Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2160 : 29.03.2016, 18:16:37 »
Muistan vielä nuo betonipätkät. 2004 muutin Tampereelle ja itäisellä puolella oli reilusti tuota napsuttavaa betonitietä. Nyt sitä ei ole jäljellä enää kuin parissa rampissa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2161 : 29.03.2016, 20:15:01 »
Juu, saat tehdä havainnoista päätelmiä miten tahdot. Mitattu data sen sijaan kertoo toista paikoissa, joissa on merkittävästi liikennettä ja kun vertaillaan tietä, jossa ajetaan nastarenkailla ja tietä, jossa ei aja yksikään nastarengas, ja verrataan kulumista (eli ei painumista eikä vaurioita), on tulos täysin selvä.

Harvempi kivimies käyttää kumivasaraa!  :2funny:

Tietysti se metallipiikki kuluttaa kiveä paremmin kuin kumi, mutta tämän parin viimetalven vauriot eivät selity sillä.
Sillä kahdessa talvessa urat ovat syventymeet enemmän kuin edeltäneissä liki kymmenessä.

Mutta sattuuhan näitä paremmissakin piireissä, Tampereen seudun ohitustielle myytiin betonitie, koska sen luvattiin kestävän kolmekymmentä vuotta (kuten kestääkin paikoissa, joissa ei ajeta nastoilla). Noh, miten kävi Tampereella? Muutamassa vuodessa tie oli jo urilla ja alkoi urien paikkaus asvaltilla (eli betonitien uria paikattiin asvalttisoiroilla) ja kun tätä oli jatkunut kymmenen vuotta, uusittiin koko tie ja vedettiin asvaltti päälle.

Kukaan ei älynnyt tehdä laskelmia sen perusteella miten nastat kuluttavat betonia. Helvetin kalliiksi tuokin tuli alkuperäisiin laskelmiin verrattuna :)

Joskus kauan sitten tässä kohden kulki betonitie ja taisipa olla ensimmäinen leveäkaistatie. Muistelisin, että kyseessä olisi 80-luku, varmaa en vuodesta sano, mutta pirskatin kauan sitten kokeilu asia.

Ja silloin jo havaittiin, ettei se kestä talvea ja muutaman vuoden kuluttua se purettiin ja asfaltoitiin.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/2006-08-17/Betonitiet-j%C3%A4iv%C3%A4t-Suomessa-kokeiluksi-3252630.html

Jotain erilaista asfalteissakin on, sillä ns. vanhat kadut ovat mukavia luistella rullaluistimilla mutta 2000-luvun kuluneet asfaltit kaameita kuluneina.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2162 : 30.03.2016, 09:28:09 »
Harvempi kivimies käyttää kumivasaraa!  :2funny:

Tämä olisi ainakin ohikulkijoille ja lähiasukkaille ystävällisempi vasara :D


Lainaus
Jotain erilaista asfalteissakin on, sillä ns. vanhat kadut ovat mukavia luistella rullaluistimilla mutta 2000-luvun kuluneet asfaltit kaameita kuluneina.

Sanoisin, että bitumin yms. sideaineen määrä on vähentynyt reilusti ja samoin kivien koko on joko suurempi ja/tai kivet ovat enemmän erikokoisia ja tietenkin siis kiven osuus on suurempi.

Tähän vielä yleisen tehokkuuden nimissä ohuemmat päällystekerrokset ja yleinen hutilointi asvalttia laskettaessa.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2163 : 30.03.2016, 23:55:55 »
Taisi se kartelliasfaltti vaan olla parempaa laadultaan kaikin puolin. Itsellä ei tietysti iän puolesta ole kokemusta oikein vanhoista hyvistä ajoista, mutta ainakin nykyään saa usein ihmetellä, miten asfalttipinnasta osataankin tehdä joo uutena niin röykkyistä ja kuoppaista...
Ihan sama, onko pinnoitteessa routareikä, vai paikkaus, ei siitä ajaa voi kumminkaan. Samaten kaivon kannet jätetään nostamatta uuden pinnan tasolle. Ja esimerkiksi Nokialta Pispalaa kohti tullessa varsinkin moottoripyörällä loppupätkä tuntuu (ja varsinkin uutena tuntui), kuin olisi hevosella ratsastanut :D

Epäilemättä nasta kuluttaa pintaa ja jos nykyään nastat onkin pienempiä, niin samallahan ainakin lehtitietojen perusteella on koko ajan siirrytty hiljaisempiin ja nopeammin kuluviin asfalttilaatuihin kaupunkien lähistöillä (ja hiljaisuudestakin on pakko tykätä). Lisäksi kertovat, että märkä asfaltti kuluu huomattavasti nopeammin ja märkänähän se pysyy leutoina talvina käytännössä aina, jos ei suojan, niin suolan takia.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 00:01:38 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8922
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2164 : 31.03.2016, 10:36:23 »
Taisi se kartelliasfaltti vaan olla parempaa laadultaan kaikin puolin. Itsellä ei tietysti iän puolesta ole kokemusta oikein vanhoista hyvistä ajoista, mutta ainakin nykyään saa usein ihmetellä, miten asfalttipinnasta osataankin tehdä joo uutena niin röykkyistä ja kuoppaista...

Samaa olen ihmetellyt kun uutta asvalttia tehdään, niin se on jumalattoman pomppuista ajaa.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2165 : 04.04.2016, 19:36:26 »
Jahas, tänään päättyi natsa-kausi minulla.

Eturenkaissa talven jäljellä pintaa 8mm ja takarenkaissa jokin omituinen kumirutto on syönyt talvessa takakumit 4mm urasyvyydelle. Nastoja ei puutu yhtään eturenkaista ja kuskin takarenkaasta puuttui yksi ja puhjenneesta repsikan takarenkaasta puuttui sitten 14 nastaa.

Kumithan olivat nordman 5:t


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2166 : 07.04.2016, 10:55:18 »
Kitkarenkaat voidaan saada pitämään nastarenkaita paremmin myös jäällä, jolloin nastoista voitaisiin luopua. Rengastutkijan mukaan Suomessa kannattaisi siirtyä ajamaan puolet vuodesta kitkarenkailla. Kesärenkaiksi kitkoista ei ole.

http://yle.fi/uutiset/tutkija_esittaa_kuuden_kuukauden_kitkarenkaita__nastojen_sijaan_lokakuusta_toukokuuhun/8792807

Samaa mieltä!


Ja sitten:

Jäisen tien ja renkaan välistä kitkaa Aalto-yliopistossa tutkiva Ari Tuononen on huomannut, että jään pinnassa on mikroskooppisen pientä näkymätöntä karheutta, jota pystytään mittamaan uusimmilla mittalaitteilla. Tätä näkymätöntä jään karheutta voitaneen hyödyntää renkaan pidon parantamisessa. Kitkarenkaat voitaisiin saada pitämään jäällä jopa nastarenkaita paremmin. Jo nykyiset kitkarenkaat pitävät hyvin, jos jää on suoraan asfaltin päällä.   

– Kitkarenkaiden jääpidosta olen aika vaikuttunut, akatemiatutkija sanoo. 



Onkohan toimittelija lukenut tätä topicia, vai muuten vain samoja juttuja?



VTT:n 2015 tutkimuksen mukaan jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa.

Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, lisääntyisivät kuolemaan johtaneet talvikauden onnettomuudet vuosittain keskimäärin yhdeksällä.

Tutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat.

Kitkoja käyttävät suhteellisen kokeneet ja paljon ajavat kuljettajat.

Norjassa kitkarengas on nastarengasta yleisempi. Suomessa talvirenkaista arviolta joka viides on kitkarengas.

Oslossa käyttöön otettu nastamaksu vähensi nastarenkaiden osuuden nopeasti puoleen talvirenkaista. Henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien ei havaittu lisääntyneen merkittävästi.

Ympäristön kannalta kitkarenkaat ovat parempi vaihtoehto. Nastarenkaiden käyttö lisää katupölyn ja melun määrää.

Katupölyn arvioidaan aiheuttavan jopa 1 500 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. THL:n mukaan liikenteen osuutta kuolemiin ei ole riittävän tarkasti tutkittu.

Tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudun katupölystä noin 48 prosenttia muodostuu tien päällysteestä.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 10:58:26 kirjoittanut Rodion »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2167 : 13.04.2016, 09:43:04 »
Aamulehdessä hyvä kirjoitus koskien kitka- ja nastarenkaita.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2168 : 13.04.2016, 10:21:49 »
Aamulehdessä hyvä kirjoitus koskien kitka- ja nastarenkaita.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/aalto-yliopiston-tutkija-kitkarenkaat-voisivat-olla-kaytossa-joka-toisella/

Suomessa pitäisi ajaa huomattavasti enemmän kitkarenkailla kuin mitä tällä hetkellä ajetaan. Näin ajattelee Aalto-yliopiston akatemiatutkija Ari Tuononen, joka tutkii renkaan ja jäisen tien välistä kitkaa.

Tuonosen mielestä nykyiset nastarenkaat aiheuttavat hyvin kallista laskua ja vaikutukset teiden kunnossa näkyisivät, jos seuraavan kolmen-viiden vuoden aikana puolet suomalaisista autoilijoista siirtyisi käyttämään kitkarenkaita.

– Jos meillä olisi nastoja vähemmän, meillä olisi entistä vähemmän melua, vierinvastus pienenisi, katupöly helpottuisi ja renkaiden kuluminen pienenisi, Tuononen toteaa.

Nastarenkaiden vähentyminen voisi viedä myös siihen, että Suomessa voitaisiin siirtyä yhtä pieneen asvaltin kivikokoon kuin Keski-Euroopassa.

– Kun käytämme isoa asvaltin kivikokoa, tiet routii. Se näkyy siinä, missä kunnossa tiemme ovat.

Nastarenkaiden haittavaikutukset teiden kulumiseen ovat yleisesti tiedossa. Silti kitkarenkaiden yleistyminen Suomessa ei ole vielä tapahtunut samalla vauhdilla kuin esimerkiksi Norjassa, jossa kitkarengas on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan yleisin talvirengas.

Tuonosen mielestä myös nykyinen laki on vaikuttanut siihen, että nastarenkaat pilaavat teitä.

Hänen mielestään laki asettaa vain vähän rajoitteita nastarenkaille ja nastarenkaiden yliajotesteille.

– Rengastestien olosuhteet eivät ole kovin realistisia. Testaus tehdään hyvin tasaisilla pinnoilla, joten se ei kovin hyvin vastaa todellisia karheita tienpintoja. Renkaan vierinvastusta mitataan myös sileillä teräsrummuilla. Näin tehdään, koska se on halvempaa ja toistettavampaa näille toimijoille.

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2169 : 13.04.2016, 12:00:34 »
Samaa settiä ylen puolella:
http://yle.fi/uutiset/pieleen_mennyt_testaus_uusimmat_nastarenkaat_kuluttavat_tieta_jopa_vanhoja_enemman/8806710

Aika outoa että nastarenkaiden kulutustesti tehdään ihan jollain muulla materiaalilla kuin mitä itse tiet on.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2170 : 13.04.2016, 12:06:08 »
Aivan uusi nastarengas on uusi vain hetken. Kovassa testirääkissä nastojen kuluminen lisää niiden pitoa testin edetessä. 

– Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita. Niitä pitäisi testissä vertailla vain toisiin nastarenkaisiin, mutta ei pitäisi verrata kitkarenkaisiin.


Eli nastarengas paranee vanhetessa vai.. ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2171 : 13.04.2016, 13:15:43 »
Hienoa, että asiaa tutkitaan ja hienoa, että asiasta uutisoidaan! Hatunnosto.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2172 : 13.04.2016, 13:51:26 »
– Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita. Niitä pitäisi testissä vertailla vain toisiin nastarenkaisiin, mutta ei pitäisi verrata kitkarenkaisiin.[/i]

Öh, koska nastarenkaat ostanut loppukäyttäjähän ei aja niillä nastoilla vaan katselee vaan tyytyväisenä ikkunasta autoaan?


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2173 : 13.04.2016, 15:34:22 »
Öh, koska nastarenkaat ostanut loppukäyttäjähän ei aja niillä nastoilla vaan katselee vaan tyytyväisenä ikkunasta autoaan?

VTT ja Tuulilasi on tästä jo kirjoittanut.

Lyhyesti: jatkuva äärirajoilla ajaminen kasvattaa nastaulkonemaa ja tällaista ei normaaliliikenteessä tapahdu. Testeissä tulevat tulokset nastarenkaiden osalta eivät vastaa siis normaalia tilannetta.

Kohta joku tulee kertomaan, että ajaa jatkuvassa 5% sortokulmassa, ok, hänellä sitten pätee, mutta valtaosa ajaa ilman sortoa ja luistoa ennen vaaratilannetta. Eli vaaratilanteen alkaessa nastaulkonemat eivät ole sellaisia, että niillä päästään samaan tulokseen kuin testeissä.

Elementary my dear Watson.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2174 : 13.04.2016, 16:36:16 »
Lyhyesti: jatkuva äärirajoilla ajaminen kasvattaa nastaulkonemaa ja tällaista ei normaaliliikenteessä tapahdu. Testeissä tulevat tulokset nastarenkaiden osalta eivät vastaa siis normaalia tilannetta.

Kohta joku tulee kertomaan, että ajaa jatkuvassa 5% sortokulmassa, ok, hänellä sitten pätee,

Hm...  Eturenkaissa 8mm kulutuspintaa yhden talven jäljiltä ja takarenkaissa 4mm.....    ::)

Ylen uutisesta lainattuna:
Lainaus
– Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita. Niitä pitäisi testissä vertailla vain toisiin nastarenkaisiin, mutta ei pitäisi verrata kitkarenkaisiin.

Miksi kitkaa ja nastaa ei voisi vertailla keskenään?  :idiot2:
Pito on absoluuttinen suure, jota voi vertailla erilaisien renkaiden kesken....
Aivan kuten melukin...  Vai pitäisikö rengasmeluakin vertailla vain nasta vs. nasta / kitka vs. kitka? 

Nyt tutkijalla on selvästi jokin agenda takana, liekö Good yearin maksamat bonukset? :2funny:


Lainaus
Suomessa sileää ja hiljaista tienpintaa pelätään vuosia ulkomailla ajaneen tutkijan mukaan turhaan. Talvisella liukkaudentorjunnalla tiet saadaan riittävän pitäviksi. Saadaanhan ne Saksan Alpeillakin, jossa nastarenkaita ei sallita.

– Tienpintojen kiillottuminen ei ole iso ongelma. Ja jos, niin teiden karhentaminen on ainakin halvempaa kuin uudelleenpäällystys. Teiden kunto on räjähtämässä, Tuononen sanoo.

Saksan alpit ja Suomen talvi ovat yhtä lähellä toisiaan kuin eskimot, jotka syövät pingviinin munia pahimpaan nälkäänsä.

Liukkauden torjunta tarkoittaa suomessa, joko mekaanista (hiekka) tai sitten kemiallista (suola), joista se kemiallinen menetelmä turmelee ympäristöä pahemmin kuin hiekoittamisen aiheuttama pölyäminen kitkarenkailla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma