Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #105 : 27.10.2011, 08:56:27 »
Tuskin Peltoreita tarvitsee... Eiköhän renkaat ole parhaasta päästä ja erot kilpailijoihin niin pieniä ettei niitä tavallinen käyttäjä juuri tunnista.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #106 : 27.10.2011, 09:09:35 »
Itsellä alkaa nyt 3. talvi Contin WinterViking2 renkaiden kanssa. Ei kyllä ole mitenkään erityisen meluisat ainakaan W210 Mersun alla. Ainakin paljon hiljaisemmat kuin hakkapeliitta kakkoset  :D

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #107 : 27.10.2011, 09:40:34 »
Itsellä on kanssa contit E39 alla ja ei ne äänekkäät olleet ollenkaan verrattuna nokian 4:seen.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 09:52:09 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #108 : 27.10.2011, 09:47:15 »
Mikähän malli tuo meluisa Continental nastarengas mahtaa olla?

TM:n talvirengastestissä jotain Continentalin nastarengasta arvioitiin nastarenkaiden kesken ihan hiljaiseksi ja menin jo yhden satsin ContiIceContacteja ostamaankin.

Nimim. tulikohan hätäinen päätös  :-\
AB;n testissä se oli juuri Conti Ice Contact. Mutta tosiaan tiedä sitten noista eroista, tuskin se hoosiannaa huutaa kuitenkaan.
Ne menee kuitenkin meillä faijan auton alle.

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #109 : 27.10.2011, 13:53:56 »
Mikähän malli tuo meluisa Continental nastarengas mahtaa olla?

TM:n talvirengastestissä jotain Continentalin nastarengasta arvioitiin nastarenkaiden kesken ihan hiljaiseksi ja menin jo yhden satsin ContiIceContacteja ostamaankin.

Nimim. tulikohan hätäinen päätös  :-\

Ei päätöstä kannata vielä melun (suhteellinen käsitys) takia julistaa hätäiseksi. Kokonaisuus ratkaisee. Ehkä noissa on niin hyvä pito lumessa, ettei minunkaan tarvitse lumiketjuja hankkia (lapio ja hiekkapussi ovat jo kontissa).
Vonkuvat renkaat, kiljuvat jarrut ja jupiseva kuski  (:tickedoff:) tekevät Vollesta jokamiehen hälytysajoneuvon.  Ymmärtävät kanssaliikkujat osaavat varoa  ;).
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #110 : 29.10.2011, 18:11:44 »
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Re: Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #111 : 29.10.2011, 18:19:37 »
Voi herrajesta tätä EU:ta vaihteeks...
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201110100411

 :peetu:

Hyväänhän suuntaan tuossa ollaan menossa. Eihän tuo nyt tarkoita, että kaupasta saisi vain huonompia renkaita, vaan suositusten mukaan huonommat kelpaisi talvellakin. Suositusmerkinnät hiukan hakee, mutta hyvä juttu kaikenkaikkiaan. Varmasti kokonaisuudessaan kyse aika isosta ympäristön kuormituksesta.

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Re: Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #112 : 29.10.2011, 18:22:28 »
Hyväänhän suuntaan tuossa ollaan menossa. Eihän tuo nyt tarkoita, että kaupasta saisi vain huonompia renkaita, vaan suositusten mukaan huonommat kelpaisi talvellakin. Suositusmerkinnät hiukan hakee, mutta hyvä juttu kaikenkaikkiaan. Varmasti kokonaisuudessaan kyse aika isosta ympäristön kuormituksesta.
Katotaan miten käy.
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Re: Vs: Re: Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #113 : 29.10.2011, 18:42:36 »
Katotaan miten käy.

Itseään saa syyttää jos ostaa talveksi jotkut höpöhöpö-renkaat. Vaikka voihan niilläkin tiellä pysyä jos ei käy huono tuuri :D

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Re: Vs: Re: Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #114 : 29.10.2011, 18:50:29 »
Itseään saa syyttää jos ostaa talveksi jotkut höpöhöpö-renkaat. Vaikka voihan niilläkin tiellä pysyä jos ei käy huono tuuri :D
Se on kyllä totta.

Ite kyllä sijoittaa kunnon renkaisiin. Mutta jotenkin taas miettii, että talviolosuhteet on tuossa EU:n ajatuksessa jätetty taka-alalle? Tai sit hokaan väärin. :P
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #115 : 29.10.2011, 19:19:22 »
eihän tuossa ole mitään muuta kuin merkintä renkaaseen? Ei tule mitään lisämaksuja renkaille, oli sama minkälainen merkintä. Ainoa "huono" puoli on että kiinan halppis mallit häviävät EU-alueelta ainakin hetkeksi. Eiköhän ne kohta saa ne merkintänsäkkin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #116 : 29.10.2011, 19:38:10 »
eihän tuossa ole mitään muuta kuin merkintä renkaaseen? Ei tule mitään lisämaksuja renkaille, oli sama minkälainen merkintä. Ainoa "huono" puoli on että kiinan halppis mallit häviävät EU-alueelta ainakin hetkeksi. Eiköhän ne kohta saa ne merkintänsäkkin.

Ja merkinnöistä huolimatta jotkut niitä kuitenkin hankkivat talveksi  :idiot2: :nohnoh
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Re: Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #117 : 30.10.2011, 13:39:17 »
Hyväänhän suuntaan tuossa ollaan menossa. Eihän tuo nyt tarkoita, että kaupasta saisi vain huonompia renkaita, vaan suositusten mukaan huonommat kelpaisi talvellakin. Suositusmerkinnät hiukan hakee, mutta hyvä juttu kaikenkaikkiaan. Varmasti kokonaisuudessaan kyse aika isosta ympäristön kuormituksesta.

Mielestäni tuossa suosituksessa (tai siis suomalaisten virkamiesten mukaan vaatimuksessa), on todellakin unohdettu skandinaavisen vaatimukset. Tosin mitäpäs meillä skandinaaveilla on asiassa merkitystä, kun koko skandinaviassa on vähemmän väkeä/autoja kuin saksassa.  >:(

Tuohon asian hyvyyteen ensialkuun en kyllä usko, ainakaan skandinaavisesta näkökulmasta.

Pölyäminen ei sinällään vähene merkittävästi, ennenkuin lopetamme hiekoittamisen ja nastarenkaiden käyttämisen. Niiden lopettaminen se vasta tuhoisaa olisikin skandinaavisesta näkövinkkelistä katsottuna.

Lehti-jutun mukaan tulokset ovat nimenomaisesti meille huonompia.
Lainaus
Suomalaisille uudistus tietää talvioloihin ongelmia, sillä suosituksen saavat vain liukkaat talvirenkaat - ja jää- tai lumikelillä ajetaan jatkossa nykyistä huonommilla renkailla.

Uudistuksessa on kyse pyrkiä saamaan renkaista ympäristöystävällisempiä ja vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Vierintävastuksen pienentäminen saattaa laskea polttoaineen kulutusta useita prosentteja. Samalla halpenevat ajokilometritkin. Kumiseoksia ja kuvioita kehittämällä melua voidaan vähentää, samoin kuin renkaiden nostattamaa pölyä.

Jos minun talvinen polttoaineenkulutus laskee vaikkapa 5% (mikä on rajusti ylioptimistista) ja ajaisin vaikkapa 10tKm talvirenkailla. Keskikulutuksen ollessa 12L/100km. Tämä tekee 1200L 98E talvessa. Tästä pois 5% on 60L. Mikä on tämän 60L ympäristöhyöty? Rallisesti säästän tuolloin €96,- talvessa.
Entäpä jos joudun heikompien renkaiden vuoksi liikenneonnettomuuteen, joka vammauttaa minut invalidiksi? Mikä on tämän tapahtuman ympäristötase tällöin? Olettaen, että vammautumisen aiheuttamat kustannukset ovat 20 vuoden verotulot yhteiskunnalle ja hoitamiseni hinta. Tällöin olen aiheuttanut kustannuksia yhteiskunnalle erittäin merkittävästi enemmän kuin säästäisin ympäristöä tai rahaani seuraavana 35 vuotena noilla renkailla.
Jos hoitamiseni vaatii noin 120 000 rahallisen panoksen vuosittain, niin mikä on tuotto/panossuhde tuolla rengastuksen muutoksella, jossa ei huomioida skandinaavisia olosuhteita.

Tämä säästölaskelmakaan ei toteudu omalla kohdallani, sillä vollen LH ei pysty hyödyntämään kulutuksessa tuota yhtä hyvin kuin uusimpien autojen moottorinohjaus kykenee. Samaten hyöty kutistuu jos auton polttoaineen kulutus on luontojaan pienempi.

Skandinaaviset renkaat on kehitetty maksimaalista pitoa silmällä pitäen täkäläisiin olosuhteisiin pyrkien samalla minimoimaan melu ja vierintävastus.

Kumpi on vaakakupissa yhteiskunnan kannalta parempaa, vähentyneet liikenneonnettomuudet vaiko se pieni CO2 päästöjen vähentyminen?

Vaikka tekniikka kehittyy, menee kotvanen siihen, että tulevat renkaat pystyvät samaan pidon osalta kuin nykyiset. Joten montako peltikolaria tai henkilövahinkoa mitätöi tuon EU muutoksen edes teoreettiset hyödyt täällä skandinaviassa?

Ymmärrän kyllä tuon direktiivin EU-näkökulmasta mutta skandinaavisesta en.

Tässä eräänä helmikuuna hollantilaiset sanoivat, talvea lumiseksi, kun siellä oli yöllä tullut lunta joka suli samantien sohjoksi. Siellä ajettiin silti sulalla motarilla, asfaltilla, joka päästää veden lävitseen. Kas kun sitä ei ole vielä määrätty pakolliseksi tänne!  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #118 : 30.10.2011, 14:38:00 »
Kyllähän tuohon co2-päästöjen vähentämiseen on ryhdytty sellaisessa vimmassa, että käytännössä monet hankkeet ovat todellisuudessa ihan näpertelyä, jolla ei sinänsä hyvän päämäärän saavuttamiseen ole vaikutusta. Tämä rengasdirektiivi on yksi niistä. Epäilen, että muutenkin taistelu ilmaston hallitsematonta lämpenemistä vastaan tullaan voittamaan hiilidioksiidin ilmakehästä poistamista/sitomista koskevilla teknisillä innovaatioilla, ei näillä vähämerkityksisillä pienillä uudistuksilla.

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #119 : 30.10.2011, 16:26:19 »
Näpertelyä nimenomaisesti!   :idiot2:

Sen tuotto/panos-suhde ei kovin hyvälle vaikuta vs. sen turvallisuuteen vaikuttavat näkökohdat.
Saman tuoton saa sulkemalla kivihiilivoimalan (ja enemmänkin, koska pienhiukkaspäästöt tippuvat merkittävästi).

Lisäksi tämä CO2-vouhottaminen on nykyisin jo uskontoa, eikä pelkkää tieteellistä faktaa. Kuten IPCC:n raportin vääristelyt osoittavat. Mielestäni tässä asiassa alkaa harkinta pettämään ja poliittisia päätöksiä tehdään ymmärtämättä kokonaisuutta tai faktoja. Myös vaikutusten arviointi on vajavaista. Toisin sanoen päätökset tehdään hätiköiden, mistä on viljalti näyttöä viime vuosikymmeniltä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez