Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1710 : 05.11.2015, 12:33:55 »
Ajonvakautuksesta en tiedä, riippunee vähän autostakin, mutta äkkinäisemmin kitkoilla luisto kyllä alkaa. Tai kuvaisko paremmin, että tunnottomammin/ilman ennakkovaroitusta?
Muutenhan tuossa on kaikki vähintään lievän yllätyksen momentit, mutta se +4 astetta auton oikein näyttävässä lämpömittarissa juuri ko. paikassakin(?) sotii omaa, kuitenkin jo lähemmäs miljoonan kilsan kokemusta vastaan. Toki iso osa noistakin kilsoista on kertynyt tönkkösuolatuilla teillä, mutta ei kuitenkaan läheskään kaikki. Oma kokemus on, että +2 astetta todellista auton mittarissa ja tuollainen on täysin mahdollista, mutta sen yli en muista kertaakaan. Rengastuksesta riippumatta pyrin kyllä aina tunnustelemaan keliä, joten luulisin huomanneeni jään.
No näin ainakin V70 mkIII ja S80 mkII.  Noin juuri alkaa luisto vaikka ensin tuntuu että ei olisi liukasta. Sanoisin niin että kun ollaan juuri luiston rajamailla nasta  on jo aavistuksen luistossa siinä missä kitka ei vielä luista. Kun sitten raja ylitetään kitkan luisto lähtee "käsistä" ja se ylittää nastan luiston määrän hetkessä.
4+ astetta näytti autonmittari. Toki tuo autonmittarihan ei reagoi sekunnissa lämpötilan muutoksiin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1711 : 05.11.2015, 16:13:52 »
Noin juuri alkaa luisto vaikka ensin tuntuu että ei olisi liukasta. Sanoisin niin että kun ollaan juuri luiston rajamailla nasta  on jo aavistuksen luistossa siinä missä kitka ei vielä luista. Kun sitten raja ylitetään kitkan luisto lähtee "käsistä" ja se ylittää nastan luiston määrän hetkessä.
4+ astetta näytti autonmittari. Toki tuo autonmittarihan ei reagoi sekunnissa lämpötilan muutoksiin.

Kitkarenkaan luistokäytös on oikein hyvä aseen laukaisussa, eli ns. lasisauvan katkeaminen, mutta autossa suosin sattuneesta syystä nastojen "venyvää laukaisua", jotta hitaaseen mieleeni ehtii tulla valaistuminen siitä, että nyt pito alkaa kadota. Tämä on korvennut minua aina kitkoilla kaahaillessa, jonka vuoksi viimeksi käyttämäni kitkat piirsin asfaltin pintaan mustaksi juovaksi.

Eilen iltasella kymenlaaksontien pinta alkoi jäätymään alavassa paikassa +4 asteessa, vaikka kilometrin päässä lämpöasteita olikin +7C. Säteilysumut kertovat myös mahdollisesta mustanjään paikasta.

Nytkin tien pinnat ovat varjoisissa paikoissa märkiä kokoajan, vaikkei täällä ole satanut yli viikkoon. Mikä kertoo siitä, että tienpinta on jäähtynyt kastepistelämpötilaan pilvettömien öiden vuoksi (säteilyjäähtyminen), jolloin sitä petollista mustaa jäätä alkaa esiintymään.

Taidampa tänään ruuvata emännän auton alle natsat, sillä hänellä on niitä pakollisia aamuliikkumisia jatkuvasti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1712 : 05.11.2015, 16:42:20 »
Jäällä kuljettaessa kitkarenkaiden pidon menetyskäytös on tosiaan terävämpää, joskin omien jääkokemusten mukaan kahtena viime talvena R2:lla ei niin terävää kuin esimerkiksi Hakkapeliitta Q:n aikoina yli vuosikymmen sitten.

