Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2340 : 29.01.2017, 08:09:39 »
Kitkat ihan kivat jos voi vaikuttaa missä ja milloin ajaa. Tullut aikaisemmin niilläkin ajettua muutama talvi.
Nykyhommassa (lehtienjakoa) ei ilman nastoja tulisi lähdettyä peilijäisillä pikkuteillä etenkin kun jyrkkääkin kallistusta niissä löytyy ja aivan ojan piennarta mennään.
Pari kertaa vuosien varrella valunut pääkallojäällä yhtä pahaa mäkeä takaperin alas nastoistakin huolimatta. Ja kerran valui suoraan sivuuttainkin kun pysähdyin pihalaatikolla joka sijaitsi kiinnittettynä lyhtytolpassa,  meni siinä vasen etulokasuoja vekille.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2341 : 21.02.2017, 13:59:44 »
Ei voi laittaa nastojen piikkiin tien pölyämistä, kuten Suomessa :pomo:

Saksassa on tänä talvena saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Ja Saksassa ei edes ole nastarenkaita.

Saksassa kuuluukin jo varoitusääniä, että moniin kaupunkeihin suunnitellut ajokiellot vanhemmille dieselmoottorisille autoille eivät välttämättä ole tehokkaita, jos hiukkaspäästöjen suurin aiheuttaja löytyy pakokaasujen ulkopuolelta.


http://yle.fi/uutiset/3-9470466
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2342 : 21.02.2017, 14:15:27 »
Ei voi laittaa nastojen piikkiin tien pölyämistä, kuten Suomessa :pomo:

Saksassa on tänä talvena saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Ja Saksassa ei edes ole nastarenkaita.

Saksassa kuuluukin jo varoitusääniä, että moniin kaupunkeihin suunnitellut ajokiellot vanhemmille dieselmoottorisille autoille eivät välttämättä ole tehokkaita, jos hiukkaspäästöjen suurin aiheuttaja löytyy pakokaasujen ulkopuolelta.


http://yle.fi/uutiset/3-9470466
Nastarengas ei ole syy kaikkeen vaan asfaltti kuluu kun sen päällä ajaa, ja renkaita tarvii kunnes joku Erkki Perusinsinööri suunnittelee lentävän auton.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2343 : 21.02.2017, 14:33:05 »
renkaita tarvii kunnes joku Erkki Perusinsinööri suunnittelee lentävän auton.

Onhan tuollainen ollut jo pitkään :D tosin hinta aika lailla peruskansalaisen ulottumattomissa

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2344 : 21.02.2017, 14:35:25 »
Onhan tuollainen ollut jo pitkään :D tosin hinta aika lailla peruskansalaisen ulottumattomissa
Ehkä, mutta ajattelin hintaluokkaa joka olisi saavutettavissakin  :2funny:
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2345 : 21.02.2017, 16:40:35 »
Ehkä, mutta ajattelin hintaluokkaa joka olisi saavutettavissakin  :2funny:
Joskus sitten käytettynä ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2346 : 22.02.2017, 09:30:37 »
Seuraavaksi voisi kertoa paljonko tietä on ilmassa vaikka Kehä ykkösellä vs. Münchenin kehätiellä.

Ainakaan Münchenin kehäteitä ei paikata, uusita tai korjata kulumisuria per joka vuosi.

Tässä hyvä ote tuosta Ylen uutisen kainalojutusta:

Kovaa peliä asfaltilla

Suomessa asfaltti-betonipäällysteen kivenä käytetään maanteillä yleensä 16 millistä raekokoa. Muualla Euroopassa raekoko on 12 tai jopa 8 milliä.

Suomessa päällysteen pitää kestää nastan iskua. Nastan on vaikeampi repiä iso kivi irti. Tarvitaan paljon liimaa, jotta iso kivi pysyy asfaltissa.

Tyhjää tilaa isojen kivien väliin jää enemmän, jolloin tarvitaan enemmän bitumia. Tyhjää tilaa tarvitaan lämpölaajenemisen takia. Kevään lämmössä kivet painuvat hiljalleen bitumiin sisälle, jolloin tie muuttuu tasaisemmaksi.

Suurempiin koloihin jäävä vesi pilaa teitä. Vesi pääsee kivien välistä sisälle ja laajentuessaan rikkoo päällysteen. Pienellä raekoolla tie vastustaisi vettä paremmin.

