kokemuksesta tullin kautta. Kerron kun saan tietää kustannuksista.




Onhan tuo helpohko itsekin rakennella vaikkei ihan noin siistiä saakaan aikaan. Vaikka
tollasesta vanhasta epäkelvosta öljysuodatinavaimesta, jollainen löytyy autotallista.
Ketjun lukitsin pyörähtelee koska on kiinni vain yhdellä niitillä. Poistaa turhat ja niittaa
tai pulttaa kiinni sopivat U-muotoon käännetyt härpäkkeet.

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 12:53:13 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #22 : 21.07.2013, 01:13:21 »
Tuolla saksalaisessa kaupassa on halvempaa BBB-avainta hintaan 11,90 € ynnä 5,95 € = 17,85 €.
http://www.bike-discount.de/shop/k1254/a23985/pedal-wrench-hi-torque-btl-10l-extra-long.html



eBaysta saa saman UK:sta noin 11 Eurolla posteineen. Ja on erinomainen eBayn ostajan turva takana.
http://www.ebay.co.uk/itm/140707266751
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #23 : 22.07.2013, 10:43:35 »
Paremmista pyöräkaupoistakin löytyy kunnollisia poljinavaimia, esim juuri Park Toolia. Tai saksasta edullisesti jos ei ole kiire. Itse olen käyttänyt hankalien polkimien aukaisuun Bilteman pitkävartista kita-avainta ja 1.5 m neliöputkea jatkovartena. Yksikään poljin ei ole jäänyt avaamatta. Tosin kaikki omat polkimeni on kuusiokololla varustettu ja niihin löytyy sitten kunnolliset T-vääntimet.

Jännä juttu että esim Bahcon 15 antautui polkimien avauksessa ilman jatkovartta, mutta toi Bilteman(!) avain on kestänyt jatkovarren kanssa riehumiset. Aikanaan sen ostinkin vain tuohon tarkoitukseen.
Polkimen kun laitat sitten takaisin, niin muista laittaa jotain rasvaa tai pastaa kierteisiin. Ja ei tarvitse kiristää apinan raivolla, polkimet ovat itsekiristyviä.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #24 : 22.07.2013, 13:37:24 »
Kuusiokolo on tässä harmiksi ainoastaan 6mm enkä uskaltanut vääntää vaikka laadukkaalla avaimella kokeilinkin. Jos olisi 8mm niin rohkenisin lujemmin vääntää. Bahcon laatu on valitettavasti nykyään hieman vaihtelevainen ja itse olen pyrkinyt hankkimaan vain niitä, joissa lukee "Made in Ruåtsi". Bilteman 10 vuoden takuulla olevat työkalut ovat osoittautuneet varsin asiallisiksi enkä ole niitä toistaiseksi rikki saanut.

Poljin on täysin rikki, Saanut joskus vettä ja laakerikuulat pudonneet. Asennan siis uudet polkimet ja toki laitan tipan öljyä kierteiniin jo siksi, että saa asiallisesti kierrettyä kiinni. Fillarin ostin Uusix-verstaalta 20 eurolla ja muuten aika hyvä noita polkusimia lukuunottamatta. Pitää nyt kuitenkin avata fillarin 7-vaihteinen kappa ja katsoa miltä näyttää. Ihan noin mielenkiinnon vuoksi. 

Tuosta kierteiden suunnasta (itsestään kiristyvyys) tuli mieleeni, että joissain jenkkiautoissa oli 60-luvulle saakka oikealla puolella vasemmankätiset kierteet. Taisi olla joissain eurooppalaisissakin. Mahtoi siinä moni puhkua ja puhista kun yritti pultteja avata.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #25 : 22.07.2013, 15:00:40 »
Yllättävän paljon se 6 mm kuusiokoloavainkin kestää. Ainakin jos käyttää Stalwilleä tai vastaavaa. Voi kuitenkin olla että teräksinen poljinakseli on leikkaantunut kiinni alumiiniseen kierteeseen ja kierre tulee kammesta mukana kun sen saa auki.
Aina voi kokeilla että hitsaa akselin päähän vaikka ruuvin, jos vaikka kunnon lämpö auttaisi aukeamiseen. Tai sitten poraat akselin päähän reiän, alkureikähän siinä onkin jo valmiina. Rataspuolen polkimen porauksessa poraussuunta on vielä samalla aukeamissuunta, joten hyvällä tuurilla poljin aukeaa porauksen yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 15:03:15 kirjoittanut Itsok »

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #26 : 22.07.2013, 19:29:10 »
Vasemmanpuolinen lähti kyllä kiertämällä.
Oli niin pahasti ruosteessa, että piti melkein
koko kierteen matkan kääntää ihan tosissaan.
Tuo poraussuunnan mutterinavausoptio olikin
hyvä pointti. Hitsausvermeitä minulla ei ole.

Mutta kyllä se siitä vielä lähtee. Kele.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 12:50:42 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #27 : 22.07.2013, 20:07:01 »
Kummasti helpottaa työskentelyä, jos saat kammen irti keskiöstä. Spefisiä kammenulosvetotyökaluja on paria erinlaista. Myös universaalilla ulosvetäjällä voi napata kammen irti.

Jos poljin on rikki, niin laikkaa akseli poikki siten että avainväli jää ehjäksi. Voi saada järeämmän kita-avaimen kiinni. Ja taas saa samalla kunnolla lämpöä kierteelle...

edit. kirotusvirheitä
-Lämpöähän akseliin saa vaikka hiomalla kulmahiomakoneella polkimen akselia, jos polkimen teurastuslinjalle lähtee.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2013, 13:54:11 kirjoittanut Itsok »

hevonen

  • Vieras
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #28 : 22.07.2013, 20:14:58 »
Mutta kyllä se siitä vielä lähtee. Kele.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Makita 115mm. :2funny:
Kyllä tuolla polttomoottorikäyttösellä turhat purseet lähtee kiskosta... ;) Ei niin kovasti kolista pyörän alla...
Mutta missä on kaverin kuulosuojaimet...

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kiintolenkin jatkovarsi hakusessa
« Vastaus #29 : 23.07.2013, 12:30:15 »
Ajattelinkin seuraavaksi irrottaa kammen. On tuollainen jo vuosia hyvin palvellut Bilteman ulosvedin.
Siitä hajosi heti alkutaipaleella heikko kuusiokoloavaimen päätyholkki ja avain painuu kierteisiin,
mutta sen olen ratkaisut laittamalla sopivan ruuvin kolon täytteeksi.

Tuossa kuvassa näyttää kammen kierteisiin kieretävä osa olevan väärin päin.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2013, 12:33:06 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

 

Autoracing  KL-varaosat