Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2475 : 14.03.2017, 22:20:58 »
Meinaatko, että tienpitäjä tulee pienemmillä paikkakunnilla viidessä minuutissa paikan päälle, kun sää muuttuu? Hyvä jos tulee saman vuorokauden aikana  ;D.

Ai niin, unohdin että hommat voi tehdä landellakin huonosti.

Voi ne tehdä hyvinkin, mutta kun pitää saada halvalla niin sitten saa kärsiä.
Jokainen tyylillään.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2476 : 14.03.2017, 23:14:28 »
Tänään meinasi kitkoilla liukas jäätikkö tehdä temput!
Peruutin mesen loivaan sivurinteeseen parkkiin. Juuri kun auto pysähtyi, lähti se valumaan sivuttain yli 2 auton leveyttä ja pysähtyi puolen metrin päähän poliisien parkissa olevasta maijasta!
Yhteensä olen ajanut kitkoilla n. 20 vuotta ja hyvin olen tähän asti pärjännyt, vaikka pöndellä asunkin.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2477 : 14.03.2017, 23:55:53 »
Tänään meinasi kitkoilla liukas jäätikkö tehdä temput!

Jotenkin minulla on sellainen tuntuma, että olen viimeisen kahdeksan vuoden aikana törmännyt melkein kirjaimellisesti näihin jää-keleihin useammin, varsinkin keväisin/syksyisin.

Myös syy siihen, että vaihdoin kitkat nastoihin takaisin. Nimittäin kitkoilla tuli huristeltua kymmenisen vuotta, ennen nykyistä nasta-jaksoa.

Ja syy on nimenomaisesti märkä jää-keli. Kitkat avuttomia siinä, natsoilla sentään pärjää ja vaikeassa paikassa on ketjut ovat ylivoimaiset. Tosin ketjuilla ei tee mitään maantiellä (30km/h nopeusraja).

Kitkoilla pärjäsi lumisissa talvissa oikein hienosti ysillä ja kakkosella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2478 : 15.03.2017, 07:24:53 »
Jotenkin minulla on sellainen tuntuma, että olen viimeisen kahdeksan vuoden aikana törmännyt melkein kirjaimellisesti näihin jää-keleihin useammin, varsinkin keväisin/syksyisin.

Myös syy siihen, että vaihdoin kitkat nastoihin takaisin. Nimittäin kitkoilla tuli huristeltua kymmenisen vuotta, ennen nykyistä nasta-jaksoa.

Ja syy on nimenomaisesti märkä jää-keli. Kitkat avuttomia siinä, natsoilla sentään pärjää ja vaikeassa paikassa on ketjut ovat ylivoimaiset. Tosin ketjuilla ei tee mitään maantiellä (30km/h nopeusraja).

Kitkoilla pärjäsi lumisissa talvissa oikein hienosti ysillä ja kakkosella.
Viime vuosina kitkat kehittyneet pidon osalta juuri "tiikerin  loikkia" joten vanhalta pohjalta ei oikein voi vertailla nastoja ja kitkoja.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2479 : 15.03.2017, 07:51:21 »
Onko kenelläkään hajua, että tuleeko syksyksi kitkarenkaista mitään uutuutta? Nastarengas puolelta tulee kova uutuus Hakkapeliitan 9 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8922
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2480 : 15.03.2017, 10:28:59 »
Kun nyt kerran kyseltiin noista raskaan kaluston nastoista niin ei todellakaan ole "lähes kaikissa." Lakihan vaatii nastarenkaat ainoastaan räjähdekuljetuksissa ja silloin ne on oltava joka pyörässä. Maitoautot on yksi mikä tuli itselle mieleen joissa voisi ollakin nastoja paljon käytössä, mutta en puukuljetuksissa ainakaan täältäpäin tunne ketään kenellä olisi nastapyöriä. Kaikilla ei ole edes etupyörään ketjuja mukana ja hyvin harvoin sitä kyllä tarvitseekaan.

Serkkupojan ajamassa tukkiautossa on nastat etupyörissä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2481 : 15.03.2017, 20:21:28 »
Viime vuosina kitkat kehittyneet pidon osalta juuri "tiikerin  loikkia" joten vanhalta pohjalta ei oikein voi vertailla nastoja ja kitkoja.

Mitään tutkimustuloksia ei ole käytössä enkä jaksa mitään vertailuja vanhoista testeistä tehdä, mutta nastattomat ja nastalliset talvirenkaat lienevät lähentyneet toisiaan kun nastattomat ovat kehittyneet ja nastarenkaat taantuneet kun nastojen määrää on vähennetty ja niiden vähienkin pistovoimaa pienennetty.


Serkkupojan ajamassa tukkiautossa on nastat etupyörissä.

Maitoautoja ei ole tullut katseltua kun alkaa olla harvinaista touhua näillä seuduilla missä liikun, mutta aika monessa tukkiautossa olen nastat nähnyt ja muutamassa jakeluautossa.
Sen minkä niitä olen katsonut niin ensimmäinen mielikuva on että toivottavasti kilometrit sulalla tiellä jäävät minimiin.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2482 : 16.03.2017, 21:44:39 »
No kyllä täältä teitä löytyy, joissa on tie alunperin tehty sen mukaan ettei raskasta kalustoa siinä aja. Eli tien pohja ei ole mitenkään erityisen tukeva. Jos siihen sitten laitetaan rekkaliikennettä, pohja pettää ja asvaltti painuu urille. Jos pohja on pehmeä, pinta joustaa raskaiden alla ja tuo sitten osaltaan rikkoo pintaa kun tarpeeksi kauan ajellaan. Eli pinta joustaa kuten jäänpinta. Jäällähän ei rekalla kovaa kannata ajaa...

Kyllähän sen aina silmällä näkee onko urat kulumisuria vai painumisuria.

Sorry kun jatko kommentti viipyi terveyssyistä.  Tie josta kirjoitin on nimenomaan tehty raskaalle liikenteelle pohjat huomioiden on teollisuus aluetta kokonaan ja tien käytössä on vain tullut selkeä muutos kun tie tuolta kaupungin suunnasta suljettiin raskaalta liikenteeltä mikä oli siihen asti huomattavan kulunut paripyörä urille, nyt se kuluminen siis näkyy tien toisessa puolikkaassa kun
paripyörät jauhaa asvaltin piloille, nastarenkaat eivät ole kuluttaneet sinne kaupungista tulevaan tiehen uria sen huomaa selvästi kun uusivat sen asvaltin silloin kun liikenne järjestelyt muuttui, eli lienee kyseessä se massan aiheuttama kuluma ei ainakaan pelkkä painuma sillä niitten urien kohdalla on asvaltti karkea, mutta mene ja tiedä miten se asia sitten lopulta on ainakin itsellä harmitus kun on niin kulunut tie mitä on pakko käyttää?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2483 : 17.03.2017, 20:42:31 »
Okei, nyt ei oo enää kivaa. Edessä 40km peilijäistä mäkistä mutkatietä, auto täynnä mökkitavaraa, perässä ~500kg peräkärry ja takaveto volvo kitkoilla. Tää on jo percstä...
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2484 : 17.03.2017, 20:53:11 »
Okei, nyt ei oo enää kivaa. Edessä 40km peilijäistä mäkistä mutkatietä, auto täynnä mökkitavaraa, perässä ~500kg peräkärry ja takaveto volvo kitkoilla. Tää on jo percstä...
Noh, nastoilla tuskin pystyisit älyttömän paljoa nopeammin ajamaan (kärry).

Ketjut alle ja menoksi, jos on syrjätietä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2485 : 17.03.2017, 20:58:30 »
Noh, nastoilla tuskin pystyisit älyttömän paljoa nopeammin ajamaan (kärry).

Pakko: Neliveto  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2486 : 17.03.2017, 21:47:26 »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2487 : 17.03.2017, 22:01:22 »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2488 : 17.03.2017, 22:07:03 »
Öööh, miksi?

Neliveto ja nastat. Eipä ole mua hidastanut kärrykään perässä...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2489 : 17.03.2017, 22:08:57 »
Neliveto ja nastat. Eipä ole mua hidastanut kärrykään perässä...
Eli neliveto + nastat kumoavat fysiikan lait liikkeen jatkuvuudesta?

Vai oliko kärryssäkin neliveto ja aktiivinen nelipyöräohjaus? ???

 

KL-varaosat  Race.fi