Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE

  • 24 Vastauksia
  • 11109 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #15 : 02.10.2015, 20:13:35 »
No minkäs sorttimentin letku, putki tms. siltä oravanerottimelta menee ahdistimelle päin? Ei kai imupuolella ole jotakin löperöä kumiletkua välissä?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #16 : 20.10.2015, 11:29:12 »
No minkäs sorttimentin letku, putki tms. siltä oravanerottimelta menee ahdistimelle päin? Ei kai imupuolella ole jotakin löperöä kumiletkua välissä?

Nyt en ihan tajunnu täysin, mitäköhän tarkotit oravanerottimella? :_D

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13539
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #17 : 20.10.2015, 13:21:27 »
Nyt en ihan tajunnu täysin, mitäköhän tarkotit oravanerottimella? :_D
ilmanputsaria... jos on pimp my ride kamaa konehuoneessa niin ainut syntaksi tuolla on pitää oravat ja lehmät pois koneesta, kaikki pienempi menee koneeseen ja ettei imupuolella ole mitää pehmeää letkua...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #18 : 20.10.2015, 14:35:45 »
ilmanputsaria... jos on pimp my ride kamaa konehuoneessa niin ainut syntaksi tuolla on pitää oravat ja lehmät pois koneesta, kaikki pienempi menee koneeseen ja ettei imupuolella ole mitää pehmeää letkua...

Aivan joo, voihan sen noinkin ilimaista.  ::) Siis ihan normi vakioletkut sieltä menee, sellanen "paksu pölynimuriletku"...?

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #19 : 19.11.2015, 08:42:15 »
Elikkäs vähän päivitystä, mitä on tullut tehtyä!

Tosiaan tämä öljyvuoto on nyt ensimmäinen ja suurin ongelma mikä pitäisi saada korjattua... Selvitettiin ukon kanssa että mistä se öljy sitten vuotaa, elikkä purettiin jakopäästä kaikki suojat ja kotelot pois niin että kaikki oli kunnolla näkyvillä, laturin hihna myös irrotettiin. Otettiin kunnon liuotin moottorinpesuainetta ja pestiin ja putsattiin koko moottoritila kunnolla öljystä ja paskasta, myös alapuolelta. Sitten nostettiin auto metrin korkeuteen trukin kanssa ja pistettiin auto käymään. Ensimmäsen vartin aikana ei mitään ongelmaa, kone kuiva joka puolelta. Vartin päästä tuli Jakopään alimmaisen rullan jostain välistä aivan minimaalisesti öljyä, niin ettei sitä nähnyt kun öljyä tuli, vaan se vain hieman kostui. Vartin sisällä öljyä ei siis tihkunut teelusikallistakaan.

Noh puolen tunnin tyhjäkäynnin ja aika kovankin kaasuttelun jälkeen ei öljyvuotoja---> Pistettiin kone nippuun, laturin hihna kiinni ja jakokopan suojat takasin. Koska kone alkanut vähän yskimään niin vaihdettiin kaksi vuotta vanhat (mustat, joista kärki mennyt) tulpat uusiin. Uusi bypass-venttiili oli myös tullut. Avattiin vanha Bypass-venttiili turbon kyljestä ja se oli aivan kun uus, ei mitään ongelmaa. Jousi oli napakka, samoin kalvo vahva ja elastinen niinkuin uusikin bypass... Noh, iskettiin sekin takaisin kiinni, Tehtiin myös ilmanputsarille kunnon teline ja lämpölevy että saa paremmin ilmaa. Lähdin sitten n. 2 km mittaselle testiajolle, Testin tarkoitus oli katsoa alkaako nyt vuotamaan öljyä ja alkaako ahtaminen toimimaan... Tämän ajon aikana kaksi neljästä kiihdytyksestä ahdot nousi mainiosti barin kieppeille ja auto kiihtyi mukavasti. Kun ajoin auton takaisin talliin ja avattiin konepelti niin taas koko moottori tila täynnä öljyä... Ei vaan mahdu järkeen että miten on mahollista. Öljyn voimakkain roiskinta-alue on selvästi jakohihnan ympäristö , mutta jakohihnassa tosiaan ei mitään öljyä ja aivan kuiva. Joka puolella muualla taas on öljyä.

Ei kellään ole tällaista ongelmaa ollut/ tietäisi missä voisi olla vika?

Seuraavaksi avataan imusarja, katsotaan huohottaja. Isä meinasi että huohottaja ei toimi kunnolla ja kun on veto päällä niin iskee liikaa painetta kampikammioon ja jotenkin sitä kautta sitten tulee öljyt pihalle.

Kun tämä öljyn roiskinta ongelma on ratkastu, ja ahdot ei vieläkään toimi kunnolla, niin sitten otetaan katse itse turboon. Otetaan irti, katsotaan kunto, ja mietitään vaihtamista.

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #20 : 19.11.2015, 08:57:14 »
Tuon öljyn roiskinta voi tosiaan johtua tukkeutuneesta huohotinjärjestelmästä.
Puhaltaako öljyä mittatikusta tai öljykorkista auton ollessa käynnissä? Sieltä nimittäin ei pitäisi lentää yhtään öljyä vaikka öljykorkki olisi auki.
Ja mielestäni tämä TCV säädin kannattaisi ensin vaihtaa, ennenkuin alkaa turboo repimään irti, on helppo ottaa 3 letkua ja sähköliitin irti, tämänhän jo putsasit, mut jos se on rikki niin ei se putsaamisella ala toimimaan, itsellä oli aikoinaan sama vika S80 T6 ja putsinki auttoi hivenen, mut vaihtamalla parani  ;D
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #21 : 19.11.2015, 11:43:34 »
Tuon öljyn roiskinta voi tosiaan johtua tukkeutuneesta huohotinjärjestelmästä.
Puhaltaako öljyä mittatikusta tai öljykorkista auton ollessa käynnissä? Sieltä nimittäin ei pitäisi lentää yhtään öljyä vaikka öljykorkki olisi auki.
Ja mielestäni tämä TCV säädin kannattaisi ensin vaihtaa, ennenkuin alkaa turboo repimään irti, on helppo ottaa 3 letkua ja sähköliitin irti, tämänhän jo putsasit, mut jos se on rikki niin ei se putsaamisella ala toimimaan, itsellä oli aikoinaan sama vika S80 T6 ja putsinki auttoi hivenen, mut vaihtamalla parani  ;D

Niin, ei oikeen muuta enää keksi... Ja kyllä. Öljyä roiskuu myös mittatikusta ja muistaakseni jonkun ajon jälkeen mittatikku oli pompannut viitisen senttiä ylöspäin...

Mutta eihän se säädin voi siihen vaikuttaa kun otettiin se kokonaan pois ja laitettiin ihan manuaalinen ahtopaineventtiili siihen... Eikä mitään vaikutusta :/ Vai voiko kuitenkin? Nyt siinä tosin taas on se TCV.

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #22 : 23.11.2015, 13:46:07 »
Ja päivitystä taas:

Bypass venttiili on vaihdettu uuteen, huohotin ja ympärillä olevat letkut ja imusarja putsattu kunnolla. Ei ollut huohotin mitenkään epänormaalin tukossa.

Kävi ilmi että tämä öljyvuoto tapahtuu aina kun paineet nousee kunnolla, eli sinne yli 0.5 barin. Ja tää vaikuttaa nyt siltä että kun ne paineet sattuu nousemaan, niin ahdot ei nouse mitenkään terveellä tavalla niinkuin kuuluisi... Vaikka auto kiihtyykin mukavasti silloin.

Ja sitten testattiin vielä kerran tukkia hukkaportin ja bypassin letku. Silloin joka kiihdytyksellä paineet nousi aina sinne barin paikkeille. Välillä kiihdytyksissä varsinkin isommilla vaihteilla ahdot nousi mutta kone tuntu että tukehtuisi niinkun että ei tulisi tarpeeksi polttoainetta seokseen. Voi olla että ecu meni sekaisin niistä letkujen tukkimisesta ja siksi löi laihaa seosta kovilla kuormilla.  :whatever: Bypassin letkun kun avasi (hukkaportin letku pysyi tukittuna) niin tällöin ahdot taas siellä 0.5 barissa... Tällöin auto siis toimii ihan täydellisesti, mutta laiskasti :/

Bypassi aivan uusi joten ei sen pitäisi aueta vielä 0.5 barissa vaan siellä 1 barin paikkeilla. Onkohan sitten syyllinen tuo magneettiventtiili ahtopaineen säädin mikälie solenoidi. Läppärin Autotesterillä katottiin kiihdytyksissä reaaliaikaista dataa että miten se turbon säätöventtiili toimii ja ihan normaalisti näyttäs toimivan tuon testerin mukaan. Vikakoodeja ei myöskään löytynyt taaskaan.

Ja tosiaan näyttäs myös siltä että turbo pitää kyllä vaihtaa/huoltaa. Lykkää kyllä helposti sinne barin painetta kun sitten joskus kiihtyy. Mutta ton 14t turbon pitäisi painaa sinne 1.5-2.0 barin noi bypass ja hukkiksen letkut lutussa. Tiedä häntä taas sitten... Jotkut sanoo että todella outoja ongelmia ahtojen kanssa ollu mutta turbon vaihtamalla kaikki on parantunut. Vaikka alunperin ei vika oo edes vaikuttanut turbon vialta.

vika on nyt turbossa tai joku todella pieni juttu jossain... Kaikki potentiaaliset viat on testattu/korjattu. Perhana. Nyt autolla sentää uskaltaa ajaa kun vaa pitää huolen että ahdot ei nouse puolesta barista eteenpäin. Olisi vaan kiva saada se auton todellinen potentiaal vielä irti...

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #23 : 23.11.2015, 15:36:49 »
Mulla oli teenelosessa samaa vikaa, tosin paine nousi vaan 0,1 bar ja ihmeellinen ujellus kävi. Vikaa etittiin vaikka missä ja vaikka kenen toimesta. Kokeilin kahdella kokonaan eri ahtimella ja yhdellä joka oli kasattu muutamasta eri ahtimesta. Ihan kaikki turboon liittyvä käytiin läpi useampaan kertaan(löytyy myös mun showroomista tätä pähkäilyä). Lopulta loppu mielenkiinto ja myin auton. Uus omistaja oli ostanu uuden ahtimen ja tutkinu vanhat ahtimet. Ainoa vika mitä löysi oli pieni heitto turbon akselin imupuolen päässä jolloin imusiipi alko värisemään eikä jaksanu pyöriä kovempaa tai otti kiinni imukoteloon. Heittoa ei nähny edes silmämääräsesti. Ahtimessa pyörii niin kovat kierrokset että ihan säälittävänki kuulonen heitto tekee tosi paljon.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa JTurbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
« Vastaus #24 : 23.11.2015, 15:57:02 »
Mulla oli teenelosessa samaa vikaa, tosin paine nousi vaan 0,1 bar ja ihmeellinen ujellus kävi. Vikaa etittiin vaikka missä ja vaikka kenen toimesta. Kokeilin kahdella kokonaan eri ahtimella ja yhdellä joka oli kasattu muutamasta eri ahtimesta. Ihan kaikki turboon liittyvä käytiin läpi useampaan kertaan(löytyy myös mun showroomista tätä pähkäilyä). Lopulta loppu mielenkiinto ja myin auton. Uus omistaja oli ostanu uuden ahtimen ja tutkinu vanhat ahtimet. Ainoa vika mitä löysi oli pieni heitto turbon akselin imupuolen päässä jolloin imusiipi alko värisemään eikä jaksanu pyöriä kovempaa tai otti kiinni imukoteloon. Heittoa ei nähny edes silmämääräsesti. Ahtimessa pyörii niin kovat kierrokset että ihan säälittävänki kuulonen heitto tekee tosi paljon.

Oho  :-[ No toi vois olla ihan joku tollanenkin juttu sitten... Pitänee tosiaan katsastaa se turbo läpi, koska en tosiaan tiiä millon sitä on huollettu, jos koskaan. :d

 

Samppasport  Futurez