KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882936 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1950 : 27.01.2016, 11:27:42 »
Ihan hyvin kitkoilla on pärjännyt vastaavassa kaljamakelissä.

Jos pitäisi jatkuvasti ajaa tuollaista tietä puolisen vuotta, voisi nastarenkaat olla passeli vaihtoehto :)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1951 : 27.01.2016, 12:10:40 »
Ihan hyvin kitkoilla on pärjännyt vastaavassa kaljamakelissä.

Jos pitäisi jatkuvasti ajaa tuollaista tietä puolisen vuotta, voisi nastarenkaat olla passeli vaihtoehto :)
Tämän talven nastarenkaiden ikävöinnin saldo on 10km...
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1952 : 27.01.2016, 13:56:41 »
Ihan hyvin kitkoilla on pärjännyt vastaavassa kaljamakelissä.
Jos pitäisi jatkuvasti ajaa tuollaista tietä puolisen vuotta, voisi nastarenkaat olla passeli vaihtoehto :)

Tai sitten, kun pitää päästä sinne, minne pitää mennä ja juuri silloin kun sinne pitää mennä.

Siellä tzadissa olen yllättäen törmännyt eniten noihin nasta-gummi tarpeisiin, koska liikun muuallakin kuin pääväylillä.

Ja kaipa täällä on ollut hitusen liukasta, kun "kitkoilla" ei ole pärjätty...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016012621021342_uu.shtml

Lainaus
Rekat tukkineet tien Kouvolan ja Mikkelin välillä

Tiistai 26.1.2016 klo 17.48 (päivitetty klo 22.24)

Tie 15 Kouvolan ja Mikkelin välillä on avattu jälleen liikenteelle.

Tie oli suljettu liikenteeltä, kun useat rekat olivat jääneet jumiin.

Rekkoja oli jumissa noin kahdeksan kilometriä Kouvolasta Mikkeliin päin. Tienpinta on sohjoinen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1953 : 29.01.2016, 20:48:29 »
Pakko kehua loskan ja veden kestoa näissä renkaissa. Aika pahassa loskakerroksessa tuli ajettua välillä motarin ohituskaistalla ja vakaasti meni. Ehkä nelivetokin auttoi etenkin keskivallin ylityksissä.

Omassa ajoprofiilissa pakko arvostaa mukavuuden ja kevyen rullaamisen lisäksi loskanpoistokykyä, vedenpoistokykyä, samoin pito märällä on listalla.

Kaksi vaaratilanteen välttämistä hätäjarrutuksella on tapahtunut vesikelissä. Yhtään vaaratilannetta ei jäisellä tienpinnalla.

Tässä mielessä siis keskieurooppakitkatkin on pakko pitää takaraivossa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1954 : 29.01.2016, 23:43:58 »
Pakko kehua loskan ja veden kestoa näissä renkaissa. Aika pahassa loskakerroksessa tuli ajettua välillä motarin ohituskaistalla ja vakaasti meni. Ehkä nelivetokin auttoi etenkin keskivallin ylityksissä.

Omassa ajoprofiilissa pakko arvostaa mukavuuden ja kevyen rullaamisen lisäksi loskanpoistokykyä, vedenpoistokykyä, samoin pito märällä on listalla.

Kaksi vaaratilanteen välttämistä hätäjarrutuksella on tapahtunut vesikelissä. Yhtään vaaratilannetta ei jäisellä tienpinnalla.

Tässä mielessä siis keskieurooppakitkatkin on pakko pitää takaraivossa.
Mitkäs renkaat sinulla nyt olikaan alla?

Isäukkoni arvostaa talvirenkaassa eniten juuri loskapitoa ja käytöstä. Kaljamakelillä on kuitenkin niin liukasta, että olipa rengas mikä hyvänsä niin vauhtia on tiputettava reilusti.

Hänkin on muuten ajanut kitkoilla jo yli 30-vuotta.


Jyväskylässä ajokeli nyt semmoinen, ettei keskieuroopan kitkoilla paljoa ole liikenteeseen asiaa.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1955 : 30.01.2016, 09:19:31 »
Hyvin on loska pitoa noisssa GD:ssäkin. Miinus puolena sitten varsinkin kovilla pakkasilla on yllättävän äänekkäät tai jos ilman painetta on sen 3.0 bar. Sattui itselle ensi kerran sellainen tilanne että loivasti oikealle kaartuvassa risteyksessä ja  edessä oli Nissanin neliveto SUV. Itse olin liikkeellä 2WD V70:llä ja näin kuinka Nissan suttasi lievästi lähtiessään edestä ja takaa kun itse en huomannut liukkautta ollenkaan. Nissanissa oli nastarenkaat ja keli oli pakkasella n 10 astetta.  :-*

BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1956 : 30.01.2016, 09:36:21 »
Mitkäs renkaat sinulla nyt olikaan alla?

Isäukkoni arvostaa talvirenkaassa eniten juuri loskapitoa ja käytöstä. Kaljamakelillä on kuitenkin niin liukasta, että olipa rengas mikä hyvänsä niin vauhtia on tiputettava reilusti.

Hänkin on muuten ajanut kitkoilla jo yli 30-vuotta.


