KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 883000 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2370 : 01.03.2017, 03:04:47 »
Jotenkin kyllä luulen, että tuo suolaus on suurin syy asfaltin kulumisen. Missä  ei suolata kestää tiet ja parempi ajella muutenkin.
Tai oikeastaan taitaa suolaamattomuus suojata teitä, siinä kun on parhaassa tapauksessa renkaan ja tien välissä lumi/jää kerros.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2371 : 01.03.2017, 07:01:04 »
Neli-veto on aina ylivoimainen ja kitkat pitävät jäällä nastoja paremmin!
Tuo neliveto juttu on kyllä aivan selvä ettei se ole missään talvi olosuhteessa huonompi kuin takaveto. Ja en kyllä nostaisi hakkapeliitan 8 paremmaksi jäisissä olosuhteissa kuin R2 kitkaa. Nyt oma tilanne se että talon 4wd autossa kitkat ja takavedossa nastat. Tosin nastoilla ajettu enemmän kuin kitkoilla mutta nastojenhan pidon ei pitänyt huonontua  kun niillä ajetaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2372 : 01.03.2017, 09:43:01 »
Ja en kyllä nostaisi hakkapeliitan 8 paremmaksi jäisissä olosuhteissa kuin R2 kitkaa.

Mielipiteet on, kuin persereikä meillä jokaisella on selllainen, mutta ei muuta faktoja miksikään.

Tekniikan maailma 17/2016:

Hakkapeliitta 8 ja R2
10 ja 8 Ajettavuus jäällä
39,7m ja 61,7m jarrutus jäällä
54,3s ja 56,6s käsittelykoe jäällä
3,6s ja 7,4s kiihdytys jäällä

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2373 : 01.03.2017, 10:09:12 »
Yllättäen taas siellä yhdellä lähti mopo keulimaan, vaikka ihan asiallisesti keskusteltiin alkuun. Ei tuollaiseen jaksa käyttää aikaansa.



Karppa: TM ei korjaa testeissään nastaulkonemamuutoksien aiheuttamaa hyötyä. Kuten jo monasti todettu, jatkuvassa testirääkissä nastaulkonemat kasvavat ja aiheuttavat siten etulyöntiä mittaustuloksissa, koska normaalissa liikenteessä ajettaessa nastaulkonema ei ole rääkin jäljiltä kasvanut.

Ja korjataan vaikka niin, että suuri osa suomalaisista pelkää Helsingissä ajoa, ja pelkoa lisää, jos on ruuhka ja liukasta. Turha meidän rattimiesten on siitä suuttua. Jos tuntee väkeä laajalta rintamalta, voi tämän hyvin todeta empiirisesti ja puheitten perusteella. Jos taas elää jossain bensasuonikuplassa, voi väite tietenkin tuntua oudolta.

Ja nykyään ei kyllä liukas keli ole normaali talviliikennekeli Suomessa suurlle osalle väestöä. Suurin osa talven ajosuoritteesta ajellaan paljaalla tai märällä asvaltilla, tai lumipolanteisella tiellä. Ne muutamat metrit jäistä pihaa ei muuta tilannetta toiseksi. Tämän huomaa mm. Ilmatieteenlaitoksen kelivaroituksista nykyään...

Tästä varmaan johtuu sekin, että kun sitä liukasta on, ei osata enää ajaa ja ennakoida, ja siksi voi vaikkapa kitkarengas tuntua liukkaalta, kun jo valmiiksi pelkää tilannetta ja tiedostaa asian. Kummasti talven ekoissa lumiliukkaissa pärjäsi täällä kesärenkailla, eikä ollut edes se tientukko. Noh, seuraavaksi varmaan joku toteaa, että ne kaikki muutkin ajeli kesärenkailla.

Oliko se muuten TM vai Tuulilasi, joka ainakin joskus testasi kesärenkaiden oninaisuudet myös lumella ja jäällä, ja niissäkin oli eroja.

P.s. jos ja kun tieliikennelain ja asetuksen uudistus tuo mukanaan mm. nastarenkaan käyttökieltomerkin, voinko sellaisen asettaa tuohon pihatien alkuun? Toisaalta, kun Posti sitten ajaa nastarenkailla pihaamme, en voi sakkoa periä itse. Ja ne kyltit, joissa todetaan, että ajamalla tämän kyltin ohi, sitoudut maksamaan kiinteistönomistajalle 100 euron nastamaksun, on laittomia? Olisi helppoa rahaa, kun Posti päivittäin ajaisi laatikolle nastarenkailla talvikausina (kyllä, meillä ei ole laatikko tienvarressa, vaikka Helsingissä asummekin).
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 10:16:54 kirjoittanut Rodion »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2374 : 01.03.2017, 10:50:07 »
Mutta eikös teeämmällä ole "referenssirengas" johon vertaavat tuloksia? Vai muistanko nyt ihan jonkun toisen testaajan menetelmät?

Se on kyllä totta, että jos pakkasta ei ole kymmentä astetta, niin herkästi suolataan ainakin päätiet märäksi. Siinä sitten posotetaan paskapöllyssä miljoonaa "kun on niin hyvä keli". Liukkaalla kelillä ainakin tänätalvena aika hyvin on immeiset osanneet mm. ennakoida jarrutuksia.

Tavallaan harmi, ettei käytettyjä renkaita testata, mutta toisaalta onhan se nyt ymmärrettävää. Eipä mikään julkaisu vertaile käytettyjä puhelimiakaan (tosin vertaus ontuu, puhelimen ominaisuudet ei muutu iän myötä).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2375 : 01.03.2017, 11:20:57 »
Näytä tutkittua faktaa tuosta ulkonemasta ja sen hyödystä jossain metri/sekuntti tai vastaavassa muodossa? Jos et sellaista löydä tai tuo esille, niin taas turhaa mutua.

Karppa: TM ei korjaa testeissään nastaulkonemamuutoksien aiheuttamaa hyötyä. Kuten jo monasti todettu, jatkuvassa testirääkissä nastaulkonemat kasvavat ja aiheuttavat siten etulyöntiä mittaustuloksissa, koska normaalissa liikenteessä ajettaessa nastaulkonema ei ole rääkin jäljiltä kasvanut.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2376 : 01.03.2017, 15:14:52 »
Karppa: TM ei korjaa testeissään nastaulkonemamuutoksien aiheuttamaa hyötyä. Kuten jo monasti todettu, jatkuvassa testirääkissä nastaulkonemat kasvavat ja aiheuttavat siten etulyöntiä mittaustuloksissa, koska normaalissa liikenteessä ajettaessa nastaulkonema ei ole rääkin jäljiltä kasvanut.

Kyllä faktojen vastainen uskosi on vahva!

Tyly tosiasia on, että jäällä nasta pitää selkeästi paremmin kuin kitka. Ero on pysynyt saman tasoisena jo vuosikymmeniä ja eron määräkin on erittäin merkittävä.
Jos sinä selität, ettei +30% ero ole merkittävä, niin.....   :facepalm:

Kaiveleppa meille jostain jotain faktaa tuosta nastaulkonemista, hyödyttömän ja vuodesta toiseen jatkuvan mantran toistamisen sijaan, sillä valheen toistaminen ei muuta sitä todeksi.

Ja korjataan vaikka niin, että suuri osa suomalaisista pelkää Helsingissä ajoa, ja pelkoa lisää, jos on ruuhka ja liukasta. Turha meidän rattimiesten on siitä suuttua. Jos tuntee väkeä laajalta rintamalta, voi tämän hyvin todeta empiirisesti ja puheitten perusteella. Jos taas elää jossain bensasuonikuplassa, voi väite tietenkin tuntua oudolta.

Uskomatonta!  :o
Kaivappas jotain faktaa siitä, että Tzadissa ajaminen pelottaa suurinta osaa suomalaisista?
Se kansanosa taitaa pelätä sitten kaikissa kaupungeissa liikkumista ja ruuhkia ylipäätään.
Tzadi on oikeastaan hyvin helppo kaupunki liikkua, vaikkapa tampereeseen verrattuna. Siellä on selkeät pääväylät, joita pitkin pääosin pystyy etenemään haluamaansa paikkaan.

Minusta ajamisen pelkääminen on harjoituksen puutetta, jos pelko on aitoa. Toisaalta metrokin pelottaa monia, kuten lentäminen ja vaikkapa veneily...

