Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2745 : 31.10.2017, 16:44:55 »
Väärin. Nastat varoittaa äänellä, jos on liukasta. Kitkat eivät!
Eipä oikein nastojen ääni ole kuulunut omissa autoissa esim 80 km/h vauhdeissa, niin täytyykö avata  ikkuna tai ovi ja kuunnella?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2746 : 31.10.2017, 16:46:48 »
Väärin. Nastat varoittaa äänellä, jos on liukasta. Kitkat eivät!

Tämä kitkalla pito on joko on/off

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2747 : 31.10.2017, 16:49:52 »
Tämä kitkalla pito on joko on/off
Riippuu ihan kitkasta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2748 : 31.10.2017, 16:57:50 »
Eipä oikein nastojen ääni ole kuulunut omissa autoissa esim 80 km/h vauhdeissa, niin täytyykö avata  ikkuna tai ovi ja kuunnella?
:D
Mitä kovempi ääni autossa, niin sitä enemmän tehoa.....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2749 : 31.10.2017, 20:19:44 »
Tuota kautta ajoin. Astumatta ulos ei näe mitä tielle on tehty. Hiekoituspönttöjä ainakin oli matkanvarrella paljon.

Kannattaa hankkia silmälasit tai lopettaa autoilu jos ei paskalla talvikelillä osaa tunnistaa onko tietä suolattu vai ei.

Tai vaikkapa 20 senttiä lunta satanut, eikä näe onko aurattu vai ei, ellei astu autosta ulos?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2750 : 31.10.2017, 21:10:08 »
Eihän sitä mustaa jäätä näekkään. Senpä takia kaasupolkimella on hyvä tutkia pitoa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2751 : 31.10.2017, 21:30:22 »
Kyllä niitä kummasti tulee vastaan kun koko talven ja kevään siellä ajelee päivittäin.
Ja usko tai älä. Ajan myös muuallakin kuin metsässä. Metsäautotiet ovat vain yksi osa työmatkaani.
Varmasti, jos samaa tietä hinkkaa tarpeeksi monasti, se tamppaantuu ja luo olosuhteet kaljamalle.
Lisäksi jos siitä on parisen kymmentä pölli-pokaa ajanut sitä ennen, niin mahdollisuudet kaljamalle ovat jo aika hyvät!  ???

Kitkarenkailla tullut ajettua nyt 7 talvea eikä kertaakaan ole meno loppunut pitovaikeuksien vuoksi. Aina on päästy sinne minne oltukin menossa.
Sitten sinä et ole ajanut tarpeeksi huonoissa olosuhteissa. Tai siis olet ajanut kitkoilla vähemmän aikaa kuin minä omalla ysilläni (kitkoilla/nastoilla), puhumattakaan sitä edeltäneistä katiskoista (pelkästään volvotkin).

Olen joutunut kymmeniä ja kymmeniä kertoja tilanteeseen, jossa kitkoilla ei pysy paikoillaan mäessä märällä jäällä ja hyvilläkin nastoillakin se on siinä ja hänessä, eikä aina riitäkkään.
Siinä vaiheessa kaivelen ne ketjut esiin ja asennan renkaisiin tarpeen mukaan (2/3/4 ketjua).

Pöndeltä lähdettäessä kitkojen aikana ketjut oli pakko laittaa alle, joka kerran kun oli lämpötila lähelläkin nollaa. Ainoastaan kuivalla pakkaslumella pärjäsi paljailla kitkoilla.
Nastoilla joutuu pöndellä ketjut laittamaan ainoastaan silloin, kun sataa vettä tai metsästä valuu vettä ja tienpohja on täysin jäässä. Tuolloinkin pitää lämpötilan olla -5C lämpöisemmällä puolella.

Kannattaa hankkia silmälasit tai lopettaa autoilu jos ei paskalla talvikelillä osaa tunnistaa onko tietä suolattu vai ei.

Tämä on taas kitkauskovaiselta kommentti, jonka D2 ei sudi koskaan kitkoilla!  :2funny:

Ihan puhdasta voiman puutetta!!  :3/4 jättää sen:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2752 : 31.10.2017, 21:55:28 »
Eihän sitä mustaa jäätä näekkään. Senpä takia kaasupolkimella on hyvä tutkia pitoa.
Tai painaa jarrua reippaasti. Joko alkaa abs rutista tai renkaat lukkoon.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2753 : 31.10.2017, 21:57:21 »
Kovasti menee kitkakuskeille tunteisiin kun kaikki ei kykene ylistämään kitkoja  :2funny:.

Taas on pihassa molempia, emännän autossa yhden talven ajetut GY kitkat, mulla jeesuksenvanhat GY nastat. Nastat on rauhallisemmin käyttäytyvät ajaa, vaikka absoluuttipidossa häviääkin ajomääränsä ja ikänsä takia, itse asiassa yllättävän vähän häviävät. Etenkin jäinen pinta on semmonen, missä nuo kitkat irrottaa otteensa hiton terävästi, nastat luistaa vähän kun purkka, 30kmh voi olla renkaassa nopeutta enempi kun tiessä ja silti se kiihdyttää autoa. Myös hämmensi hkpl jälkeen, miten hiljaset nuo GY nastatkin on, olin jo melkein ostamassa itsellenikin kitkoja kun ei noita talviakaan näy enää olevan, mutta aattelin silti heittää nuo ens hätään alle ja totesin nyt, että taidanpa ajellakin talven noilla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2754 : 31.10.2017, 22:18:22 »
Kannattaa hankkia silmälasit tai lopettaa autoilu jos ei paskalla talvikelillä osaa tunnistaa onko tietä suolattu vai ei.

Tai vaikkapa 20 senttiä lunta satanut, eikä näe onko aurattu vai ei, ellei astu autosta ulos?

Täällä on kyllä melkoisia supermiehiä, jos ajavat vaikka 300-400km siivua ja tunnistavat mustan jään ja suolauksen, jopa pimeässä (Kun ajoin iltasella). Ei voi kuin nostaa hattua.

Ei voi, kuin todeta että pakko lähteä takaisin autokoulunpenkille, kun olen niin newbie tuolla liikenteessä  ;D ;D ;D.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2017, 22:21:44 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2755 : 01.11.2017, 07:22:40 »
Tai sanotaan näin, että miksi kukaa jaksaa vaihdella renkaita useita kertoja vuodessa eri keleille :idiot2:
Toki jos aikaa riittää vaihtaa, tai omistaa rengaskaupan, niin mikä ettei :)

Selvästi useimmin renkaidenvaihtopalveluja käytetään Uudellamaalla, jossa 35 prosenttia vaihdattaa renkaat ammattilaisella.

Kainuussa ja Keski-Pohjanmaalla puolestaan lähes 70 prosenttia vaihtaa renkaat itse.

https://www.is.fi/autot/art-2000005430589.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2756 : 01.11.2017, 10:38:46 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2757 : 01.11.2017, 14:08:01 »
Tai sanotaan näin, että miksi kukaa jaksaa vaihdella renkaita useita kertoja vuodessa eri keleille :idiot2:
Toki jos aikaa riittää vaihtaa, tai omistaa rengaskaupan, niin mikä ettei :)

Joo, ja toiset jopa pesee ja vahaa autonsa monta kertaa vuodessa vaikka vahaus lehtitietojen mukaan riittää kaksi kertaa vuodessa.
Varmaan samat muutenkin puunaavat autojaan tarpeettoman paljon, vaikkeivät omista fiksausfirmaa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2758 : 01.11.2017, 15:20:23 »
Joo, ja toiset jopa pesee ja vahaa autonsa monta kertaa vuodessa vaikka vahaus lehtitietojen mukaan riittää kaksi kertaa vuodessa.
Varmaan samat muutenkin puunaavat autojaan tarpeettoman paljon, vaikkeivät omista fiksausfirmaa.
Just sama asia jee...Joudun minäkin tankaamaan usein, vaikka en polttoaineasemaa omista ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2759 : 01.11.2017, 15:51:00 »
Onhan se kauhean vaivalloista varustautua liikenteeseen vähän olosuhteiden mukaan.

Jotkut omistaa jopa lumiharjan ja skrabailee lasejaan vaikka lunta ja jäätä on vain osana vuodesta.

Miksi yleensä vaihtaa (tai vaihdattaa  ::)) renkaita kun kitkarenkailla kerran sais ajaa läpi vuoden...?  ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Samppasport  Futurez