Toisaalta kuivalla kelillä sitten sekä kitkojen että nastojen väistökäytös on heikompaa kuin kesärenkaiden, joten kuivalla kelillä muistakaa ajaa alle kesärajoitusten, koska talvirengas ei käyttäydy kuten kesärengas.



Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1713 : 05.11.2015, 20:40:25 »
Nuo Hkpl Q -nastattomat renkaat ovat jääneet minulle mieleen legendaarisina.

Olin jo kymmenkunta vuotta ajanut erilaisilla nastattomilla renkailla mutta nuo Q:t oli ensimmäiset Nokialaiset.
Ja muistan kun ruuvasin ihka uudet Q:t Touranin alle ja kun lähdin ajamaan niin tunnelma oli epätodellinen, tuntui kuin auto olisi liikkunut kuin pitkien kumisauvojen päällä, auto tuntui liirtelevän ihan omassa maailmassaan vain viitteellisesti ohjauspyörää totellen.

Mutta kyseessä oli vissiinkin jokin uusien renkaiden omituisuus tai sitten siihen tottui jo parin kymmenen kilometrin matkalla.
En sellaista tunnetta enää seuraavalla startilla kokenut.

Nyt kun vaihdoin Michelin Xi3:t Micrelin Energy Saverien tilalle niin eipä oikein tällaisilla keleillä eroa huomannut, ei vaikka oikein tunnustelin. Melukaan ei muuttunut miksikään.
Koko molemmissa sama 205/65 15.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1714 : 05.11.2015, 21:04:23 »
Itse kun olen verranut noita Nokian R2:a-->Continental Premiumcontact 2:n ja GY efficient grip performanciin, niin kyllä ne on melkoiset lullat ja tuossa Kirrin motaripätkällä hakee ihmeesti tietä eli eivät meinaa mennä suoraan. Mielenkiinnolla odotan talvisempia kelejä muuttuuko ja kun saan nuo contiicecontact 2:t alle.

Tänään oli jo hieman liukasta, mutta nelivedon alla en kyllä huomannut mitään eroa oliko jäätä vai normi kuiva asvaltti. Mitä nyt yhdessä risteyksessä käännyttäessä (Noilla R2:lla).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1715 : 06.11.2015, 17:22:29 »
R2:set rauhoittui kummasti, kun laitoin etusiin 3.2bar paineita.
Ennen oli tasan kolme ja veteli reilusti reippaammissa kiihdytyksissä.
Toisin, paineen nosto toi aika paljon rengas melua lisää  :-\

Tänään kyllä kävin yhdestä rengas liikkeestä kysymässä typpitäyttöä, mutta ei ollut.
Maanantaina mentävä seuraavasta kyselemään.

Niin ja koko on 235/45-18.

Eli kannattaa pelailla paineiden kanssa, niin saa vetelyn kuriin.

E. Ja sama oli eilen Lahden seudulla pienimmillä asfaltti teillä, mitä ei suolata.
+5 lämpötila ja metsävälit ihan jäässä.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2015, 17:25:19 kirjoittanut sjos »
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1716 : 06.11.2015, 17:47:38 »
Mulla paineet on olleet tuossa R2:ssa 205/65R16 2.8 bar.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1717 : 06.11.2015, 17:53:56 »
Mulla paineet on olleet tuossa R2:ssa 205/65R16 2.8 bar.
Ja minulla ei ole paineita ollenkaan laittaa tuollaista rengasta. 8)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1718 : 06.11.2015, 22:05:29 »
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015110620626130_uu.shtml

Tavanomaista lämpimämpää edelleen, marraskuun lämpöennätyskin meni uusiksi, lähes 15 astetta plussaa.

Tässähän alkaa jännittää kokeeko sitä liukkaita kelejä lainkaan tänä talvena.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1719 : 06.11.2015, 22:18:51 »
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015110620626130_uu.shtml

Tavanomaista lämpimämpää edelleen, marraskuun lämpöennätyskin meni uusiksi, lähes 15 astetta plussaa.

Tässähän alkaa jännittää kokeeko sitä liukkaita kelejä lainkaan tänä talvena.

Tulee tänäkin talvena lunta, pakkasta ja liukasta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1720 : 06.11.2015, 22:27:50 »
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015110620626130_uu.shtml
Tavanomaista lämpimämpää edelleen, marraskuun lämpöennätyskin meni uusiksi, lähes 15 astetta plussaa.
Tässähän alkaa jännittää kokeeko sitä liukkaita kelejä lainkaan tänä talvena.
Ole huoletta, kyllä se talvi tulee Suomessa joka vuosi!  :hello:

No, tuo ECMWF ennuste ei ole siinä mielessä ennuste, kuin sitä tavallisesti ajatellaan, vaan se on suur-säätilan analyysi, eikä kerro sitä, milloin meille tulee ensilumi.

Ilmatieteenlaitos ennustelee, että 15.11 täällä saattaapi ripsaista lunta. Forecakin lupailee saman suuntaista tai ainakin yö-lämpötilat menevät sellaisiin lukemiin, että suvi-gummit ovat sopimattomat.

No, jospa sitä malttaisi "sisään ajaa" natsat riittävän huolellisesti ja välttää isompia kiihdytyksiä, ettei takanani näkyisi kovin paljoa kipunoita!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1721 : 06.11.2015, 23:43:17 »
Tulee tänäkin talvena lunta, pakkasta ja liukasta.

Kuten varmaan huomasit, arvuuttelin että kokeeko sitä (itse) liukkaita kelejä ollenkaan.

Aurinkokin paistaa, vaikkei sitä näy.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1722 : 07.11.2015, 06:01:34 »
...kyllä taasmenee ohi aiheen. :nohnoh :idiot2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1723 : 07.11.2015, 08:17:07 »
Ei ole yhtään ikävä nastoja. Hiljaiset, tunnokkaat ja ajaminen on nyt juhlaa. Joitakin äärimmäisen liukkaita tilanteita on ollut kahden talven aikana isän 945:llä jossa samat kitkat kuin itellä. Kaikista selvitty ongelmitta kun on vain ennakoinut vauhdin sopivaksi.
 Satoi alijäähtynyttä vettä ja tiet peilijäässä. Vitosella lähti sutimaan kun yritti kiihdyttää. Ei mitään ongelmaa pysyä tiellä kun ajoi sallittua 80km/h.
 Toinen oli pitkä ja jyrkkä hiekkatien alamäki. Mäen päällä vauhtia 20 ja alhaalla 40. Tuli tiukka mutka vasempaan joten perä irti kytkimen nostolla ja sisäpuolen penkasta pitoja. Hyvin taittui ;D.

En suosittele kitkoja aloitteleville kuljettajille tai tunnottomiin autoihin. Niillä pitää osata ajaa jos on liukasta. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1724 : 07.11.2015, 08:42:41 »
En suosittele kitkoja aloitteleville kuljettajille tai tunnottomiin autoihin. Niillä pitää osata ajaa jos on liukasta. ::)
Noh, muistanet kun juteltiin viikka-pari takaperin äitini auton renkaista?

Hänellä siis oli viimetalven alla jotkut ~8-10 vuotta vanhat, 4-5mm pinnalla ja katkenneilla nastoilla olleet Bridgestonet vaiko Gislavedit (ei voi muistaa).
Täksi talveksi tulee uudet, 3kk paistoleimalla olevat (muistaakseni) Bridgestonen kitkat. Takuuvarmasti uudet kitkat pitävät paremmin kuin viimetalven "nastat", oli jäätä tai ei.

Ja ajo on 30km/suunta työmatka-ajoa syrjäisessä keskisuomessa, vähintään 7km on päivittäin "peilijäisellä/lumipolanteisella" sivutiellä.

 

Samppasport  Futurez