Jos nastarenkaiden määrä vähenisi selkeästi, voisi Suomessa siirtyä pienempään raekokoon. Teistä tulisi siten hiljaisempia ja parempia ajaa.

Nasta karhentaa tietä, joka lisää liukkaalla sen kitkaa. Vastaavasti Suomessa käytettävä kova kivilaatu ei kiillotu yhtä voimakkaasti, vaikka nastarenkaiden osuus nykyisestä vähenisikin.

Asfaltti-betonipäällysteen kuluminen aiheuttaa vaarallista katupölyä. Päällystäminen on kallista. Ensiapuna Suomessa käytetään remix-menetelmiä, jossa kierrätysasfalttia grillataan ja siihen lisätään uusia ainesosia, jolla loppuun ajetusta tiestä toivotaan saatavan jälleen joustavampi ja turvallisempi ajaa.

Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2347 : 25.02.2017, 14:23:16 »
Älä nyt hyvä mies pilaa hyvää inttämistä tosiasioilla. Espanjassakin tuli jokunen viikko sitten vähän lunta. Pitäis Etelä-Eurooppaan asti ulottaa nastarengaspakko, mieluiten lokakuusta toukokuuhun, niin olisi varrrrmasti turrrrvallista. Tärrrr-rärrrr. Ja saataisiin heikkohenkiset karsittua väestöstä. Ihmisiä on muutenkin liikaa.

 V:>

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2348 : 25.02.2017, 14:57:05 »
Älä nyt hyvä mies pilaa hyvää inttämistä tosiasioilla. Espanjassakin tuli jokunen viikko sitten vähän lunta. Pitäis Etelä-Eurooppaan asti ulottaa nastarengaspakko, mieluiten lokakuusta toukokuuhun, niin olisi varrrrmasti turrrrvallista. Tärrrr-rärrrr. Ja saataisiin heikkohenkiset karsittua väestöstä. Ihmisiä on muutenkin liikaa.

Mun uudesta autosta alta pois vaihdetut uudet kitkarenkaat meni automyyjän omaan autoon alle. Tuumas seuraavalla kerralla nähdessä että "miten ne voikin olla niin liukkaat". Vaihdossa saamillani nastoilla sama auto on paljon parempi ajella.

Että jos väestöä halutaan vähentää niin noilla kitkoilla se onnistus hyvin täällä talvikelien maassa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2349 : 25.02.2017, 18:03:46 »
Hyvin noilla kitkoilla pärjää edelleen enkä nastoja takavetoon osta! ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2350 : 26.02.2017, 10:34:26 »
Että jos väestöä halutaan vähentää niin noilla kitkoilla se onnistus hyvin täällä talvikelien maassa.

Väestön karsimiseen kitkat on kyllä todella tehoton keino, myös oikeassa talvikelissä, huonosti valituilla renkailla ja talviajotaidottoman kuskinkin kera. Pienet peltipusut ei väestöä karsi, mutta hengittämättä ei oikein voi olla.

No enemmän halusinkin sanoa, että Suomi on iso maa ja täällä on monenlaista talvea. Itse asun pk-seudulla, missä nastat on täysin turhat. Olen kuitenkin niin laiska kermaperse, että yhden kitkakerran jälkeen mennään taas nastoilla, kun ei jaksa mökkitiellä ketjuilla sählätä. Enkä oikein luota tuon paremman puoliskon ennakointitaitoihin talvikelissä, mikä tosin taitaa olla vain turha pelko.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2351 : 26.02.2017, 12:45:54 »
ihmettelen kyllä näitä kaahareita, joille kitkatenkaat ovat tosi liukkaat ja nastat tuo turvaa. Tutkimusten valossa ja testienkin valossa suurta eroa ei ole pidossa, eli se on pään sisällä se tuntuva ero.

Tietenkin saa ostaa mitä haluaa, mutta saa myös ajatella.

Ja se teiden kulumisen aiheuttama vero olisi kyllä paikallaan.

