RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1560 : 23.10.2015, 12:11:38 »
Olen, ei tullut tuo vaihtoehto mieleen :facepalm:

Mutta toisaalta, kuka käskee asua kaupungissa? Käsittääkseni vapaavalintainen päätös, niinkuin sekin millä renkailla ajaa. Haja-asutusalueella ei tuota pölyongelmaa ole.

Niin, voisihan se olla, että suurimmissa kaupungeissa kielletään nastarenkailla ajo. Esimerkiksi top 20 kaupungit Suomessa, olisi kaupungin rajalla kieltomerkki, ja jos menisi kaupunkiin nastoilla, rapsuisi parin tonnin sakot. Sopii kyllä minulle :)

Helsinki (627 866)
Espoo (268 924)
Tampere (224 659)
Vantaa (213 250)
Oulu (197 863)
Turku (185 322)
Jyväskylä (136 548)
Kuopio (111 695)
Lahti (103 753)
Kouvola (86 105)
Pori (85 334)
Joensuu (75 244)
Lappeenranta (72 761)
Hämeenlinna (68 048)
Vaasa (67 326)
Rovaniemi (61 669)
Seinäjoki (61 289)
Mikkeli (54 647)
Kotka (54 440)
Salo (54 050)

Suurinpiirtein tällaisia kieltoja on jo olemassa Norjassa ja Ruotsissa.

Jos sitten nastoja käyttävänä autoilijana haluaa vaikka Ouluun ostoksille, jätetään auto kaupungin rajalle ja jatketaan matkaa julkisilla.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1561 : 23.10.2015, 12:24:05 »
Nastavero lienee todennäköisempi. Ja esim Vantaan ja Espoon kaupungit sisältävät kyllä niin paljon syrjäseutua, etten näe syytä asettaa nastakieltoa koko alueelle.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1562 : 23.10.2015, 12:37:58 »
Niin, voisihan se olla, että suurimmissa kaupungeissa kielletään nastarenkailla ajo.

Tuo nyt on taas vähän laillisuuden rajoissa, sillä jos kiellettäisiin nastarenkailla ajo niin se heijastuu suoraan yksilön vapauteen eli liikkuvuuteen, jolloin tulee tilanne, että painostetaan valitsemaan liikkuvuuden takaamiseksi tuote y tuotteen x sijaan

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1563 : 23.10.2015, 12:38:49 »
Mitä pahaa kitkat on teille tehnyt, kun kaikki kitkoihin liittyvää on joko:

a) paskaa
b) valhetta
c) ainakin tyhmää

Ei voi kuin nauraa tälle touhulle mitä väki täällä kirjoittaa. Toivottavasti edes eivät ole tosissaan kaikki.

Mä haluasin nähdä ilman kitkaa toimivat nastarenkaat! :o
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1564 : 23.10.2015, 13:01:35 »
Tuo nyt on taas vähän laillisuuden rajoissa, sillä jos kiellettäisiin nastarenkailla ajo niin se heijastuu suoraan yksilön vapauteen eli liikkuvuuteen, jolloin tulee tilanne, että painostetaan valitsemaan liikkuvuuden takaamiseksi tuote y tuotteen x sijaan

Ottamatta kantaa itse asiaan (nastat vai kitkat), pakko todeta että ei se nyt ihan noin sentään mene.

Valtiovalta tällä hetkelläkin painostaa tai pakottaa valitsemaan autoilussa asioita. Vähemmän hiilidioksidia päästävällä autolla verotus on halvempaa kuin enemmän päästävällä. Auton pitää läpäistä katsastus jotta sillä voisi liikkua. Dieselautossa on käytettävä sitä mustan pistoolin polttoainetta eikä sitä punaista. Ym.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1565 : 23.10.2015, 13:12:53 »
Ottamatta kantaa itse asiaan (nastat vai kitkat), pakko todeta että ei se nyt ihan noin sentään mene.

Valtiovalta tällä hetkelläkin painostaa tai pakottaa valitsemaan autoilussa asioita. Vähemmän hiilidioksidia päästävällä autolla verotus on halvempaa kuin enemmän päästävällä. Auton pitää läpäistä katsastus jotta sillä voisi liikkua. Dieselautossa on käytettävä sitä mustan pistoolin polttoainetta eikä sitä punaista. Ym.

Juurikin näin , ja muistutukseksi, että koko keskieuroopassa on nastat kielletty ja osin Norjassa

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1566 : 23.10.2015, 13:22:26 »
Ottamatta kantaa itse asiaan (nastat vai kitkat), pakko todeta että ei se nyt ihan noin sentään mene.

Valtiovalta tällä hetkelläkin painostaa tai pakottaa valitsemaan autoilussa asioita. Vähemmän hiilidioksidia päästävällä autolla verotus on halvempaa kuin enemmän päästävällä. Auton pitää läpäistä katsastus jotta sillä voisi liikkua. Dieselautossa on käytettävä sitä mustan pistoolin polttoainetta eikä sitä punaista. Ym.

Mutta ne eivät sentään rajoita yksilön liikkumisenvapautta? Jos kielletään suorasti kaupunkiin tulo jos on nastat alla, niin silloin yksilön liikkumisen vapaus on rajoitettu. (seurantapannalla varustetut, tuomiota suorittavat on ihan eri lukunsa)

Tietenkin on sitten muitakin liikkumisen muotoja, mutta näin niinkuin teoriassa.  ???

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1567 : 23.10.2015, 13:51:02 »
Niin, voisihan se olla, että suurimmissa kaupungeissa kielletään nastarenkailla ajo. Esimerkiksi top 20 kaupungit Suomessa, olisi kaupungin rajalla kieltomerkki, ja jos menisi kaupunkiin nastoilla, rapsuisi parin tonnin sakot. Sopii kyllä minulle :)

Kouvola (86 105)

Liekö aivo-flatus vaiko joku verenkiertohäiriö?

Tälläkin hetkellä olen kouvostoliiton kaupungin rajojen sisällä, mutta minulla on kotiini keskustaan matkaa 40km !  :o

Parin tonnin sakko? Hm..  kylläpä sinusta on suuri rikos ajaa nastoilla?  :idiot2:

Kun puhuit aikaisemmin noista veto/jarrutuspito eroista, niin huomasitko, että ero oli 10% vain käsittelykoeradalla. Kiihdytyksessa maailman kehittynein nastaton talvirengas otti pataansa likemmäs 30% ja jarrutuksessa vaivaiset 42%

Ja tuolla jarrutuspidon erollako ei ole vaikutusta turvallisuuteen?

Minusta se parin tonnin sakko tulisi antaa kitkarenkailla kolarin ajavalle.  :pomo:


Suurinpiirtein tällaisia kieltoja on jo olemassa Norjassa ja Ruotsissa.

Jos sitten nastoja käyttävänä autoilijana haluaa vaikka Ouluun ostoksille, jätetään auto kaupungin rajalle ja jatketaan matkaa julkisilla.

Ruotsi ja Norja ovat analogisesti samanlaisia ilmastoltaan kuin Suomi?
Vertaa mielummin siperiaa, Kanadaa tai Alaskaa Suomeen, niin analogia on onnistuneempi ilmastollisesti samoilla leveys-asteilla.

Oulun raja ja julkiset kulkineet!  :2funny:
Kouvostoliiton raja ja julkiset!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Herää pahvi! Noilta rajoilta keskustaan pääsee pari kertaa päivässä! :facepalm:

Puhumattakaan esim. siitä, että kouvostoliiton halki kulkee eräs merkittävän vilkas valtatie (vt6).

ps. Tzadin suurin ilmanlaadun pilaaja talvella on puu-lämmitys! Joten se pitäisi kieltää jos tzadin ilmanlaatua haluttaisiin merkittävästi parantaa!
Parin tonnin sakko takkaan tulen laittajalle siis!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1568 : 23.10.2015, 13:54:11 »
Mutta ne eivät sentään rajoita yksilön liikkumisenvapautta? Jos kielletään suorasti kaupunkiin tulo jos on nastat alla, niin silloin yksilön liikkumisen vapaus on rajoitettu.

No kyllä rajoittaa. Jos autoani ei ole katsastettu, rajoittaa poliisi vapauttani liikkua sillä merkittävästi. Voin edelleen liikkua jollain toisella ajoneuvolla tai sitten katsastaa se ajoneuvo.

Ihan samalla tavoin tuollainen nastarengaskielto toimii. Jos haluaisi ajaa kaupunkiin, valitsee toisenlaiset renkaat.

Mutta en siis edelleenkään ota kantaa itse asiaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1569 : 23.10.2015, 14:12:40 »
Rodion, sinä ihmettelet että miksi kitkat on niin vihattu aihe ja moni melkein haukkuu kitkailijoita,

silti olisit itse vetämässä nastailijoita perseeseen metrisellä? ???

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Onhan nuo nastojen tietä kuluttavat ominaisuudet nykyisin tarkassa syynissä, valmistajien osalta. Ja taitaa vain kiristyä kokoajan.


Ihan sama, pääasia että renkaat ovat nykyisin valovuosia parempia, mitä olivat vielä 15-20 vuotta sitten.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1570 : 23.10.2015, 14:19:19 »
Ylläpidollinen huomautus että pidetääs kielikuvat kurissa ja olkaa tarkkoja sanan käänteissä että ette mene henkilökohtaisuuksiin...

S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1571 : 23.10.2015, 14:34:22 »
Mutta ne eivät sentään rajoita yksilön liikkumisenvapautta? Jos kielletään suorasti kaupunkiin tulo jos on nastat alla, niin silloin yksilön liikkumisen vapaus on rajoitettu. (seurantapannalla varustetut, tuomiota suorittavat on ihan eri lukunsa)

Tietenkin on sitten muitakin liikkumisen muotoja, mutta näin niinkuin teoriassa.  ???

Ruotsissa ja Norjassa jo kielletään näin. Samoin Saksassa on kaupunkeja, joihin ei saa mennä ilman "päästötöntä autoa" ja siitä kertovaa tarraa (Umwelt-zone).

Jos kaupunki päättää enemmistöllä, ja laki antaa myöden, niin silloin ei nastoilla ole kaupunkiin mitään asiaa. Se on oma valintasi valitseko pääsyn kaupunkiin vai nastarenkaat.

Eipä siitä kauaa ole, kun oli vielä tullipuomitkin Helsingin rajoilla: https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6%C3%B6l%C3%B6n_tulli

Vastaavia rajoituksia on paljon muuallakin.

Tokihan nastakielto olisi järkevää esimerkiksi vain taajama-alueilla tai erikseen määritetyillä alueilla (keskustat + tiheät asuinalueet ja niiden lähistöjen suuret tiet).

Ja mielenkiintoista, että minun kriittisyys nastarenkaita kohtaan vaikuttaa siihen, että kitkarenkaista puhutaan pahaa.

Tehdyn tutkimuksen mukaan jos kaikki ajaisivat kitkoilla Suomessa, aiheutuisi noin yhdeksän kuolonkolaria lisää. Se ei ole sellainen määrä mikä tulee mieleen siitä miten täällä kitkoihin suhtaudutaan.


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1572 : 23.10.2015, 14:39:57 »
Liekö aivo-flatus vaiko joku verenkiertohäiriö?

Tälläkin hetkellä olen kouvostoliiton kaupungin rajojen sisällä, mutta minulla on kotiini keskustaan matkaa 40km !  :o

Parin tonnin sakko? Hm..  kylläpä sinusta on suuri rikos ajaa nastoilla?  :idiot2:

Kun puhuit aikaisemmin noista veto/jarrutuspito eroista, niin huomasitko, että ero oli 10% vain käsittelykoeradalla. Kiihdytyksessa maailman kehittynein nastaton talvirengas otti pataansa likemmäs 30% ja jarrutuksessa vaivaiset 42%

Ja tuolla jarrutuspidon erollako ei ole vaikutusta turvallisuuteen?

Minusta se parin tonnin sakko tulisi antaa kitkarenkailla kolarin ajavalle.  :pomo:

Sakon pitäisi olla sellainen, että tuntuu. Suomessa muutenkin on niin lepsuja sakkoja, että oksat pois, poislukien päiväsakot jotka napsahtaa paljon ansaitseville henkilöille.

Huomasin eron ja ero koski jäätä. Ja sanoin jo, että jos vetopidon suhteen jääkelillä on sinulle tärkeää olla sekunti pari nopeampi, niin miksi et aja nelivedolla?

Jarrutuksessa kommentoin, että sopeuttamalla nopeutta päästään samaan jarrutusmatkaan, eikä nopeussäädön tarvitse olla edes suuri: vartti pois nopeutta ja jarrutusmatka noin puolittuu.

Samoin käsittelyradalla 10%:n ero on 10%:n ero vaikka sen radan ajaisi sata kertaa läpi, silti ero on 10% :) Suhteellisuus on tästä mielenkiintoinen seikka.

Minulla ei nyt ole testin tuloksia tässä, mutta jos otetaan joku muu testin kohta, niin vastaavasti minä voin hieroa sillä naamaasi ja kysellä, että xx kelissä teetkö näin ja näin, koska niiden perusteella renkaasi ovat huonommat? Ja ajatko edes joka talvi uusiksi ostamilla HKPL 8 renkailla? Hieman epäilen :)



Jos syyllistyy kolariin, niin kyllähän siitä sakkoa napsuu yleensä. Lisäksi tulee vielä autovakuutuksen kautta maksettavaa (bonusmenetykset).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1573 : 23.10.2015, 16:34:20 »
Tähän voisi taas parikymmentä sivua taakse päin hakea sen testin minkä mukaan:

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/nastat-vai-kitkat-vtt-n-tutkimus-paljastaa-83-prosentin-eron/4898938

A: Kitkakuskit kaahaavat
B: Ajavat enemmän kännissä
C: Enemmän onnettomuuksia

Lisää poppareita  :)
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015, 16:37:24 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1574 : 23.10.2015, 16:51:07 »
Tähän voisi taas parikymmentä sivua taakse päin hakea sen testin minkä mukaan:

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/nastat-vai-kitkat-vtt-n-tutkimus-paljastaa-83-prosentin-eron/4898938

A: Kitkakuskit kaahaavat
B: Ajavat enemmän kännissä
C: Enemmän onnettomuuksia

Lisää poppareita  :)

Tässä poppareita tuosta tutkimuksesta:

– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma.

Kuinka monta ennenaikaista kuolemaa sitten katupölyn vähentyminen säästäisi? Sata?

Kuinka monta (pienempää) onnettomuutta urattomuus vähentäisi vuodessa? Tuhansia?

Kuinka paljon säästettäisiin uudelleenasvaltoinnissa, kun ei tarvitsisi urien vuoksi kerta vuoteen teitä paikkailla? Satoja miljoonia euroja.


 

Elekma  Autoracing