RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1515 : 22.10.2015, 02:31:02 »
Menikö se nyt niin että suolauksen voisi lopettaa jollei raskasliikenne sitä tarvitsisi.

Raskas kalusto ei sitä suolaa kaipaa tasaisilla teillä ja tämän mainitsi paikallisen tienhoitoalueen pääinssi, kun asiaa aikoinaan kysyin. Hlö-autoilijoita varten kuulemma suolataan, mutta mihin hittoon suolaa kaivataan vaikka VT6:lla kouvostoliitto koskenkylä välillä? Tai koskenkylä Tzadi välillä VT7:lla? Tiet ovat suhteellisen tasaisia, joten mäkiäkin varten suolaaminen on turhaa.

Tiet kuivaisivatkin huomattavasti nopeammin ilman suolaa sublimaation ja renkaiden tuoman lämmön ansiosta.

Suola kun on hygroskooppinen aine, mitä suurimmissa määrin!

Ihan siksi, että siellä liikenteessä kulkee jos jonkunlaista koheltajaa, erilaista kalustoa sekä kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita ja Suomen ilmastosta johtuen esimerkiksi kaupungeissa kulkeminen muuttuisi aika mielenkiintoiseksi ilman suolausta.

Puhuin valtateistä, enkä kaupungeista, jossa tarvitaan ennemminkin soraa risteyksiin kuin suolaa koko tielle. Miksiköhän kevyen liikenteen väyliä ei suolata, vaan hiekoitetaan?

Suolatulla tiellä ajaminen kitkarenkailla aiheuttaa sen, että pöndelle mennessä pito on epämääräistä ensimmäiset 15km suolatulta tieltä poistuttaessa.

Nastoilla tämä vähenee ensimmäisen 2km matkalla.

Huvittavinta on se, että mökin pihan lisäksi olen tarvinnut tzadin keskustan työmailta poistuttaessa eniten nasta-gummeja!  :o
Kitkoilla jouduin käyttämään lumi-ketjuja, vetäessäni A6 quatroa montun pohjasta!  :-\


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1516 : 22.10.2015, 05:15:47 »
Kaunis ajatus, mutta jos ensimmäiselle asvaltoidulle ja hoidetulle tielle on kotipihasta esim. se 15-25km ja jo kotipihan pysäköintialue on viettävä konekentän tapainen hiekkapohjainen alue, niin hankala lähteä bussilla mihinkään siitä. ;) Toki voi hommata itselleen vaikka suolauskalustoa ja hiekoittaa joka hiton metsäautotien, mutta huomattavasti helpompaa on laittaa alle jokaisen omaan tarpeeseen soveltuvat renkaat.
Kotipihasta on asfaltoidulle tielle tasan 0m, muttakun parkkipaikka on juuri kuvatunlainen niin kitkat ei ole vaihtoehto. Tuota lukuunottamatta pärjäisin kitkoilla vieläkin, sepelisäkkiä ei viitsi turhaan 245:n kontissa kuljettaa, kun etenee ilmankin. Kunhan vaan ensin pääsee parkkiruudusta pois ja kotiin palatessa takaisin ruutuun.
Jäitä housuun!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1517 : 22.10.2015, 11:46:53 »
Miksiköhän kevyen liikenteen väyliä ei suolata, vaan hiekoitetaan?

Siksi, koska liikennemäärä on erilainen ja hiekka ei kulkeudu pois. Keskustassa monien talojen edustoja ja rappusia suolataan. Jos laittaisi hiekan, olisi hiekat pois kymmenen minuutin jälkeen :)

Ja nahkakengät menee pilalle suolan kanssa :( Kalosseja pitäisi osata käyttää.

Onneksi nykyään monia katuja keskustassa lämmitetään, että ei olisi liukasta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1518 : 22.10.2015, 11:49:01 »
Kaunis ajatus, mutta jos ensimmäiselle asvaltoidulle ja hoidetulle tielle on kotipihasta esim. se 15-25km ja jo kotipihan pysäköintialue on viettävä konekentän tapainen hiekkapohjainen alue, niin hankala lähteä bussilla mihinkään siitä. ;) Toki voi hommata itselleen vaikka suolauskalustoa ja hiekoittaa joka hiton metsäautotien, mutta huomattavasti helpompaa on laittaa alle jokaisen omaan tarpeeseen soveltuvat renkaat.

Tuo on jännä juttu, kun itse ajelin Kuusamossa juuri "kaljamatiellä", eli hiekkatie, johon oli lumet satanut, sen jälkeen plussaa ja sen jälkeen pakkasta. Esimerkiksi Kiutakönkään luontokeskuksen piha oli liukkaampi kuin Hakametsän jää jääkoneen jäljiltä. Silti auto ei itsestään liukunut ojaan eikä ollut ongelmia ajaa kitkoilla.

Rehellisesti  sanoen odotin kyllä ongelmia, kun oli niin saatanan liukasta, mutta yllätys olikin kova kun pitoa oli riittävästi meidän ajoihin.

Hyvin se sisiliskokin pysyy seinässä, vaikka ei ole nastoja ;)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1519 : 22.10.2015, 12:19:25 »
Tuo on jännä juttu, kun itse ajelin Kuusamossa juuri "kaljamatiellä", eli hiekkatie, johon oli lumet satanut, sen jälkeen plussaa ja sen jälkeen pakkasta. Esimerkiksi Kiutakönkään luontokeskuksen piha oli liukkaampi kuin Hakametsän jää jääkoneen jäljiltä. Silti auto ei itsestään liukunut ojaan eikä ollut ongelmia ajaa kitkoilla.

Rehellisesti  sanoen odotin kyllä ongelmia, kun oli niin saatanan liukasta, mutta yllätys olikin kova kun pitoa oli riittävästi meidän ajoihin.

Hyvin se sisiliskokin pysyy seinässä, vaikka ei ole nastoja ;)
Meneekö samat kitkat vielä alle, vai onko uudet hankittu? Eikös ne ollutkin HKPL R:t ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1520 : 22.10.2015, 13:23:41 »
Hyvin se sisiliskokin pysyy seinässä, vaikka ei ole nastoja ;)

Mitenköhän tuo kiipeäis märkää jääpuikkoa.

Oravalta onnistuu sekin, vaan sillä on kynnet.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1521 : 22.10.2015, 14:08:30 »
Hyvin se sisiliskokin pysyy seinässä, vaikka ei ole nastoja ;)

Mutta miten kitka pureutuu jäähän? Kerro jo! :0
a car you can believe in

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1522 : 22.10.2015, 14:20:11 »
Mutta miten kitka pureutuu jäähän? Kerro jo! :0

Kuivalla jäällä ihan ok, märällä jäällä huonommin. Mutta luistelee se raskas kalustokin kaljamakeleillä ilman piikkejä, enimmäkseen jopa pysyy ojien välissä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1523 : 22.10.2015, 14:35:52 »
Hyvin se sisiliskokin pysyy seinässä, vaikka ei ole nastoja ;)

Hm.....   ::)

Kyllä sillä Gekolla on ns. nastat joiden avulla se pysyy seinässä.   :pomo:  ;D

Toisaalta liialliset van der waalsin voimat heikentävät renkaan vierimis-ominaisuuksia, joten ne kuluttavat polttoainetta enemmän.

Puhumattakaan siitä, ettei edes gekon jalka pidä vedessä itseään kiinni.



Eikä nano-tasolla tuollainen kulutuspinta ole kovin pitkäikäinen, sillä renkaat eivät osaa kasvattaa kulutuspintaa itsekseen, mihin liskot pystyvät.  :pomo:  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1524 : 22.10.2015, 14:41:24 »
Meneekö samat kitkat vielä alle, vai onko uudet hankittu? Eikös ne ollutkin HKPL R:t ::)

Samalla mennään, HKPL R2.

Mutta miten kitka pureutuu jäähän? Kerro jo! :0

https://www.youtube.com/watch?v=r4nS55ZhRrQ


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1525 : 22.10.2015, 14:48:05 »
Eikä nano-tasolla tuollainen kulutuspinta ole kovin pitkäikäinen, sillä renkaat eivät osaa kasvattaa kulutuspintaa itsekseen, mihin liskot pystyvät.  :pomo:  :D

Mutta renkaita saa kaupasta, kun taas gekko ei saa jalkoja kaupasta :)


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1526 : 22.10.2015, 14:53:21 »
https://www.youtube.com/watch?v=r4nS55ZhRrQ

Tuossakin on muuten sitten kupru.

Nimittäin se, että pitoa parantavat kiteet tulevat esiin vasta sitten kun rengas on kulunut tarpeeksi  :idiot2:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1527 : 22.10.2015, 15:10:55 »
Mitä pahaa kitkat on teille tehnyt, kun kaikki kitkoihin liittyvää on joko:

a) paskaa
b) valhetta
c) ainakin tyhmää

Ei voi kuin nauraa tälle touhulle mitä väki täällä kirjoittaa. Toivottavasti edes eivät ole tosissaan kaikki.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1528 : 22.10.2015, 15:19:38 »
Mutta renkaita saa kaupasta, kun taas gekko ei saa jalkoja kaupasta :)

Mitäpä minä tekisin renkaalla, joka menettää pitonsa/kulutuspintansa sutaistuaan kerran?  :o

Ja muuten se Gekko kasvattaa myös sen kadonneen jalkansa takaisin, joten sen ei tarvitse mennä kauppaan hakemaan uutta, kuten meidän tarvitsee renkaiden kohdalla tehdä.  :pomo:

https://www.youtube.com/watch?v=r4nS55ZhRrQ

R2 pureutuu jäähän siis miljoonilla pienillä nastoilla!  :2funny:





Faktoihin fiktion sijaan (TM 17/2015 rengastesti).

Tulokset kertovat karua kieltään kitkan ja nastan eroista jäisissä olosuhteissa, jollaisissa minäkin hyvin usein ajelen.

Jarrutus jäällä:
Hakkapeliitta 8  40,m
Nordman 5 54,3
Hakkapeliitta R2 56,7m  (pärjäsi 2m nastoitetulle linglongille)

Kiihdytys jäällä:
H8  3,5s
N5  5,3s
R2 6,7s


Käsittelykoe jäällä:
H8  60,6s
N5  67s
R2 66,5s

Tulokset puhuvat puolestaan. Jää olosuhteissa kitkalla ei ole mitään jakoa nastarenkaalle. Jopa vanha Hakkapelita 5 (nordman nykyisin) antaa pataan suurelta osin maailman kehittyneimmälle kitkarenkaalle.  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015, 15:22:52 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1529 : 22.10.2015, 15:39:50 »
Mitäpä minä tekisin renkaalla, joka menettää pitonsa/kulutuspintansa sutaistuaan kerran?  :o

Ja muuten se Gekko kasvattaa myös sen kadonneen jalkansa takaisin, joten sen ei tarvitse mennä kauppaan hakemaan uutta, kuten meidän tarvitsee renkaiden kohdalla tehdä.  :pomo:


Kasvattaa jalkansakin takaisin? En tiennytkään, pitääpä kysyä sukulaiselta, joka on Suomen matelijaeläinten ehdoton asiantuntija, professori, tohtori :)

Lainaus
Tulokset puhuvat puolestaan. Jää olosuhteissa kitkalla ei ole mitään jakoa nastarenkaalle. Jopa vanha Hakkapelita 5 (nordman nykyisin) antaa pataan suurelta osin maailman kehittyneimmälle kitkarenkaalle.  :pomo:

Niin, mitä ne tulokset kertoi? Kertoiko ne, että jäällä kitkoilla ajettiin ojaan ja itse asiassa kun jääkoe oli suoritettu ja kuljettaja noussut autosta, auto syöksyi täysin itsestään ojaan tasaisella jääpinnalla?

Olenko joskus väittänyt, että jäällä kitkat olisi uutena parempia kuin nastarenkaat? Onko kukaan tällaista väittänyt?

TM:n testissä vielä sellainen ongelma, että testitilanteen nastaulkoneman kasvua ei huomioida mitenkään.



Ja jos esimerkiksi kiihdytys jäällä on sinulle tärkeä tapahtuuko se sekunnin nopeammin vai pari hitaammin, miksi ajelet takavetoisella ja etupainoisella autolla?
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015, 15:41:58 kirjoittanut Rodion »

 

Ateho  Elekma