Helsingissähän suunnitellaan kaikkea kivaa sähköautoille, maksutonta pysäköimistä, jne, ja sen yhteyteen on suunniteltu, että jos sähköautossa on nastarenkaat, ei sillä saa mitään etuja. Heh.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2352 : 26.02.2017, 14:27:09 »
ihmettelen kyllä näitä kaahareita, joille kitkatenkaat ovat tosi liukkaat ja nastat tuo turvaa. Tutkimusten valossa ja testienkin valossa suurta eroa ei ole pidossa, eli se on pään sisällä se tuntuva ero.
Kyllä sinä olet vahva uskossasi, jolle ei ole olemassa mitään faktoja!

Minä olen tarkoittamasi kaahari, joka ei tämän viikon maanantaina päässyt pönden pihasta pois edes nastarenkailla, vaikka olin reilun 5L hiekoitussepeliä kylvänyt sille 15m matkalle ajouriin.
Ei auttanut sepeli ja valutettaessa takaisin pihaan päin, etupää valui sivuttain vaikka pyörät olivat lukossa. Laitettaessa vaihde P:lle auto valui taaksepäin. Ainoastaan jarru piti auton paikoillaan lopulta.
Kitkoilla ja nelivedollakin tuossa olisi odotettu kevättä kiltisti, jopa sillä ylivoimaisella X-drivella!

Minä selvisin tilanteesta sillä, että laitoin kuskin takarenkaaseen lumiketjun. Kitkoilla ajaessa se olisi vaatinut lumiketjun vielä eturenkaaseenkin (koettu monasti).

Ja niihin faktoihin palatakseni uskosi sijaan.....

TM-testin (2016) mukaan ABS jarrutus jäällä parhaalla nastalla vaati 40,3m pysähtymismatkan. Parhaalla kitkalla matka oli 55,6m. Huonoimman nastarenkaan (linglong) matka oli 58,5m ja heikoimmalla kitkalla se olikin sitten 64,3m.

Ja sinustako pidossa ei ole eroja kitkan ja nastan välillä?  :o

Tietenkin saa ostaa mitä haluaa, mutta saa myös ajatella.

Kommenttisi eivät tue tätä millään tasolla.

Ja se teiden kulumisen aiheuttama vero olisi kyllä paikallaan.

Kyllä, kitkakuskeille hiekoituksen kustannutkset, katupölyn lisäksi maksuun, sillä nastarenkaan käyttäjät eivät tarvitse hiekkaa murustakaan.

Helsingissähän suunnitellaan kaikkea kivaa sähköautoille, maksutonta pysäköimistä, jne, ja sen yhteyteen on suunniteltu, että jos sähköautossa on nastarenkaat, ei sillä saa mitään etuja. Heh.

Tzadissa ollaan muutenkin niin pää hanurissa, ettei paremmasta väliä, koska siellä ei hahmoteta sitä faktaa, että Tzadi on omavarainen vain *askan tuottamisessa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2353 : 26.02.2017, 16:36:30 »
En väittänyt, että ei ole eroja, vaan nauran kun julistetaan ettei kitkoilla päässyt mihinkään ja nastoilla pääsee kaikkialle.

Kuulostaa siltä, kuin sanoisi, ettei sillä Terhillä päässyt metrisessä ahtojäässä, kun taas Serenadella pääsi hyvin.

Eron suuruusluokka, vielä kerran summattuna.


Helsingistä:
Hiekkaahan täällä tarvitsevat: julkinen liikenne, kevyt liikenne ja ulkopaikkakuntalaiset. Ainakin kun huomioi missä kolaroidaan ja missä hiekoitetaan (tai suolataan).

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2354 : 26.02.2017, 18:47:07 »
Tälläviikolla tuli havaittua kahdesta liki samanlaisesta autosta. Toisessa Nokian Hakkapeliitta R2, paistoleima 2014 tai 2015 loppuvuodesta.
Toiset Kumhon (mallia en muista) nastarenkaat, paistoleima loppuvuosi 2015.

Kumhot jauhaa paikoillaan ja kaasun kanssa saa olla ihan idioottimaisen varovainen, auto (etuvetoinen) puskee aivan törkeästi ja pidon menetyksen jälkeen se on todella vaikea löytää takaisin.
R2:lla ei jää jauhamaan, pystyy kiihdyttämään ja kääntymään. Tottakai nämäkin sutimaan saa, mutta ero vaikkapa 0-60km/h kiihdytyksessä kuurajäisellä asfaltilla oli useita sekunteja.

Täh?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy