Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1305 : 13.03.2015, 22:08:25 »
Ai nytkö mitattu data ei kelpaakkaan ja se dissataan? Olen haistivani kitkaa täällä  ;). Jos renkailla ei kokonaisuudessa ole paljoa merkitystä, niin sittenhän täällä ajeltaisiin kesärenkailla 24/7/365  ;).

Tuon tutkimuksen mukaan kitkarenkailla ajetaan vähemmän onnettomuuksia suhteessa niiden yleisyyteen.

Eikö mielestäsi silti n ole aika pieni, ja toimivatko 90-luvun alun kitkat suhteessa sen ajan nastoihin yhtä hyvin kuin nykyaikaiset?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1306 : 13.03.2015, 22:10:39 »
Tuo olisi. Saatikka sitten jos vakuutusyhtiöhin menneet tapaukset pienistäkin tapahtumista olisi mukana.
En tiedä, mutta saattaisi tulla eroja jäisellä kelillä, mutta mahdollisesti toiseen suuntaan märällä/kuivalla kelillä.

No tässä on infoa sinnepäin:

https://www.folksam.fi/fi/talvirenkaiden-valinta

Samainen folksam, joka aina raportoi kun Volvo on turvallisin auto :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1307 : 13.03.2015, 22:16:13 »
Jos sattuu kolari, kyseessä on kuljettajan ajovirhe. Edelleenkään en ole yhdenkään auton nähnyt itsestään ajavan kolaria.

Yhtään mitenkään ottamatta kantaa kitka/nasta painiin nyt. Periaatteessa teräspyörillä joiden alla on kiskot, on mahdotonta ajaa kolaria. Siitäkin huolimatta on junia syöksynyt raiteilta kuljettajan ajovirheen vuoksi.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1308 : 13.03.2015, 22:22:24 »
No tässä on infoa sinnepäin:

https://www.folksam.fi/fi/talvirenkaiden-valinta

Samainen folksam, joka aina raportoi kun Volvo on turvallisin auto :)
Joo, Tuossa:  "Etelä- ja Keski-Ruotsissa suositellaan pohjoismaisia nastattomia talvirenkaita, jos autossa on sähköinen vakausjärjestelmä, muuten nastarenkaita".  Suomen etelä on Ruotsin keskiosia. ;)
Suomessa, ihanan autoverotuksen persereikä-maassa, suuri osa autoista on vielä ilman tuota ajonvakautusjärjestelmää. Toki sekään ei voita fysiikan lakeja jarrutustilanteessa. :)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1309 : 14.03.2015, 19:43:47 »
Alemmassa kuvassa: jos liikennevirrassa on 20% kitkoja, niin ainoastaan marraskuussa talvi- ja jääkeleissä kitkarenkailla on suurempi osuus syyllisenä olemisesta kuin liikennevirran osuus antaa ymmärtää.

Kaikkina muina kuukausina, kaikissa muissa keleissä, kitkarenkaiden osuus on pienempi kuin osuus liikennevirrasta, ilmeisesti?

Koska tutkimuksessa n on kohtalaisen pieni, voisi jopa sanoa, että renkailla ei kokonaisuudessaan ole paljon merkitystä.

Vastaavanlainen tutkimus, jossa on pienempi aikaväli tarkastuksissa ja kaikki poliisille ilmoitetut onnettomuudet, niin jopa olisi mielenkiintoisempi.

No, tutkimus totesi näin.....

Lainaus
Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn
ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella (A-osallisella) talvirenkaat olivat sitä
useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.
Kun tarkasteltiin kaikkia marras-maaliskuussa tapahtuneita, säännösten mukaisilla
talvirenkailla ajettuja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, 10,9 % A-osallisista
käytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Kun sen sijaan katsottiin vain vastaavia
talvikelionnettomuuksia, 13,6 % A-osallisista käytti ei-nastoitettavia. Talvikeleihin
sisältyvien jääkelien osalta vastaava osuus oli 17,2 % ja (jääkeleihin sisältyvien)
paljaiden jääkelien osalta 23,2 %.
Kun tarkasteltiin syvällisemmin talvirengastyyppien eroja onnettomuuden
syntyyn ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisilla, havaittiin, että:

-  ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat keskimäärin huonokuntoisempia kuin
nastoitettavat talvirenkaat: urasyvyyttä oli vähemmän ja rengaspaineissa oli
useammin puutteita

-  ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät suhteessa useammin
alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja
yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet

-  ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet olivat suhteellisesti kokeneempia
kuljettajia kuin nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1310 : 14.03.2015, 19:51:45 »
Tiesitkö: Nastarenkaita saa käyttää vaikka Juhannukseen"  ;)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1426235719853.html?pos=ksk-trm-auto-etp
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1311 : 14.03.2015, 19:57:33 »
Eikö tämä vahvista juuri sen, että kitkafanaatikot jotka kehuvat ajavansa kitkarenkailla 5-7 vuotta sekä loppuun ne, että juuri he ovat riskikuljettajia (Vaikka vielä ei olekkaan sattunut mitään). Lainaan vielä erään rengasliikkeen asentajan kommentteja: Olen nähnyt lukuisia kitkarenkaita ajattavan loppuun, mutta loppuun ajetut nastat on kyllä harvinaisuus.



"Tänään hommasin uudet kitkat Volvooni ja tietty CVC6 tuli ostettua. Edellisillä CVC5 ajoin 61330 km ja niissä on vielä pintaa jäljellä 3-4 mm ja meinaan ajaa niillä vielä 20000 km kesällä ja sit pintaa on 2 mm jäljellä ja sitten ne saa lähteä sulatukseen. Rengasliikkeessä sanottiin että yhä useampi valitsee renkaiksi nimenomaan kitkat ja ne jotka ovat ajaneet HYVILLÄ kitkoilla, eivät kuulemma vaihda enää nastoihin. Tämä oli suuren rengasliikkeen kokemaa faktaa, kun hehän seuraavat ko. tilannetta aika läheltä, sattuneesta syystä.

Minulle on ihan turhaa sanoa ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, kyllä vaan voi ja on paljon ajettukin ja hyvin toimii. Älkää uskoko niitä autolehtien toimittajia kun ne sanoo että ne sulaa alle...ei ne mitään sula, uskokaa vaan...miksi nämä minulla olleet yli 61 000 km ajetut eivät ole sulaneet alle vaikka niillä ajettiin koko viime kesä ja 6 talvea ennen sitä. Pito oli muuten tähän päivään saakka vähintäänkin kohtuuhyvä ja vieläkään ei ollut mitään ongelmaa missään kelissä, vaikka välillä kelit ovat olleet todella liukkaat. Hyvät kitkat eivät vaan menetä kovin paljon pitoaan vanhetessaan ja kuluessaan kun niillä ajetaan oikein, eli ennakoivalla ajotavalla. "


"Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn
ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella (A-osallisella) talvirenkaat olivat sitä
useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.
Kun tarkasteltiin kaikkia marras-maaliskuussa tapahtuneita, säännösten mukaisilla
talvirenkailla ajettuja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, 10,9 % A-osallisista
käytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Kun sen sijaan katsottiin vain vastaavia
talvikelionnettomuuksia, 13,6 % A-osallisista käytti ei-nastoitettavia. Talvikeleihin
sisältyvien jääkelien osalta vastaava osuus oli 17,2 % ja (jääkeleihin sisältyvien)
paljaiden jääkelien osalta 23,2 %.
Kun tarkasteltiin syvällisemmin talvirengastyyppien eroja onnettomuuden
syntyyn ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisilla, havaittiin, että:

-  ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat keskimäärin huonokuntoisempia kuin
nastoitettavat talvirenkaat: urasyvyyttä oli vähemmän ja rengaspaineissa oli
useammin puutteita


-  ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät suhteessa useammin
alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja
yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet

-  ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet olivat suhteellisesti kokeneempia
kuljettajia kuin nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet.
"
« Viimeksi muokattu: 14.03.2015, 20:03:12 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1312 : 14.03.2015, 20:04:17 »
Jos sattuu kolari, kyseessä on kuljettajan ajovirhe. Edelleenkään en ole yhdenkään auton nähnyt itsestään ajavan kolaria.

Yhtään mitenkään ottamatta kantaa kitka/nasta painiin nyt. Periaatteessa teräspyörillä joiden alla on kiskot, on mahdotonta ajaa kolaria. Siitäkin huolimatta on junia syöksynyt raiteilta kuljettajan ajovirheen vuoksi.
Arvaa saako tätä muutamille ihmisille uppoamaan jakeluun... Ei  :facepalm: Aina löytyy joku muu syy kuin ratin ja penkin välistä. Jokainen onnettomuus missä olen osallisena ollu, on johtunut omasta virheestä tai vasta puolen, ei kaluston, tien ja renkaiden kunnosta tai kelistä. Ihminen se olen minäkin ja niin kauan tapahtuu virheitäkin  :pomo:

Ajakaa vaikka slickseillä kuhan ajatte sen mukasesti  :hello:
« Viimeksi muokattu: 14.03.2015, 20:06:08 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1313 : 14.03.2015, 20:14:07 »
Arvaa saako tätä muutamille ihmisille uppoamaan jakeluun... Ei  :facepalm: Aina löytyy joku muu syy kuin ratin ja penkin välistä. Jokainen onnettomuus missä olen osallisena ollu, on johtunut omasta virheestä tai vasta puolen, ei kaluston, tien ja renkaiden kunnosta tai kelistä. Ihminen se olen minäkin ja niin kauan tapahtuu virheitäkin  :pomo:

Tuo ei ole täysin aukoton teoria. Sillä tuon teorian mukaan ja kun kuuntelee ituhippejä, niin kun muutetaan liike negatiiviseksi, niin kuolleita rupeaa nouseman haudasta eloon.

Esimerkki: Bussi, jäinen tie, aukea ja kova sivutuuli  ;)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288627097259.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1314 : 14.03.2015, 20:24:58 »
Tiesitkö: Nastarenkaita saa käyttää vaikka Juhannukseen"  ;)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1426235719853.html?pos=ksk-trm-auto-etp

Tiesin!

Geologian tutkimuskeskuksen autoissa niitä ei välttämättä vaihdeta pois ollenkaan....    :buck2:

Ja mitä noiden kitkojen sulamiseen tulee, niin hyvin sulivat takakumeissa kun antoi vähän ahtoja!
Jarrutuksessakin sulivat hienosti alle kun ABS narisee kuivalla kelillä ja lämpötilan ollessa plussalla.

Ja ensiviikolla meinaan katsella itselleni uudet nasta-renkaat ensi talvea varten, kun noissa takagummeissa on käynyt pinta/nasta-katoa. Kestivät ne sentään 2 talvea alla.
Kitka-miehet ajelisivat onnellisesti vielä ensi-talvenkin noilla gummeilla, mutta minä meinaan piirtää ne katuun!  :3/4 jättää sen:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1315 : 14.03.2015, 20:39:28 »
Tiesin!

Geologian tutkimuskeskuksen autoissa niitä ei välttämättä vaihdeta pois ollenkaan....    :buck2:

No shit. Eikä käsittääkseni puolustusvoimillakaan osasta ajoneuvoista  ;).

Mä taisin ajaa ensimmäisen kerran kolme talvea samoilla nastarenkailla. Johtui varmaan vapari autosta ja hurjista 100 hevosvoimasta  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1316 : 14.03.2015, 20:53:45 »
Tuo ei ole täysin aukoton teoria. Sillä tuon teorian mukaan ja kun kuuntelee ituhippejä, niin kun muutetaan liike negatiiviseksi, niin kuolleita rupeaa nouseman haudasta eloon.

Esimerkki: Bussi, jäinen tie, aukea ja kova sivutuuli  ;)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288627097259.html

Kuka tuossa on syyllinen onnettomuuteen?
Tai jos kysymys ei ole relevantti niin kenen olisi pitänyt estää onnettomuuden tapahtuminen?

Aivan oikein; kuljettaja on vastaus molempiin kysymyksiin.
Vai puhalsiko tuuli paikoillaan olleen linja-auton ojaan?
Ei ainakaan jäljistä päätellen.

Linja-autonkuljettaja on liikenteen ammattilainen ja hänen pitää pystyä havaitsemaan olosuhteet ja riskipaikat.
Kun tuokin on ollut linjalla ollut auto on kuljettaja varmasti tiennyt tuon paikan riskialttiuden.

Raskaan liikenteen kuljettajan pitää olla paljon parempi kuljettaja kuin vain henkilöautoa ajavan tavallisen tossunkuljettajan.
Sunnuntaikuski leikkiautollaan voi perustella ajoneuvon hallinnan menettämistä taitamattomuudellaan ja tyhmyydellään mutta raskaan liineteen kuljettaja ei.

Ja kyllä; saan itse leipäni raskaasta liikenteestä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1317 : 14.03.2015, 20:56:56 »
Kuka tuossa on syyllinen onnettomuuteen?
Tai jos kysymys ei ole relevantti niin kenen olisi pitänyt estää onnettomuuden tapahtuminen?

Aivan oikein; kuljettaja on vastaus molempiin kysymyksiin.
Vai puhalsiko tuuli paikoillaan olleen linja-auton ojaan?
Ei ainakaan jäljistä päätellen.

Linja-autonkuljettaja on liikenteen ammattilainen ja hänen pitää pystyä havaitsemaan olosuhteet ja riskipaikat.
Kun tuokin on ollut linjalla ollut auto on kuljettaja varmasti tiennyt tuon paikan riskialttiuden.

Raskaan liikenteen kuljettajan pitää olla paljon parempi kuljettaja kuin vain henkilöautoa ajavan tavallisen tossunkuljettajan.
Sunnuntaikuski leikkiautollaan voi perustella ajoneuvon hallinnan menettämistä taitamattomuudellaan ja tyhmyydellään mutta raskaan liineteen kuljettaja ei.

Ja kyllä; saan itse leipäni raskaasta liikenteestä.

Olen esittänyt myös tämän esimerkin ja esitän uudelleen. Jätät yhdistelmän paikkaan A: Esimerkiksi mäki jossa on kitkaa yöllä B:Aamulla on aurinkoista ja rupeaa jää rupeaa sulamaan/valuttamaan vettä ja kitka häviää sekä yhdistelmä lähtee liikenteeseen. Kenessä tälloin on vika?

Vaitän, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1318 : 14.03.2015, 21:11:22 »
Olen esittänyt myös tämän esimerkin ja esitän uudelleen. Jätät yhdistelmän paikkaan A: Esimerkiksi mäki jossa on kitkaa yöllä B:Aamulla on aurinkoista ja rupeaa jää rupeaa sulamaan/valuttamaan vettä ja kitka häviää sekä yhdistelmä lähtee liikenteeseen. Kenessä tälloin on vika?

Vaitän, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia.

Esimerkkiisi; kuljettaja vastaa ajoneuvosta. Myös siitä mihin sen on pysäköinyt.

Esimerkkisi on juuri sellainen jolla erotellaan jyvät akanoista.
Toiset osaavat valita pysäköintipaikan jossa ei ole ongelmia, toiset eivät.

Ja jos olosuhteet ovat joko mahdottomat tai omille taidoille liian vaikeat niin on suurta viisautta olla ajamatta.
Jos tie on vesijäätiköllä niin aina on isompi vahinko väkisin yrittää ja ajaa auto kiinni ylivoimaiseen paikkaan kuin jättää ajamatta.

Itse ainakin olen aina sanonut kuljettajille että jos tie näyttää kelvottomalta niin auto seis ja tilataan tienpitäjältä toimenpiteitä.

Taitava kuljettaja selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja ei edes joudu.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1319 : 14.03.2015, 21:22:50 »
Esimerkkiisi; kuljettaja vastaa ajoneuvosta. Myös siitä mihin sen on pysäköinyt.

Esimerkkisi on juuri sellainen jolla erotellaan jyvät akanoista.
Toiset osaavat valita pysäköintipaikan jossa ei ole ongelmia, toiset eivät.

Ja jos olosuhteet ovat joko mahdottomat tai omille taidoille liian vaikeat niin on suurta viisautta olla ajamatta.
Jos tie on vesijäätiköllä niin aina on isompi vahinko väkisin yrittää ja ajaa auto kiinni ylivoimaiseen paikkaan kuin jättää ajamatta.

Itse ainakin olen aina sanonut kuljettajille että jos tie näyttää kelvottomalta niin auto seis ja tilataan tienpitäjältä toimenpiteitä.

Taitava kuljettaja selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja ei edes joudu.

KYllä. Kuljettaja vastaa, mutta kuten spekuloin onko tuolloin vika oikeasti kuljettajasta ja johtuiko kuljettajasta tuo säätilanvaihtelu. Ei johtunut.

Tuleen mieleen varusmiesajoilta jostain 90-luvun lopusta, kun ihan julkiselta soratieltä keväällä petti tie noin metrin päästä ojasta ja masi ajautui siitä ojaan. Isoja vahinkoja ei tullut. Mitä nyt tähystäjä löi polvensa ikkunaan ja ikkuna särkyi tuosta kohdalta. Tuokin tapaus tulkittiin ihan roudan aiheuttamaksi onnettomuudeksi ja marssinopeus oli 40km/h tunnissa, joka oli 20km/h alle tienopeuden.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

KL-varaosat  Race.fi