Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1695 : 04.11.2015, 14:53:51 »
Keskitytään kitkoihin vs. nastoinin SUOMESSA

Sama se vaikka muualla tehtäisiin toisin. Rodionilla oli pointtinsa, ituhippeilyistä huutelu on ihan turhaa, viesti poistetaan.

Ylläpito on nyt huomauttanut useasti pitäytymään aiheessa, jos tämä lipsuminen jatkuu vaikka olisikin omasta miellestä pitävimmät tassut lyödään niihin rengaslukot jos ei ala viesti mennä perille.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 14:55:23 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1696 : 04.11.2015, 15:08:37 »
Liekkö montakin milliä pinnasta kun ehtii kovettua 1/2 vuoden aikana kitkoista? Säilytys paikkana on ollut kylmä varasto. Silmä määräisesti kun vertasi uuteen renkaaseen renkaanpinta näyttää hiukan "pöhöttyneeltä".
onkohan jo ollut täällä tämä julkaisu. https://www.lvm.fi/docs/fi/1986562_DLFE-14086.pdf  Sivulla 17 on graafinen esitys siitä miten kitka ja nasta on kehittynyt lumi ja jääpidon osalta vuosikymenien aikana. Muutenkin ihan mielen kiintoista luettavaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1697 : 04.11.2015, 15:44:36 »
Lainaus
Japanin nastattoman talviliikenteen vaikutukset näkyvät taajama-alueilla ja erityisesti risteysalueilla
korostetun voimakkaasti. Nämä alueet kiillottuvat erityisen liukkaiksi varsinkin nollakelillä,
jolloin liikenteen sujuvuus kärsii. Liikenne etenee korostetun varovaisesti ja hitaasti,
jolloin runsaan ajoneuvomäärän takia liikenne jonoutuu. Erityisesti tämä näkyy julkisen
bussiliikenteen hidastumisena. Bussien kiertonopeudet ovat merkittävästi hitaampia ja niiden
myöhästymiset ovat seitsenkertaistuneet.







On syytä huomioida, ettei nastoitettujen talvirenkaiden tienpäällystettä kuluttava vaikutus ole
yksinomaan haitallista, sillä kulutus ylläpitää päällysteen kitkaominaisuuksia. Maissa, joissa
nastarenkaat ovat kiellettyjä päällysteiden kitkaominaisuudet heikkenevät huomattavasti johtuen
nastattomien renkaiden päällysteitä kiillottavasta kulutusvaikutuksesta. Kyseisissä maissa
joudutaan tienkulutuskerroksia kunnostamaan riittävän kitkatason säilyttämiseksi. Nastarenkaita
käyttävissä maissa päällysteet karkeutuvat talvisin nastarenkaiden vaikutuksesta.

Joten tuossa näkövinkkelissä nastarengaskielto Suomessa aiheuttaisi muutamissa vuosissa selvästi lisää kuolonuhreja.

http://virtual.vtt.fi/virtual/mobile/vuosikirja2001/23_k0133.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1698 : 04.11.2015, 15:55:21 »
Keskitytään kitkoihin vs. nastoinin SUOMESSA

Sama se vaikka muualla tehtäisiin toisin. Rodionilla oli pointtinsa, ituhippeilyistä huutelu on ihan turhaa, viesti poistetaan.

Ylläpito on nyt huomauttanut useasti pitäytymään aiheessa, jos tämä lipsuminen jatkuu vaikka olisikin omasta miellestä pitävimmät tassut lyödään niihin rengaslukot jos ei ala viesti mennä perille.

Säännöt ei ole kaikille samat ilmeisesti.

Huomauttaisin kuitenkin, että aiemmin ei oltu rajattu, että saa puhua vain Suomesta. Kannattanee lisätä otsikkoon, niin muistetaan ensi vuonnakin.

Täytyy myös unohtaa se Teknikens Världenin testikin sitten.

Nyt mennään muuten jo kolmatta talvea kitkoilla, nythän niillä pitäisi alkaa jo lipsua, alkaa olla ikäloppuja, katsotaan miten käy, kun ne joskus jaksaa alle laitattaa.

Toivottavasti ensi talveksi tulisi jo R3-kitkat, niin voisi ostaa uudet.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1699 : 04.11.2015, 16:02:08 »
Liekkö montakin milliä pinnasta kun ehtii kovettua 1/2 vuoden aikana kitkoista? Säilytys paikkana on ollut kylmä varasto. Silmä määräisesti kun vertasi uuteen renkaaseen renkaanpinta näyttää hiukan "pöhöttyneeltä".
onkohan jo ollut täällä tämä julkaisu. https://www.lvm.fi/docs/fi/1986562_DLFE-14086.pdf  Sivulla 17 on graafinen esitys siitä miten kitka ja nasta on kehittynyt lumi ja jääpidon osalta vuosikymenien aikana. Muutenkin ihan mielen kiintoista luettavaa.

Itse kiinnittäisin myös huomiota sivuun 25:

Vuoden 2010 testiin oli otettu mukaan "tunnettujen valmistajien" kuluneet kitka- ja nastarenkaat. Kulunut kitkarengas osoittautui näissä testeissä hieman paremmaksi kuin kulunut nastarengas (taulukko 5). Antilan mukaan "loppuun kuluneella nastarenkaalla ei jäällä ole juuri käyttöä, kun nastat eivät toimi lainkaan. Kuluessaan kitkarengas pystyy yhä tarjoamaan edes jonkinlaista pitoa rakenteensa ansiosta. Nastarenkaan jääpito on sen sijaan suunniteltu toimimaan nastojen varassa ja kun niistä ei ole apua, eivät kulutuspinta ja mahdollisesti kovempi kumiseos pysty paikkaamaan nastojen puuttumista (Antila 2010)."

Toki tuosta raportista löytyy paljon muutakin, puolesta ja vastaan :)


Nämä ovat myös mielenkiintoisia, eli syitä miksi nopeudet kasvaa, kun nastallisten määrä vähenee:

Elvik ja Kaminska tarjosivat nopeuden kasvuun seuraavanlaisia selityksiä:

- koska nastarenkaat irrottavat päällysteestä erilaisia ainesosia, ne myös vaikuttavat siihen, miten likaista kuravettä roiskuu ajoneuvojen ikkunoihin. Lika vähenee
nastarenkaiden vähenemisen myötä, näkyvyys paranee ja nopeudet kasvavat.

- etenkin paljailla keleillä nastarenkaat pitävät usein kovaa ääntä ja antavat entistä voimakkaamman vaikutelman siitä, että auto liikkuu kovaa vauhtia. Sen vuoksi
nastarenkailla ajetaan hiljempaa.

- kitkarenkaat ovat kehittyneet niin voimakkaasti, että kun verrattiin toisiinsa vuosien 2002 ja 2009 liikennettä, niin vuoden 2002 nastarenkaat eivät juuri eronneet
ominaisuuksiltaan vuoden 2009 kitkarenkaista
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 16:05:33 kirjoittanut Rodion »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1700 : 04.11.2015, 16:47:35 »
Ehkä kuvaavin kommentti tutkimuksessa on tämä:

Lainaus
Tämän tutkimuksen tekijä osallistui helmikuussa 2011 matkalle, jossa käytiin
tutustumassa Tukholman ja Oslon liikenteeseen nastarenkaiden rajoittamisen jälkeen.
Tässä yhteydessä keskusteltiin sekä Tukholman että Oslon virkamiesten kanssa.
Keskusteluista välittyi vahvasti sellainen kuva, etteivät virkamiehet olleet tutustuneet
kovin syvällisesti nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksia koskeviin
erilaisiin tutkimustuloksiin. Heille nastarenkaiden vähentämisen syyksi tuntui riittävän
lähinnä se, että ilmanlaatua oli parannettava.