Ja tunnenko väkeä laajalta rintamalta? No, en kai sitten....   ::)

Ja nykyään ei kyllä liukas keli ole normaali talviliikennekeli Suomessa suurlle osalle väestöä. Suurin osa talven ajosuoritteesta ajellaan paljaalla tai märällä asvaltilla, tai lumipolanteisella tiellä. Ne muutamat metrit jäistä pihaa ei muuta tilannetta toiseksi. Tämän huomaa mm. Ilmatieteenlaitoksen kelivaroituksista nykyään...

No nyt ota jo pois se pää sieltä ahterista!

Suurin osa Suomalaisista ei asu Tzadissa vaan jossain ihan muualla.
Tänä talvena on ollut varsin normaali talvikeli täällä ja asfaltti ei ole ollut märkää/kuivaa, vaan jäistä/lumista tms. Tällä viikolla esim. VT6 on ollut jäinen.

Tästä varmaan johtuu sekin, että kun sitä liukasta on, ei osata enää ajaa ja ennakoida, ja siksi voi vaikkapa kitkarengas tuntua liukkaalta, kun jo valmiiksi pelkää tilannetta ja tiedostaa asian. Kummasti talven ekoissa lumiliukkaissa pärjäsi täällä kesärenkailla, eikä ollut edes se tientukko. Noh, seuraavaksi varmaan joku toteaa, että ne kaikki muutkin ajeli kesärenkailla.

Kyllä minusta täällä on osattu ennakoida, koska kolareita ei ole ollut mitenkään erityisesti, vaan tavanomainen määrä.

Se, että pääset kesärenkailla liikkeelle nopeasti, niin kertooko se sinusta siitä, että kesärenkaat pitävät hyvin jäällä, vaiko siitä, että liikkeelle lähdetään kuin lehmä suosta?

Oliko se muuten TM vai Tuulilasi, joka ainakin joskus testasi kesärenkaiden oninaisuudet myös lumella ja jäällä, ja niissäkin oli eroja.

Itsestään selvästi, tietysti niissä on eroja!
Mutta yritätkö sinä nyt selittää sitä, että kesärenkaallakin pärjää hyvin talvella?

P.s. jos ja kun tieliikennelain ja asetuksen uudistus tuo mukanaan mm. nastarenkaan käyttökieltomerkin, voinko sellaisen asettaa tuohon pihatien alkuun? Toisaalta, kun Posti sitten ajaa nastarenkailla pihaamme, en voi sakkoa periä itse. Ja ne kyltit, joissa todetaan, että ajamalla tämän kyltin ohi, sitoudut maksamaan kiinteistönomistajalle 100 euron nastamaksun, on laittomia? Olisi helppoa rahaa, kun Posti päivittäin ajaisi laatikolle nastarenkailla talvikausina (kyllä, meillä ei ole laatikko tienvarressa, vaikka Helsingissä asummekin).

Tuo tieliikennelain uudistus ei mene sellaisenaan läpi, ole huoletta, koska se on valmisteltu yhtä surkeasti kuin bernerin liikenneverkko-uudistus!

Koko nastakieltomerkin ajatuskin on niin itu-hippi keksintö tzadista, ettei mitään älyn häivääkään. Kylä joka menee täysin sekaisin 15cm lumen tulosta, muualla sen vaikuttamatta sen suuremmin ajamiseen.

Tästä hyvänä esimerkkinä:
http://yle.fi/uutiset/3-9374664


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2377 : 01.03.2017, 17:54:27 »
Näytä tutkittua faktaa tuosta ulkonemasta ja sen hyödystä jossain metri/sekuntti tai vastaavassa muodossa? Jos et sellaista löydä tai tuo esille, niin taas turhaa mutua.

Jääpidossa 3% per 0,1 mm.

Tässä eräästä blogista, jossa viittaus ko. Tutkimukseen:


Poimittakoon kuitenkin esiin yksi fakta, joka jää monesti lehtitesteissä mainitsematta, nimittäin nastaulkonema ja erityisesti sen muutosten vaikutukset testitilanteisiin. Tuonosen ja Sainion tutkimuksessa viitattiin Tuulilasin havaintoon, että nastaulkoneman kasvaminen toistuvissa testijarrutuksissa voi "lisätä pitoa helposti saman verran kuin uusien kitka- ja nastarenkaiden pitoero on jäällä". Siis sama suomeksi: käytännön suorituskykyero (kitka vs nasta) liikenteessä on vain noin puolet mitatusta (kiihdytys-, jarrutus- ja ajokokeet jäällä). Tekniikan Maailman talvirenkaat 2017 -testissä kyllä mainitaan nastaulkoneman mittaus ja vaatimus sen olemisesta lain edellyttämällä tasolla, mutta artikkelissa ei ole mitään mainintaa nastaulkoneman mittauksista testin aikana. Mitattinko lainkaan vai eikä vaan haluttu mainita?

Yksi takavuosien testeissä mukana ollut osio on hävinnyt testeistä kokonaan - nimittäin loskaliirto. Tuulilasin kitkarengastestin loppuarvostelussa (se Ruotsalaisten tekemä testi) tämä esiintyy ikonina, mutta varsinaisia testituloksia ei eritellä mitenkään. Muissa testeissä ajellaan, kuin loskaa ei olisi olemassakaan, vaikka se on nykyisen tienpidon olosuhteissa varsin yleinen "normaali talvinen ajokeli". Ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella suolalla sulatettua loskaa löytyy tieltä paljon luistinrataa muistuttavaa peilijäätä enemmän ja useammin - tätä ei kuitenkaan koeta edes testaamisen arvoiseksi ja sen sijaan painotetaan 40% painoarvolla (40% TL nasta, 45% TM ja 30% TL kitka) jäätestien tuloksia!?



Ja huomautus aiempiin kirjoituksiin: suuri osa on eri asia kuin suurin osa. Mihinkään "tzadi" vs. muu Suomi -pelleilyihin ei ole tarvetta.


P.s.

« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 17:57:24 kirjoittanut Rodion »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2378 : 01.03.2017, 18:08:47 »
Blogi=Painoarvoa yhtä paljon, kuin mutulla. Mistä tuo lukema on arvottu:Jääpidossa 3% per 0,1 mm?

Yhtä spekulointia kunnes löydään faktaa pöytään! Mutta eihän kitkauskovaiselta voi faktaa odottaa paitsi yhden Ruotsalaisen testin verran.

Jääpidossa 3% per 0,1 mm.

Tässä eräästä blogista, jossa viittaus ko. Tutkimukseen:


Poimittakoon kuitenkin esiin yksi fakta, joka jää monesti lehtitesteissä mainitsematta, nimittäin nastaulkonema ja erityisesti sen muutosten vaikutukset testitilanteisiin. Tuonosen ja Sainion tutkimuksessa viitattiin Tuulilasin havaintoon, että nastaulkoneman kasvaminen toistuvissa testijarrutuksissa voi "lisätä pitoa helposti saman verran kuin uusien kitka- ja nastarenkaiden pitoero on jäällä". Siis sama suomeksi: käytännön suorituskykyero (kitka vs nasta) liikenteessä on vain noin puolet mitatusta (kiihdytys-, jarrutus- ja ajokokeet jäällä). Tekniikan Maailman talvirenkaat 2017 -testissä kyllä mainitaan nastaulkoneman mittaus ja vaatimus sen olemisesta lain edellyttämällä tasolla, mutta artikkelissa ei ole mitään mainintaa nastaulkoneman mittauksista testin aikana. Mitattinko lainkaan vai eikä vaan haluttu mainita?

Yksi takavuosien testeissä mukana ollut osio on hävinnyt testeistä kokonaan - nimittäin loskaliirto. Tuulilasin kitkarengastestin loppuarvostelussa (se Ruotsalaisten tekemä testi) tämä esiintyy ikonina, mutta varsinaisia testituloksia ei eritellä mitenkään. Muissa testeissä ajellaan, kuin loskaa ei olisi olemassakaan, vaikka se on nykyisen tienpidon olosuhteissa varsin yleinen "normaali talvinen ajokeli". Ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella suolalla sulatettua loskaa löytyy tieltä paljon luistinrataa muistuttavaa peilijäätä enemmän ja useammin - tätä ei kuitenkaan koeta edes testaamisen arvoiseksi ja sen sijaan painotetaan 40% painoarvolla (40% TL nasta, 45% TM ja 30% TL kitka) jäätestien tuloksia!?



Ja huomautus aiempiin kirjoituksiin: suuri osa on eri asia kuin suurin osa. Mihinkään "tzadi" vs. muu Suomi -pelleilyihin ei ole tarvetta.


P.s.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2379 : 01.03.2017, 18:30:10 »
Voi kun saataisiin joku testaamaan tämä. Auton pitäisi olla ajonvakautuksella ja absilla varustettu ja testiympäristö jäärata.

Voitaisiin jatkaa riitelyä jääpinnan muutoksista testin aikana ja jääradan ja liikenteen yhtäläisyyksistä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2380 : 01.03.2017, 21:45:22 »
Jääpidossa 3% per 0,1 mm.
Lähdeviite?

Normaaliin tapaasi heität väittämiä, etkä anna väittämillesi lähdeviitteitä!
Smurffi-tekniikat (myös vihreiden käyttämät), väittämän toistaminen tarpeeksi usein ei muuta asiaa todeksi.
Blogisi (asiallinen väittäjä olisi linkannut lähteen) on tässä:
http://rasvamonttu.blogspot.fi/2016/11/talvirengastestit-2017.html

Nastaulkonema pysyy TM-testin aikana käsitykseni mukaan lain säätämissä rajoissa, joten...

Yritätkö sinä väittää sitä, että nastarenkaan pito on alle 20% päässä jäällä kitkasta?  :o

Voi sanoa ihan omasta kokemuksesta, että kitkoilla käytin lumiketjuja joka talvi useasti ja nastoilla en välttämättä kertaakaan talven aikana. Voihan tuota selittää talvien erilaisuudella tai jotain....   :buck2:

Ja huomautus aiempiin kirjoituksiin: suuri osa on eri asia kuin suurin osa. Mihinkään "tzadi" vs. muu Suomi -pelleilyihin ei ole tarvetta.

Suuri osa on myös merkittävä osa, eli likemmäs puolet tms.
Suurin osa on yli puolet.

Mutta edelleen perustele väittämäsi tai pidän niitä sanahelinänä.

On vuodesta kiinni, millaiset talvikelit sattuu tulemaan. Ja muuten väittämäsi, että meillä on saksan kelit 20-vuoden takaa on täyttä puppua. Sinusta voi tuntua sille ajaessasi itäväylää elimäenkadulle, mutta se on äärimmäisen pieni näyte Suomen keliolosuhteista!

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Volvon tehtainen kotipaikan olosuhteet ovat jotakin muuta kuin täällä Suomessa.  :idiot2:
On liki yhtä vertailtavaa verrata kitilän ja tzadin talvea keskenään.....

Tänään ajelin 154km pääosin loskan peittämiä jäisiä teitä. Ainoastaan VT6 oli märkä.
Tosin sekään ei ole ajamillani osuuksilla ollut jäätön, märkä tai kuiva 16-27.2 välisenä aikana. 26.2 tie oli niin liukas, että nelosella sai auton sutimaan 100km/h nopeudessa kevyellä kaasun painalluksella.

Joten....  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2381 : 02.03.2017, 07:25:16 »
Mielipiteet on, kuin persereikä meillä jokaisella on selllainen, mutta ei muuta faktoja miksikään.

Tekniikan maailma 17/2016:

Hakkapeliitta 8 ja R2
10 ja 8 Ajettavuus jäällä
39,7m ja 61,7m jarrutus jäällä
54,3s ja 56,6s käsittelykoe jäällä
3,6s ja 7,4s kiihdytys jäällä
Ei tässä kohtaa ole mistään mielipiteestä kysymys vaan ihan käytännön kokemuksesta.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2017, 07:26:50 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2382 : 02.03.2017, 09:05:39 »
Tuo neliveto juttu on kyllä aivan selvä ettei se ole missään talvi olosuhteessa huonompi kuin takaveto. Ja en kyllä nostaisi hakkapeliitan 8 paremmaksi jäisissä olosuhteissa kuin R2 kitkaa. Nyt oma tilanne se että talon 4wd autossa kitkat ja takavedossa nastat. Tosin nastoilla ajettu enemmän kuin kitkoilla mutta nastojenhan pidon ei pitänyt huonontua  kun niillä ajetaan.

[/quote]
Mielipiteet on, kuin persereikä meillä jokaisella on selllainen, mutta ei muuta faktoja miksikään.

Tekniikan maailma 17/2016:

Hakkapeliitta 8 ja R2
10 ja 8 Ajettavuus jäällä
39,7m ja 61,7m jarrutus jäällä
54,3s ja 56,6s käsittelykoe jäällä
3,6s ja 7,4s kiihdytys jäällä



Ei tässä kohtaa ole mistään mielipiteestä kysymys vaan ihan käytännön kokemuksesta.

Kyllä minä lasken nuo mutuksi. Sinulla on renkaat eri autoissa, joissa on eri vetotapa sekä ajomäärät niillä on erillaiset (Todennäköisesti paistovuodetkin). Tämän lisäksi todennäköisesti rengasprofilikaan ei ole sama. Tekniikan maailman lukemat ovat ihan mitattu faktaa ei persetuntumaa. Eri renkaat jopa valmistajan sisällä käyttäytyvät erillalailla eri autojen alla.

Minusta kumpikaan noista renkaista ei ole minun makuun. Vaikkakin kummillakin olen ajanut kohtuu paljon tosin enemmän hakkapeliitta 8:lla.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2017, 09:07:19 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2383 : 02.03.2017, 09:48:39 »

Kyllä minä lasken nuo mutuksi. Sinulla on renkaat eri autoissa, joissa on eri vetotapa sekä ajomäärät niillä on erillaiset (Todennäköisesti paistovuodetkin). Tämän lisäksi todennäköisesti rengasprofilikaan ei ole sama. Tekniikan maailman lukemat ovat ihan mitattu faktaa ei persetuntumaa. Eri renkaat jopa valmistajan sisällä käyttäytyvät erillalailla eri autojen alla.

Minusta kumpikaan noista renkaista ei ole minun makuun. Vaikkakin kummillakin olen ajanut kohtuu paljon tosin enemmän hakkapeliitta 8:lla.
Kukin tavallaan joo. Vertailua olen tehnyt samoilla ajoreiteillä sivuttaispidon suhteen tasanopeus ajotilanteessa enkä esim kiihdytys tilanteissa 2wd vs 4wd.
Ja kuten kirjoitinkin niin nastoilla on ajettu selvästi enemmän mutta ne on hukannut jää pidon melko totaalisesti.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2384 : 02.03.2017, 12:27:39 »
Nastaulkoneman hienoinen kasvaminen tämän tyyppisessä testauksessa on normaalia eli tois- tuvat voimakkaat jarrutukset ja kiihdytykset lisäävät nastaulkonemaa testin aikana. Sama ilmiö on nähtävissä lehtitesteissä ja se osaltaan tarpeettomasti vahvistaa mielikuvaa nastaren- kaiden ylivoimaisuudesta jäällä. Normaaliliikenteessä ulkonema ei kasva samalla tavalla.
Tuulilasi-lehti kertookin nastaulkoneman kehityksen talvirengastestien eri vaiheissa, joka aivan keskeistä jääpitoa arvosteltaessa. Rengastestauksessa kasvavat nastaulkonemat voivat lisätä pitoa helposti saman verran kuin uusien kitka- ja nastarenkaiden pitoero on jäällä.


Optimaalinen nasta-kitkarengassuhde jäisellä tiellä   NASTAVIRTA Loppuraportti
Ari Tuononen, Panu Sainio Aalto-yliopisto

https://asiakas.kotisivukone.com/files/nastatutkimus.kotisivukone.com/tiedostot/tutkimusraportit/nastavirta_raportti_final.ay.pdf

Mainittu 3%/ 0,1 mm on Nokian renkailta saatu tieto.

Asiahan on täysin maalaisjärjelläkin ymmärrettävissä, joten en ymmärrä tätä pullikointia. Tietenkin voidaan spekuloida mikä on vaikutuksen suuruus, mutta selvää on, että nastaulkonema kasvaa testien aikana.

Ja onhan tuo mielenkiintoista, että loskaliirtotestiä ei enää ole, ja esimerkiksi että Ruotsissa testivoittaja on kitka, koska tuloslaskennassa ei käytetä painotuskertoimia.

Ja vastaava hieno nastakieltomerkki löytyy jopa sisämaasta Uppsalasta, jossa on jo ihan tuttuja talvia.

Radiostakin tuli juuri tieto, että Pirkan hiihto on peruttu kelin vuoksi.

 

Kulkukoira  Proturbo