Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1575 : 23.10.2015, 17:09:19 »
Tässä poppareita tuosta tutkimuksesta:

– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma.

Kuinka monta ennenaikaista kuolemaa sitten katupölyn vähentyminen säästäisi? Sata?

Kuinka monta (pienempää) onnettomuutta urattomuus vähentäisi vuodessa? Tuhansia?

Kuinka paljon säästettäisiin uudelleenasvaltoinnissa, kun ei tarvitsisi urien vuoksi kerta vuoteen teitä paikkailla? Satoja miljoonia euroja.

No nyt rupeat heittää faktaa kehiin etkä vain oikaise mutkia suoriksi, niin kuin tähän saakka olet tehnyt. VTT on luotettava tutkija, kun taas...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1576 : 23.10.2015, 17:30:41 »
Se nyt on tullut jo selväksi, että Rodionin mielestä ainoa oikea elämäntapa on elää Espoossa julkisten kulkuneuvojen läheisyydessä ja käydä jonkun kerran talvessa Kuusamossa lomareissulla, missä ei ole silloin mitään ongelmia ajaa vaikka kesärenkailla. Tästähän voi vetää suorat yhtäläisyysmerkit edellä kuvaamaani tilanteeseen, missä asutaan siellä keskellä metsää ja omia ja tieosuuskunnan teitä on helposti se 10-20km ennen kuin päästään edes jonkun muun hoitamalle tielle ja usein se yleinen tiekään ei ole näissä paikoissa se hoidollisesti ykkösprioriteetin omaava.

Siitä ei voi lähteä pihasta ajamaan julkisilla, eikä autoa voi jättää kotiinkaan, ei edes kaupassa käynnin takia. Jos lisätään tuohon vielä vuosittainen 30-60tkm ajomäärä, niin kyllä minä minimoin siinä vaiheessa riskit esimerkiksi hirvikolarien jne... suhteen ja otan sen parhaan mahdollisen pidon mahdollisissa äkkitilanteissa, kuten se että joku elukka hyppää tielle kun ajat yöllä mustaa jäätä omaavalla tiellä. Se on ihan sama vaikka 99% ajasta olisi jotain muuta, mutta jos ajomäärät ja olosuhteet ovat edellä kuvaamani kaltaiset, niin sitten se riski sille että jotain yllättävää sattuu on aivan toisenlainen, kuin silloin jos asuu Espoossa ja ajaa keskustaan töihin, sekä on tarvittaessa mahdollisuus myös jättää se auto pihaan.

Kitkat ajattelin itsekin laittaa seuraavaksi autooni, koska oma ajoni ei tällähetkellä ole kuvaamani kaltaista, vaan enemmänkin tätä keskusta-pendelöintiä, mutta sen verran olen tuota toisenlaistakin ajoa tehnyt, että valitsisin silloin kyllä nastat ehdottomasti. Kilsoja jos tulee riittävästi, niin se on rengastyypistä riippumatta talvi- ja kesärenkaita kierros vuoteen jokatapauksessa, niin eivätpä niiden ominaisuudetkaan pääse huonontumaan...

Mitä matkanopeuksiin tulee, niin kyllä se on noilla syrjäteillä itsellenikin merkitsevä asia, jos joutuisin niitä edelleen paljon ajamaan. Talvellakin pitää olla semmoiset renkaat millä voidaan ajaa sen 60-80km/h luokkaa hiekkateilläkin, ettei ole tilanne jossa liikennetraktoritkin hiillostaa peräkontissa kun ei uskalla ajaa 40km/h kovempaa... (tosin se päällysteen loppuminen tuntuu olevan monelle mystinen nopeudenrajoitin kun nopeus putoaa 80km/h -> 40km/h  ilman mitään järkevää syytä, vaikka olisi kesä) Eri asia taas, jos on kertaluontoinen reissu, mutta jos ajo on päivittäistä niin tuolla matkan taittumisen ripeydelläkin on oikeasti merkitystä. Voin minäkin ajaa jonkun satunnaisen ajon vähän hitaammin, mutta jos ajo on päivittäistä ja ei mitään huviajelua, niin kyllä alla täytyy olla sellainen kalusto, millä pystytään järkevästi liikkumaan ja matka taittuu.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015, 17:48:46 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1577 : 23.10.2015, 17:42:04 »
Eikä minuakaan keskusta-alueilla haittaisi nastakielto, ei oikeastaan edes autoilukielto. Esimerkiksi Helsingin keskustassa autoilu on pääosin yksityishenkilöiden osalta täysin turhaa, mikäli liityntätäpysäköinti ja sieltä nopea raideliikenne vain hoidettaisiin _järkevästi_ ja _tehokkaasti_ (tätä ei ole 3€ tuntitaksalla juoksevat pysäköintihallit ja kätevää julkisten käyttöä ei ole joka helvetin pysäkillä jumittavat linja-autot 15-20min vuoroväleillä).
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015, 17:46:46 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1578 : 23.10.2015, 17:54:28 »
Fuselle.  O0
Itse valitsen tarpeen mukaan. Aiemmin ajelin pääsääntöisesti isohkoilla teillä ja kaupungeissa. Riitti kitkat.
Nyt kun asun maalla, niin tuo ohikulkeva tie on sen verran huonolla hoitoluokituksella etten voi luottaa missä kunnossa se on aamulla kuuden aikaan.
Toinen mikä saattaa ratkaista kummat tulisi, on kulutus kestävyys. Kuten -karppa- on sanonut, köyhällä ei ole varaa ajaa paskoilla. Kitkat loppuis mun käytössä kahessa talvessa, kun taas nastat menee 3-4 talvea. Riippuu vähän.  :idiot2:
Mutta todellisuudessa inhoon nastoja, mutta valitsen ne muilla perusteilla. Ehkä jopa järjellä.  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1579 : 23.10.2015, 18:55:08 »
Sakon pitäisi olla sellainen, että tuntuu. Suomessa muutenkin on niin lepsuja sakkoja, että oksat pois, poislukien päiväsakot jotka napsahtaa paljon ansaitseville henkilöille.

Perusteleppa tätä hitusen tarkemmin? Sillä harvassa maassa saa 60 000 euron ylinopeussakkoja.
Rikesakko on sakko rikkeestä (lievin muoto lain rikkomisesta).
Päiväsakko on ankarampi rangaistus ja tulee tulojen mukaan, pyrkien tukistamaan kaikkia tasa-arvoisesti.

Huomasin eron ja ero koski jäätä. Ja sanoin jo, että jos vetopidon suhteen jääkelillä on sinulle tärkeää olla sekunti pari nopeampi, niin miksi et aja nelivedolla?
Niin, käsittelykokeessa se sivuttaispito yms. ovat se testattava asia, eikä veto/jarrutuspito, joka mitataan erikseen. Niissä arvoissa kun alkoikin olla 43% eroja, mikä on erittäin merkittävä ero nastan ja kitkan välillä.

Kuten sanottu, tarjoan sinulle entercote paistia ja saunankin ehdin lämmittää jääkelissä tänne pöndelle ajettaessa.

No, sinä kitka/neliveto uskovainen et siis vain sisäistä sitä, ettei se nelikko pysähdy yhtään nopeammin kuin kaksivetoinen. Jos vaatimaton 400Nm vääntöni ilmaisee kiihdytettäessä pidon olevan vähissä, niin tiedän sen olevan vähissä myös jarrutuksessa. Nelikolla tilannetta ei välttämättä huomaa ja silloin käy se vahinko, joskus se voi olla viimeinen kerta.

Neliveto on oikein mainio asia maastossa möyrittäessä, muualla sille on hyvin harvoin tarvetta. Jos en pääse etenemään lumiketjuilla, niin eipä se nelikkokaan enää auta, muuta kuin huollon tarpeen, kulutuksen ja vikapaikkojen lisäämisessä.

Jarrutuksessa kommentoin, että sopeuttamalla nopeutta päästään samaan jarrutusmatkaan, eikä nopeussäädön tarvitse olla edes suuri: vartti pois nopeutta ja jarrutusmatka noin puolittuu.

No, minä en valitse tilannetta, jossa traktoritkin työntävät minulle vauhtia.  :buck2:

Samoin käsittelyradalla 10%:n ero on 10%:n ero vaikka sen radan ajaisi sata kertaa läpi, silti ero on 10% :) Suhteellisuus on tästä mielenkiintoinen seikka.

Vastasin asiaan jo yllä, eli vrt. veto/jarrutuspito.
Eli jos ajettavuus on vain 10% heikompi ja jarrutus/vetopito vain ~35% heikompi, niin kyllä se kitkoilla ajaja tulee nastagummikuskin perässä ja pitkällä.

Vähän sama kuin me lähtisimme autobahnille rinnakkain ja me lyömme sukan syyläriin seuraavat 200km, niin seuraavan kerran tapaisimme määränpäässä siten, että olisin tilannut meille kummallekkin päivällisen, että se olisi pöydässä jäähtyneenä odottamassa sinua ja olisin itse päättänyt aterian.

Minulla ei nyt ole testin tuloksia tässä, mutta jos otetaan joku muu testin kohta, niin vastaavasti minä voin hieroa sillä naamaasi ja kysellä, että xx kelissä teetkö näin ja näin, koska niiden perusteella renkaasi ovat huonommat? Ja ajatko edes joka talvi uusiksi ostamilla HKPL 8 renkailla? Hieman epäilen :)

H8:t hävisivät lähinnä melussa R2:lle. Märkä/kuiva asfaltti menvät aika 1:1.
Ajan kaksi talvea nastoilla, jonka jälkeen ne menevät kierrätykseen. Kesägummeilla sama juttu.

Ja yleensä takaset määrittelevät sen, milloin gummit ovat lopussa.

Kuinka monta ennenaikaista kuolemaa sitten katupölyn vähentyminen säästäisi? Sata?

Ja kuten sanoin, aikaisemmin. Puun polttaminen heikentää Tzadissa ilmanlaatua merkittävästi enemmän kuin katupöly. Ja kaikkea autoliikennettä enemmän pienhiukkasia Tzadissa tekee helen. Salmisaari ja hanasaari ovat ihan tzadin keskustan tuntumassa ja sieltä sitä pienhiukkasta vasta tuleekin vaikka sitä kuinka filtteröidään, niin se ei kaikkea poista.

Sinua lähin iso voimala (vuosaari) polttaa suhteellisen puhdasta maakaasua.

Suomessa kokonaisuutena ei pienhiukkasten takia kuole sitä sataa ihmistä edes kaikkineen.
Euroopan tasolla pienhiukkasten arvioidaan tappavan miljoona ihmistä vuosittain (pääosin hiilen poltosta johtuvia juttuja).

Kuinka monta (pienempää) onnettomuutta urattomuus vähentäisi vuodessa? Tuhansia?

No, tuskinpa. Puhutaan ehkä kymmenistä.

Kuinka paljon säästettäisiin uudelleenasvaltoinnissa, kun ei tarvitsisi urien vuoksi kerta vuoteen teitä paikkailla? Satoja miljoonia euroja.

Jos tie pitää kerta vuoteen paikata, niin jotain on ryssitty raskaasti pinnan tekemisessä tai sitten liikennetiheys on jotain aivan muuta kuin suomessa.

Nykyisin tuntuu sille, että esim. VT6:lla päällystämistä ei ajoita urat, vaan asfaltin verkkohalkeamat yms. pinnan rikkoutuminen.

Ja eipä tuota VT6:sta ole mahdottomasti paikkailtu sen tekemisen jälkeen (2000-luvun alussa). Tai viime kesänä on paikattu kohtia jotka olivat todella pahasti hajalla. Urainen em. tie ei ole ollut sen jälkeen kun siitä tuli leveäkaistatie.
Olisikohan VT7:lla vedetty pinta 2000-vuoden jälkeen kerran tai kaksi (oikea kaista).

Tänne pöndelle jotava asfalttipätkä on vetäisty 1989 ja on ollut siinä siitä asti. Eikä se sentään ihan hiljainen kylätie ole ja suurin osa liikkuu nimenomaisesti nastoilla (jostain kumman syystä).
Muutama paikka on sentään laitettu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1580 : 23.10.2015, 19:50:10 »
Tuosta asfaltin paikkaamisesta. Treen ympäristössä kehätie vilkkaimmin liikennöidyltä osalta ja Ideaparkilta kolmostie on tainnut saada urapaikkauksen vissiin joka vuosi kun olen auton omistanut (4 vuotta). Ihan sata varma en ole mutta mun mielestä ainakin kolmesti niitä on asfaltoitu. On voinut ehkä olla yksi vuosi välissäkin, mutta pahimpina keväinä on ensimmäisestä asfalttikerroksesta urat menny läpi vähän ideaparkin jälkeen ja parissa rampissa.


Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1581 : 24.10.2015, 00:23:45 »
Siellähän ne "hyvissä ajoin ja turvallisesti" tyypit hioo noita uria nyt pk-seudun vesihelteessä, kun oli hetken vähän viileämpää ja paniikki iski jo aika isoon osaan autoilijoista. Etenkin kun fillarilla kulkee työmatkaa, toi ärsyttää tolkuttomasti. Onneksi nyt on sentään ollut sitä vesihiontaa, niin ei pölyä niin pahasti. Mutta täällä tosiaan ei vielä mitään varsinaista talvikeliä ole ollutkaan (jos suolausta ei lasketa talveksi) ja tarvittaessa sen pahan päivän pääsee kyllä muillakin keinoin(melko kattavat julkiset). Joku bussilakko tai vastaava, niin puolet porukasta viettää heti etäpäivää kuitenkin. Matkatkin on niin lyhyitä, itsekin pyöräilen usein tuon 19 km:n luikauksen, että tarvittaessa vaikka kävelee.

Mutta kyllä Nastat pitää olla, mieluiten elokuusta kesäkuuhun. Tuo nastat pitää sitten lausua supisuomalaisittain hammasta purren ja päristellen, niin kuin siellä olisi paljon ärriä, vaikkei olekaan  ;)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1582 : 24.10.2015, 01:12:59 »
Tätä on hauska seurata, popcornia kuluu tonnikaupalla :D

Eniveis, minusta se ongelma piilee myös renkaiden osalta siinä että täällä Suomen peräpökölässä riittää keliä joka lähtöön. Siksi oikein mitään yhtä ja ainoaa oikeaa vaihtoehtoa ei olekaan. Itsekin kun nyt/toistaiseksi asuu tässä vanhan kantakaupungin alueella niin varmaan ajais omat ajonsa vuoden läpeensä pelkillä kesärenkailla jos laki sen sallis.
Kotipaikalle on matkaa vajaat 40km, sinne menee yleinen tie, joka on useimmiten jopa aurattukin talvisin. Sinne ei normaalitalvena pääse enää kesärenkailla. Kitkarenkailla on päässy, ja pääsee varmaan edelleenkin.
Ja molemmat paikat on saman kaupungin alueella.
Mökille on matkaa suurin piirtein saman verran, mutta eri suuntaan. Sinne ei mene yleistä tietä perille asti, eikä siellä välttämättä aurata teitäkään kun kerran viikkoon. Kesärenkailla sinne ei ole mitään asiaa, kitkapyörillä pärjää kesällä kun nastarenkaillakaan ei pääse pihasta ylös mäelle. Tai pääsee, jos autoon on kytketty traktori.
Samassa pihapiirissä asuu vakituisia asukkaita, jotka käy täällä kaupunkialueella päivittäin töissä, kaupoilla yms.
Jos siis tarvitsee liikkua kaikissa näissä olosuhteissa, niin itse ainakin valitsen sellaisen renkaan millä pärjää kaikissa näissä olosuhteissa.

Nykyisin kovassa asemassa tuntuu myös olevan asia nimeltä mielikuva. Tulee turvallinen tunne kun lykkää alle hurjimmat talvipyörät mitä maa päällään kantaa, vaikka tosiasiassa eroa kesärenkaisiin ei juuri huomaisi. Mutta se mielikuva. Ei muuten pärjää jos ei ole ne hurjista hurjimmat alla jo syyskuun alun pimenevissä illoissa :)
Silti niitä uudenkarheita arvoautoja uudenkarheilla kalliilla talvirenkailla karkaa metsähallituksen puolelle joka talvi pitkä liuta. Samaan aikaan joku peräkylän Einari paahtaa menemään Carinallaan, jossa on alla uutena ostetut Hakkapeliitta 10:t, vailla huolen häivää ja ainoatakaan ulosajoa...
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015, 01:17:38 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1583 : 24.10.2015, 01:24:59 »
Siellähän ne "hyvissä ajoin ja turvallisesti" tyypit hioo noita uria nyt pk-seudun vesihelteessä, kun oli hetken vähän viileämpää ja paniikki iski jo aika isoon osaan autoilijoista. Etenkin kun fillarilla kulkee työmatkaa, toi ärsyttää tolkuttomasti. Onneksi nyt on sentään ollut sitä vesihiontaa, niin ei pölyä niin pahasti. Mutta täällä tosiaan ei vielä mitään varsinaista talvikeliä ole ollutkaan (jos suolausta ei lasketa talveksi) ja tarvittaessa sen pahan päivän pääsee kyllä muillakin keinoin(melko kattavat julkiset). Joku bussilakko tai vastaava, niin puolet porukasta viettää heti etäpäivää kuitenkin. Matkatkin on niin lyhyitä, itsekin pyöräilen usein tuon 19 km:n luikauksen, että tarvittaessa vaikka kävelee.

Mutta kyllä Nastat pitää olla, mieluiten elokuusta kesäkuuhun. Tuo nastat pitää sitten lausua supisuomalaisittain hammasta purren ja päristellen, niin kuin siellä olisi paljon ärriä, vaikkei olekaan  ;)


Juu alla on, autollahan ei voi PK-seudulta ajaa mihinkään muualle päin Suomea...  ::) Itse kävin tuossa reilu viikko taannoin Iisalmessa laittamassa paikkoja talviteloille ja siivoamassa samalla muutamia Valion aiheuttamia tuulenkaatoja, päivä oli 12.10 ja lähdin aamuyöstä ajamaan, aamulla lueskelin tuvassa uutisista että näköjään oli täällä PK-seudullakin ollut liukasta http://www.hs.fi/kaupunki/a1305992345167 Liukasta oli kyllä matkallakin ja muiden kanssamatkaajien ajonopeuksista päätellen suurin osa säästeli teitä talvirenkaattomina.

Ei sillä, nyt voisi ajaa taas kesärenkaillakin, mutta hyvä esimerkki siitä että minulle rengasvalinta ei voi rajoittaa auton käyttöä. Jos tulee päähänpisto vaikka nyt aamuyöstä lähteä käymään kaverin luona Ylitorniolla niin sitten sinne lähdetään ja kaluston täytyy olla siinä kunnossa että se on mahdollista.

Kitkoillakin olisi kyllä pärjännyt sataprosenttisen mainiosti, mutta nuo vanhat nastat menevät vielä tämän talven niin ostetaan ne kitkat seuraavaksi. Mutta edelleen jos ajosuoritteeni olisivat edellisessä viestissä kuvaamani kaltaisia, en niitä kitkoja laittaisi alle. ;)
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015, 01:28:40 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1584 : 24.10.2015, 08:36:24 »
Nykyisin kovassa asemassa tuntuu myös olevan asia nimeltä mielikuva. Tulee turvallinen tunne kun lykkää alle hurjimmat talvipyörät mitä maa päällään kantaa, vaikka tosiasiassa eroa kesärenkaisiin ei juuri huomaisi. Mutta se mielikuva. Ei muuten pärjää jos ei ole ne hurjista hurjimmat alla jo syyskuun alun pimenevissä illoissa :)
Silti niitä uudenkarheita arvoautoja uudenkarheilla kalliilla talvirenkailla karkaa metsähallituksen puolelle joka talvi pitkä liuta. Samaan aikaan joku peräkylän Einari paahtaa menemään Carinallaan, jossa on alla uutena ostetut Hakkapeliitta 10:t, vailla huolen häivää ja ainoatakaan ulosajoa...

Kyllä täytyy olla kuskissa vikaa, jos ei talvikelillä huomaa kesärenkaan ja talvirenkaan eroja  :idiot2:.

Se että ulosmitatataan ESP:t, DESPIT ja vastaavat on ratin ja penkin välissä. Valitettavan usein nämä henkilöt ajavat possujunassa nimenomaan ruuhka-aikaan samoilla nopeuksilla rokkasumussa tai lumisateessa, kuin kesäkelillä välkytellen valoja kelien mukaan ajaville. Katsotaan vain, kun tänäkin vuonna TALVI YLLÄTTI.

BTW:Ostatin äidin 323 maksalaatikko kauppakassiin hakkapeliitta 7:t pari talvea sitten hakkapeliitta 10:n tilalle, jotka tuli isomummu oli ostanut aikojan sitten (Auto tuli perikunnalta). Äiti totesi, että kyllä eron huomaa, kuin yöllä ja päivällä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1585 : 24.10.2015, 10:28:49 »
Kyllä täytyy olla kuskissa vikaa, jos ei talvikelillä huomaa kesärenkaan ja talvirenkaan eroja  :idiot2:.
Talvikeli onkin sitten erikseen. Ulkona on nyt +7c ja kuivaa. Ja parhaimmilla on ollu kohta jo kuukauden ne piikkirenkaat alla, vaikka ehkä toimivin rengas näihin keleihin olis uusi kesärengas :)

...kyllä eron huomaa, kuin yöllä ja päivällä.
Mulla on ollu omissa autoissa lähes aina jotain jämärenkaita, ja nyt viime talveksi ostin 740:n uudet HKPL7 ja emännän autoon HKPL8:t. Ja jumaleissön että oli pitoja! :D

Kerran vuosia aiemmin mulla oli kakkoskoppanen GTI-Golf, ja satuin saamaan siihen uudet Blizzak-kitkarenkaat. Samanlainen yllätys tuli silloin niidenkin pidosta :)

Se että olisko samat ajot pärjänny esim. uudella kiinalaisella Linglongilla, on toinen juttu. Vaikka varmasti olisikin.
Sama kuin se peräkylän Einarikin; 20v. vanhat talvirenkaat alla ja hyvin pärjää. Ja on pärjänny tuon 20v.
Kun ei paremmastakaan tiedä... :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1586 : 24.10.2015, 11:58:45 »
Kehtaanko ääneen sanoa, että kesärenkaat on vielä alla V:>
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1587 : 24.10.2015, 13:12:47 »
Kehtaanko ääneen sanoa, että kesärenkaat on vielä alla V:>

Kehtaat. Mullakin on toisessa autossa, mutta ajattelin tänään vaihtaa nuo uudet hakkapeliitta 8:t alle. Taitaa olla viimeiset nokialaiset mulla vähään aikaan, mutta ku halvalla sain  ;). Olis ennemmin pitänyt melkein nuo continental contiicecontact:t heittää ja myydä broidille nuo hakkapeliitta 8:t.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1588 : 24.10.2015, 14:57:59 »
Juu alla on, autollahan ei voi PK-seudulta ajaa mihinkään muualle päin Suomea...  ::)

Voi toki, mutta ihan sillä prosentilla, joissa jo pelkästään nastat pyörii, ei Lapissa kävijöitä kyllä ole. Joskus kun ärsyyntyneenä olen noita kesäkelissä rapistelijoita kyttäillyt, profiili on kyllä jotain sen suuntaista, että ne ei paljon 10 km pidempiin lenkkeihin edes kykene...

Eipä sillä, tarpeita on joka junaan. Sitä en vaan ymmärrä, että jos kuuluu niihin, jotka kokevat kovin aikaisin tarvitsevansa talvirenkaat, eikö omatkin hermot säästyisi, kun ajelisi kitkoilla. Toki sitten on aina joku, jonka pitää päästä käymään sen kainuulaisen mäen pohjalla olevan mökin pihassa joka viikonloppu, jolloin nasta voi olla järkevin vaihtoehto. Noilla kriteereillä vaan niiden nastallisten osuus humahtaisi ihan olemattomiin nykyisestä. Pointtini oli, että prosentit ei nyt kohtaa.

Kehtaat. Mullakin on toisessa autossa, mutta ajattelin tänään vaihtaa nuo uudet hakkapeliitta 8:t alle. Taitaa olla viimeiset nokialaiset mulla vähään aikaan, mutta ku halvalla sain  ;).

Saiko oikeasti halvalla? Itse olen nyt nähnyt tarjouksia, joissa HKPL 7:t olleet selkeästi 8:ia halvempia. Kirkuen ostaisin, jos nyt olisi tarve. Ei noiden vastaleivottujen seiskojen pito nyt ihan antiikkinen kuitenkaan ole. Sen sijaan se pito myös pysyy kilsojen myötä, kun ei nastoilla pommita tuulilaseja kasien tyyliin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1589 : 24.10.2015, 15:00:08 »
Saiko oikeasti halvalla? Itse olen nyt nähnyt tarjouksia, joissa HKPL 7:t olleet selkeästi 8:ia halvempia. Kirkuen ostaisin, jos nyt olisi tarve. Ei noiden vastaleivottujen seiskojen pito nyt ihan antiikkinen kuitenkaan ole. Sen sijaan se pito myös pysyy kilsojen myötä, kun ei nastoilla pommita tuulilaseja kasien tyyliin.

300 euroa vanteille 195/65R15, mutta kuten olen aiemmin todennut Hakkapeliitta 7:ssa pysyy paremmin nastat (Kokemusta kolmesta kierroksesta ja hakkapeliitta 8:ssa kahdesta kierroksesta).

Oikesti hyvät ja edulliset ovat olleet Goodyear:n ice artic:t jotka oli edellisellä kerralla ostettuna liikkeestä 70-80 euroa halvemmat, kuin hakkapeliitta 7:t.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Futurez  Kulkukoira