Jyväskylässä ajokeli nyt semmoinen, ettei keskieuroopan kitkoilla paljoa ole liikenteeseen asiaa.

Hakkapeliitta R2, nyt jo kolmatta talvea.

Minulla on 15 vuoden nastakokemus, mutta paluuta ei ole ellei tule olosuhdemuutoksia.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1957 : 30.01.2016, 09:43:59 »
Ei voi muuta kuin kehua R2:sta.

Takana alkaa häämöttää se talvirenkaisiin minimi raja, edessä 4 - 5mm pintaa ja silti tuntuu olevan hyvä pito vielä.

Eilen oli vielä pakko kokeilla kuinka käy.
Piha peilijäässä ja vettä satoi, lievä ylämäkin,  olin aivan varma ettei lähde siitä nousemaan, mutta kuinkas kävi.
Ei tarvinnut kierrellä.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1958 : 30.01.2016, 10:39:35 »
Ei voi muuta kuin kehua R2:sta.

Takana alkaa häämöttää se talvirenkaisiin minimi raja, edessä 4 - 5mm pintaa ja silti tuntuu olevan hyvä pito vielä.

Eilen oli vielä pakko kokeilla kuinka käy.
Piha peilijäässä ja vettä satoi, lievä ylämäkin,  olin aivan varma ettei lähde siitä nousemaan, mutta kuinkas kävi.
Ei tarvinnut kierrellä.
R2:lle 10+
Tosin en tiedä, kuinka toimisi oman ÄxCeen alla. V 40:ssä toimii uskomattoman hyvin.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1959 : 30.01.2016, 10:48:48 »
R2:lle 10+
Tosin en tiedä, kuinka toimisi oman ÄxCeen alla. V 40:ssä toimii uskomattoman hyvin.

Voin sanoa, että järkyttäviä eroja autojen välillä.

V70R en olisi enään koskaan ostanut R2:sia.
S80 II ostaisin kyllä ja eilen kysyin uusia, 1250€ kierros  :buck2:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1960 : 30.01.2016, 12:51:20 »
Ei voi muuta kuin kehua R2:sta.

Takana alkaa häämöttää se talvirenkaisiin minimi raja, edessä 4 - 5mm pintaa ja silti tuntuu olevan hyvä pito vielä.

Eilen oli vielä pakko kokeilla kuinka käy.
Piha peilijäässä ja vettä satoi, lievä ylämäkin,  olin aivan varma ettei lähde siitä nousemaan, mutta kuinkas kävi.
Ei tarvinnut kierrellä.

Loistavat oli myös Michelin X-ice, olikohan kakkoset. Se sukupolvi kuitenkin, joka oli -10/-11 uusi ja taisi TM:n testin voittaakin. Juuri noissa vetisen peilijään tilanteissa hämmästytti aina, miten hyvin pitoa oli. Kun odotti, että ei hemmetti, tästä ei nastoitta enää nousta. Eikä siis vain uusina, vaan vielä neljäntenä talvena sama kokemus.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1961 : 30.01.2016, 13:09:29 »
Muistan aikanaan kun ostin C70:seen kitkat ja juuri noissa vesijää paikoissa yllätti pito jota ei uskonut löytyvän yhtään. Hyvät renkaat olivat, mitä nyt vauhdikkaassa ajossa alle sortuminen vähän syletti.
Tällä hetkellä vain koen nastat paremmaksi vaihtoehdoksi. Osin siksi ettei nyt ekana talvena neliveto tee temppuja liukkaalla, toisekseen kun taloudessa toinenkin henkilö joka autoa ajaa välillä ja ei ole ikinä kitkoilla ajanut.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1962 : 30.01.2016, 19:25:55 »
Tänään pöndeltä poistuessa kitkagummeilla ajaessa olisi pitänyt reivata lumiketjut alle, sillä nastoillakin oli tekemistä märällä jäällä ylämäekeen lähdettäessä.

Onpa tuosta samasta paikasta jouduttu lumiketjuilla vetämään pois kitkagummeilla varustettu A6.
Kun tassu ei pidä, niin se ei pidä.

Lumiketjut olisi minunkin pitänyt alle ruuvata, jos pinta olisi jäätynyt ja siihen olisi satanut muutaman millin puuterilumikerros, sillä se on niin liukasta, että öljytty peltikin tuntuu pitävälle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1963 : 30.01.2016, 22:01:25 »
Naapurin Corolla lähti tänään itsekseen pihasta valumaan kadulle. Mistään mäestä ei voi puhua, kun kadulta pihaan on korkeintaan 8m matkaa. Siinä muutama lapiollinen heitettiin sepeliä pihaan, niin sai ajettua auton takaisin pihaan.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1964 : 30.01.2016, 22:20:51 »
Naapurin Corolla lähti tänään itsekseen pihasta valumaan kadulle. Mistään mäestä ei voi puhua, kun kadulta pihaan on korkeintaan 8m matkaa. Siinä muutama lapiollinen heitettiin sepeliä pihaan, niin sai ajettua auton takaisin pihaan.

Muistelen jonkun täälläkin sanoneen ettei tuollainen ole mahdollista eikä se syy ole liukkaassa kelissä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Ateho  Elekma