Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1500 : 21.10.2015, 13:29:09 »


Suolan käyttö on siis vähentynyt, ja samalla on vähentynyt vakavat onnettomuudetkin.

Taitaa vakavien onnettomuuksien väheneminen olla lähinnä kaluston turvallisuuden paranemisesta johtuvaa. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1501 : 21.10.2015, 13:32:56 »
Niin, molemmissa suolataan ja jos jättää ihan alppikohteet pois laskuista, suunnilleen saman verran. Esimerkiksi alla oleva kuva on Pohjois-Saksasta Hampurista:

Joka talvinen tilanne?  ;)

Sanoisin siis, että nykyään "suolapaska" ei ole enää samanlainen ongelma autoille ja ympäristölle kuin mitä se oli 20...30 vuotta sitten. Askelia otetaan eteenpäin asiassa jos toisessakin ja vanhat olettamukset eivät enää päde. Tämä koskee erityisesti kaavoihin kangistuneita vanhan liiton miehiä.

Kyllä se suola on samanlainen ongelma nyky-autoille, kuin aikaisemmillekkin, kuten se on suuri ongelma myös ympäristölle.
Kalsium/Natriumkloridi kun ei ole mikään bio-hajoava jäänsulatusaine. Ureaa ei suuremmin käytetä sen hinnan vuoksi ja silläkin on ympäristövaikutuksia. Kalliimmat aineet ovat sitten ihan kuriositeetti.

Nuo kloridit ja urea syövyttävät metallia ihan samalla tavalla nykyisin, kuin 30 vuotta sitten.

Suolaamalla tiet ei tehdä talvesta kesää, vieläkään!  >:(

Minusta suolaamisen saisi lopettaa kaikkien haittavaikutustensa vuoksi välittömästi, niin kitkarenkaillakin olisi mukavampi ajella (ne jotka haluavat). Suolaisilla renkailla kun on ikäviä taipumuksia pidon heikentymisen vuoksi, sen aiheuttaman pölyn hengittämisen haittavaikutuksista puhumattakaan.

Sitä suolapaskaa ei levitetä ihan samanlaisella innolla kuin ennen. Suomessa on joitakin tuhansia kilometrejä tietä, jota suolataan läpi talven. Se on aika vähän, kun kokonaisuudessaan tiestöä on satoja tuhansia kilometrejä.

Ja se suola valitettavasti kylvetään juurikin niille eniten käytetyille väylille, jossa se tekee myös eniten haittavaikutuksia.

Lisäksi entistä enemmän sääennusteiden mukaan pyritään ennakoimaan ja tarkentamaan, että milloin suolataan ja missä ja paljonko.
Huomattu on! Sillä lumisadetta ennakoitaessa tielle kylvetään suolaa, jolloin saadaan jäätyvää sohjo-paskaa aikaiseksi, jonka faasi voi olla mitä tahansa muotoa.

Puhumattakaan siitä, että suolattu lumi on pyöreäkiteistä ja siksi liukasta.

Suolan käyttö on siis vähentynyt, ja samalla on vähentynyt vakavat onnettomuudetkin.
Autoissa taasen materiaalit ovat muuttuneet ja parantuneet siinä mielessä, että muutama vuosi suolapaskassa ei tarkoita sitä, että auton alusta on läpimätä ilman erillistä ruosteenestokäsittelyä.

Mielestäni edellämainitut asiat huomioiden suolapaska ei ole samanlainen ongelma kuin ennen.

Vaikka kehitystä on tapahtunut suolaamisen määrän vähenemisen muodossa, ei se edelleen poista niitä suolan ikäviä kemiallisia ominaisuuksia, jolla klodirit vaikuttavat auton rakenteisiin.

Ja se auton alustan suojaus ruosteenestokäsittelyllä pidentää auton elinikää merkittävästi, vaikka ensimmäisenä parina vuotena sinkitty kori yms. auttavat.

Huomasin urean hintaa tutkiessani sen, että minusta tulee rikollinen 2.3.2016 alkaen, sillä omistan useita litroja mm. väkevää typpihappoa ja vetyperoksidiakin sattuu olemaan tuolla varastossa litroittain.  :o
https://www.poliisi.fi/luvat/lupa_lahtoaineiden_ostamista_varten


Ps. nastat


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1502 : 21.10.2015, 13:44:04 »
^Tuon luvan tarvitset vasta kun hankit tuotteita lisää, vanhat varastot on ja pysyy, laillisina. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1503 : 21.10.2015, 13:53:26 »
Taitaa vakavien onnettomuuksien väheneminen olla lähinnä kaluston turvallisuuden paranemisesta johtuvaa. ;)

Niin, en tarkoittanutkaan että vähentäminen olisi vähentänyt onnettomuuksia (heh), vaan että vähentäminen ei ole aiheuttanut mitään onnettomuussumaakaan.

