Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2715 : 28.10.2017, 21:44:16 »
Hästäk ajotapa ja ennakointi. Hästäk maalaisjärki.

Mitä nuo on? Jotakin syötävää? ??? Hästäk 2000 luvun nuori

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2716 : 28.10.2017, 21:46:37 »
Olisiko jossain vaiheessa syytä rauhoittua tuolla liikenteessä, niin kumikin kestäisi enemmän. Tosin paljaallahan se paremmalta tuntuu ;D
Paljonko sen kumin pitää kestää? Minuutteja, vai kuukausia? Metrejä, vai kilometrejä....? ;D
Hästäk ajotapa ja ennakointi. Hästäk maalaisjärki.
Mitä nuo on? Jotakin syötävää? ??? Hästäk 2000 luvun nuori

PRKL! Se on RISUAITA!!! :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 21:48:55 kirjoittanut Slerbahuuli »

Lassi

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2717 : 28.10.2017, 21:49:39 »
Toisaalta, kun minun pitää mennä sinne minne olen menossa, minulla ei ole vaihtoehtoa olla menemättä.
Valitettavasti tuolloin kitkat eivät ole se vaihtoehto, koska en jaksa jumpata yhtään ylimääräistä lumiketjujen kanssa. Lisäksi ketjut rajoittavat nopeuden siihen 20km/h lukemaan.
Ajan työkseni metsäkonetta. Viisi talvea ajelin omalla autolla kitkarenkailla kelissä kuin kelissä töihin. Oli lunta, jäätä ja auraamattomia teitä. Kaikenlaista keliä mitä talvella tuleekaan vastaan. Pieniä mäkisiä ja mutkaisia metsäautoteitä. Aina päästiin perille eikä tarvinnu mihinkään ketjuihin koskea.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2718 : 28.10.2017, 22:07:16 »
Olen kanssa ajanut metsätöihin talvella 945 Volvolla, etuvetoisella corollalla, pajerolla ja tietöihin turvesuolle talvella piti ajella L200 mitsulla. Kaikilla noilla pääsi aina hyvin perille, eikä tarvinnut millään vetää jumista. Metsäautoteiden kuntohan on talvella vähän mitä sattuu ja puuauto tai metsäkone saattanut polkea urat. Edes 945 Volvo ilman lukkoa ei jäänyt kertaakaan lumiselle metsätielle jumiin. Pajerossa saattoi olla jotkut kitkarenkaan tapaiset ja muissa muistaakseni nastat.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 22:14:00 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2719 : 28.10.2017, 22:10:47 »
Ajan työkseni metsäkonetta. Viisi talvea ajelin omalla autolla kitkarenkailla kelissä kuin kelissä töihin. Oli lunta, jäätä ja auraamattomia teitä. Kaikenlaista keliä mitä talvella tuleekaan vastaan. Pieniä mäkisiä ja mutkaisia metsäautoteitä. Aina päästiin perille eikä tarvinnu mihinkään ketjuihin koskea.
”Teiden” sankarit ei pärjää edes lähes kuivalla asfaltilla 180 nastalla per neliö mitä liekään... Sä pärjäät kitkoilla sellaisilla tienpätkillä, mistä monet nastoilla ajavat kuskit vain haaveilevat ”märissä” päikkäreissään  :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2720 : 28.10.2017, 22:19:50 »
Aika tärkeänä osana liikenneturvallisuutta pidän kuitenkin myös sitä miten hanakasti niihin tiukkoihin tilanteisiin hankkiutuu, joko tahtomattaan tai tieten tahtoen. Hästäk ajotapa ja ennakointi. Hästäk maalaisjärki.

Tottakai suurimman osan ongelmista välttää omalla toiminnalla, ennakointi ja oikeat nopeudet jne. Mutta täysin aukottomasti et voi itse valita mitä tulee eteen, koska muut kuskit tekevät virheitä. Esimerkiksi joku ajaa punaisia päin eteesi tai pomppaa sivutieltä eteen tai vastaantulija ajautuu kaistallesi. Villieläimetkin teettävät nopeita väistöjä jos nyt ylipäätään liikkuu tuolla tienpäällä.

Jos jarrutusmatkasi on pitkä niin otat onnettomuusriskin vaikka kuinka hyvin omassa toiminnassasi välttäisit äkkijarrutusten tarvetta. Jos ne 10 vuotta vanhat kitkat tosissaan on auton alla niin käys mittaamassa jarrutusmatka liukkaalla ja vertaa rengastestin vastaavaan. Veikkaan että 10 v. vanhoilla kitkoilla on ainakin 90% vauhdista vielä jäljellä siinä missä uusi rengas pysähtyy.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2721 : 28.10.2017, 22:50:34 »
Tottakai suurimman osan ongelmista välttää omalla toiminnalla, ennakointi ja oikeat nopeudet jne. Mutta täysin aukottomasti et voi itse valita mitä tulee eteen, koska muut kuskit tekevät virheitä. Esimerkiksi joku ajaa punaisia päin eteesi tai pomppaa sivutieltä eteen tai vastaantulija ajautuu kaistallesi. Villieläimetkin teettävät nopeita väistöjä jos nyt ylipäätään liikkuu tuolla tienpäällä.

Jos jarrutusmatkasi on pitkä niin otat onnettomuusriskin vaikka kuinka hyvin omassa toiminnassasi välttäisit äkkijarrutusten tarvetta. Jos ne 10 vuotta vanhat kitkat tosissaan on auton alla niin käys mittaamassa jarrutusmatka liukkaalla ja vertaa rengastestin vastaavaan. Veikkaan että 10 v. vanhoilla kitkoilla on ainakin 90% vauhdista vielä jäljellä siinä missä uusi rengas pysähtyy.

Kyllä, ymmärrän tämän ja yritin tuoda sen esille ensimmäisessä virkkeessä jonka jätit lainauksesta pois.

Jokainen liikenteessä oleva rengas ja auto on enemmän tai vähemmän käytetty, tai vanha. Se missä missä vaiheessa menee raja jolloin turvalliseen liikkumiseen ei enää kyetä on jossain määrin tapauskohtausta eikä taulukosta katsottava fakta.

Noiden omien rattaiden ikä edustaa varmaan vähän ääripäätä, mutta toisinpäin kärjistäen, yksikään edes viime viikolla paistettu rengas, sometimes-AWD, apsi, epsi tai sutsisatsisatsaa ei auta jos niiden uskotaan muuttavan talvikelin kesäkeliksi. Ei vaikka suuntaus on siirtää vastuuta (rengas)tekniikan kontolle.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2722 : 28.10.2017, 22:59:54 »
Mä en enää jaksa perustella mun nastarenkaiden tarvetta kun sen olen jo edellisvuosina tehnyt ja kun facen jollain Volvopalstalla kerroin tykkääväni nastoista niin heti epäiltiin että aivovamma on mahdollinen. Siis viime talven vesikaljamat ojasta ojaan peilijäällä ja mutkainen kylätie voimakkaasti kallistettuine mutkineen tarvivat hyvät nastat että jokseenkin aina pääsee tarvitessa ihmisten ilmoille.

Se että taksifirma joka meidän muksuja kouluun kyyditsee ja käyttää kitkarenkaita autoissaan kertoi että yhteen autoon on pakko laittaa nastat kun Hälväntiellä ei muuten pärjää.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2723 : 28.10.2017, 23:03:59 »
Kyllä, ymmärrän tämän ja yritin tuoda sen esille ensimmäisessä virkkeessä jonka jätit lainauksesta pois.

Minä taas yritin sanoa sitä että yhden kuskin "tilasto" eli käytännössä anekdootti "olen selvinnyt tähän asti" ei tarkoita että menettelytapa on hyvä. Ääritilanteeseen joutuu suht harvoin jos ei itse aja kahtasataa kasikympin tiellä mutta sitten kun se sattuu kerran kohdalle on hyvin helposti pysyvästi kuollut jos alla oli 10 v. kitkat.

Jokainen liikenteessä oleva rengas ja auto on enemmän tai vähemmän käytetty, tai vanha. Se missä missä vaiheessa menee raja jolloin turvalliseen liikkumiseen ei enää kyetä on jossain määrin tapauskohtausta eikä taulukosta katsottava fakta.

Useamman kierroksen kitkoja käyttäneenä kolme talvea näkyy olevan rengasmerkistä riippumatta selvä yläraja jonka jälkeen pito menee saippuapalaksi. En lähtis neljättä yrittämään.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2724 : 28.10.2017, 23:17:47 »
Tuosta syystä kitkat ovat itselläkin välirenkaina, näillä loskapaskakeleillä kun nastoilla ei ole juuri lisäarvoa. Tietyissä olosuhteissa jopa nahkeammat kuin jotkut uudemmat nastarenkaat.

Sitten kun alkaa tiet pysyä jäässä vaihtuu piikit alle. Puolet ajoista tulee höylättyä muualla kuin sulilla ja suolatuilla pikiteillä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2725 : 29.10.2017, 03:09:42 »
Olisiko jossain vaiheessa syytä rauhoittua tuolla liikenteessä, niin kumikin kestäisi enemmän. Tosin paljaallahan se paremmalta tuntuu ;D

Jos minä en ole kolmessa vuosikymmenessä oppinut hitaammaksi, niin luuletko, että muutosta tapahtuu kovin nopeasti ennen rollaattoria?    :3/4 jättää sen:

Nostaako se rauhallisempi ajotyyli kelvollisen talvi-gummin elon taivalta 30tkm -> 60tkm ?  ::)

Kovin kehtaan epäillä tuota...   :-\

Ajan työkseni metsäkonetta. Viisi talvea ajelin omalla autolla kitkarenkailla kelissä kuin kelissä töihin. Oli lunta, jäätä ja auraamattomia teitä. Kaikenlaista keliä mitä talvella tuleekaan vastaan. Pieniä mäkisiä ja mutkaisia metsäautoteitä. Aina päästiin perille eikä tarvinnu mihinkään ketjuihin koskea.

Ei millään pahalla, mutta metsäautotiet ovat harvoin oikeasti kaljamalla (märkää jäätä).
Minä olen törmännyt siihen, jopa musiikkitalon työmaalla (keskellä Tzadia), jossa jouduin vierailemaan rakennusvaiheen aikana. Siitä ei lähdetty pois edes natsoilla, vaan ketjut alle ja matka pääsi alkamaan kotiin päin parkista pääsyn jälkeen. Tosin nykäisin siinä samalla matkaan toimarin A6 quatron kitkakumeilla.  :-\

Eräs tähän keskusteluun osallistunut voi vahvistaa omin silmin nähtynä, että minulla jopa pönden pihalta nouseminen on usein ketjujen paikka, koska arteesinen kaivo huolehtii usein siitä, että mäki on märkä, jos pakkasta ei ole -30C. Minulle tuo tilanne ei ole ainutkertainen tilanne talvikaudella ylipäätään.

Tietysti siitä selviäisi 200L hiekoitussepeliä per kerta! :facepalm:

Siinä vaan ei ole mitään järkeä kylvää sepeliä tonneittain joka vuosi, jos nastoilla ja ketjuilla pärjää viikonlopun tulon ja menon pöndelle.

Puhumattakaan siitä, että töiden takia käytän ns. urbaaneilla alueilla ketjuja talvisin kahdesta kolmeen kymmeneen kertaan kaudessa.

Minusta kitkat ovat sopivat välikelin renkaat, joita voi suositella juurikin siihen käyttötarkoitukseen epämääräisten kelien aikakan.

Minä taas teen renkaiden vaihdon juurikin kelien myötä täsmänä, koska olen laiska!  :(

Tässäkin keskustelussa tulee selvästi esille ihmisluonteen erityinen omituisuus, jossa omia valintoja perustellaan oikeiksi, jopa valheilla. Monasti valinta perustuu uskoon monella henkilöllä, mutta minä teen poikkeuksen, koska olen mittamiäs ja uskon ainoastaan mitattuun dataan, enkä mihinkään muuhun!   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2726 : 29.10.2017, 09:03:58 »
Juurikin nuo auraamattomat metsätiethän ovat sitä kitkarenkaan ominta aluetta, toiminee jopa paremmin kuin nasta kunnon lumikerroksessa. Melkein väittäisin että jos sinne metsään saadaan lavetilla koneet tuotua ja puuautolla puut pois niin kyllä sinne pääsee vajaavetoisella henkilöautollakin. Napakalla pakkaskelillähän lumisadekin on kuin hiekkaa heittäisi raiteelle. Oikeilla rengasvalinnoilla sopivissa pakkasoloissa pito on melkein kuin kesäkelillä.

Uskokaa tai älkää mutta väitän että takaveto jäykällä akselilla ja kivikautisella pyöräntuennalla ei välttämättä ole edes se kaikista paras etenijä lumisissa/liukkaissa olosuhteissa. Monessa hiemankin tuoreemmassa autossa olen havainnut luistonestotkin ihan oikeasti jopa varsin päteviksi apuvälineiksi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2727 : 29.10.2017, 09:29:25 »
Kitkat kelpais muuten oikein hyvin mutta kun joutuu käymään vanhempien luona jossa tien hoito on luokkaa onneton niin viimekkin talvena oli näitä tampattujateitä ajaessa nastat poikaa kun vettä oli tien pinnalla sen centin verran ja jää alla, sittenhän kun se meni loskapaskaksi oli kunnon mud-terrain rengas ollut paras(nekinhän on kitka renkaita kun kelpaavat maasturihin myös talveksi)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2728 : 29.10.2017, 09:42:16 »
Juu ei mitään asiaa pakkaskelissä liikenteeseen yli 3 v. vanhoilla kitkoilla. Menee aivan saippuapaloiksi kylmässä vaikka uutena olisivat olleet loistavat.

Kesäkäyttöön vähemmän vaaralliset vaikkakaan ei optimit siihenkään.

Täällä menee nyt alle, jos oikein lasken, neljänneksi talveksi. Tosin nämä ekat liukkaat meni kesärenkailla, varmaan parannus siihen verrattuna. Jos 6mm kitkoissa nyt neljäntenä talvena on pito kadoksissa, vaihdan ne heti uusiin. Varmaankin Contin kitkoihin.

Ja mitä tulee topicin sävyyn nykyään, huomaan ilolla kitkojen suhteen positiivisempaa värinää vrt. parin vuoden taakse, näin se tietoisuus etenee. Kohta enää pieni osa talviautoilijoista väittää maapalloa litteäksi.

Kyllähän kesärenkailla sai kivasti sutimaan, kun lähti paikaltaan jäiseen loivaan ylämäkeen, ja kaikki neljä rengasta suti, ralliautotyyliin.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 09:54:19 kirjoittanut Rodion »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2729 : 29.10.2017, 14:12:22 »
Jep, itse olen kyllä todella positiivisesti yllättänyt kitkarenkaiden toimivuudesta pahassakin talvikelissä. Nykyisellä pääasiallisten ajojen tarpeilla seuraavatkin renkaat on kitkat, mutta ymmärrän kyllä hyvin myös nastarenkaiden tarpeen ja halun käyttää niitä.

Mutta selkeästi nopeammin nuo kyllä kuluu. Toisaltaalta ihan hyvä juttu, kun tietää että ne on jo oikeastikin nopeasti vaihtotarpeessa jo ihan pidon heikkenemisenkin puolesta.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo