Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882978 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1920 : 24.01.2016, 09:56:15 »
Mulla on aina ollut pito-ominaisuuksia painottaen valitut talvirenkaat ja tuntuu, että ainakin autossa, johon tulee enintään ~30tkm vuodessa, joutuu talvirenkaat vaihtamaan vanhuuttaan kovettumisen, eikä kulutuspinnan pienenemisen vuoksi. Eli oikeasti pitävätkään talvirenkaat ei kesärenkaisiin verrattuna kulu yhtään mihinkään.

Niin on kyllä ihan idioottimaista touhua ruveta talvirengasta kehittämään kulutuskestävämmäksi. Etenkään nastarengasta. Kitkoissa kulutuspinta sentään väheni, mutta sekin johtui varmaan siitä, että niillä tuli ajettua huomattavasti pidempää kautta. Kerrankin vaihdoin pois vasta 20+ kesähelteillä muistaakseni kesäkuun puolella...

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1921 : 24.01.2016, 12:03:31 »
Tuli taas pari päivää ajeltua s70:llä, jossa nuo Xin3 misukat alla ja voi sitä vetopidon surkeutta. Todellakin jos eroja hakee omien R2 kitkojen ja noiden välillä, niin kitka vie voiton oikeastaan kelissä, kuin kelissä.
Silti täytyy kehua misukoita muuten helposta ennakoitavuudesta ja ainakin omaan makuun tasapainoisesta ajettavuudesta. Etuvetoinenkaan ei tunnu häiritsevästi puskevan, vaan ohjautuu haluttuun suuntaan ja huono vetopito ei kannusta ajamaan liian kovaa kurveihinkaan. Silti edellinen Xin2-malli oli selkeästi parempi, mitä nyt nastat irtoili herkästi.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1922 : 24.01.2016, 12:43:08 »
Xin2-malli oli myös hiljainen nastarenkaaksi.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1923 : 24.01.2016, 18:35:29 »
Toisaalta Michelin x-ice3  kitka oli kolmen parhaan joukossa kitkavertailuissa, itsellä oli kyseiset ja olivat pirun hyvät. Pito oli Contin kanssa samaa luokkaa ilman rungon luonnotonta löysyyttä, Misukka on vahva ehdokas kitkoissa ensi talvellekin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1924 : 26.01.2016, 15:41:46 »
Kovin paljoa liukkaampaa ei voisi enää olla. Sataa vettä ja jäätyy ajouralle. Vitosella 50km/h ja lähtee kaasulla lyömään tyhjää. Onneksi on lunta ajourien vieressä jossa on pitoa. Haastava keli kitkarenkailla mutta mitenkäs nastoilla. Onko yhtä liukasta?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1925 : 26.01.2016, 15:58:45 »
Alla -12 paistetut x-ice northit (1), pintaa reilusti ja kaikki nastat. 70 kmh vauhdissa alkoi kylätielle valumaan pers ojaa kohden, joten liukasta oli nastoillakin.

Mä olen vain kuullut tällaisesta kelistä kahdeksan autoiluvuoden aikana.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1926 : 26.01.2016, 17:05:31 »
Juu, 6vuotta/200tkm enkä ole tämmöisessä kelissä vielä ajanut.

Pahin mahdollinen keli kaikelle. Kitkarenkaan painajainen. Hyvin monessa paikkaa vaihto pienemmälle sai vetävät luistamaan (07 paistetut nastat, merkkiä en muista).

Ohitettu risteykseen paikoilleen sutimaan jäänyt neljällä pyörällä vetävä vitossarjan BMW x-drive. Kitkapyörät näytti olevan alla kun ohitse matelin.

Todella painajaismainen keli kaupungissa. Jarrupoljin on viite hidastuvuudesta...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1927 : 26.01.2016, 17:20:43 »
Ainakin yksi kitkat alla oleva mersu oli poikittain keskikaistaleella tänään Stadi-Lahti välillä. Ja kyllä näki kun piti hiljentää kohdalla  ;D. Ja ei en tunnistanut merkkiä tai mallia. Toisaalta Suomessahan ei pääkaupunkiseudulla tarvitse talvirenkaita  ;).

Oli niitä muitakin autoja ojassa matkan varrella, mutta eipä yllättänyt hakkapeliitan nastoilla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1928 : 26.01.2016, 17:28:45 »
Ainakin yksi kitkat alla oleva mersu oli poikittain keskikaistaleella tänään Stadi-Lahti välillä. Ja kyllä näki kun piti hiljentää kohdalla  ;D. Ja ei en tunnistanut merkkiä tai mallia. Toisaalta Suomessahan ei pääkaupunkiseudulla tarvitse talvirenkaita  ;).

Oli niitä muitakin autoja ojassa matkan varrella, mutta eipä yllättänyt hakkapeliitan nastoilla.
Kuka siellä kesärenkailla oli liikenteessä!? :o

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1929 : 26.01.2016, 17:57:08 »
Pakko kyllä myöntää että tänään oli aamulla liukasta ja nastoista olisi melko varmasti löytynyt apuja. Ihan noin liukasta ei ollut mitä ylhäällä kirjoiteltiin, mutta kyllä rauhakseen piti ajella ennen moottoritietä. Siellä nyt ei ollut mitään ongelmia, oli kyllä väkisin sulatettu suolalla.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1930 : 26.01.2016, 17:59:12 »
Kuka siellä kesärenkailla oli liikenteessä!? :o
Ei kai kukaan, "sanonta" on vain, että stadissa pärjää kesärenkaillakin (tai kitkoilla). Tänään oli kyllä ihan sama oliko nastat vai kitkat alla, isot tiet suolattu kesäkuntoon ja pienet tiet 10cm suolapaskaa joka tukki renkaan kuvion. Huomenna aamulla on kai luvassa yllä kuvattua liukkautta jos ennusteisiin on luottamista.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1932 : 26.01.2016, 18:50:27 »
Hyvin kyllä pärjäsi tänäänkin, suht loppuun ajetuilla kitkoilla.
Aamusta oli ihan peilijäässä kt54 ja vettä satoi vielä reilusti.
Yli rajoitusten pystyi ajamaan, niin kauan kun saavutti rekkajonon,  mitä veti traktori.

Ja niin vaan on autoilla huima ero.
Nuo kitkat oli tosi huonot v70R:ssä loskakelillä, ei meinannut tiellä pysyä.
Nyt taas ei oikein mitää ongelmaa tuon s80:n kanssa  ???
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1933 : 26.01.2016, 18:57:43 »
En minä vaan huomannut että olisi erityisen paha ollut keli tänään. Ajoin tänään about 150km, aamulla puoli seiska matkaan L-Uusimaalta kohti Vantaata, sieltä Helsinkiin, iltapäivällä taas Vantaalle ja sieltä kotiin. Aamulla satoi vettä ja vähän räntää, mutta tiet oli ihan selkeät enkä havainnut erityistä liukkautta. Takaisin tullessa loskaa oli paljon mutta muuten ihan normaali talvikeli. Alla täysin tekemättömät kitkat, joilla on ajettu jo 50tkm.
Tesla S75D '17

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1934 : 26.01.2016, 20:20:51 »
Kouvostoliitossa oli paikoitellen erittäin liukasta, eli märkää jäätä.
VT6 oli osittain tuollaista pintaa. Raskaalla kalustolla on ollut runsaasti vaikeuksia tänään.

Hyvin pärjää ensimmäistä talvea alla olevilla nordman 5:lla (paistoleima 15). Tietysti välimatkat edellä ajavaan pitää olla kelin mukaisesti kunnossa, sekä kaupungissa ja maantiellä.

Pirun liukasta siellä kyllä on, sitä ei käy kiistäminen muttei mikään käymätön keli.
Kokeilin täysjarrutusta vaakunalta lähdettäessä kymenlaakson tietä alaspäin, niin eipä siinä kummoista hidastuvuutta ollut, muttei vauhti sentään kiihtynyt.

Ainoastaan huomenissa pöndelle mennessä voi olla hitusen vaikeita tilanteita, sillä pönden pihatie on keskellä alamäkeä joka tippuu 10m verran korkeutta 25m matkalla. Voipi olla, jos mäessä ei pysy jarrulla paillaaan, niin vetäisen pihatietä ohi ja käyn kääntymässä ja tulen loivemmasta suunnasta vauhdin kanssa.

No, jos nastat eivät pidä, niin lumiketjut pitävät varmasti siellä.  Pihasta pois nouseminenkin voi olla hitusen työntäyteistä, mutta kun ottaa toisen satsin ketjuja kyytiin, niin kyllä sieltä pois tullaan vaikka väkisin.

Mä olen vain kuullut tällaisesta kelistä kahdeksan autoiluvuoden aikana.

Kylläpä olet hyvin onnistunut tälläiset kelin välttämään!  :o

Melkein jokatalvisia nämä ovat täällä susi-rajan tuntumassa olleet viimeisen reilun neljännes vuosisadan aikana, mitä olen motoroiduilla laitteilla liikkunut.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Ateho