Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JM77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2460 : 13.03.2017, 22:47:14 »
Voisiko erona olla vaikka asvaltinlaatu?

Tod.näk. Jenkkilän asfaltti näyttää enemmän betonilta :) Joku asiantuntija voisi valaista asiaa. Mutta nastarenkaiden osuutta asfaltin kulumiseen ei voi kuitenkaan sivuuttaa. Ja kuinka paljon suolan käyttö Suomessa vähenisi, jos kaikki ajaisivat nastarenkailla?

Poissa JM77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2461 : 13.03.2017, 23:06:13 »
Tod.näk. Jenkkilän asfaltti näyttää enemmän betonilta :) Joku asiantuntija voisi valaista asiaa. Mutta nastarenkaiden osuutta asfaltin kulumiseen ei voi kuitenkaan sivuuttaa. Ja kuinka paljon suolan käyttö Suomessa vähenisi, jos kaikki ajaisivat nastarenkailla?

Karpan olis pitäny heittää vastakysymys, eli kuinka paljon suolan käyttö lisääntyisi, jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla? :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2462 : 14.03.2017, 00:30:41 »
Karpan olis pitäny heittää vastakysymys, eli kuinka paljon suolan käyttö lisääntyisi, jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla? :)

Erittäin paljon lisääntyisi!

Asiasta on puhuttu tässä ketjussa muutamaan kertaan tai sitten suolaus-topiccissa.
Kts. nasta-tutkimus.


Edit:
Korjattu lukihäriö!

Noustaanko avannosta neopreeni-hanskoilla vaiko jää-piikeillä?!

Ps. tänään pöndeltä lähteneenä märältä jäältä leca-murskeen avulla ilman ketjuja!
Kitkoilla olisin joutunut veivaamaan ketjut alle. Ja mistäkö tiedän? Kokemuksesta x0-vuoden ajalta.....
« Viimeksi muokattu: 14.03.2017, 00:55:07 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2463 : 14.03.2017, 07:16:59 »
Karpan olis pitäny heittää vastakysymys, eli kuinka paljon suolan käyttö lisääntyisi, jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla? :)

Tuota suolaa kylvetään ihan tarpeeksi vaikka siihen ei ole mitään järkeä. Eikä se suola toimi enään yli -10 asteen pakkasissa joten sen jälkeen ruvettaisiin hiekoittamaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2464 : 14.03.2017, 07:32:54 »

Noustaanko avannosta neopreeni-hanskoilla vaiko jää-piikeillä?!

Ps. tänään pöndeltä lähteneenä märältä jäältä leca-murskeen avulla ilman ketjuja!
Kitkoilla olisin joutunut veivaamaan ketjut alle. Ja mistäkö tiedän? Kokemuksesta x0-vuoden ajalta.....
Niin ja likaiset astiatkin lähtee paremmin puhtaaksi teräsharjalla kuin sienellä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2465 : 14.03.2017, 08:06:25 »
Joo, paikassa, jossa nastat on kielletty, kulumisurien poissaolo selittyy erilaisella asvaltilla.

Tosin taisi karppa viitata pinnan murtumiseen sulaminen/jäätyminen -seilaamisessa.

Eilen taas huomasi miksi kitkat on hyvät täällä: paljaalla asvaltilla ripeä lähtö ja lähtee kuin hauki rannasta. Vieressä polkenut skodisti jäi äänistä päätellen raapimaan asvalttia nastoillaan.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2466 : 14.03.2017, 08:16:06 »
Joo, paikassa, jossa nastat on kielletty, kulumisurien poissaolo selittyy erilaisella asvaltilla.

Tosin taisi karppa viitata pinnan murtumiseen sulaminen/jäätyminen -seilaamisessa.

Eilen taas huomasi miksi kitkat on hyvät täällä: paljaalla asvaltilla ripeä lähtö ja lähtee kuin hauki rannasta. Vieressä polkenut skodisti jäi äänistä päätellen raapimaan asvalttia nastoillaan.
Vähän epistä, kun Skodassa on muutenkin tuo vetopito huono ja sulla on 4 veto 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2467 : 14.03.2017, 10:24:39 »
Joo, penari olisi varmasti jäänyt paikalleen sutimaan jos alla olisi ollu nastat...

Ja keskutelu jatkuu renkaista, ei vetotavoista.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2468 : 14.03.2017, 11:57:14 »
Tod.näk. Jenkkilän asfaltti näyttää enemmän betonilta :) Joku asiantuntija voisi valaista asiaa. Mutta nastarenkaiden osuutta asfaltin kulumiseen ei voi kuitenkaan sivuuttaa. Ja kuinka paljon suolan käyttö Suomessa vähenisi, jos kaikki ajaisivat nastarenkailla?

Tarkoitatko raskasta liikennettä?
Luulenpa ettei muun kuin raskaan liikenteen takia juurikaan suolata maanteitä.

Ja kun aletaan puhumaan raskaan liikenteen nastarenkaista niin kannattaa istua hetkeksi kynän ja paperin kanssa laskeskelemaan kansantaloudellista vaikutusta eri vaihtoehdoissa.

Suolaus - nastarenkaat raskaassa kalustossa - kuljetukset pienemmillä yksiköillä.

Jos logistiikka ei ole tarpeeksi kallista Suomessa jo nyt niin tuo viimeinen vaihtoehto on paras, sillä ainakin saadaan kaikki kalliiksi.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2469 : 14.03.2017, 14:50:40 »
Niin ja likaiset astiatkin lähtee paremmin puhtaaksi teräsharjalla kuin sienellä.

Kommenttisi on taas nolla-kommentti.  :buck2:

Kitkoilla märällä jäällä sivuttaispito ja vetopito on pirun kehno, mikä on kommenttini peruste. Nastarengas pitää siinä pirusti paremmin.
Tarvitsen vetopitoa pöndeltä lähtiessä ja myös sivuttaispitoa, koska pihasta lähtiessä on jäistä tietä noustava ylämäkeen 275m matka.
Itseasiassa ajan yllättän usein keväisin märällä jäällä, jopa tzadissa käydessäni.

Olet muuten oikeassa, teräsharjalla saa sen kuivan kaurapuuron irti lautasesta, vaikkei sitä vaahtomuovisienellä saakkaan irti hinkattua.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2470 : 14.03.2017, 14:58:15 »
Eilen taas huomasi miksi kitkat on hyvät täällä: paljaalla asvaltilla ripeä lähtö ja lähtee kuin hauki rannasta. Vieressä polkenut skodisti jäi äänistä päätellen raapimaan asvalttia nastoillaan.
Olikos kitkat asfaltilla (märkä/sula) noin yleisesti ottaen nastoja paremmat vaikkapa siinä TM:n testissä?

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2471 : 14.03.2017, 20:10:13 »
Tänään taas ja lukemattomia kertoja tänä talvena olen kiitellyt että kaikissa perheen autoissa + mopoautossa on nastarenkaat. Kylätie peilijäällä ja vesimärkänä. Tuo kapea soratie on vielä pyöreäselkäinen sekä tosimutkainen ja mutkat ovat voimakkaasti kallistetut.

Pari kertaa olen erään kotisairaanhoitajan auton takaisin tielle auttanut kun hänellä on kitkat ja joutui vastaan tulevaa väistäessään ajamaan hieman keskiviivan päältä pois. Onneksi ei vaurioita tullut kun max. ajonopeus oli alle 10 kmh.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2472 : 14.03.2017, 21:04:34 »
Jos on yleinen tie niin kannattaisi varmaan tienpitäjälle ilmoittaa tuollaisesta tiestä, eihän tuollaisella nykynastatkaan pidä niin että liikennöinti olisi edes lähelle turvallista.

Ja jos on yksityistie niin miksi kaivaa verta omasta nenästä?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2473 : 14.03.2017, 21:29:31 »
Jos on yleinen tie niin kannattaisi varmaan tienpitäjälle ilmoittaa tuollaisesta tiestä, eihän tuollaisella nykynastatkaan pidä niin että liikennöinti olisi edes lähelle turvallista.

Ja jos on yksityistie niin miksi kaivaa verta omasta nenästä?

Meinaatko, että tienpitäjä tulee pienemmillä paikkakunnilla viidessä minuutissa paikan päälle, kun sää muuttuu? Hyvä jos tulee saman vuorokauden aikana  ;D.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2474 : 14.03.2017, 21:53:25 »
Hyvä jos tulee saman vuorokauden aikana  ;D.

Ai se voi tulla saman vuorokauden aikana? :o

Vaikka kyseessä on yleinen tie niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että siitä pidettäisiin huolta -varsinkin jos tiellä on oma tiehoitokunta. Näin ainakin meillä. 2km hiekkatietä, joka on tiehoitokunnan vastuulla ja hoitokuntaan kuuluu 4 taloutta, joista vain yksi talous (me) käyttää tietä, koska kenenkään muun talo ei ole tuon tien varrella, mutta muiden talouksien peltoliittymät on tuon tien varrella (ja talvella ei pelloilla ole mitään tekemistä ja kesäisin on vain ne pari pientä sesonkiaikaa)

Homma on mennyt siihen, että hoitokunta ei panosta tien ylläpitoon paskan vertaa. Vähiten silloin jos meidän talous sitä pyytää. Pariin otteeseen on vittuiltu, kun tietä ei ole aurattu, että hankkikaa korkeammat autot. Tänä talvena tuosta on aura ajanut läpi ruhtinaallisen yhden kerran ja hiekoitettu ei ole kertaakaan. Keväisin tien kaltevuus ja märkä jää meinaa aiheuttaa tilanteita, varsinkin jos pitää käydä raktorilla jossakin..

Kesällä saa itse omakätisesti mennä lapion kanssa paikkaamaan pahimmat montut ettei vanteet mene paskaksi jos niihin täräyttää. Muutaman kerran on tiekokouksissa läväytetty, että eikö tuon voisi vetää tiekarhulla pariin otteeseen läpi? Mutta idea on tyrmätty siltä seisomalta, koska maksaa liikaa (vaikka varaa kyllä olisi) Ja kun meidän taloudessa ei ole kellään valtuuksia soittaa tuohon mitään hoitotoimenpidettä, vaan ongelmasta raportoidaan hoitokunnan pj:lle joka päättää mitä tehdään (lue: ei tehdä mitään)

Jos tuolla 2km pätkällä jollekkin ulkopuoliselle jotakin tapahtuu tienhoidon puutteen takia, niin minulla on kyllä syyttävä sormi valmiina :D

Teretulemast landelle *taavih->

 

RallyBaron  Samppasport