Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1935 : 26.01.2016, 20:27:00 »
Raskaalla kalustolla on ollut runsaasti vaikeuksia tänään.
Jogiinilla voipi olla kommenttia tähän ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1936 : 26.01.2016, 20:35:45 »
Jogiinilla voipi olla kommenttia tähän ;)

Juu on!   :D
Puhuin äijän kanssa puhelimessa kun hän oli täyttä lastia kuskaamassa eteenpäin!
Porlammin tiellä oli kuulemma vauhtia (tai siis sen puutetta) ja vaarallisia tilanteita!  :-\

Urheilu-mieltä jogiinilla ei ole, kun ei kuulemma aikonut ajaa loviisa-lapinjärvi välistä tietä pitkin!   :sundaydriver:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1937 : 26.01.2016, 20:36:16 »
Voin kertoa tämän päiväisestä motarilla ajosta, että kolme kertaa jouduin lopettamaan siirtymisen ohituskaistalle, koska loskaa oli tarpeeksi. Pari kertaa oltiin loskapatjan päällä, mutta rengas ei yllättänyt. Sitten parhaimmillaan Puolan rekkarissa olevat yhdistelmät vetivät possujunaa 60km/h, mutta ymmärsivät poistua edestä 15km ajamisen jälkeen Joutsassa. Luulin ensin, että joku pikkukippo hidastaa noiden menoa. Motarilla pari kertaa hienosti yhdistelmä kiemurteli.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1938 : 26.01.2016, 20:37:25 »
Kovin paljoa liukkaampaa ei voisi enää olla. Sataa vettä ja jäätyy ajouralle. Vitosella 50km/h ja lähtee kaasulla lyömään tyhjää. Onneksi on lunta ajourien vieressä jossa on pitoa. Haastava keli kitkarenkailla mutta mitenkäs nastoilla. Onko yhtä liukasta?
Käytiin pojan kaa jkl:ssä tänään, 16.00-18.00 oltiin liikkeellä ja ajettiin vielä puuppolan kautta tikikselle ja siitä 4-tielle hurua pois matkalla. Olihan siellä ihan kohtalaisen liukas pikkutiellä, mutta kyllä GY:n ice arctic silti puri kivasti.
Jännitystä aiheutti ainoastaan edellä ajanut rekka josta tippui jääpaloja tielle eteen!! Oli isoja ja kolisi kivasti pohjassa, piti oikein kunnolla hidastaa ja jättää väliä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1939 : 26.01.2016, 20:42:15 »
Kylläpä olet hyvin onnistunut tälläiset kelin välttämään!  :o

Melkein jokatalvisia nämä ovat täällä susi-rajan tuntumassa olleet viimeisen reilun neljännes vuosisadan aikana, mitä olen motoroiduilla laitteilla liikkunut.

Täytyy sanoa että kertaakaan ei ole ollut tuollaista ilmiötä aiemmin koettua että auto valuisi ojaa kohti, vaikka paljon nykyistä onnettomammalla kalustolla ja renkailla on tullut ajettua ihan samoja teitä kuin tänäänkin.

Kyllähän siellä eteenpäin pääsi, kyse ei ollut siitä. Joku 150-200 km tuli mittariin lisää ja auraamattomallakin käytiin yhdistelmän jäljissä (sinne ei vaan parantunut pysähtyä mihin vain). Isolla tiellä perus talvikeli paitsi ohittaessa, pienet yksityistiet hieman sohjossa mutta normaali ajokeli. Nuo liukkaat tiet olivat pieniä asvaltoituja teitä.

Ja ekaa kertaa tänä talvena ei ollut ikävä kitkoja. :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1940 : 26.01.2016, 20:50:44 »
Täytyy sanoa että kertaakaan ei ole ollut tuollaista ilmiötä aiemmin koettua että auto valuisi ojaa kohti, vaikka paljon nykyistä onnettomammalla kalustolla ja renkailla on tullut ajettua ihan samoja teitä kuin tänäänkin.

Varmaan riippuu aika paljon alueesta missä asuu, mikä vaikuttaa varmuudella ajo-keleihin aikas paljon.
Toisaalta tälläisiä kelejä olen nähnyt Tzadissa melkein eniten.

