Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15783 Vastauksia
  • 3299271 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10710 : 08.11.2016, 17:03:12 »
Kai sen lämmetä pitäis kun nesteet on 95-asteiset ja tallissa paikallaan käynyt vaikka kuinka kauan ja kierroksia annettu yms.
Ei välttämättä.

Dieselistä kun kyse, niin ei sitä hukkalämpöä ilman kuormaa vain tule. Termostaatti kun alkaa avautumaan, niin samointein imee kylmää nestettä syyläristä koneeseen --> koneen lämpö tipahtaa asteen/pari --> termari menee pienelleen. Lopulta avautuma voi olla niin pieni, ettei vesi kierrä syylärin läpi niin nopeasti, ettei ehtisi jäähtymään.

Täysin auki oleva termostaatti 2.5TDI:ssä, niin ei nouse lämmöt edes kesäkelillä. :D

Itse seuraisin, kuinka nopeasti lämmöt nousevat sinne ~90°C tuntumaan ja pysyvätkö siellä.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10711 : 08.11.2016, 17:04:54 »
No ei mun Romussa alavesiletku ollut kuuma tai edes lämmin rata-ajelunkaan jälkeen, vasta kun oli motti hetken ollut seis ja lämmöt tasaantuneet.
Mites se ylävesiletku, lämpeeks se?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10712 : 08.11.2016, 17:04:56 »
Ei välttämättä.

Dieselistä kun kyse, niin ei sitä hukkalämpöä ilman kuormaa vain tule. Termostaatti kun alkaa avautumaan, niin samointein imee kylmää nestettä syyläristä koneeseen --> koneen lämpö tipahtaa asteen/pari --> termari menee pienelleen. Lopulta avautuma voi olla niin pieni, ettei vesi kierrä syylärin läpi niin nopeasti, ettei ehtisi jäähtymään.

Täysin auki oleva termostaatti 2.5TDI:ssä, niin ei nouse lämmöt edes kesäkelillä. :D

Itse seuraisin, kuinka nopeasti lämmöt nousevat sinne ~90°C tuntumaan ja pysyvätkö siellä.
Kaippa ne on sit vaan niin vitun tyhmästi suunniteltu että flekti huutaa hoosiannaa mutta termari ei aukee. Paskoja vehkeitä
No ei mun Romussa alavesiletku ollut kuuma tai edes lämmin rata-ajelunkaan jälkeen, vasta kun oli hetken ollut ja lämmöt tasaantuneet.
Mites se ylävesiletku, lämpeeks se?
Ei siitä viitti kiinni pitää kun on niin kuuma.

Niinpä. Lämmöt tasaantuneet. Ei kai ne paljoa enempää voi tasaantua kun tyhjäkäynnillä ~75-asteiseksi ja sitten koitin saada termaria auki.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 17:06:28 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10713 : 08.11.2016, 17:08:08 »
Ota se flekti pois päältä ja voilà, johan alkaa letkut lämmetä.
Termari näköjään toimii, kun ylävesiletku lämpee.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10714 : 08.11.2016, 17:13:00 »
Kai sen lämmetä pitäis kun nesteet on 95-asteiset ja tallissa paikallaan käynyt vaikka kuinka kauan ja kierroksia annettu yms.
Mene tien päälle koittamaan rasituksella, älä ota sakkoja kuitenkaan. Tallissa kunnolla kaikki vesi lämpeä edes kierroksilla.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10715 : 08.11.2016, 17:18:21 »
Kaippa ne on sit vaan niin vitun tyhmästi suunniteltu että flekti huutaa hoosiannaa mutta termari ei aukee.
Ei liene tavatonta. Esimerkiksi oma Fiat (pthyi!) huudattaa näilläkin keleillä flektiä 7-10 minuuttia tyhjäkäynnillä paikoillaan käydessä ajon jälkeen, vaikka termostaatti on varmasti 99%:sti kiinni (pikkumoottori ja järkyttävän kokoinen syyläri).

Joko flektin anturi on paikassa, johon ylävesiletkusta tuleva kuuma vesi osuu suoraan (kuten Fiatissa) tai sitten kannessa oleva lämpötila on niin korkea, että puhallin on 1-nopeudella, vaikka moottori pysyy sopivan lämpöisenä pelkästään syyläristä tulevan veden voimin.

Ja jos flekti huutaa, niin varmasti on alavesiletku kylmä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10716 : 08.11.2016, 17:25:02 »
Olen mitannut D24:sen kannestakin lämmöiksi laserlämpömittarilla 90-100 astetta ja alavesiletku silti kolea. Ei se siinäkään kovin kuumentunut edes kesällä ilman viskoa. Nyt siinä on tosin sähköflekti. Minusta tuo on täysin normaalia dieselissä että alavesiletku ei kuumene. TDI:hän tekee hukkalämpöä vielä vähemmän kuin deeku.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10717 : 08.11.2016, 20:23:52 »
Ota se flekti pois päältä ja voilà, johan alkaa letkut lämmetä.
Termari näköjään toimii, kun ylävesiletku lämpee.
Alavesiletkun päässä termari
Mene tien päälle koittamaan rasituksella, älä ota sakkoja kuitenkaan. Tallissa kunnolla kaikki vesi lämpeä edes kierroksilla.
15km ajo hallille missä vaihdoin termarin, syylärin tyhjennyspropusta kylmää nestettä. Ja syyläri ei ole tukossa, kokeilin senkin.

« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 20:28:37 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10718 : 08.11.2016, 21:06:31 »
Eli kaikki toimi niin kuin pitääkin: ylävesiletku kuuma, termari toimii/aukee, jäähdytin jäähdyttää (kun ei keittänyt maantieajossa), alavesiletku kylmä, ts. vesi kiertää suunnitellusti. :)
Turhaan olit huolissasi ja vaihdoit toimivan termarin. Sillähän ei ole mitään merkitystä kierron kannalta jäähdyttimessä, että onko termari ylhäällä vai alhaalla, kiinni ollessaan letkut ei lämpeä, kun ei ole kiertoa. Joten eipä taida se alavesiletku lämmetä nytkään paitsi laittamalla syyläri kokonaan tukkoon ja sisällekin lämppäristä vain haaleaa/kylmää ilmaa, ettei jäähdytä moottoria. En sitten ota vastuuta kansipahvista ja kannen oikaisusta, jos teet ja kokeilet keittää. :D
« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 21:08:08 kirjoittanut -jadi- »
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10719 : 08.11.2016, 21:11:52 »
Taitaa myös suurin osa hukkalämmöistä kiertää lämppärin kennolle, joten senkin takia pysyy alavesiletku viileänä.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10720 : 09.11.2016, 17:30:44 »
Letkulämmitintä säteilijän tilalle meinasin mut homma toppas ku saapas paskaan. Nykydiisseli ei kuulemma hehkuta ollenkaan jos jäähytinnesteet on lämpöiset.

Mitenköhän sit niissä voi olla polttoainekäyttöisiä lämmittimiä jotka tasavarmasti lämmittää nesteet.

Tarvii varmaanki vaihtaa kauppaa.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10721 : 09.11.2016, 17:43:40 »
Paljonka on hintalappu volvolla nykysin taka kallistuksenvakaajalle, arvelin että vois sen vaikka jopa vaihtaa kun on väljyyttä havaittavissa.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10722 : 09.11.2016, 17:50:19 »
Letkulämmitintä säteilijän tilalle meinasin mut homma toppas ku saapas paskaan. Nykydiisseli ei kuulemma hehkuta ollenkaan jos jäähytinnesteet on lämpöiset.

Mitenköhän sit niissä voi olla polttoainekäyttöisiä lämmittimiä jotka tasavarmasti lämmittää nesteet.

Tarvii varmaanki vaihtaa kauppaa.
Vaihda vaan. Alkaen jo 80luvulta volkkarit ei hehkuttanu jos kone oli riittävän lämmin. Ei sillä ole väliä onko se jäähdytysneste ajamalla vai sähköllä lämmitetty. Muuten olisi paljon käynnistysvaivaisia ajon jälkeen puolilämpimiä dieseleitä :D.

Eri asia on jos lämmitin lämmittää lämpöanturia nopeammin kuin moottoria. Silloin luulee koneen olevan lämpimämpi kuin onkaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10723 : 09.11.2016, 18:23:01 »
Vaihda vaan. Alkaen jo 80luvulta volkkarit ei hehkuttanu jos kone oli riittävän lämmin. Ei sillä ole väliä onko se jäähdytysneste ajamalla vai sähköllä lämmitetty. Muuten olisi paljon käynnistysvaivaisia ajon jälkeen puolilämpimiä dieseleitä :D.

Eri asia on jos lämmitin lämmittää lämpöanturia nopeammin kuin moottoria. Silloin luulee koneen olevan lämpimämpi kuin onkaan.

Harvinaisen tyhmää porukkaa varaosaliikkessä. Ei motonet tälläkertaa..

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10724 : 10.11.2016, 09:27:23 »
Letkulämmitintä säteilijän tilalle meinasin mut homma toppas ku saapas paskaan. Nykydiisseli ei kuulemma hehkuta ollenkaan jos jäähytinnesteet on lämpöiset.

Mitenköhän sit niissä voi olla polttoainekäyttöisiä lämmittimiä jotka tasavarmasti lämmittää nesteet.

Tarvii varmaanki vaihtaa kauppaa.

Vanhempien käyttökorealaiseen piti keksiä helpotusta pakkasstartteihin säälittävän säteilylämmittimen tilalle/rinnalle.

Yhdessä liikkeessä olivat sitä mieltä, että ei missään nimessä letkulämppäriä diiseliin, ei tuu toimimaan eikä siihen oo semmosta edes saatavana.

Noh, vedenkeitin muualta hommaten, vähän funtsimista paikan ja asennon suhteen, pari uutta vesiletkun pätkää ja homma rokkaa kuin hirvi. Letkulämppäri lämmittää koneen ja öljypohjassa oleva säteilijä notkistaa vähän öljyjä.  O0
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Proturbo  Autodiagnoosi