Ikävä kyllä mikan väläyttämä 100%:n suolattomuus ei ole mahdollista, vaikka olisikin kivaa. Samoin kuin ei ole 100%:n nastattomuuskaan Suomessa mahdollista, vaikka kivaa olisikin.

Niin, ajelin minäkin ennen nastoilla ja kuvittelin, että vain niillä voi ajaa. Nyt kun olen ajellut kitkoilla, niin olen huomannut että niillä pärjää liukkailla ihan yhtä hyvin, ja kaikissa muissa keleissä ovat vielä äärettömän paljon mukavammat (huom! mukavammat).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1504 : 21.10.2015, 14:04:20 »
^Tuon luvan tarvitset vasta kun hankit tuotteita lisää, vanhat varastot on ja pysyy, laillisina. ;)

Juu ei.....   :-[

Lainaus
Yksityishenkilöt voivat kuitenkin pitää hallussaan ja käyttää ennen lain voimaantuloa hankkimiaan lähtöaineita siirtymäajan 2. maaliskuuta 2016 saakka.

Joten 2.3.2016 minusta tulee kriminaali, ellen hae lupaa kaima Lehtosen yksiköstä.  :buck2:

Oikeastaan kutkuttava yksityiskohta olisi hakea kaimalta lupaa, sillä muutaman kerran olemme ottaneet suullisesti yhteen aikas raikkaasti!  ;D


Ikävä kyllä mikan väläyttämä 100%:n suolattomuus ei ole mahdollista, vaikka olisikin kivaa. Samoin kuin ei ole 100%:n nastattomuuskaan Suomessa mahdollista, vaikka kivaa olisikin.

Perustelisitko, miksi 100% suolattomuus ei olisi mahdollista?

Tässä kohden nimittäin oli sellainen paikka vuosien ajan. Paras ja kuivin kohta VT12:sta tuolloin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1505 : 21.10.2015, 14:10:45 »
Ainakin viime talven perusteella uudet kitkarenkaat pitivät vallan mainiosti. Myös jäisillä pinnoilla. Tosin viime talvena minulle ei tullut vastaa kaikkein pahimpia vesi-jääkaljamoita. Olenkin ajatellut, että jos on liian liukasta mennä kitkarenkailla autolla, niin kuljen sitten bussilla  ::)

Tosin yhtä pitkäikäiset nykyiset kitkat ei näyttäisi olevan kuin edelliset nastat. Äkkiä heittäisin että kilometrejä noi ei kestä kuin max 2/3 mitä nastat mulla oli. Silloinkin niissä oli vielä hyvin pintaa ja nastoja, muttei kylläkään liikaa pitoa enää.

Tähän mennessä kokemukset niin positiiviset, että jos seuraavat talvi tai kaksi ei osoita vaikeuksia kitkoilla, niin seuraatkin on sellaiset. Ainut huono puoli on että liikkellelähdöissä ei kuule nastojen ropinasta milloin ollaan luiston rajalla. Nyt joutuu tunnustelemaan paljon herkemmin sitä. Samoiten kun ollaan muutenkin luiston rajalla, niin paljon herkemmin pitää tuntea se, kun ääni ei varoita etukäteen.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1506 : 21.10.2015, 14:19:38 »
Hämmennetään myllyä vähän vielä lisää..  ::)

Uudet kitkat on oikeasti paremmat, kuin nastat -tuoreella lumella. Jos lumi tamppaantuu "peiliksi" niin silloin nasta on parempi.

Pari vuotta tuossa köröteltiin 3v. vanhoilla kitkoilla (olivat tulleet auton mukana) ja viimeinen talvi oli oikesti vähän pelottava ajaa.. Varsinkin kaupungissa (Vaasa), maanteillä ei niinkään ollut hätää kun pääasiassa ne oli aina sulat suolauksen takia. Pelottavat kitkoista noista teki se, että kaupungissa suolattiin aika nihkeästi, joka paikka oli peilijäässä ja Vaasa kun on aika mäkinen paikka niin ei se perkelen kottero vaan meinannu pysähtyä, vaikka kuinka hiljaa ajoit. Ja liikkeellelähtö se vasta taidetta olikin  :idiot2: Muutama läheltäpiti -tilanne oli kun joku kävelijä päätti lähteä tien yli ja taas oli jäätä niin *keleesti, eihän se kottero mihinkään pysähtynyt, absit vaan huusi -töötti myös  :buck2:

Mukavuudeltaan kitkat ovatkin sitten oikeasti paremmat. Ei ole sitä jumalatonta nastojen kohinaa joka melkein ajaa hulluksi. Itse olen tuossa melu -asiassa vähän ehkä turhan nirso.. Edellisessä autossa oli vähintään 3m2 hiljennysmattoa ja nykyiseen kulkineeseen on sitä hyvää tahtia tulossa.. Nyt jo about 2.5m2 ja peräloosteri vielä käsittelemättä..  ::)

Toissatalvena tuli sitten mitta täyteen tuota jatkuvaa pelkäämistä, että milloin käy se vahinko kun auto ei vaan yksinkertasesti pysähdy. Tuli hankittua hunajaisilla mansikoilla uudet Nokia Hakka 5:set ja ei ole kaduttanut yhtään. Mieluummin sijoitan hyviin renkaisiin pienen omaisuuden, kun että vierailen sairaalassa katsomassa miten toisen toipuminen edistyy.

Kitkat eivät vaan koskaan tule voittamaan nastojen jääpitoa -siksi nastat

Ikävä kyllä mikan väläyttämä 100%:n suolattomuus ei ole mahdollista, vaikka olisikin kivaa. Samoin kuin ei ole 100%:n nastattomuuskaan Suomessa mahdollista, vaikka kivaa olisikin.

Ja mitä tuohon suolattomuuteen tulee, niin se on mahdollista  :)
On olemassa kaikennäköisiä kemiallisia yhdisteitä jotka sulattavat lunta ihan samalla tavalla kuin suolakin, mutta niitä ei vaan käytetä -syytä en tiedä, mutta eräs syy voi toki olla sekin, että autokantaa yritetään saada nuoremmaksi kun tahallaan ruostutetaan tuolla suolapaskalla vanhoja autoja pois.

-Joo, on tuulesta temmattu teoria, ei tartte vetää perunaa henkitorveen

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1507 : 21.10.2015, 14:30:44 »
Pietarissa asuva kaveri kertoi että siellä suolataan kaupungeissa ihan urakalla. Ja siellä käytettävä suola pitää tiet sulina -15 asteenseen asti. Siihen asti voisi kaupungissa ajaa aivan hyvin kesärenkailla, mutta sitä kylmemmässä on pirullisen liukasta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1508 : 21.10.2015, 15:27:28 »
Ja mitä tuohon suolattomuuteen tulee, niin se on mahdollista  :)
On olemassa kaikennäköisiä kemiallisia yhdisteitä jotka sulattavat lunta ihan samalla tavalla kuin suolakin, mutta niitä ei vaan käytetä -syytä en tiedä, mutta eräs syy voi toki olla sekin, että autokantaa yritetään saada nuoremmaksi kun tahallaan ruostutetaan tuolla suolapaskalla vanhoja autoja pois.

Muiden aineiden käyttämättömyyteen on syynä ihan hinta.

Suolaa (tekninen laatu) saa alle 10 sentin kilo ja esim. kaliumtioformiaatti maksaa sitten viitisentoista kertaa enemmän. Ihan ihmisten käyttöön tarkoitettua puhdistettua ruokasuolaakin saa halvemmalla kuin formiaattia.

Jos ostan 1000kg ihan tavallista ruokasuolaa 50kg säkeissä, se maksaa minulle €151,20.- ja vastaava tonni formiaattia maksaa €2 268,- niin ei tarvitse miettiä miksi suolaa edelleen käytetään.

Jos formiaattia käytettäisiin sen 3000kg/km talvessa, niin sadan suolatun kilometrin hinta onkin sitten melkoisen mukava (680 400,-) ilman levityskuluja.

Muut aineet, kuten urea syövyttävät ja ovat suolan tavoin ympäristölle haitallisia. Ainoa ns. melko turvallinen kemikaali on nimenomaisesti formiaatti. Tosin sen käytön pitkäaikaisvaikutuksia kasvistolle ei tunneta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1509 : 21.10.2015, 16:41:49 »
Menikö se nyt niin että suolauksen voisi lopettaa jollei raskasliikenne sitä tarvitsisi.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1510 : 21.10.2015, 16:59:21 »

Perustelisitko, miksi 100% suolattomuus ei olisi mahdollista?

Tässä kohden nimittäin oli sellainen paikka vuosien ajan. Paras ja kuivin kohta VT12:sta tuolloin.

Ihan siksi, että siellä liikenteessä kulkee jos jonkunlaista koheltajaa, erilaista kalustoa sekä kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita ja Suomen ilmastosta johtuen esimerkiksi kaupungeissa kulkeminen muuttuisi aika mielenkiintoiseksi ilman suolausta.

Utopiassa (teoriassa siis) kyllä toimisi, mutta reaalimaailmassa ei.

Liikennekin toimisi ilman lakeja, utopiassa, mutta kun meitä on moneen lähtöön ja jotkut jää laiturillekin, on niitä lakeja ja sääntöjä ihan hyvä olla. Vesiliikenteessä pärjätäänkin jo huomattavasti vähemmällä holhoamisella, kun sekoittumista muiden kulkumuotojen kanssa on vähemmän ja vene ei ole mikään kansalaisoikeus meillä :)

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1511 : 21.10.2015, 17:04:27 »
Pietarissa asuva kaveri kertoi että siellä suolataan kaupungeissa ihan urakalla. Ja siellä käytettävä suola pitää tiet sulina -15 asteenseen asti. Siihen asti voisi kaupungissa ajaa aivan hyvin kesärenkailla, mutta sitä kylmemmässä on pirullisen liukasta.

Pistin tuon itsekin merkille tuolla itä-naapurissa ajellessa, että aika topakkaa suolaa tai mitä lienekään käyttävät siellä. Sortavalaan ajellessa tie oli sula vaikka pakkasta oli alun toistakymmentä astetta ;D Sohjo oli kanssa aika jännää koostumukseltaan, vähän kuin kasteltua todella hienoa hiekkaa.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1512 : 21.10.2015, 18:10:35 »
Tässä on nyt yritetty niputtaa useita asioita helpolla ja samalla tullut tuutin täydeltä tuubaa. Anteeksi vain!

Sitä suolapaskaa ei levitetä ihan samanlaisella innolla kuin ennen. Suomessa on joitakin tuhansia kilometrejä tietä, jota suolataan läpi talven. Se on aika vähän, kun kokonaisuudessaan tiestöä on satoja tuhansia kilometrejä.

Lisäksi entistä enemmän sääennusteiden mukaan pyritään ennakoimaan ja tarkentamaan, että milloin suolataan ja missä ja paljonko.

Suolan käyttö on siis vähentynyt, ja samalla on vähentynyt vakavat onnettomuudetkin.

Autoissa taasen materiaalit ovat muuttuneet ja parantuneet siinä mielessä, että muutama vuosi suolapaskassa ei tarkoita sitä, että auton alusta on läpimätä ilman erillistä ruosteenestokäsittelyä.

Mielestäni edellämainitut asiat huomioiden suolapaska ei ole samanlainen ongelma kuin ennen.

Yhtälailla Saksassakin nämä asiat on suurinpiirtein samalla tolalla. Ihmisten ja organisaatioiden huoli ja vastuu luonnosta on aivan eri tasolla kuin joskus kasarilla, eikö?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1513 : 21.10.2015, 18:16:55 »
Autossani on kitkarenkaat talvisin alla, on sitten sulat kuivat tiet, tai lumessa, jäässä, tai ihan mitä tahansa.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1514 : 21.10.2015, 21:51:42 »
Ainakin viime talven perusteella uudet kitkarenkaat pitivät vallan mainiosti. Myös jäisillä pinnoilla. Tosin viime talvena minulle ei tullut vastaa kaikkein pahimpia vesi-jääkaljamoita. Olenkin ajatellut, että jos on liian liukasta mennä kitkarenkailla autolla, niin kuljen sitten bussilla  ::)

Kaunis ajatus, mutta jos ensimmäiselle asvaltoidulle ja hoidetulle tielle on kotipihasta esim. se 15-25km ja jo kotipihan pysäköintialue on viettävä konekentän tapainen hiekkapohjainen alue, niin hankala lähteä bussilla mihinkään siitä. ;) Toki voi hommata itselleen vaikka suolauskalustoa ja hiekoittaa joka hiton metsäautotien, mutta huomattavasti helpompaa on laittaa alle jokaisen omaan tarpeeseen soveltuvat renkaat.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015, 21:53:30 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Samppasport  Futurez