Toisin sanoen politiikkaan ilman tietoa!  :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1701 : 04.11.2015, 16:57:18 »
Itse kiinnittäisin myös huomiota sivuun 25:

Vuoden 2010 testiin oli otettu mukaan "tunnettujen valmistajien" kuluneet kitka- ja nastarenkaat. Kulunut kitkarengas osoittautui näissä testeissä hieman paremmaksi kuin kulunut nastarengas (taulukko 5). Antilan mukaan "loppuun kuluneella nastarenkaalla ei jäällä ole juuri käyttöä, kun nastat eivät toimi lainkaan. Kuluessaan kitkarengas pystyy yhä tarjoamaan edes jonkinlaista pitoa rakenteensa ansiosta. Nastarenkaan jääpito on sen sijaan suunniteltu toimimaan nastojen varassa ja kun niistä ei ole apua, eivät kulutuspinta ja mahdollisesti kovempi kumiseos pysty paikkaamaan nastojen puuttumista (Antila 2010)."

Toki tuosta raportista löytyy paljon muutakin, puolesta ja vastaan :)


Nämä ovat myös mielenkiintoisia, eli syitä miksi nopeudet kasvaa, kun nastallisten määrä vähenee:

Elvik ja Kaminska tarjosivat nopeuden kasvuun seuraavanlaisia selityksiä:

- koska nastarenkaat irrottavat päällysteestä erilaisia ainesosia, ne myös vaikuttavat siihen, miten likaista kuravettä roiskuu ajoneuvojen ikkunoihin. Lika vähenee
nastarenkaiden vähenemisen myötä, näkyvyys paranee ja nopeudet kasvavat.

- etenkin paljailla keleillä nastarenkaat pitävät usein kovaa ääntä ja antavat entistä voimakkaamman vaikutelman siitä, että auto liikkuu kovaa vauhtia. Sen vuoksi
nastarenkailla ajetaan hiljempaa.

- kitkarenkaat ovat kehittyneet niin voimakkaasti, että kun verrattiin toisiinsa vuosien 2002 ja 2009 liikennettä, niin vuoden 2002 nastarenkaat eivät juuri eronneet
ominaisuuksiltaan vuoden 2009 kitkarenkaista

Tuo kääntää päälaelleen ajatukset joita täälläkin on pohdittu että nasta pitää paremmin jäällä ja kitka on ylivoimainen lumipidossa.

Toisaalta sivun 11 taulukon mukaan renkaiden ikääntymisestä johtuva jarrutusmatkan piteneminen olevan paljonkin nastallisia isompaa.

Sitten jos peli on menetetty jos ennen jarrtusta ei väliä kuinka hyvin pitää jarrutuksessa.

"Keskeisenä tutkimustuloksena on todettu, että
kitkarenkaat ovat suhteellisesti nastarenkaita useammin mukana onnettomuuksissa,
jotka ovat aiheutuneet ajoneuvon hallinnan menetyksestä."
"

« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 17:16:17 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1702 : 04.11.2015, 17:11:00 »
Yllättipä kitka tänään totaalisesti. Kotimatka kuivaa asfalttia suurilta osin joissain paikoin märkää ja lämpötila 4+. Eräs pitkä kaarre joka kohtuulisen tiukka niin kesken kaiken auto lähtee nelipyörä luisuun kun mutka olikin jäässä. Ajovakautus ei reagoinut mitenkään kuten tuli viimetalvena huomattua jossain tilanteissa.  Nastat olisi tuossa varoitelleet mutta kitkat ei.