Ja ekaa kertaa tänä talvena ei ollut ikävä kitkoja. :)

:tykkää:

Samat sanat!  P>


Tänään keli yllätti kunnossapidon ja sen näki väylistä.  Sohjoa 20cm korkea patja ja jäisiä polanteita.
Kaupungissa ainoa asia mistä näki, että ei ollut teknisen toimen lakkopäivä, oli se että, hiekkaa oli sentään kylvetty tielle risteyksiin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1941 : 26.01.2016, 20:55:35 »
Käytiin pojan kaa jkl:ssä tänään, 16.00-18.00 oltiin liikkeellä ja ajettiin vielä puuppolan kautta tikikselle ja siitä 4-tielle hurua pois matkalla. Olihan siellä ihan kohtalaisen liukas pikkutiellä, mutta kyllä GY:n ice arctic silti puri kivasti.
Jännitystä aiheutti ainoastaan edellä ajanut rekka josta tippui jääpaloja tielle eteen!! Oli isoja ja kolisi kivasti pohjassa, piti oikein kunnolla hidastaa ja jättää väliä.
Juurikin tuo puuppola-tikkakoski välinen pikkutie oli se hassun liukas pätkä. Olisi ollut monta ulosajoa jos ei olisi lunta ollut ajourien ympärillä. Kitkalla ei ollut yhtään minkäänlaista pitoa. Miten kuvailisit nastaa? :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1942 : 26.01.2016, 21:03:13 »
Tänään keli yllätti kunnossapidon ja sen näki väylistä.  Sohjoa 20cm korkea patja ja jäisiä polanteita.
Kaupungissa ainoa asia mistä näki, että ei ollut teknisen toimen lakkopäivä, oli se että, hiekkaa oli sentään kylvetty tielle risteyksiin.

Juuri tätä ihmettelin Stadi-Lahti välillä, että ilmeisesti suolaa on kylvetty, mutta kyllä tuo vasemman puolinen kaista olisi pitänyt sohjosta pukata puhtaaksi. Kumminkaan ei puhuttu kello 05.00 yöllä, vaan noin 14.00 päivällä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1943 : 26.01.2016, 21:49:09 »
Tänä aamuna olisi päässyt töihin kesärenkaillakin ongelmitta. Tai aamulla ja aamulla, klo 10 siis.

Paljasta märkää asvalttia ja vesisadetta ja +3 astetta.

Tuli ikävä kesärenkaita  :'(

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1944 : 26.01.2016, 21:53:09 »
Nyt tuli varmaan nähtyä ja koettua se kitka- (ja kenen vaan talvi-) kuskin pahin painajainen, eli talven ekat kunnon vesijää- ja sohjokelit. Eipä päässeet R-kakkoset yllättämään, joskin nastoilla olisi voinut ehkä vähän vielä kovempaa ajaa... Ei kuitenkaan tarvinnut tien tukkona olla, vaan hiukan jopa yllätyin positiivisesti, miten turvalliselta kuitenkin tuntui ajella ja ohitellakin hitaampia.

Kyllä jos näitä kesärenkaisiin vertaa, niin ei ole joko kitkoja kokeillut, tai kesärenkailla talvikelissä ajanut. Valitettavasti joskus on talvi yllättänyt kesärenkaiden kanssa ja siitä on leikki kaukana.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1945 : 26.01.2016, 22:40:58 »
Liukastahan se oli tänään, mutta kitkoilla ei ollut mitään ongelmia, kun asenne ja ennakointi on kunnossa. Nykyiset kitkat on mallia CVC6, mutta täytyy sanoa että CVC5 olivat huomattavasti paremmat kaikissa keleissä ja etenkin jääpidossa, vaikka ei nuo CVC6 huonotkaan ole. Huomaa kuitenkin ettei kehitys aina mene parempaan suuntaan....olen kuullut samanlaista kommenttia muutamien muidenkin sanovan miten CVC5 olivat vaan selkeästi paremmat. Harmi vaan kun niitä ei enää saa mistään...vaihtaisin heti sellaiset alle. Ne olivat vaan niin ylivoimaiset kaikkiin muihin kokeilemiini renkaisiin verrattuna, ja mukana on useita nastakumejakin.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1946 : 26.01.2016, 22:49:12 »
Ainakin yksi kitkat alla oleva mersu oli poikittain keskikaistaleella tänään Stadi-Lahti välillä. Ja kyllä näki kun piti hiljentää kohdalla  ;D. Ja ei en tunnistanut merkkiä tai mallia. Toisaalta Suomessahan ei pääkaupunkiseudulla tarvitse talvirenkaita  ;).

Onko Helsinki-Lahti väli vielä pk-seutua?  ;)

Eilen naureskelin tönkkösuolatuilla pk-seudun teillä taas turhaan nastoilla jyristellessäni, kun meteorologi radiossa oikein innoissaan hehkutti, että tosi vaarallista keliä tulossa. No eihän sitä täällä pk-seudulla ole vieläkään näkynyt, mutta unohdin siinä äkkiseltään, että muukin Suomi on olemassa ja erot on aika isoja kelissä. Jos vettä olisi tullut jo pari päivää sitten, olisi täälläkin voinut olla liukasta, kun maanpinta oli selvästi vielä hyvinkin kylmä. Tänään teillä oli täällä vain silkkaa vettä ja loskaa. Seassa hirveä määrä Espoon kaupungin jollain kytkykaupoilla hyväveliverkostolta hankkimaa sepeliä. Sitäkin piti pakkasilla joka kolo työntää täyteen ihan turhaan. Nyt ropisee ja myöhemmin kerätään ne keuhkoihin. Jesss...  :idiot2:

No parkkipaikalla oli sentään vähän ongelmaa, kun oli paksu kerros kiinteämpää, mutta paikoin upottavaa loskaa. Ei siinäkään nastoista mitään etua kitkoihin nähden kyllä ollut.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1947 : 27.01.2016, 06:20:58 »
Miten minä nyt olen saanut muutaman tyypin kirjoituksesta käsityksen, että jos helsingissä olisi kesärenkailla pärjännyt, niin siihen kuuluu koko suomi? ???

Ei tarvitse kuin Jyväskylään asti tulla niin voi todeta olevan kelkkamäkikelit (jääkourut). Ei nyt ehkä enään, mutta eilen oli. Parissa paikkaa tyhjäkäynnillä kytkimen nosto riitti sutimiseen (moottori tuottaa ehkä 20nm vääntöä tyhjäkäynnillä).

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1948 : 27.01.2016, 10:16:10 »
Miten minä nyt olen saanut muutaman tyypin kirjoituksesta käsityksen, että jos helsingissä olisi kesärenkailla pärjännyt, niin siihen kuuluu koko suomi? ???

Ei tarvitse kuin Jyväskylään asti tulla niin voi todeta olevan kelkkamäkikelit (jääkourut). Ei nyt ehkä enään, mutta eilen oli. Parissa paikkaa tyhjäkäynnillä kytkimen nosto riitti sutimiseen (moottori tuottaa ehkä 20nm vääntöä tyhjäkäynnillä).

Ykkösellä nelosen välityksillä ja perässä vielä kolmen luokkaa, yhteensä 12x eli oho hups renkaalla onkin 240 Nm.

Talvella on toisinaan liukasta, miten tämä voi tulla vuosi toisensa jälkeen suurena yllätyksenä jopa autoharrastajille?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1949 : 27.01.2016, 11:03:42 »
Raskaalla kalustolla on ollut runsaasti vaikeuksia tänään.
Jogiinilla voipi olla kommenttia tähän ;)
Juu on!   :D
Puhuin äijän kanssa puhelimessa kun hän oli täyttä lastia kuskaamassa eteenpäin!
Porlammin tiellä oli kuulemma vauhtia (tai siis sen puutetta) ja vaarallisia tilanteita!  :-\

Urheilu-mieltä jogiinilla ei ole, kun ei kuulemma aikonut ajaa loviisa-lapinjärvi välistä tietä pitkin!   :sundaydriver:
Juuu ei todellakaan ollut enää urheilumieltä  :buck2: Valitettavasti vauhti puuttu  :buck2: vaarallasia tilanteita tuli vaikka miten nätisti yritti edetä. Vetäjä kampee suoralla poikittain, kärri kiemurteli vähän väliä. ja loppuen lopuksi mäki katkaisi menon kokonaan  :-\

Siitä vaan kitkojen jumaloijat miettimään kummilla haluatte tuolla ajaa.



Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron