Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B20 lämpöongelma

  • 73 Vastauksia
  • 25652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
B20 lämpöongelma
« : 13.07.2012, 12:44:34 »
Tahtoo siis Amazon nostella lämpöjä, ja kaipailisin vähän neuvoja. Termostaatti on otettu pois kokonaan, syylärin rivat ei näytä tukkoisilta, ja lämpöä tulee hyvin sisällekin asti -eli vesi varmaankin kiertää edes jollakin tavalla. Nestettä on riittävästi.

Lämpimällä kesäsäällä 60km/h vauhdissa lämmöt kestää siinä 80 asteen kantturoissa, mutta heti pienemmillä nopeuksilla lämpö kohoaa, viimeistään tyhjäkäynnillä keittää.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #1 : 13.07.2012, 16:27:38 »
Näkyykö syylärin korkin aukosta käydessä virtausta nesteessä eikä kupli? Vesipumpun tehoa voi vähän tosta arvioida sekä kansipahvin kuntoa. Pyöriihän propeli 'oikeinpäin'!

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #2 : 13.07.2012, 19:56:46 »
Näkyykö syylärin korkin aukosta käydessä virtausta nesteessä eikä kupli? Vesipumpun tehoa voi vähän tosta arvioida sekä kansipahvin kuntoa. Pyöriihän propeli 'oikeinpäin'!
Meinaatko että kone käy väärinpäin ? Vaiko flektiäkö meinaat ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #3 : 14.07.2012, 10:21:49 »
Oisko kuitenkin syyläri tukossa?
Mulla teki 940 turbo tota samaa ja meni syylärin vaihdolla.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #4 : 14.07.2012, 13:01:52 »
90-luvun alussa mulla oli 740 Gle joka teki ihan vastaavaa. Nopeutta kun nosti lämmöt lähti heti punaselle. Lämmityslaite täysille autto asiaa, mutta sisällä lämpöä kuin saunassa.
Jäähdyttäjän vaihto auttoi ja lämmöt alkoi kovassakin vauhdissa oleen kohdillaan.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #5 : 14.07.2012, 22:18:34 »
Luin tässä just toiselta foorumilta, että konetiskiaineella saisi hyvin putsattua jäähdytysjärjestelmän. Eli konetiskiaineet syyläriin, kone ajellaan lämpimäksi, ja huolellinen järjestelmän huuhtelu.

Hallilla ois kyllä vielä kristallisoodaakin, josko siitä olisi tehnyt liuoksen ja kipannut syyläriin... Hyvin sillä ainakin tukivarsista paska irtosi, tosin elektrolyysin kanssa. Eikös ne soodalla putsaile kahvinkeittimiäkin?  ;D

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #6 : 14.07.2012, 23:14:12 »
Jos se ilman termostaattiakin kuumiaa/keittää niin jäähdytin joutaa olla melko tukossa. Konetiskiaineella voi pestä järjestelmän, tabu syyläriin ja käyttää lämpimäksi, sitten letkulla vettä koneen ja jäähdyttäjän läpi niin kauan, että tulee kirkkaana läpi. Kristallisoodallakin voi pestä, muistaakseni jäähdytinkorjaamot käyttävät sitä, ei passaa vaan tehdä liian vahvaa seosta tai voi jäähdyttimen tinaukset kärsiä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #7 : 24.07.2012, 11:43:04 »
Voihan se olla niinkin päin että syylarista on hävinnyt lähes kaikki sisuskalut ja vesi kiertää nopeasti mutta ei kerkiä jäähtyä yhtään. Tallainen tapaus oli minulla, tosin ei volvossa.
Syylarin toimintaa voi tarkkailla vesiletkuista, käyttää koneen kuumaksi, jos alavesiletku lämpiää yhtä kuumaksi kuin ylävesi vesi kiertää mutta ei jäähdytä, jos taas alavesi pysyy kylmänä syylari on tukossa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #8 : 25.07.2012, 15:15:36 »
Ja termostaatti kannattaa laittaa paikoilleen, saattaa nesteet kiehua kannessa vaikka muuten käy todellisuudessa kylmänä. Poraa yläreunaan kolmen millin terällä reiän jos huolettaa, että vesi ei kierrä lainkaan.

Mitenkäs se "huilu" kannessa vaikuttaa jos on irronnut?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #9 : 26.07.2012, 11:29:51 »
Laita nyt ensimmäiseksi sinne toimiva termostaatti. Keittää varmasti ilman termaria, kun takaisinkierto kannesta vesipumpulle on jatkuvasti auki, eikä nesteen tarvi käydä lainkaan syylarin kautta.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #10 : 26.07.2012, 12:01:12 »
Laita nyt ensimmäiseksi sinne toimiva termostaatti. Keittää varmasti ilman termaria, kun takaisinkierto kannesta vesipumpulle on jatkuvasti auki, eikä nesteen tarvi käydä lainkaan syylarin kautta.
Mitähän tääkin tarkottaa?????? Kyllä normaali kaavalla, jos termari puuttuu, niin kaikki kierto käy syylarin kautta heti kylmänäkin alusta asti. Eli kone lämpenee hitaasti ja vähän jos kunnossa muuten!!!!! Siis täysi kierto myös kannen läpi heti.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #11 : 26.07.2012, 12:16:19 »
Mitähän tääkin tarkottaa?????? Kyllä normaali kaavalla, jos termari puuttuu, niin kaikki kierto käy syylarin kautta heti kylmänäkin alusta asti. Eli kone lämpenee hitaasti ja vähän jos kunnossa muuten!!!!! Siis täysi kierto myös kannen läpi heti.

Kannattaisko kurkata sinne termarin alle? Volvossa on ohituskanava kannesta vesipumpulle. Kylmällä koneella neste kiertää kannesta takaisin pumpulle. Kun kone lämpenee, niin termari sulkee ohituskanavan ja päästää tavaraa syylariin..

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #12 : 26.07.2012, 18:26:33 »
Olen joskus joutunut poistamaan termarin kun vesitilassa oleva öljy jumitti termarin kiinni ja rupes keittämään. Jos termaria ei ole niin kone lämpeää kesällä jonkinverran. Parhaimmillaan ehkä 60 astetta ja pakkasilla lämmöt saattaa nousta jopa 10 asteen paikkeille jos ei ole kovinpaljon pakkasta.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2012, 18:28:57 kirjoittanut Volvo TDI »

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #13 : 29.07.2012, 19:00:31 »
Eipä luulis olevan kauhee työ vaihtaa uuteen syylariin ja termariin. Hieman suurempi vaiva on sitten irrotella kantta jne. Jos pääsee kunnolla keittää. Vaik ei se kansiremppakaan mikää suuri homma oo näis veteraaneis. Tekee muutamassa tunnissa pahvin vaihdon ;) nimim kokeiltu on kun jälkitiukkaus unohtu :P
940 classic

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #14 : 30.07.2012, 16:46:28 »
Kävin ostamassa 80 asteen termarin. Laitan huomenna paikalleen, ja samalla puhdistan jäähdytysjärjestelmän. Kerron sitten miten kävi.

Tällä hetkellä kaupungissa ajaminen on lähes mahdotonta  :-[

 

Kulkukoira  Proturbo