Eniten minua tuossa jutussä yllätti, että +4 asteessa oli jäätä. Itse en ole sellaista nähnyt koskaan, vaikka "mustasta jäästä"(voi elämä mikä termi) aina höpistäänkin. Vain suolalla märäksi kastelluilla teillä on joskus vähän hankala silmin nähdä, onko tie jäässä, kun oikein näyttävä lämpömittari ja ympäristön havainnointi(varjopaikat, alava maa, eilinen lämpötila jne. jne.) ei auta, kun suolalla sekoitetaan ennakoitavat normiolosuhteet. Mutta jos se yllättää jonkun, että jäällä kitkarenkaat tiukassa mutkassa lähtevät luisuun (terävästi), on tosiaan parempi pysyä nastoissa. Kitkat ovat kokeneen ja ennakoivan kuskin renkaat sellaiselle, joka ei jatkuvasti liiku jääkelillä. Jääkelillä tai mahdollisella jääkelillä liikuin kitkoilla kuin olisin ajanut kesärenkailla. Yllätykset olivat vain positiivisia. En nyt ihan ymmärrä, miten esimerkkisi kertoi mistään muusta kuin puutteellisesta ennakoinnista. Nastoillahan ei luistoa tietenkään olisi tapahtunut, koska ne liimautuvat jäähänkin kuin tauti?

Havaintoni oli se, että diesel-moottorit meluavat vielä turuntielläkin erittäin enemmän kuin renkaat, olivat ne nastat tai eivät. Kitkarenkaat ns. "vihisevät" ja nastat (erityisesti jotkut) ropisevat, toiset vain hiljaa ritisevät. Kesägummien ääni oli ns. valkoista kohinaa muistuttava (tasaisempi taajuusvaste).

Raskas kalusto murisi niin voimakkaasti, että mennessään ohitseni, se peitti alleen kaikki muut äänet, olin sitten katutasolla taikka 29m korkeudessa.

Havainnoit ilmeisesti jonkun kiihdytysrampin läheisyydessä. Tasavauhtisella osuudella ei nimittäin renkaiden vollotukselta kuule edes raskaan kaluston moottorin ääniä. Henkilöautoista puhumattakaan (pl. ehkä jotkut vanhemmat vaginadieselit). Havainnointisuuntakin vaikuttaa jonkin verran.

Rodion, kun vertaat kanadaa ja japania Suomeen, niin kannattaisi katsoa karttaa esin leveyspiirien osalta. Huomaisit välittömästi, että molemmat vertailukohteet ovat huomattavasti Suomea etelämmässä, jolloin talvellakin olosuhteet ovat täysin erilaisia kuin täällä.

Vertaa mielummin johonkin Jakutskiin tai kanadassa/gröönlannissa samoilla leveyspiireillä olevaan paikkaan, koska koko ontarion osavaltio tai mikä se nyt onkaan, on etelämmässä kaikkiaan kuin eteläisin kärki suomea.
Nimittäin eteläisemmissä paikoissa auringon talvinen säteilypakote on huomattavan erilainen kuin täällä SoumiFinlandPerkele-maassa, jolloin talviset sääolosuhteetkin ovat erilaisia.

No noihin vertailusta taas tulee mieleen esim. Golf-virta - anyone? Leveyspiiri ei kerro juuri mitään.
Suomikin on jo sääoloiltaan niin moninainen maa, että täältä löytyy kolkkia, joihin vertailukohta voi löytyä ties mistä. Yhtä hyvin Japanista kuin jostain Jakutskistakin.

Odotan sitä, että nastat kielletään Suomessa. Ei tule kuin tuttuja vastaan liikenteessä.  ;)
Nytkin talveksi moni lopettaa ajot pk-seudulla. Kitkoilla vielä useampi muutaman kolinan jälkeen tekisi samoin ja olisi todella mukava ajella. Nastakielto, nastakielto! Missä Sini Saarela? Äkkiä köyttämään itsensä jonkun nastarenkaaseen...

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1703 : 04.11.2015, 17:29:26 »
Eniten minua tuossa jutussä yllätti, että +4 asteessa oli jäätä. Itse en ole sellaista nähnyt koskaan, vaikka "mustasta jäästä"(voi elämä mikä termi) aina höpistäänkin. Vain suolalla märäksi kastelluilla teillä on joskus vähän hankala silmin nähdä, onko tie jäässä, kun oikein näyttävä lämpömittari ja ympäristön havainnointi(varjopaikat, alava maa, eilinen lämpötila jne. jne.) ei auta, kun suolalla sekoitetaan ennakoitavat normiolosuhteet. Mutta jos se yllättää jonkun, että jäällä kitkarenkaat tiukassa mutkassa lähtevät luisuun (terävästi), on tosiaan parempi pysyä nastoissa. Kitkat ovat kokeneen ja ennakoivan kuskin renkaat sellaiselle, joka ei jatkuvasti liiku jääkelillä. Jääkelillä tai mahdollisella jääkelillä liikuin kitkoilla kuin olisin ajanut kesärenkailla. Yllätykset olivat vain positiivisia. En nyt ihan ymmärrä, miten esimerkkisi kertoi mistään muusta kuin puutteellisesta ennakoinnista. Nastoillahan ei luistoa tietenkään olisi tapahtunut, koska ne liimautuvat jäähänkin kuin tauti?

No tänään taas sama kurvi jäässä. Paikka on sivutiellä ja suolalla ei osuutta asiaan. Olosuhteet hämärän rajamailla siten että en vielä kytkenyt pitkiä valoja sekä tein pinta kosteudesta musta joten en tuota silmin nähnyt ja Jää kohta oli pätkä keskellä kaarretta. Niinpä ei tuossa ennakointi auttanut koska vastaavaa ei ollut koko reilun 20 km matkalla vaikka olosuhteet näytti silmin samoilta koko matkan. Jos nastoilla olisi luistoa tapahtunut niin se olisi lähtenyt tapahtumaan rauhallisemmin ja ajovakautuskin olisi reagoinut asiaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1704 : 04.11.2015, 18:26:05 »
Eniten minua tuossa jutussä yllätti, että +4 asteessa oli jäätä. Itse en ole sellaista nähnyt koskaan, vaikka "mustasta jäästä"(voi elämä mikä termi) aina höpistäänkin.

Näin syksyisin säteilyjäähtyminen voi laskea tienpinnan pakkasen puolelle, vaikka ilma olisi muutaman kymmenen sentin korkeudessa + asteilla.

Havainnoit ilmeisesti jonkun kiihdytysrampin läheisyydessä. Tasavauhtisella osuudella ei nimittäin renkaiden vollotukselta kuule edes raskaan kaluston moottorin ääniä. Henkilöautoista puhumattakaan (pl. ehkä jotkut vanhemmat vaginadieselit). Havainnointisuuntakin vaikuttaa jonkin verran.

Ihan ensin havainnointi tapahtui leppävaarantiellä hotelli Glo:n edustalla ja myöhemmin sitten siinä lähistöllä. Kehä 1:stä ja turunväylää kuunnellen.

No noihin vertailusta taas tulee mieleen esim. Golf-virta - anyone? Leveyspiiri ei kerro juuri mitään.
Suomikin on jo sääoloiltaan niin moninainen maa, että täältä löytyy kolkkia, joihin vertailukohta voi löytyä ties mistä. Yhtä hyvin Japanista kuin jostain Jakutskistakin.

Kyllä se leveyspiiri kertoo juurikin ilmaston perusasioista ja ennenkaikkea säteilypakotteen määrästä, mikä vaikuttaa talvi-oloissa kovin suuresti. Japanin talviolot ovat jopa hokkaidossa jotain aivan muuta kuin suomessa. Kevätkin tulee siellä monta viikkoa aikaisemmin kuin täällä.
Japani kuuluu pohjoisimmilta osiltaankin lauhkeampaan ilmastovyöhykkeeseen (Dfb) kuin Etelä-suomi (Dfc).

