Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2580 : 30.03.2017, 16:11:23 »
Kaikissa tutkimustuloksissa tullaan tilastomatematiikan problematiikan äärelle.

Ja lopputulos on todennäköisyysmatematiikkaa, tulos on oikea jollakin todennäköisyydellä.


Tilastomatematiikka ja korrelaatiot vaativat erittäin suurta kriittisyyttä testausmenetelmien saamiseksi oikeasti luotettaviksi.
Klassinen esimerkki on kun tutkitaan jäätelön myyntiä ja hukkumiskuolemia.
Huomataan että korrelaatio on positiivinen ja voimakas.
Mutta onko yhteyttä?

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2581 : 30.03.2017, 16:59:09 »
Tuolloin tuskin tarvitsee minulle tuota lainata, koska ajan nastarenkailla (Conti/nokian) . Kyllähän joitakin vinkuintiassakin tehtyjä renkaitakin kutsutaan "nastarenkaiksi". Ja on ollut ja on myös noita kärkipään kitkarenkaita alla.
Valitettavan usein vain kuulee "jäärien" suusta, että ottaisivat minkä vain nastarenkaan ennen kitkoja, jotta on oikeat talvirenkaat. Silloin menee pieleen... Ennen minunkin piti päästä työkseni liikkumaan kelissä, kuin kelissä, joten nastat valitsin. Silloinkin tosin ne Nordmanit tai käytetyt/ylivuotiset merkkinastat. 
Nyt kun pari talvea on takana R2 Nokialaisilla, eikä enää työajoa, niin en näe tarvetta nastoille omassa ajossa. Ja jälkiviisaana ne Nordmanit olisi alunperinkin voinut korvata hyvillä kitkoilla.
On myös paljon heitä, joille nasta on ainoa järkevä valinta, mutta väitän siis, ettei kuitenkaan 80% kaikista autoilijoista kuulu tähän ryhmään, vaikka niin saattavat kuvitella. Sinulla selkeästi on hyvät perusteet valinnallesi ja käytännön kokemusta, jota monelta valitettavasti puuttuu.

Melkoista toiveajattelua, kun tutkimuksen mukaan nimenomaan kitkakuskit kaahaavat ja vielä huonoilla renkailla...
Ihan totta, toiveajattelua... Joskin omalla kohdalla todeksi havaittua. Kuin myös tuo renkaiden huonous siinä mielessä, että nyt saatan turvallisesti ajaa renkaat "loppuun" ja ominaisuudet pysyvät tasaisempina, kuin nastarenkaissa, joista onnistuin aina katkomaan ja ruopimaan nastat irti viimeistään toisena talvena, kun pintaa oli vielä 6-7mm. Nyt on kitkoissa se 6mm, eli ovat jo siellä "huonomman" puolella, jos pelkkiä urasyvyyksiä vertaillaan.


Tätäkin talvea ehdittiin jo tituleerata "Kitkakuskin kauhutalveksi". Sitä se varmasti toisille olikin, mutta ei täällä Tampereen ympäristössä suolavellissä sulia teitä ajellessa. Tai en ainakaan huomannut mitään erityisiä haasteita edes niillä nollakelin lähellä ilmenevillä pääkallokeleillä. Teiden tukkeena ei tarvinnut olla ja aina pääsin etenemään ilman jännitystä ja poppakonsteja. Kerran piti omalle parkkipaikalle hiekkaa heittää vetävien alle. On myös ajettu talven pahimmissa lumimyräköissä "maakuntamatkoilla", eikä montaa päivää ole, etten autolla olisi ajellut, kelin takia ei ole tullut mieleenkään jäädä kotiin.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 17:00:41 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2582 : 30.03.2017, 17:03:26 »
Kuin myös tuo renkaiden huonous siinä mielessä, että nyt saatan turvallisesti ajaa renkaat "loppuun" ja ominaisuudet pysyvät tasaisempina, kuin nastarenkaissa, joista onnistuin aina katkomaan ja ruopimaan nastat irti viimeistään toisena talvena, kun pintaa oli vielä 6-7mm. Nyt on kitkoissa se 6mm, eli ovat jo siellä "huonomman" puolella, jos pelkkiä urasyvyyksiä vertaillaan.

Kannattaisi kiinnittää huomiota ajotyyliin. Kyllähän noista nastoja irtoaa, mutta tuo on jo aika lailla overkill jos toisena talvena on nastat finaalissa

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2583 : 30.03.2017, 17:28:10 »
Oletko Slerba minkä verran ajellut vaikkapa Suolahti-Konginkangas väliä talvella kitkoilla?
Vuosia sitten joitain kertoja. Minun kitkakokemus yleensäkkin rajoittuu jotakuinkin 20-30tkm, mikä on harmi. En ole kokenut ongelmalliseksi kitkarenkailla liikkumista edes syrjäteillä, mutta vaikea oikeasti sanoa mitään, koska kokemusta on vähänlaisesti (ja pitkästi aikaa siitä, kun viimeksi on oikeasti ajanut monta viikkoa putkeen kitkoilla).

Isä on ajanut vuodesta 1987 lähtien kitkarenkailla. Ajomäärät vaihdelleet 70-120tkm/vuosi. Kaksi tai kolme kertaa on ajanut tieltä pihalle ja jokaisella kerralla on joko kyseessä ollut väistö pihalle, tai kuljettajan arviointi/muistivirhe (=menty niin syvälle, ettei olisi ihan kymmenestä metristä pysähtyminen kiinni). Hän on todennut, että vesiliukas "kaljama" keli on kitkalle myrkkyä, jolloin on oikeasti otettava vauhtia pois (reilusti), mutta tuolloin ajaa yleensä muutkin (millä hyvänsä renkailla) hissuksiin. Tiet millä ajaa, vaihtelevat täysin suolatusta moottoritiestä inarilapin korpitiehen ja siltä väliltä.
Senon hänkin todennut, että oli sitten kitka tai nasta, tai kesärengas, on laaturengas aina laaturengas. Halpisrenkaita koettanut välttää aina, koska on sen niin monta kertaa kantapään kautta oppinut (paskat ajaa ja jälleenmyyntiarvo edes satoja kilometrejä ajettuna surkea).

Minä haluaisin mielenkiinnosta kokeilla uusia kitkarenkaita ja näin aion tehdäkkin heti kun siihen on varaa. Luulen pärjäävän niillä paremmin, kuin tähän mennessä nastarenkailla. Syy ei ole kitkan ylivoimaisuudessa, vaan pikemminkin tähänasti käyttämieni nastarenkaiden iässä (pyrkinyt pitämään maksimissaan 5 vuotiaita renkaita, mutta nyttenkin on molemmissa autoissa tuo ylitetty). Tähän perustan pointtini siitä, että mikä tahansa kaupasta saatava tuore merkkirengas on vähintään yhtä hyvä (todennäköisesti parempi), kuin se 5-6 vuotias, hiukan kulahtanut nastarengas (oli sitten testivoittaja tai ei). Volvossa tuon huomasi hyvin, talvella 2014-2015 alla olleet, ~7mm pinnalla olleet Nokian HKPL5 -nastarenkaat olivat pidoltaan vielä hyvät ( rengas oli looginen ajaa, pitoa oli vielä 4-5 vuotiaalle sarjalle kiitettävästi, en jäänyt minnekkään jumiin eikä tullut yllätyksiä pidon suhteen).
Seuraavana talvena renkaat pitivät alkuun hyvin (edelleen 6.5-7mm pintaa), mutta pikkuhiljaa talven aikana pito romahti. Renkaat muuttuivat levottomiksi ajaa, lipsahduksia sattui melkein kokoajan ja liikkeelle pääseminen oli yhtä sutimista. Keväällä renkaissa oli pintaa 6mm ja likipitäen kaikki nastat edelleen tallella, totesin että joutavat kierrätykseen.

Valitettavan usein vain kuulee "jäärien" suusta, että ottaisivat minkä vain nastarenkaan ennen kitkoja, jotta on oikeat talvirenkaat.
Noh, tämä on sitä perseajattelua, josta ei pääse eroon ennenkuin kyseiset henkilöt poistuvat maisemista. Tarkoitan siis nimenomaan näitä "mikä tahansa nasta kunhan on nasta" -tyyppejä.

Viimeksi tänään jäi työkaveri BMW:llä jumiin työpaikan pihalle. Täysin tasainen piha, hyväkuntoiset, parivuotiaat "kiinan-nastat" (mitkälie pingpongit oli, en muista). Kuljettajan eturengas oli parisenttisessä "kaljamakuopassa" eikä mihinkään, takapää pyöri tyhjää heti kun päästi jarrusta irti (automaatti), ei eteen eikä taakse. Naureskeli itsekkin, ettei ole koskaan ajanut millään yhtä huonoilla talvirenkailla. Onhan niissä nastoja, mutta nekin täysin jonossa renkaan ulkoreunalla ja kuvio/kumiseos kuin kesärenkaassa. :D

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2584 : 30.03.2017, 17:44:59 »
Kannattaisi kiinnittää huomiota ajotyyliin. Kyllähän noista nastoja irtoaa, mutta tuo on jo aika lailla overkill jos toisena talvena on nastat finaalissa
vanhat kunnon hakkapeliitat ja katkeilevat nastat ajotyylistä riippumatta :buck2:

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2585 : 30.03.2017, 17:50:26 »
Kannattaisi kiinnittää huomiota ajotyyliin. Kyllähän noista nastoja irtoaa, mutta tuo on jo aika lailla overkill jos toisena talvena on nastat finaalissa
Ja taas osui ja upposi :D Tokihan tuo sisälsi monta vuotta jatkuvaa ilottelua takavedolla ja sen jälkeen muutaman talven käsijarrun nykimistä takavedon vieroitusoireisiin, sekä sulilla keleillä evrytetyn tdi:n murhaavasta väännöstä nautiskelua :idiot2:
Ja "pari talvea" tietysti voi tarkoittaa yhdelle muutamaa tuhatta ja toiselle mutamaa kymmentä tuhatta kilometriä. Omilla R-kakkosilla on nyt parin talven jälkeen karkeasti 30tkm takana ja siis kuuden millin merkit näkyvissä.

Joskus kyllä sanoinkin, että kun en näköjään osaa sovittaa ajotyyliä renkaisiin, niin sovitin sitten lopulta renkaat ajotyyliin. Nyt ei tarvi katkeilevia nastoja murehtia. :D

Mutta kyllä viimeisimmät nastarenkaat, Conti Ice Contactit, jotka oli muuten aivan ihanat ajaa jäisillä keleillä S*, tuhoutuivat lähinnä läpi niiden viimeiseksi jääneen talven jatkuneiden kesäkelien takia. Oikein yritin säästellä, kun kerrankin oli niin hyvät nastarenkaat alla, mutta sulilla teillä ajelu kulutti kumin niin nopeasti, että mittasin tönärillä nastaulkonemaa parhaimmillaan pitkälle toista milliä vetävistä ja sen jälkeen muutamassa viikossa karisikin lähes joka nasta irti tai kaatui/katkesi. Silloin oli renkaat toista talvea alla ja pysyneet hyvinä kohtuu pitkään, mutta kevät alkoi niille liian aikaisin, eikä kesärenkaisiinkaan voinut vielä vaihtaa.
 
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 17:52:55 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa naapuri_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2586 : 01.04.2017, 21:56:36 »
Viimeksi tänään jäi työkaveri BMW:llä jumiin työpaikan pihalle. Täysin tasainen piha, hyväkuntoiset, parivuotiaat "kiinan-nastat" (mitkälie pingpongit oli, en muista). Kuljettajan eturengas oli parisenttisessä "kaljamakuopassa" eikä mihinkään, takapää pyöri tyhjää heti kun päästi jarrusta irti (automaatti), ei eteen eikä taakse. Naureskeli itsekkin, ettei ole koskaan ajanut millään yhtä huonoilla talvirenkailla. Onhan niissä nastoja, mutta nekin täysin jonossa renkaan ulkoreunalla ja kuvio/kumiseos kuin kesärenkaassa. :D

 ;D Kyllä on kuskista löydyttävä vika jos ei tasamaastossa saa autoa liikkelle, oli sitten alla vaikka uimarenkaat :2funny:
Itsellä ja tutuilla ollut eri merkkisiä "kiinan"renkaita, eikä ole mitään ongelmia ollut. Ensimmäiset kiinannastat olivat jopa hiljaisemmat kun nokian kitkat.
+ Surkeimmat renkaat mitkä ikinä omassa autossa ovat olleet, ovat ylivoimaisesti kotimaiset venäjällä valmistetut nokian hakkapeliitta nastat.
tarvike on aina parempi kuin alkuperäinen

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2587 : 01.04.2017, 22:08:50 »
;D Kyllä on kuskista löydyttävä vika jos ei tasamaastossa saa autoa liikkelle, oli sitten alla vaikka uimarenkaat :2funny:
Kokeiles asentaa uimarenkaat vetäville (2wd) ja lähteä kaljamalta liikkeelle. Äionnistu.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2588 : 06.04.2017, 05:37:13 »
Tekisikö mieli asentaa kesärenkaat sulalla asfaltilla rapisevien nastojen tilalle mutta aijai aamuisin on tiet jäässä? Hähää, ei oo mun ongelma, mul on kitkat!  ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2589 : 06.04.2017, 07:05:15 »
Tekisikö mieli asentaa kesärenkaat sulalla asfaltilla rapisevien nastojen tilalle mutta aijai aamuisin on tiet jäässä? Hähää, ei oo mun ongelma, mul on kitkat!  ;D

Ei tee, kun vaihdoin viikonloppuna kitkat alle  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2590 : 06.04.2017, 08:19:23 »
Pyhäfarkkuun tuli alkuviikosta heitettyä kesäkiekot jarruletkujen vaihdon yhteydessä. Toisessa saa olla välikelikitkat rospuuttokelien yli tai miten pitkään noilla haistapaskoilla viittii ajaa... ;D

Hups, piti mennä Kesärenkaat alle -topikkiin. :P
« Viimeksi muokattu: 06.04.2017, 08:25:04 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2591 : 07.04.2017, 00:33:44 »
Pidän natsat alla vielä viikonlopun, sillä viime viikonloppuna luistelin pöndellä märällä jäällä. ABS-rapisi pirusti ja auto ei meinannut pysähtyä millään (alamäki).

Leca-murskekkin oli painunut jään läpi, joten siitäkään ei olisi ollut apuja. Suvi-gummeilla olisin ollut kivillä.

Jospa sunnuntaina sitten vaihtaisin suvi-gummit alle, ettei ensi viikolla tarvitsisi nastoilla Tzadin asfaltteja kuluttaa, kun niiltä näkyy asfaltti loppuvan joka paikassa...   :buck2:
Lisäksi asfalttitiet ovat niin heikossa hapessa, etten viitsi rikkoa pehmoisia talvi-gummejani, jotka ovat vaihtokunnossa ensi talven puolivälissä.

Tosin en viitsisi kadottaa takarenkaiden nastoja enää yhtään enempää, kun kesärajoitukset astuivat voimaan ja kesäajotyylini alkakoon. Kitkat sulavat alle, joten niitä en varsinkaan alle laita enää....   ;)



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2592 : 08.04.2017, 15:20:29 »
Tänään aamun ekana hommana renkaiden vaihto.
Tesla S75D '17

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2593 : 08.04.2017, 15:56:47 »
Tänään aamun ekana hommana renkaiden vaihto.
Kitkoilta-nastoille, hienoa, että tajuat.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2594 : 08.04.2017, 15:58:09 »
Kitkoilta-nastoille, hienoa, että tajuat.

Juu kesänastat alle.
Tesla S75D '17

 

RallyBaron  Samppasport