KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2385 : 02.03.2017, 13:27:02 »
Kukin tavallaan joo. Vertailua olen tehnyt samoilla ajoreiteillä sivuttaispidon suhteen tasanopeus ajotilanteessa enkä esim kiihdytys tilanteissa 2wd vs 4wd.
Ja kuten kirjoitinkin niin nastoilla on ajettu selvästi enemmän mutta ne on hukannut jää pidon melko totaalisesti.

Edelleen vertailusi ontuu, koska et kerro mitään faktoja. Vain mielipiteesi ja että nastoilla on ajettu enemmän.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2386 : 02.03.2017, 15:36:51 »
Edelleen vertailusi ontuu, koska et kerro mitään faktoja. Vain mielipiteesi ja että nastoilla on ajettu enemmän.
Renkaat kitkat 225/50 17" 1. talvi ja nastat 235/50 18" 4. talvi.  Autot kutakuinkin saman painoisia.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2017, 15:47:39 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2387 : 02.03.2017, 15:42:22 »
Asiahan on täysin maalaisjärjelläkin ymmärrettävissä, joten en ymmärrä tätä pullikointia. Tietenkin voidaan spekuloida mikä on vaikutuksen suuruus, mutta selvää on, että nastaulkonema kasvaa testien aikana.

Tuossa nasta-raportissa näkyy olevan muutosta nastaulkonemassa enimmillään 0,1mm, joten 3% parannus on mahdollinen.

Lainaus
Nasta ylitys alussa mm 1,3 1,3 1,4
Nasta ylitys lopussa mm 1,3 1,4 1,4


Mutta kun pelkkien kitkojen testiradalla pito heikkenee enemmän kuin 25% ja nastalla se muutos pysyy alle 5% sisällä.



Eli kitkarenkaat aiheuttavat itsessään jo pidon heikkenemistä, jolloin se parhaan kitkarenkaan jarrutusmatka jäällä (55,6m) kasvaa olettamalla, että kitkan väheneminen pidentää jarrutusmatkaa saman prosenttiarvon, jolloin jarrutusmatkaksi tulee 69,5 metriä!  :o
Muistutuksena, että toiseksi heikoin nastarengas jarruttaa 54,7m matkalla.

Mikä on enemmän kuin heikoimmiten menestyneen kitkarenkaan alunperin.
Eli mitä enemmän kitkarenkaita, sitä tehokkaammin kitkarenkaan pitoa syödään, eli ammutaan itseään jalkaan.

Ja onhan tuo mielenkiintoista, että loskaliirtotestiä ei enää ole, ja esimerkiksi että Ruotsissa testivoittaja on kitka, koska tuloslaskennassa ei käytetä painotuskertoimia.

Nehän voi TM-testeissä laittaa itse mieleisikseen.
Loskassa ajaminen on kuitenkin minulla suhteellisen harvinaista ja jäällä ajan huomattavasti useammin, jolloin minulle jää-ominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä.

Jokainen valitkoon itselleen parhaiten sopivan renkaan on minun tahtoni. Sinun tahtosi on pakottaa kaikki toimimaan kuten sinä haluat. Tässä on se merkittävä ero meidän välilä.

Ja loskaliirto nyt on ylipäätään sellainen tilanne, että siihen on jouduttu osaamattomuuttaan tms. syystä. Yllätyksenä se ei tule.

Ja vastaava hieno nastakieltomerkki löytyy jopa sisämaasta Uppsalasta, jossa on jo ihan tuttuja talvia.
Radiostakin tuli juuri tieto, että Pirkan hiihto on peruttu kelin vuoksi.

No, uppsala on hankoniemen korkeudella ja selkeästi lännempänä, mikä vaikuttaa aika kovin keleihin siellä.  Jos olisit sanonut, että kiirunassakin olisi tuollainen merkki, niin se olisi ollut enemmän vertailukelpoisempi.

Niin, vesisade aiheuttaa automaattisesti hiihtokilpailun peruuntumisen seuraavista syistä:
Lainaus
Lämpöaalto tuli ja vei mahdollisuuden lyhennetyltäkin Pirkan Hiihdolta. Pirkan Hiihdon johtokunta kokoontui nyt illalla vaikean paikan eteen ja huolellisten laturaporttien ja tulevien päivien sääennusteiden perusteella joutui tekemään päätöksen tapahtuman perumisesta. Paikoitellen jääkentäksi muuttunut reitti on myös turvallisuusriski, mikä vaikutti päätökseen. Osittain lumet ovat sulaneet reitiltä kokonaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2388 : 02.03.2017, 15:46:58 »
Renkaat kitkat 225/50 17" ja nastat 235/50 18".  Autot kutakuinkin saman painoisia.

Renkaiden paistoviikko/vuosi ja paljonko renkailla on ajettu?

Sekä autojen painot?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2017, 15:49:05 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2389 : 03.03.2017, 01:02:14 »
Kovasti kaivataan ja esitetään kovaa faktaa. Hienoa, mutta usein herttaisen yhdentekevää. Käytännön tilanne liikenteessä ei ole vakioitu mittaustapahtuma, jolla kyllä voidaan selvittää, montako metriä pidempi jarrutusmatka milläkin renkaalla on tietyissä olosuhteissa. Mutta kuka vakioisi kuljettajat ja liikennetilanteet? Miten mitataan se, että esim. tänään illalla lähdin kehä 3:lla ohittamaan vasenta kaistaa traktoria hyvissä ajoin, kun arvioin ensin takaa lähestyvän selvällä ylinopeudella tulevan auton mahdollisesti pussittavan minut traktorin taakse, jos en lähde ohitukseen ennen sitä. No kaikki menikin ennakoidusti, mutta tämä kaahari huomasi traktorin vasta, kun 7 km/h ylinopeuteeni kyllästyneenä lähti malttamattomana tekemään ohitusta minusta oikealta, jolloin vasta aivan viime tipassa huomasi perseilyltään tuon traktorin ja äkkijarrutuksen jälkeen palasi taakseni. Ei ollut liukasta, mutta tuollaisella toopella ei liukkaalla auttaisi edes 100 metriä lyhyempi jääjarrutusmatka. Kun ei osaa, niin ei osaa ja jos osaa, pärjää renkailla kuin renkailla normaaleissa liikennetilanteissa.

Ratkaisut eivät myöskään voi olla jonkin ominaisuuden suhteen ehdottomia. Vaikka nastalla olisikin selvä etu jääjarrutuspidossa, pitää huomioida kokonaisuus ja nastojen haitat. Huonomman pidon niissä harvinaisissa olosuhteissa voi kompensoida varovaisemmalla ajotavalla, jolloin matka-aika voi olla marginaalisesti pidempi. Tuo "kustannus" on äkkiä aika paperia haittojen rinnalla. Jos vain mitattu jääjarrutusmatka olisi joku faktuaalinen ero hyvän ja huonon renkaan välillä, voisi samalla kysyä, miksi ei kaikkia teitä pidetä ympäri vuoden lämpöpuhaltimilla +20 asteessa ja ajeta kesärenkailla, niin olisi vielä lyhyempi jarrutusmatka...  ::)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2390 : 03.03.2017, 08:20:32 »
Oli muuten vasta toinen kerta Pirkan hiihdon vuosikymmenien historiassa, kun kilpailu peruttiin. Että se siitä automaattisuudesta. Edellinen ja siis ensimmäinen peruminen oli 2014.

Vuodesta 1955 lähtien on siis voitu hiihtää tuo kisa, paitsi nyt kaksi kertaa jäänyt väliin lumitilanteen vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2017, 08:23:21 kirjoittanut Rodion »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2391 : 03.03.2017, 10:05:48 »
Lokakuussa TM:ssä oli mielenkiintoinen SUV renkaiden testi 235/65/17 koossa. Ei se nastan ylivoima ihan päivän selvää ole, jos ei päädy kärki kolmikosta nastarenkaita hommaamaan versus tuohon Contin kitkaan. Ellei Continetal ole tuossakin taas huijannut....



Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2392 : 03.03.2017, 14:19:18 »
Lokakuussa TM:ssä oli mielenkiintoinen SUV renkaiden testi 235/65/17 koossa. Ei se nastan ylivoima ihan päivän selvää ole, jos ei päädy kärki kolmikosta nastarenkaita hommaamaan versus tuohon Contin kitkaan. Ellei Continetal ole tuossakin taas huijannut....




Jos misukoita on hankkimassa, pitää ostaa kitkat, koska parempi jääpito kuin nastoilla  :D

Täällähän pitäisi varmaan ilmoittaa millä renkailla ajaa. Jos saarnaa, että nastat on ylväät, ja ajelee kumhoilla, niin muut tietää sitten nauraa partaansa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2393 : 03.03.2017, 14:23:30 »
Jos misukoita on hankkimassa, pitää ostaa kitkat, koska parempi jääpito kuin nastoilla  :D

Täällähän pitäisi varmaan ilmoittaa millä renkailla ajaa. Jos saarnaa, että nastat on ylväät, ja ajelee kumhoilla, niin muut tietää sitten nauraa partaansa.
Jos Kuhmosta vielä, niin millaiset luistimet onkaan, kun nastat kuluvat ::)
Niin testiautona oli Audin Q5.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2017, 14:25:35 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2394 : 08.03.2017, 14:25:32 »
Helsinki suosittelee asukkaille kitkarenkaiden käyttöä. Tavoitteena saada kitkarenkaiden osuus ainakin 50%:iin.

Jos tavoitetta ei saavuteta vuoteen 2025 mennessä, rakennusvirasto pohtii nastarengaskieltoa.

Lisätietoa tulee varmaan... En nyt löydä linkkiä tähän.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2395 : 08.03.2017, 15:58:55 »
rakennusvirasto pohtii nastarengaskieltoa.

Eli kaikki ketkä asuu Kehä III ulkopuolella (lue: oikeissa talviolosuhteissa) joutuu jättämään autonsa kaupungin laidalle ja vuokraamaan auton asioidakseen (vaikkapa töissä käynti) kaupungilla?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2396 : 08.03.2017, 16:43:20 »
Eli kaikki ketkä asuu Kehä III ulkopuolella ja käyttää nastarenkaita (lue: oikeissa talviolosuhteissa) joutuu jättämään autonsa kaupungin laidalle ja vuokraamaan auton asioidakseen (vaikkapa töissä käynti) kaupungilla?
Korjasin hitusen

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2397 : 08.03.2017, 17:38:26 »
Vai tehtäisiinkö niin, että Pöndeltä ei tuotaisi mitään Helsinkiin ;)? Katsottaisiin kauanko homma toimii, kun sähkö ei tulekkaan pistorasiasta ja jauhelliha sekä maito kaupasta  ;D ;D ;D.

No moni asia kerkeää muuttua ennen tuota 2025 vuotta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2398 : 08.03.2017, 18:39:36 »
Vai tehtäisiinkö niin, että Pöndeltä ei tuotaisi mitään Helsinkiin ;)? Katsottaisiin kauanko homma toimii, kun sähkö ei tulekkaan pistorasiasta ja jauhelliha sekä maito kaupasta  ;D ;D ;D.

No moni asia kerkeää muuttua ennen tuota 2025 vuotta.
Eikai nastarenkailla kulje muutkuin tientukot ja muut roskat

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2399 : 08.03.2017, 18:41:45 »
Eikai nastarenkailla kulje muutkuin tientukot ja muut roskat

Ja kitkarenkaillahan Ruotsinkin ralli voitettiin...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

RallyBaron  Samppasport