Odotan sitä, että nastat kielletään Suomessa. Ei tule kuin tuttuja vastaan liikenteessä.  ;)
Nytkin talveksi moni lopettaa ajot pk-seudulla. Kitkoilla vielä useampi muutaman kolinan jälkeen tekisi samoin ja olisi todella mukava ajella. Nastakielto, nastakielto! Missä Sini Saarela? Äkkiä köyttämään itsensä jonkun nastarenkaaseen...

 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Sini, saat tulla köyttämään itsesi minun renkaisiin, mutta älä valita, jos ilmestyy asfaltti-ihottumaa!  ;D

Vielä lainaus dokkarista.
Lainaus
- Nastojen vaikutukset ovat hyvin moninaisia: ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen,
ilman laatuun, ajonopeuksiin tietyissä olosuhteissa, päällysteen kulumiseen, jään
karhentumiseen, lumi- ja jääpolanteen kulumisnopeuteen, meluun ja jopa
jalankulkijoiden turvallisuuteen. Emme ole nähneet ainuttakaan norjalaista tutkimusta,
jossa tätä kokonaisuutta olisi tarkasteltu. Miten olette pystyneet tästä huolimatta
saamaan kansalaiset ja muut viranomaiset vakuuttuneiksi, että nastojen vähentäminen
on Oslossa välttämätöntä?


- Mitkä olivat tässä prosessissa suurimmat haasteet ja vaikeudet, mitkä askeleet olivat
vaikeimpia ottaa?
- Voitteko jotenkin kuvata tätä prosessia, matkaa hyväksynnän saamisesta aina
ensimmäisiin päiviin, kun nastarengasmaksuja kerättiin?

Arne Sørlie, "Senior advisor" Norjan kaupungin ympäristötoimistosta kuittasi
ensimmäisen kysymyksen sillä, että pelkät ympäristökysymykset riittävät politiikan
perusteeksi, ei tarvita laajempia tutkimuksia
.

Politiikkaa...... Abartheid-sellaista vieläpä!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1705 : 04.11.2015, 18:43:33 »
Säännöt ei ole kaikille samat ilmeisesti.

Huomauttaisin kuitenkin, että aiemmin ei oltu rajattu, että saa puhua vain Suomesta. Kannattanee lisätä otsikkoon, niin muistetaan ensi vuonnakin.

Täytyy myös unohtaa se Teknikens Världenin testikin sitten.

Nyt mennään muuten jo kolmatta talvea kitkoilla, nythän niillä pitäisi alkaa jo lipsua, alkaa olla ikäloppuja, katsotaan miten käy, kun ne joskus jaksaa alle laitattaa.

Toivottavasti ensi talveksi tulisi jo R3-kitkat, niin voisi ostaa uudet.
Muokkasin tuota ensimmäistä otsikkoa vähän. jos se ohjaisi. kirjoitin siihen että suomen oloissa.

Tuota voi nyt tulkita sitten ruotsin ja norjan olojen vastaaviksi leveyspiireittäin. Pointtini on vaan siinä että Suomi on Suomi ja te suurin osa ajatte suomessa kitkolla tai nastoilla.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 18:45:48 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1706 : 04.11.2015, 21:04:55 »
Jyväskylästä iltaa.
Keittiön mittarissa +4,7°C ja tiet jäässä.  :hello:

Ja liukasta on paikoitellen, nastoillakin.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1707 : 05.11.2015, 08:28:43 »
En ole kuuro mutta en huomaa äänessä eroa onko kesärenkaat vai nastat nyt alla. normaalissa ajossa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa en kuule auton nastojen ropinaa, mutta naapuri autosta kuulen nastojen ropinan ja myöskin linja-auton ohi ajaessa kuulin omien renkaiden ropinan kaikuvan linja-autosta.

Että hyvin vaimentuu rengasäänet pois. kyllä ne toki kuuluu kun jarrutetaan kovaa mutta normaali ajossa ei huomaa eroa Nokian Hakka SUV:n ja Nokian Hakkapelitta 7 välillä.
Sit vaihdoin V40:n talvirenkaat, nämäkin nastat. muutos nokian hakka green 185/65R15 -> nokian hakkapelitta 4 195/60R15 Jä nämä ropisee vaikka olisi ratio päällä niin silti kuuluu... autoissa ja renkaissa tuntuu olevan paljonkin eroa. kitkoja en tähän ala hankkimaan kun on useampi sarja nastoja ja kakkos auto...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1708 : 05.11.2015, 09:24:29 »
No tänään taas sama kurvi jäässä. Paikka on sivutiellä ja suolalla ei osuutta asiaan. Olosuhteet hämärän rajamailla siten että en vielä kytkenyt pitkiä valoja sekä tein pinta kosteudesta musta joten en tuota silmin nähnyt ja Jää kohta oli pätkä keskellä kaarretta. Niinpä ei tuossa ennakointi auttanut koska vastaavaa ei ollut koko reilun 20 km matkalla vaikka olosuhteet näytti silmin samoilta koko matkan. Jos nastoilla olisi luistoa tapahtunut niin se olisi lähtenyt tapahtumaan rauhallisemmin ja ajovakautuskin olisi reagoinut asiaan.

Ajonvakautuksesta en tiedä, riippunee vähän autostakin, mutta äkkinäisemmin kitkoilla luisto kyllä alkaa. Tai kuvaisko paremmin, että tunnottomammin/ilman ennakkovaroitusta?
Muutenhan tuossa on kaikki vähintään lievän yllätyksen momentit, mutta se +4 astetta auton oikein näyttävässä lämpömittarissa juuri ko. paikassakin(?) sotii omaa, kuitenkin jo lähemmäs miljoonan kilsan kokemusta vastaan. Toki iso osa noistakin kilsoista on kertynyt tönkkösuolatuilla teillä, mutta ei kuitenkaan läheskään kaikki. Oma kokemus on, että +2 astetta todellista auton mittarissa ja tuollainen on täysin mahdollista, mutta sen yli en muista kertaakaan. Rengastuksesta riippumatta pyrin kyllä aina tunnustelemaan keliä, joten luulisin huomanneeni jään.

Kyllä se leveyspiiri kertoo juurikin ilmaston perusasioista ja ennenkaikkea säteilypakotteen määrästä, mikä vaikuttaa talvi-oloissa kovin suuresti.

Säteilypakotteen määrä vaikuttaa lähinnä siihen, miten paljon pääsee ajelemaan täysin kuivalla tiellä. Liukkauteen vaikuttaa niin oleellisesti lämpötila, joka siis ei riipu likimainkaan vain leveyspiiristä esim. meillä Golf-virran vaikutus. Eli eri leveyspiireillä voi olla täsmälleen yhtä pitkä liukkaan kelin kausi vuodessa.

Ymmärsin tämän alunperinkin niin, että muuallakin kuin Suomessa on merkittävä määrä vuodesta talvikeliä, mutta silti nastoilla ei saa ajaa. Jos ilman nastoja ei pärjäisi, tämähän tarkoittaisi, että siellä muualla olisi pitkiä jaksoja, jolloin ei pääsisi liikkumaan lainkaan, tai pitäisi aina turvautua lumiketjuihin. Näinhän se ei kuitenkaan mene.

Jyväskylästä iltaa.
Keittiön mittarissa +4,7°C ja tiet jäässä.  :hello:

Ja liukasta on paikoitellen, nastoillakin.

Keittiön mittari nyt antaa lähinnä osviittaa, kantsiiko laittaa lakerikengät jalkaan autolle kävellessä vaiko ei. Meillä keittiön mittari näyttää usein paria astetta pakkasta ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen onkin jo plussakeliä ja tiet sulia. Asutaan ns. ryssän hel**tissä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1709 : 05.11.2015, 09:43:38 »
Samaten näytti työpaikan mittausasema illalla +4,5 ja tiet jäässä.

Nyt aamulla 0 ja tiet jäässä.

Nooh, kuha tulis talvi jo...

 

Elekma  Autoracing